Konzervacija slika: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite book +{{Citiranje knjige)
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiranje weba)
Redak 142: Redak 142:
| Platno || 50 ± 10% || Lako prikuplja prašinu ||najviše  200 lx ||  || 68&nbsp;°F ± 2° || lako prikuplja prašinu<ref name=SouthEast />
| Platno || 50 ± 10% || Lako prikuplja prašinu ||najviše  200 lx ||  || 68&nbsp;°F ± 2° || lako prikuplja prašinu<ref name=SouthEast />
|-
|-
| Keramika<ref name="Winterthur2000">{{Citiranje knjige|last1=Henry Francis Du Pont Winterthur Museum|title=The Winterthur Guide to Caring for Your Collections|publisher=University Press of New England|location=Delaware}}</ref>  || 50% ± 5% || Može rezultirati korozijom stakla tj glazure  || najviše 300 lx|| Neke vrste stakla  postaju purpurne od solarizacije || 68&nbsp;°F ± 3° || Uzrokuje širenje i skupljanje,mogućnost loma ili pukotina.<ref name="CCI2017">{{cite web|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Care of Ceramics and Glass|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170205|website=Canadian Conservation Institute|accessdate=10 April 2017}}</ref>
| Keramika<ref name="Winterthur2000">{{Citiranje knjige|last1=Henry Francis Du Pont Winterthur Museum|title=The Winterthur Guide to Caring for Your Collections|publisher=University Press of New England|location=Delaware}}</ref>  || 50% ± 5% || Može rezultirati korozijom stakla tj glazure  || najviše 300 lx|| Neke vrste stakla  postaju purpurne od solarizacije || 68&nbsp;°F ± 3° || Uzrokuje širenje i skupljanje,mogućnost loma ili pukotina.<ref name="CCI2017">{{Citiranje weba|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Care of Ceramics and Glass|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170205|website=Canadian Conservation Institute|accessdate=10 April 2017}}</ref>
|-
|-
| Tekstil || 40-50% || Pljesan, insekti ||najviše  50 lx || bljeđenje bojitelja, vlakna postaju sve kruća || 55&nbsp;°F-68&nbsp;°F || Termalna degradacija <ref name=Bachmann1992 />  
| Tekstil || 40-50% || Pljesan, insekti ||najviše  50 lx || bljeđenje bojitelja, vlakna postaju sve kruća || 55&nbsp;°F-68&nbsp;°F || Termalna degradacija <ref name=Bachmann1992 />  
Redak 152: Redak 152:
| Staklo<ref name=Winterthur2000 />  || 50% ± 5% ili 40-45% za "plač" stakla|| otprskivanje  boje || najviše 300 lx || Nije osjetljivo na  svjetlo, no  sloj boje jest || 68&nbsp;°F ± 3° || Kemijsko i  fizičko propadanje potiče promjena temperature<ref name=CCI2017 />  
| Staklo<ref name=Winterthur2000 />  || 50% ± 5% ili 40-45% za "plač" stakla|| otprskivanje  boje || najviše 300 lx || Nije osjetljivo na  svjetlo, no  sloj boje jest || 68&nbsp;°F ± 3° || Kemijsko i  fizičko propadanje potiče promjena temperature<ref name=CCI2017 />  
|-
|-
| Slonovača<ref name="CCI2016">{{cite web|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Care of Paintings on Ivory, Meta and Glass|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170573|website=Canadian Conservation Institute}}</ref>
| Slonovača<ref name="CCI2016">{{Citiranje weba|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Care of Paintings on Ivory, Meta and Glass|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170573|website=Canadian Conservation Institute}}</ref>
  || 35-55%<ref name=Winterthur2000 /> || HVisoka  vlaga  uzrokuje uvijanje i pucanje, od niske  vlage slonovača postaje lomljiva || najviše 50 lx || Blijeđenje boja || 65&nbsp;°F-70&nbsp;°F  || uvijanje i pucanje, prskanje boje
  || 35-55%<ref name=Winterthur2000 /> || HVisoka  vlaga  uzrokuje uvijanje i pucanje, od niske  vlage slonovača postaje lomljiva || najviše 50 lx || Blijeđenje boja || 65&nbsp;°F-70&nbsp;°F  || uvijanje i pucanje, prskanje boje
|-
|-
Redak 165: Redak 165:
| Papir<ref name=Winterthur2000 /> || 40-50% || Diskoloracija, izobličenja, mikrobiološki napad, povećana prisutnost insekata  || najviše 50 lx || Diskoloracija, blijeđenje pigmenata|| 68&nbsp;°F-70&nbsp;°F || Raspad celuloze, pad trajnosti.  
| Papir<ref name=Winterthur2000 /> || 40-50% || Diskoloracija, izobličenja, mikrobiološki napad, povećana prisutnost insekata  || najviše 50 lx || Diskoloracija, blijeđenje pigmenata|| 68&nbsp;°F-70&nbsp;°F || Raspad celuloze, pad trajnosti.  
