Toggle menu
310,1 tis.
36
18
525,5 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Podzemlje (1995.): razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiraj web)
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{Citiraj web +{{Citiranje weba)
Redak 30: Redak 30:
'''''Podzemlje''''' (eng. ''Underground'', znan i kao ''Bila jednom jedna zemlja'') je [[crni humor|crnohumorna]] antiratna [[drama]] iz [[1995.]] koju je režirao [[Emir Kusturica]] u [[Srbija|srpsko]]-[[Francuska|francusko]]-[[Njemačka|njemačko]]-[[Mađarska|mađarskoj]] koprodukciji. Sam film traje 3 sata, a kasnije je skovan u 5-satnu redateljsku verziju u obliku mini-serije pod naslovom "Bila jednom jedna zemlja". Radnja se odvija oko skupine ljudi koja se skriva i živi u podzemlju od [[1940-ih]] do [[1990-ih]] jer misli da [[Drugi svjetski rat]] nikada nije završio zbog varke jednog od njihovih prijatelja ([[Miki Manojlović]]).
'''''Podzemlje''''' (eng. ''Underground'', znan i kao ''Bila jednom jedna zemlja'') je [[crni humor|crnohumorna]] antiratna [[drama]] iz [[1995.]] koju je režirao [[Emir Kusturica]] u [[Srbija|srpsko]]-[[Francuska|francusko]]-[[Njemačka|njemačko]]-[[Mađarska|mađarskoj]] koprodukciji. Sam film traje 3 sata, a kasnije je skovan u 5-satnu redateljsku verziju u obliku mini-serije pod naslovom "Bila jednom jedna zemlja". Radnja se odvija oko skupine ljudi koja se skriva i živi u podzemlju od [[1940-ih]] do [[1990-ih]] jer misli da [[Drugi svjetski rat]] nikada nije završio zbog varke jednog od njihovih prijatelja ([[Miki Manojlović]]).


Film je bio dosta kontroverzan u vrijeme premijere zbog groteskno-simboličnog pogleda na zadrtost nekih mitova [[SFR Jugoslavija|SFR Jugoslavije]] i njen raspad. Ipak, kritičari u [[Cannes]]u su priču interpretirali kao antiratnu alegoriju te film nagradili [[Zlatna palma|Zlatnom palmom]],<ref>{{Citiraj web|url=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/736015.stm|title=Cannes: Glamour in the sun
Film je bio dosta kontroverzan u vrijeme premijere zbog groteskno-simboličnog pogleda na zadrtost nekih mitova [[SFR Jugoslavija|SFR Jugoslavije]] i njen raspad. Ipak, kritičari u [[Cannes]]u su priču interpretirali kao antiratnu alegoriju te film nagradili [[Zlatna palma|Zlatnom palmom]],<ref>{{Citiranje weba|url=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/736015.stm|title=Cannes: Glamour in the sun
|publisher=BBC News|author=|date=2000-05-09|accessdate=2010-10-31}}</ref> čime je Emir Kusturica postao jedan od samo šestero redatelja koji su ikada osvojili tu nagradu dva puta.<ref>{{Citiraj web|url=http://www.sonyclassics.com/thechild/externalLoads/presskit.pdf|title=L'Enfant - Winner, Palme d'or 2005 Cannes Film Festival|publisher=Sony|date=2005|accessdate=2010-10-31|quote="The Dardenne brothers belong to a rare group of filmmakers, including Bille August, Francis Ford
|publisher=BBC News|author=|date=2000-05-09|accessdate=2010-10-31}}</ref> čime je Emir Kusturica postao jedan od samo šestero redatelja koji su ikada osvojili tu nagradu dva puta.<ref>{{Citiranje weba|url=http://www.sonyclassics.com/thechild/externalLoads/presskit.pdf|title=L'Enfant - Winner, Palme d'or 2005 Cannes Film Festival|publisher=Sony|date=2005|accessdate=2010-10-31|quote="The Dardenne brothers belong to a rare group of filmmakers, including Bille August, Francis Ford
Coppola and Emir Kusturica, who have won the Cannes Film Festival’s Palme d’Or twice."}}</ref>
Coppola and Emir Kusturica, who have won the Cannes Film Festival’s Palme d’Or twice."}}</ref>


