Razlika između inačica stranice »Ojkanje«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiraj web))
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{Citiraj web +{{Citiranje weba))
 
Redak 10: Redak 10:
}}
}}


'''Ojkanje''' (ili '''treskanje, orzenje, rozganje''') je najstarija vrsta [[pjevanje|pjevanja]] u [[Hrvatska|Hrvatskoj]]. Prema riječima stručnjaka, ojkanje je ostatak [[Slaveni|predslavenskog]] [[Balkan|balkanskog]] pjevanja  s područja antičke [[Dalmacija (rimska provincija)|Dalmacije]] (današnja [[Dalmacija]], [[BiH]] i [[Crna Gora]]), kojega su [[Hrvati]] usvojili i sačuvali<ref>[http://www.culturenet.hr/default.aspx?ID=34247 Ojkanje na UN-ovom popisu zaštićene baštine] culturnet.hr, pristupljeno 16. studenoga 2010. godine</ref>. [[UNESCO]]-ov Odbor za [[Nematerijalna svjetska baština|nematerijalnu kulturnu baštinu svijeta]] [[16. studenog]] [[2010.]] uvrstio je glazbeni izričaj ojkanje na [[popis ugrožene nematerijalne svjetske baštine]].{{#tag:ref|{{Citiraj web |url=http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?USL=00320 |title=Ojkanje |date= |work= |publisher=[[UNESCO]] |accessdate=16. studenoga 2010}}}}
'''Ojkanje''' (ili '''treskanje, orzenje, rozganje''') je najstarija vrsta [[pjevanje|pjevanja]] u [[Hrvatska|Hrvatskoj]]. Prema riječima stručnjaka, ojkanje je ostatak [[Slaveni|predslavenskog]] [[Balkan|balkanskog]] pjevanja  s područja antičke [[Dalmacija (rimska provincija)|Dalmacije]] (današnja [[Dalmacija]], [[BiH]] i [[Crna Gora]]), kojega su [[Hrvati]] usvojili i sačuvali<ref>[http://www.culturenet.hr/default.aspx?ID=34247 Ojkanje na UN-ovom popisu zaštićene baštine] culturnet.hr, pristupljeno 16. studenoga 2010. godine</ref>. [[UNESCO]]-ov Odbor za [[Nematerijalna svjetska baština|nematerijalnu kulturnu baštinu svijeta]] [[16. studenog]] [[2010.]] uvrstio je glazbeni izričaj ojkanje na [[popis ugrožene nematerijalne svjetske baštine]].{{#tag:ref|{{Citiranje weba |url=http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?USL=00320 |title=Ojkanje |date= |work= |publisher=[[UNESCO]] |accessdate=16. studenoga 2010}}}}


Ojkanje (također ''vojkanje'', ''treskanje'', ''zavijanje'', ''grohotanje'') je poseban način pjevanja slogova ''hoj'', ''voj'', ''oj'', duljim tremoliranjem ili također duljim ili kraćim melismima. Javlja se kao pripjev u desetarčkim i osmeračkim pjesmama, a izvodi se pojedinačno u tzv. samačkim i putničkim pjesmama ili češće dvoglasno; dok jedan pjevač drži otegnute tonove iste visine tj. ''vojka'', ''oči'', drugi ''treska'', ''potresa'', tj. tremolira. Pjevač koji treska započinje za kvartu ili tercu više od ležećeg tona spuštajući glas i postupno ga smirujući u unisonu s drugim pjevačima.<ref>''Opća enciklopedija Jugoslavenskog leksikografskog zavoda'', svezak 6 (Nih-Ras), Zagreb 1980., str. 155</ref> Ojkanje je u raznim oblicima najrasprostranjenije u [[Lika|Lici]], [[Dalmacija|Dalmaciji]] (osobito Dalmatinskoj zagori) i [[Hercegovina|Hercegovini]]. ''Ojkalica'' se u [[Sinj]]u tradicionalno zove ''rera'', a u [[Imotski|Imotskom]] i okolici te u zapadnoj [[Hercegovina|Hercegovini]] ''ganga''. Obično se ojkajući ispjevavajući kratki stihovi, najčešće šaljive rime. ''[[Ganga|Gange]]'' ili ''gangalice'' su narodne pjesme koje se izvode na način primitivne polifonije, posebno raširene u okolici Imotskog.
Ojkanje (također ''vojkanje'', ''treskanje'', ''zavijanje'', ''grohotanje'') je poseban način pjevanja slogova ''hoj'', ''voj'', ''oj'', duljim tremoliranjem ili također duljim ili kraćim melismima. Javlja se kao pripjev u desetarčkim i osmeračkim pjesmama, a izvodi se pojedinačno u tzv. samačkim i putničkim pjesmama ili češće dvoglasno; dok jedan pjevač drži otegnute tonove iste visine tj. ''vojka'', ''oči'', drugi ''treska'', ''potresa'', tj. tremolira. Pjevač koji treska započinje za kvartu ili tercu više od ležećeg tona spuštajući glas i postupno ga smirujući u unisonu s drugim pjevačima.<ref>''Opća enciklopedija Jugoslavenskog leksikografskog zavoda'', svezak 6 (Nih-Ras), Zagreb 1980., str. 155</ref> Ojkanje je u raznim oblicima najrasprostranjenije u [[Lika|Lici]], [[Dalmacija|Dalmaciji]] (osobito Dalmatinskoj zagori) i [[Hercegovina|Hercegovini]]. ''Ojkalica'' se u [[Sinj]]u tradicionalno zove ''rera'', a u [[Imotski|Imotskom]] i okolici te u zapadnoj [[Hercegovina|Hercegovini]] ''ganga''. Obično se ojkajući ispjevavajući kratki stihovi, najčešće šaljive rime. ''[[Ganga|Gange]]'' ili ''gangalice'' su narodne pjesme koje se izvode na način primitivne polifonije, posebno raširene u okolici Imotskog.

