Hans Hollein

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 413690 od 6. ožujak 2022. u 23:29 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (brisanje nepotrebnog teksta)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje
  1. PREUSMJERI Predložak:Infookvir likovni umjetnik

Hans Hollein (Beč, 30. ožujka 1934.) je jedan od najvažnijih austrijskih modernih arhitekata i dizajnera[1]; dobitnik Pritzkerove nagrade za arhitekturu (1985.), poznat i kao jedan od prvih autora postmodernizma (postmoderna arhitektura).

Muzej Abteiberg u Mönchengladbachu, Njemačka (1972.-82.)
Haas-Haus u Beču (1985.-90.)

Životopis

Hans Hollein je rođen u obitelji rudarskih inženjera. Najprije je studirao arhitekturu na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču kod Clemensa Holzmeistera. Radio je u nekoliko agencija sa sjedištem u Sjedinjenim Državama i Švedskoj. Studij je nastavio u Chicagu, gdje je diplomirao 1959. god. na Illinois Institute of Technology, te magistrirao 1960. god. na Sveučilištu Berkeley u Kaliforniji.

Godine 1964. se vratio u Beč da pokrene vlastitu agenciju, Atelier Hollein. Bio je urednik časopisa BAU („izgradnja”) od 1964.-1970. god. Pored toga, radio je kao dopisnik domaćih i stranih novina. Prije međunarodne slave, Hans Hollein je bio gostujući profesor na mnogim školama, kao što su Sveučilište Washington u St. Louisu, Sveučilište Yale, Sveučilište Kalifornije (UCLA) i Ohio State University, Columbus. Također je bio i profesor dizajna i arhitekture na Umjetničkoj akademiji u Düsseldorfu.[2]

Na međunarodnoj sceni je prisutan od uređenja Muzeja Abteiberg u Mönchengladbachu (Njemačka) od 1972.-82. god. u kojemu je definirao svoj postmoderni stil gdje „arhitektura određuje psihičko i fizičko stanje”. Izvedbom zgrade Haas-Haus u Beču (1985.-1990.) potvrdio je svoje ideje i obogatio ih raskošnim detaljima[3].

Djela

Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Njemačka (1983.-1991.)

Hollein je u svom djelu „Sve je arhitektura” (Alles ist Architektur) još 1967. godine objasnio temelje svog djelovanja pri čemu „čovjek stvara umjetne uvjete, arhitektura određuje fizičko stanje”. Naime, on na arhitekturu ne gleda kroz materijalnost i strogo podupire teoriju da je život potaknut arhitekturom, a ne obrnuto. Zato on koristi sva područja vezana uz umjetnost, kao što su slikarstvo ili dizajn, što zbunjuje i ove discipline. On je zamislio tzv. "megalitski grad" kroz niz kolaža, te je obožavatelj izmjena svrhe, u umjetnosti kao i u arhitekturi. Njegova djela su obilježena izrazitim smislom za detalje i korištenje plemenitih materijala poput mramora ili bakra.

„Arhitektura je kultna, to je vrijeme, simbol, znak, izraz lica.

Arhitektura je kontrola tjelesne topline - zaštitno kućište.

Arhitektura je definicija - specifikacija - prostor okruženja.

Arhitektura je uređenje psihičkog stanja”
(Hans Hollein, Alles ist Architektur, 1967.)


Kronolški popis važnijih djela

Gradnja kolima, Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Njemačka (2011.)
Sjediše Interbank-a, Lima, Peru (2000.)

Izvori

  1. "The 2006 Time 100", Time, 8. svibnja 2006. (engl.) Preuzeto 24. siječnja 2013.
  2. Hans Hollein (njem.) Preuzeto 16. svibnja 2013.
  3. Francis Rambert, Hans Hollein (fr.) Preuzeto 16. svibnja 2013.

Vanjske poveznice