Redak 58: Redak 58:


== Reakcije ==
== Reakcije ==
Nakon premijere filma, Kusturica je bio toliko uznemiren optužbama pojedinih francuskih intelektualaca da "Underground" sadrži srpsku propagandu da je 1995. čak izjavio da se povlači iz filmskog stvaralaštva. <ref name="ny">{{Citiraj web|url=http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0E17F8355D0C768CDDAB0994DD494D81&scp=4&sq=underground%20emir%20kusturica%20nazi&st=cse|title=Dispute Leads Bosnian to Quit Films
Nakon premijere filma, Kusturica je bio toliko uznemiren optužbama pojedinih francuskih intelektualaca da "Underground" sadrži srpsku propagandu da je 1995. čak izjavio da se povlači iz filmskog stvaralaštva. <ref name="ny">{{Citiranje weba|url=http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0E17F8355D0C768CDDAB0994DD494D81&scp=4&sq=underground%20emir%20kusturica%20nazi&st=cse|title=Dispute Leads Bosnian to Quit Films
|author=Alan Riding|publisher=[[New York Times]]|date=1995-12-05|accessdate=2010-10-31}}</ref> Međutim, ipak je kasnije nastavio režirati. Filozof [[Alain Finkielkraut]] kritizirao je žiri u Cannesu što je nagradio film pošto je našao elementu u njemu koji promoviraju održavanje Jugoslavije.<ref name="ny"/> [[Le Monde]] je pisao da je film dijelom sniman u [[Beograd]]u, čime su se kršile sankcije [[UN]]-a protiv SR Jugoslavije, te da je financiran srbijanskim sredstvima.<ref name="ny"/>
|author=Alan Riding|publisher=[[New York Times]]|date=1995-12-05|accessdate=2010-10-31}}</ref> Međutim, ipak je kasnije nastavio režirati. Filozof [[Alain Finkielkraut]] kritizirao je žiri u Cannesu što je nagradio film pošto je našao elementu u njemu koji promoviraju održavanje Jugoslavije.<ref name="ny"/> [[Le Monde]] je pisao da je film dijelom sniman u [[Beograd]]u, čime su se kršile sankcije [[UN]]-a protiv SR Jugoslavije, te da je financiran srbijanskim sredstvima.<ref name="ny"/>


Redak 65: Redak 65:
== Kritike ==
== Kritike ==
[[Filmski leksikon]] zapisao je sljedeće o filmu:
[[Filmski leksikon]] zapisao je sljedeće o filmu:
:"Grotesknu alegorijsku priču o raspadu Jugoslavije Emir Kusturica režirao je sa znatnim primjesama nadrealizma, koje upućuju na [[apsurd]]nost povijesnih zbivanja o kojima film govori. Marko podražava zračne napade kako bi podzemni radnici i dalje vjerovali njegovim pričama, a lajtmotiv [[cigani|ciganskog]] benda, koji sviranjem uveličava svečanosti, pridonosi ritmičnosti i sugerira stalnost (iskvarenih) međuljudskih odnosa."<ref>{{Citiraj web|url=http://film.lzmk.hr/clanak.aspx?id=1952|title="Underground" - kritika|publisher=[[Filmski leksikon]]|date=2005|accessdate=2010-10-31}}</ref>
:"Grotesknu alegorijsku priču o raspadu Jugoslavije Emir Kusturica režirao je sa znatnim primjesama nadrealizma, koje upućuju na [[apsurd]]nost povijesnih zbivanja o kojima film govori. Marko podražava zračne napade kako bi podzemni radnici i dalje vjerovali njegovim pričama, a lajtmotiv [[cigani|ciganskog]] benda, koji sviranjem uveličava svečanosti, pridonosi ritmičnosti i sugerira stalnost (iskvarenih) međuljudskih odnosa."<ref>{{Citiranje weba|url=http://film.lzmk.hr/clanak.aspx?id=1952|title="Underground" - kritika|publisher=[[Filmski leksikon]]|date=2005|accessdate=2010-10-31}}</ref>


