Toggle menu
309,3 tis.
61
18
533,2 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Antun Mateš

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 503821 od 1. svibanj 2022. u 12:12 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (bnz)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)

Antun Mateš (Zagreb, 23. studenoga 1945.), hrvatski slikar, grafičar, putopisac i hrvač.[1]

Životopis

Rodio se je u Zagrebu. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1969. godine u klasi Miljenka Stančića. [2]

Prvu samostalnu izložbu imao je već 1970. godine u Bjelovaru u suradnji s velikim hrvatskim pjesnikom Željkom Sabolom. Kao slikar sudjelovao je na skupnim izložbama, uglavnom na početku karijere, stotinjak puta. Dosad je samostalno izlagao pedesetdva puta. Osim u Zagrebu, Hrvatskoj i Europi, izlagao je po cijelom svijetu – od Amerike, Azije, Indije, Australije, Argentine itd. (Toronto, New York, Los Angeles, Mainz, München, Frankfurt, Sydney, Adelaide, Melbourne, Portland, Swan Hill, Mildura, New Delhi, Buenos Aires i drugdje). Pozvani suradnici na grafičkim mapama bili su najznačajniji hrvatski književnici: akademik Dragutin Tadijanović, akademik Matko Peić, akademik Josip Bratulić, Goran Tribuson i Igor Zidić. Od 1987. godine bio je profesor i šef Grafičkog odjela na Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu do 1997., od kada djeluje kao profesionalni slikar. Književnik Goran Tribuson autor je teksta monografije “Mateš - slike i sjećanja” izašle uoči velike monografske izložbe u Muzejskom centru Klovićevi dvori. Pobijedio je svojim radovima na najvećem svjetskom sajmu knjiga i tiskovina u Frankfurtu 1996. u konkurenciji kalendara s reprodukcijama Warhola, Moneta, Matissea, Picassa i ostalih najvećih imena XX. stoljeća. Isti uspjeh ponovio je 1999. u Stuttgartu, gdje je pobijedio izlagače iz SAD-a, Velike Britanije, Japana, Nizozemske, Italije i sve ostale. Djela mu se nalaze u mnogobrojnim privatnim kolekcijama, galerijama i muzejima po cijelom svijetu te u Modernoj galeriji, Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, Kabinetu grafike HAZU i Gradskom muzeju u Zagrebu.

Objavio je više grafičkih mapa, a među njima i mapu U Zagrebu rođen[1], Šezdesete u Zagrebu[2][3] i dr. Napisao je dvije putopisno-povijesne knjige o životu s obala rijeka – „Zaneseni ribar“ – koje su uvrštene u muzej Kuće slavnih – IGFA Hall of Fame u Floridi. U Zanesenom ribaru, svojevrsnom putopisu, obradio je hrvatska imena pastrva, hrvatskih endemskih riba kraškoga područja, otimanje hrvatskih imena, način na koji je Glavatica postala Mladicom, korijene rječnika Ivana Belostenca, probleme s identitetom starohrvatske crkvice sv. Spasa na izvoru Cetine, kako je izvor Glavaš preimenovan u Vrelo četnik, analogiju s recentnom pojavom Sv. Save i Vuka Karadžića u Plaškom, prvi europski ekološki pokret u zagrebu 1890., strateške zaštite voda i o zaštiti hrvatskih endema.[1]

Bio je istaknuti športaš hrvač grčko-rimskim načinoma zagrebačkih klubova Lika i Prvomajska.[2]

Bio je zastupnik u Gradskoj skupštini Grada Zagreba od 2006. do 2009. godine. Dragovoljac je Domovinskog rata.

Nagrade i priznanja

  • Nosilac Spomenice Domovinskog rata 1990.–1992.
  • Odlikovan je Redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića za osobite zasluge u kulturi.
  • Za posebne ekološke zasluge o zaštiti rijeka proglašen je 2008. godine počasnim građaninom Sanskoga Mosta.

Filmovi

  • Vlado Kos – Antun Mateš, akvareli, RTV Zagreb, 1982.
  • Mira Wolf – Antun Mateš - Dobri duh Zagreba, HRT, 1999.

Izvori

  1. 1,0 1,1 1,2 HINA: Predstavljena Matešova knjiga "Zaneseni ribar - pastrve" Index.hr. 7. travnja 2005.. Pristupljeno 6. listopada 2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 Petar Grubišić: Šezdesete u Zagrebu: Ovako je izgledalo okretište tramvaja kod Svetica i Ekonomskog fakulteta Večernji list. 20. svibnja 2015.. Pristupljeno 6. listopada 2020.
  3. Petar Grubišić: Kako smo u Zagrebu upijali zvukove Zapada Večernji list. 23. svibnja 2015.. Pristupljeno 6. listopada 2020.