Razlika između inačica stranice »Kršćansko kazalište«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (bnz)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Kršćansko kazalište'''-->'''Kršćansko kazalište''' [[žanr]] je [[kazalište|kazališne umjetnosti]] koji donosi glazbeno-scenske izvedbe [[kršćanstvo|kršćanske]] tematike čiji začetci sežu s pojavom [[srednji vijek|srednjovjekovna]] liturgijske drame ([[mirakul]]a) te uprizorenjima [[Biblija|biblijskih]] prispodoba za svečanijih [[Misa|misnih slavlja]] ili [[procesija|ophod]]a ([[Tijelovo]]), koja se u 13. i 14. stoljeću sele iz [[crkva|crkvi]] na gradske [[trg]]ove i otvorene javne prostore.
Kršćansko kazalište''' [[žanr]] je [[kazalište|kazališne umjetnosti]] koji donosi glazbeno-scenske izvedbe [[kršćanstvo|kršćanske]] tematike čiji začetci sežu s pojavom [[srednji vijek|srednjovjekovna]] liturgijske drame ([[mirakul]]a) te uprizorenjima [[Biblija|biblijskih]] prispodoba za svečanijih [[Misa|misnih slavlja]] ili [[procesija|ophod]]a ([[Tijelovo]]), koja se u 13. i 14. stoljeću sele iz [[crkva|crkvi]] na gradske [[trg]]ove i otvorene javne prostore.


Liturgijska drama bila je najzastupljeniji žanr srednjovjekovnog kazališta, unutar koje su se posebno isticali podžanr uskrsne drama i pasionskia uprizorenja. U 15. stoljeću popularni su interludiji. U vrijeme prvotnog djelovanja [[Družba Isusova|Družbe Isusove]] javlja se i poseban žanr isusovačke (jezuitske) drame kao popularan oblik [[evangelizacija|evangelizacije]] i [[obrazovanje|obrazovanja]] u isusovačkim školama i internatima. [[Thomas Stearns Eliot]] svojim ''Ubojstvom u katedrali'' ponovno vraća kršćanstvo u kazalište, posebice na tragu Američkog katoličkog žanra početkom 20. stoljeća. Veću popularnost kršćanska kazališna motivika i simbolika zadobiva uspješnicom ''[[Jesus Christ Superstar]]''. Godine 1963. osnovana je misijska kazališni pokret ''Convenant Players'' s družinama u [[Kalifornija|Kaliforniji]] i [[Ohio|Ohiu]], a koji vremenom osniva vlastite trupe u [[Njemačka|Njemačkoj]], [[UK]]-u, [[Australija|Australiji]] i [[Novi Zeland|Novom Zelandu]].  
Liturgijska drama bila je najzastupljeniji žanr srednjovjekovnog kazališta, unutar koje su se posebno isticali podžanr uskrsne drama i pasionskia uprizorenja. U 15. stoljeću popularni su interludiji. U vrijeme prvotnog djelovanja [[Družba Isusova|Družbe Isusove]] javlja se i poseban žanr isusovačke (jezuitske) drame kao popularan oblik [[evangelizacija|evangelizacije]] i [[obrazovanje|obrazovanja]] u isusovačkim školama i internatima. [[Thomas Stearns Eliot]] svojim ''Ubojstvom u katedrali'' ponovno vraća kršćanstvo u kazalište, posebice na tragu Američkog katoličkog žanra početkom 20. stoljeća. Veću popularnost kršćanska kazališna motivika i simbolika zadobiva uspješnicom ''[[Jesus Christ Superstar]]''. Godine 1963. osnovana je misijska kazališni pokret ''Convenant Players'' s družinama u [[Kalifornija|Kaliforniji]] i [[Ohio|Ohiu]], a koji vremenom osniva vlastite trupe u [[Njemačka|Njemačkoj]], [[UK]]-u, [[Australija|Australiji]] i [[Novi Zeland|Novom Zelandu]].  

Trenutačna izmjena od 16:16, 22. ožujka 2022.

Kršćansko kazalište žanr je kazališne umjetnosti koji donosi glazbeno-scenske izvedbe kršćanske tematike čiji začetci sežu s pojavom srednjovjekovna liturgijske drame (mirakula) te uprizorenjima biblijskih prispodoba za svečanijih misnih slavlja ili ophoda (Tijelovo), koja se u 13. i 14. stoljeću sele iz crkvi na gradske trgove i otvorene javne prostore.

Liturgijska drama bila je najzastupljeniji žanr srednjovjekovnog kazališta, unutar koje su se posebno isticali podžanr uskrsne drama i pasionskia uprizorenja. U 15. stoljeću popularni su interludiji. U vrijeme prvotnog djelovanja Družbe Isusove javlja se i poseban žanr isusovačke (jezuitske) drame kao popularan oblik evangelizacije i obrazovanja u isusovačkim školama i internatima. Thomas Stearns Eliot svojim Ubojstvom u katedrali ponovno vraća kršćanstvo u kazalište, posebice na tragu Američkog katoličkog žanra početkom 20. stoljeća. Veću popularnost kršćanska kazališna motivika i simbolika zadobiva uspješnicom Jesus Christ Superstar. Godine 1963. osnovana je misijska kazališni pokret Convenant Players s družinama u Kaliforniji i Ohiu, a koji vremenom osniva vlastite trupe u Njemačkoj, UK-u, Australiji i Novom Zelandu.

Najveću popularnost zadržala su pučka upriozrenja i pobožnosti, od kojih se neke nalaze na Popisu nematerijalne svjetske baštine UNESCO-a, poput procesija Svete krvi u Bruggeu, Za križen na Hvaru, Petum u Bergi, Procesije kostiju Limousina, Proslave procesija velikih struktura na ramenima, duhovskih procesija Povorka kraljeva ili Ljelje, kao i crkvena drama Misterij Elxa ili fesitvali La Mare de Déu de la Salut, Festival svetih četrdeset mučenika i dr.

U Hrvatskoj se suvremeno kršćansko kazalište u početku većinom vezalo uz amaterske trupe, do pojave prvog profesionalnog Ansambla Kolbe i pokretanja Festivala kršćanskog kazališta. Od pučkih pobožnosti ističu se procesija Za križen, duhovske gorjanske ljelje i žudije, svi redom zaštićeni pod UNESCO-m. Istaknutiji autori jesu Krešimir Tičić, Rajmund Kupareo, Sonja Tomić, Nikola Kuzmičić, dok se među kazališnom kritikom ističe Sanja Nikčević.

Vanjske poveznice