Ed Gonzalez je zapisao:
Ed Gonzalez je zapisao:
:"Tako počinje Kusturičina parabola o samo-uništenju, bunovno metaforična, emotivno bolna i razarajuća kronika o predviđanju smrti. Kusturica stvara prvi dio filma u obliku apokaliptične blokovske zabave. Od početka, film je testament ljudskoj ustrajnosti...Obiteljski rat između "Crnog" i Marka je rat između [[Bosna i Hercegovina|Bosne]] i Srbije. Za Kusturicu, obitelj je država a treći dio "Podzemlja" postavlja gnjev "Crnog" protiv svojeg "brata" Marka u obliku razarajućeg scenarija sudnjeg dana."<ref>{{Citiraj web|url=http://www.slantmagazine.com/film/review/underground/846|title="Underground" review|publisher=Slant Magazine|author=Ed Gonzalez|date=2003-12-21|accessdate=2010-10-31}}</ref>
:"Tako počinje Kusturičina parabola o samo-uništenju, bunovno metaforična, emotivno bolna i razarajuća kronika o predviđanju smrti. Kusturica stvara prvi dio filma u obliku apokaliptične blokovske zabave. Od početka, film je testament ljudskoj ustrajnosti...Obiteljski rat između "Crnog" i Marka je rat između [[Bosna i Hercegovina|Bosne]] i Srbije. Za Kusturicu, obitelj je država a treći dio "Podzemlja" postavlja gnjev "Crnog" protiv svojeg "brata" Marka u obliku razarajućeg scenarija sudnjeg dana."<ref>{{Citiranje weba|url=http://www.slantmagazine.com/film/review/underground/846|title="Underground" review|publisher=Slant Magazine|author=Ed Gonzalez|date=2003-12-21|accessdate=2010-10-31}}</ref>


Frederic i Mary Ann Brussat su u svojoj recenziji zapisali:
Frederic i Mary Ann Brussat su u svojoj recenziji zapisali:
:"Ova metafora je suhi komentar na restriktivnu [[Izolacionizam|izoliranost]] u komunističkoj Jugoslaviji pod [[Tito|Titom]]. "Podzemlje" se samo može preporučiti pustolovnim ljubiteljima filma. Ono nudi šašav pogled na prevarantski put politike u Jugoslaviji koja je dovela do izbijanja ratova 1992."<ref>{{Citiraj web|url=http://www.spiritualityandpractice.com/films/films.php?id=1433|title="Underground" review|publisher=|author=Frederic i Mary Ann Brussat |date=Veljača 1999|accessdate=2010-10-31}}</ref>
:"Ova metafora je suhi komentar na restriktivnu [[Izolacionizam|izoliranost]] u komunističkoj Jugoslaviji pod [[Tito|Titom]]. "Podzemlje" se samo može preporučiti pustolovnim ljubiteljima filma. Ono nudi šašav pogled na prevarantski put politike u Jugoslaviji koja je dovela do izbijanja ratova 1992."<ref>{{Citiranje weba|url=http://www.spiritualityandpractice.com/films/films.php?id=1433|title="Underground" review|publisher=|author=Frederic i Mary Ann Brussat |date=Veljača 1999|accessdate=2010-10-31}}</ref>