Trenutačna izmjena od 23:03, 1. prosinca 2021.

  1. PREUSMJERI Predložak:UNESCO – nematerijalna svjetska baština

Ojkanje (ili treskanje, orzenje, rozganje) je najstarija vrsta pjevanja u Hrvatskoj. Prema riječima stručnjaka, ojkanje je ostatak predslavenskog balkanskog pjevanja s područja antičke Dalmacije (današnja Dalmacija, BiH i Crna Gora), kojega su Hrvati usvojili i sačuvali[1]. UNESCO-ov Odbor za nematerijalnu kulturnu baštinu svijeta 16. studenog 2010. uvrstio je glazbeni izričaj ojkanje na popis ugrožene nematerijalne svjetske baštine.[2]

Ojkanje (također vojkanje, treskanje, zavijanje, grohotanje) je poseban način pjevanja slogova hoj, voj, oj, duljim tremoliranjem ili također duljim ili kraćim melismima. Javlja se kao pripjev u desetarčkim i osmeračkim pjesmama, a izvodi se pojedinačno u tzv. samačkim i putničkim pjesmama ili češće dvoglasno; dok jedan pjevač drži otegnute tonove iste visine tj. vojka, oči, drugi treska, potresa, tj. tremolira. Pjevač koji treska započinje za kvartu ili tercu više od ležećeg tona spuštajući glas i postupno ga smirujući u unisonu s drugim pjevačima.[3] Ojkanje je u raznim oblicima najrasprostranjenije u Lici, Dalmaciji (osobito Dalmatinskoj zagori) i Hercegovini. Ojkalica se u Sinju tradicionalno zove rera, a u Imotskom i okolici te u zapadnoj Hercegovini ganga. Obično se ojkajući ispjevavajući kratki stihovi, najčešće šaljive rime. Gange ili gangalice su narodne pjesme koje se izvode na način primitivne polifonije, posebno raširene u okolici Imotskog.

U Sjevernoj Hrvatskoj i u Turopolju zove po junaški (ako pjevaju muškarci) i po devojački (ako pjevaju žene), na karlovačkom području i u Lici rozganje – dijaloško pjevanje koje se izvodi potresanjem glasa, Podvelebitje, Bukovica i Ravni kotari – orzenje, orzanje, kod pravoslavnog stanovništva, groktanje, u šibenskom području, od Krke do Dalmatinske zagore se naziva ojkavica. Postoji još jedna varijacija. U području Dalmatinske zagore imamo nazive treskovica ili potresalica, danas zvano starovinsko pjevanje, a noviji načini zovu se oja noja, rera, u Imotskoj krajini i Hercegovini to je ganga, a starovinsko pjevanje tamo se naziva putničko ili kiridžijsko pjevanje, dok je u Konavlima ustresalica. Poseban je naziv pjevanja na Banovini zvan ojkača.[4]

Odlike

Za južnu Dalmaciju karakteristično je jednoglasno pjevanje, a česti su kratki vokalni oblici s ojkanjem, osebujnim načinom pjevanja melodijskih ukrasa na slog "oj", uz izrazito potresanje glasom[5]. Najčešće ga izvode dva pjevača (muška ili ženska), a svaka pjesma traje onoliko koliko vodeći pjevač može držati dah. Melodije su uglavnom jednoglasne, a pjesme temama variraju od ljubavnih do aktualno društvenih i političkih tema.

Ojkanje je opstalo zahvaljujući organiziranim skupinama lokalnih narodnih pjevača koji su tradiciju ojkanja prenosili pjevajući na seoskim svečanostima u Hrvatskoj, ali i diljem svijeta. Danas se ojkanje prenosi i naučava oralno u organiziranim folklornim društvima, ali i modernim audio i video medijima. No, vještina tehnika individualnog tresenja glasom i brojnih dvodijelnih oblika ovisi većinom o talentiranim i vještim pjevačima i njihovoj sposobnosti obrazovanja novih generacija.

Nedavni ratni sukobi i neprestana seoba seoskog stanovništva u grad reducirala je broj izvođača ojkanja, čime su se izgubili mnogi arhaični stilovi i žanrovi solo pjevanja. Stoga UNESCO ističe potrebu prijenosa ovog tradicijskog načina pjevanja na mlađe generacije, za što je potrebno istraživanje, dokumentiranje i međunarodna razmjena s državama koje imaju istu i sličnu tradiciju.

Pjesma traje koliko i dah glavnog pjevača. Ženska pjevanja su uvijek u donjem registru, a muška u gornjem.[4]

Izvori

  1. Ojkanje na UN-ovom popisu zaštićene baštine culturnet.hr, pristupljeno 16. studenoga 2010. godine
  2. "Ojkanje". UNESCO. http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?USL=00320 Pristupljeno 16. studenoga 2010 
  3. Opća enciklopedija Jugoslavenskog leksikografskog zavoda, svezak 6 (Nih-Ras), Zagreb 1980., str. 155
  4. 4,0 4,1 Katarina Varenica, razgovor s Joškom Ćaletom: OJKANJE - najstariji način pjevanja na ovim prostorima kojega možete naučiti i vi, Emisija Kulturni biseri Hrvatske na Hrvatskome katoličkom radiju. Hrvatska katolička mreža. 16. kolovoza 2019. Pristupljeno 9. rujna 2019.
  5. Grozdana Marošević, Hrvatski folklor, culturnet. hr, pristupljeno 17. studenoga 2010.

Poveznice

Vanjske poveznice


Musical notes.svg Nedovršeni članak Ojkanje koji govori o glazbi treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima uređivanja Hrvatske internetske enciklopedije.