== Izvori ==
== Izvori ==

Inačica od 2. prosinac 2021. u 00:37


Podzemlje
Datoteka:Underground affiche fr dvd big.jpg
Plakat filma
Naslov izvornika
Podzemlje
RedateljEmir Kusturica
ProducentPierre Spengler
Karl Baumgartner
Maksa Ćatović
ScenaristDušan Kovačević
Emir Kusturica
Glavne ulogeMiki Manojlović
Lazar Ristovski
Mirjana Joković
Slavko Štimac
GlazbaGoran Bregović
SnimateljVilko Filač
MontažaBranka Čeperac
Godina izdanja1995.
TrajanjeKino verzija
170 min.
Redateljska verzija
320 min.
Država Srbija
Francuska
Njemačka
Mađarska
Jeziksrpski, njemački, engleski
Profil na IMDb-u
Portal o filmu

Podzemlje (eng. Underground, znan i kao Bila jednom jedna zemlja) je crnohumorna antiratna drama iz 1995. koju je režirao Emir Kusturica u srpsko-francusko-njemačko-mađarskoj koprodukciji. Sam film traje 3 sata, a kasnije je skovan u 5-satnu redateljsku verziju u obliku mini-serije pod naslovom "Bila jednom jedna zemlja". Radnja se odvija oko skupine ljudi koja se skriva i živi u podzemlju od 1940-ih do 1990-ih jer misli da Drugi svjetski rat nikada nije završio zbog varke jednog od njihovih prijatelja (Miki Manojlović).

Film je bio dosta kontroverzan u vrijeme premijere zbog groteskno-simboličnog pogleda na zadrtost nekih mitova SFR Jugoslavije i njen raspad. Ipak, kritičari u Cannesu su priču interpretirali kao antiratnu alegoriju te film nagradili Zlatnom palmom,[1] čime je Emir Kusturica postao jedan od samo šestero redatelja koji su ikada osvojili tu nagradu dva puta.[2]

Radnja

Beograd, 1941. Marko i Petar "Crni" su najbolji prijatelji. Međutim, dok je spavao sa debelom prostitutkom, Marko je čuo eksplozije. Treći Reich započeo je bombardiranjem Beograda rat koji se proširio po cijeloj Jugoslaviji. Marko ima bunker u svojoj kući te se tamo sakrije sa Petrom. Međutim, obojica su zaljubljeni u glumicu Nataliju. Stoga Marko odluči izmisliti prevaru: brat Ivan, Petar i još dvadesetak ljudi odlazi se sakriti u bunker, no Marko im govori da Drugi svjetski rat traje i godinama nakon 1945., kako bi bio sa Natalijom vani, na površini.

Godina je u međuvremenu 1961., a Marko i dalje govori skupini u bunkeru da rat još traje. Također ih iskorištava da dalje proizvode oružje, koje on pak prodaje za svoj osobni profit. S druge strane, vanjskom svijetu je proširio mit da je Petar poginuo kao partizan. Sumnjičavi Petar i njegov sin Jovan po prvi put na vlastitu odgovornost ponovno izlaze van na površinu te započne "borbu" sa nacistom, zapravo glumcem koji se našao na setu partizanskog filma. No Jovan se utopi a Petar misli da je nestao. Ivanov čimpanza slučajno sa tenkom napravi rupu u bunkeru, pri čemu svi izađu na površinu.

1992. traju ratovi u bivšoj Jugoslaviji. Petar i dalje vodi rat protiv svakoga, provevši gotovo cijeli život u ratnom stanju, još uvijek tražeći sina Jovana. Marko je u kolicima te nastavlja vezu sa Natalijom i trgovanju oružjem. Petrovi vojnici ubijaju Marka i Nataliju jer su ratni profiteri. Kada Petar to otkrije, počini samoubojstvo. U nadrealnom kraju, ljudi slave na otoku.

Glumci

Nagrade

Reakcije

Nakon premijere filma, Kusturica je bio toliko uznemiren optužbama pojedinih francuskih intelektualaca da "Underground" sadrži srpsku propagandu da je 1995. čak izjavio da se povlači iz filmskog stvaralaštva. [3] Međutim, ipak je kasnije nastavio režirati. Filozof Alain Finkielkraut kritizirao je žiri u Cannesu što je nagradio film pošto je našao elementu u njemu koji promoviraju održavanje Jugoslavije.[3] Le Monde je pisao da je film dijelom sniman u Beogradu, čime su se kršile sankcije UN-a protiv SR Jugoslavije, te da je financiran srbijanskim sredstvima.[3]

Slavoj Žižek i francuski pisac Bernard-Henri Lévy su jednom prilikom raspravljali o filmu i njegovom značenju.[4]

Kritike

Filmski leksikon zapisao je sljedeće o filmu:

"Grotesknu alegorijsku priču o raspadu Jugoslavije Emir Kusturica režirao je sa znatnim primjesama nadrealizma, koje upućuju na apsurdnost povijesnih zbivanja o kojima film govori. Marko podražava zračne napade kako bi podzemni radnici i dalje vjerovali njegovim pričama, a lajtmotiv ciganskog benda, koji sviranjem uveličava svečanosti, pridonosi ritmičnosti i sugerira stalnost (iskvarenih) međuljudskih odnosa."[5]

Ed Gonzalez je zapisao:

"Tako počinje Kusturičina parabola o samo-uništenju, bunovno metaforična, emotivno bolna i razarajuća kronika o predviđanju smrti. Kusturica stvara prvi dio filma u obliku apokaliptične blokovske zabave. Od početka, film je testament ljudskoj ustrajnosti...Obiteljski rat između "Crnog" i Marka je rat između Bosne i Srbije. Za Kusturicu, obitelj je država a treći dio "Podzemlja" postavlja gnjev "Crnog" protiv svojeg "brata" Marka u obliku razarajućeg scenarija sudnjeg dana."[6]

Frederic i Mary Ann Brussat su u svojoj recenziji zapisali:

"Ova metafora je suhi komentar na restriktivnu izoliranost u komunističkoj Jugoslaviji pod Titom. "Podzemlje" se samo može preporučiti pustolovnim ljubiteljima filma. Ono nudi šašav pogled na prevarantski put politike u Jugoslaviji koja je dovela do izbijanja ratova 1992."[7]

Izvori

  1. "Cannes: Glamour in the sun". BBC News. 9. svibanj 2000.. http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/736015.stm Pristupljeno 31. listopad 2010. 
  2. "L'Enfant - Winner, Palme d'or 2005 Cannes Film Festival". Sony. 2005. http://www.sonyclassics.com/thechild/externalLoads/presskit.pdf Pristupljeno 31. listopad 2010.. ""The Dardenne brothers belong to a rare group of filmmakers, including Bille August, Francis Ford Coppola and Emir Kusturica, who have won the Cannes Film Festival’s Palme d’Or twice."" 
  3. 3,0 3,1 3,2 Alan Riding (5. prosinac 1995.). "Dispute Leads Bosnian to Quit Films". New York Times. http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0E17F8355D0C768CDDAB0994DD494D81&scp=4&sq=underground%20emir%20kusturica%20nazi&st=cse Pristupljeno 31. listopad 2010. 
  4. "Violence & the Left in Dark Times: A Debate", Fora TV, 16 Sep 2008
  5. ""Underground" - kritika". Filmski leksikon. 2005. http://film.lzmk.hr/clanak.aspx?id=1952 Pristupljeno 31. listopad 2010. 
  6. Ed Gonzalez (21. prosinac 2003.). ""Underground" review". Slant Magazine. http://www.slantmagazine.com/film/review/underground/846 Pristupljeno 31. listopad 2010. 
  7. Frederic i Mary Ann Brussat (Veljača 1999). ""Underground" review". http://www.spiritualityandpractice.com/films/films.php?id=1433 Pristupljeno 31. listopad 2010. 

Vanjske poveznice