|-
|-
| Slike na svitcima ili panoima || 50-60% || Plijesan, fizičko izobličenje, lomljivost || najviše 50 lx<ref name=Bachmann1992 /> || Blijeđenje boja, propadanje svile i drugih organskih materijala || 65-70&nbsp;°F || Fizičko izobličenje,lomljivost<ref name="Williamstownart">{{cite web|last1=Art Conservation, Tech Note, Spring 2009|title=Preservation Strategies for East Asian Painting|url=http://www.williamstownart.org/techbulletins/images/WACC%20Care%20of%20Asian%20Paintings.pdf|website=Williamstownart|accessdate=11 April 2017}}</ref>
| Slike na svitcima ili panoima || 50-60% || Plijesan, fizičko izobličenje, lomljivost || najviše 50 lx<ref name=Bachmann1992 /> || Blijeđenje boja, propadanje svile i drugih organskih materijala || 65-70&nbsp;°F || Fizičko izobličenje,lomljivost<ref name="Williamstownart">{{Citiranje weba|last1=Art Conservation, Tech Note, Spring 2009|title=Preservation Strategies for East Asian Painting|url=http://www.williamstownart.org/techbulletins/images/WACC%20Care%20of%20Asian%20Paintings.pdf|website=Williamstownart|accessdate=11 April 2017}}</ref>
|-
|-
| Vodene boje i gvaš|| 50 ± 5% || Vezivo gubi  svoju moć<ref name=SouthEast /> || najviše 50 lx || Boje  blijede i  mijenjaju ton || 68&nbsp;°F ± 2° || Propadanje veziva
| Vodene boje i gvaš|| 50 ± 5% || Vezivo gubi  svoju moć<ref name=SouthEast /> || najviše 50 lx || Boje  blijede i  mijenjaju ton || 68&nbsp;°F ± 2° || Propadanje veziva
|-
|-
| Drvo || 45-50%<ref>Scharff, M., & Staniforth, S. (2015, September 22). Temperature and Relative Humidity: Agents of Deterioration. Retrieved April 09, 2017, from https://www.iiconservation.org/sites/default/files/news/attachments/6668-iic-itcc_2015_ppt_temperature_and_relative_humidity_mikkel_scharff.pdf</ref> ||Izvijanje,pucanje,stezanje,bubrenje || najviše 200 lx || jako svjetlo može povisiti temperaturu te  prouzročiti izobličrnja i pucanje,te  stezanje || 20&nbsp;°F ± 2°<ref name="SouthEast">{{cite web|last1=Southeast Conservation and Restoration|title=Recommended Environmental Conditions for Museum Objects|url=http://www.southeastconservation.com.au/conditions.html|website=Southeast Conservation and Restoration|accessdate=10 April 2017}}</ref>
| Drvo || 45-50%<ref>Scharff, M., & Staniforth, S. (2015, September 22). Temperature and Relative Humidity: Agents of Deterioration. Retrieved April 09, 2017, from https://www.iiconservation.org/sites/default/files/news/attachments/6668-iic-itcc_2015_ppt_temperature_and_relative_humidity_mikkel_scharff.pdf</ref> ||Izvijanje,pucanje,stezanje,bubrenje || najviše 200 lx || jako svjetlo može povisiti temperaturu te  prouzročiti izobličrnja i pucanje,te  stezanje || 20&nbsp;°F ± 2°<ref name="SouthEast">{{Citiranje weba|last1=Southeast Conservation and Restoration|title=Recommended Environmental Conditions for Museum Objects|url=http://www.southeastconservation.com.au/conditions.html|website=Southeast Conservation and Restoration|accessdate=10 April 2017}}</ref>
||Savijanje,pucanje,stezanje,bubrenje  
||Savijanje,pucanje,stezanje,bubrenje  
|}
|}
Redak 175: Redak 175:
== Slikarske tehnike i  njima  primjerena zaštita ==
== Slikarske tehnike i  njima  primjerena zaštita ==
=== Akrilik===
=== Akrilik===
Akrilne  slikarske  boje uvedene  su pedesetih  godina  prošlog  stoljeća,te  su  po svom sastavu i osobinama  potpuno drugačije  od uljenih boja ili tempere.Možemo ih podijeliti na one  bazirane  na vodenoj disperrziji,te one  koje su bazirane  na u  organskom otapalu  otopljenoj smoli.Za razliku od uljene  boje  akrilne  suše za  otprilike 30 minuta.[.<ref>{{cite web|last1=Smithsonian Museum Conservation Institute|title=Care of Acrylic Paintings|url=http://www.si.edu/mci/english/learn_more/taking_care/acrylic_paintings.html|website=Smithsonian Museum Conservation Institute|accessdate=12 April 2017}}</ref>[[File:"Il Mio Unicerso" X0385UNAT.png|thumb|"Il Mio Unicerso" X0385UNAT]]
Akrilne  slikarske  boje uvedene  su pedesetih  godina  prošlog  stoljeća,te  su  po svom sastavu i osobinama  potpuno drugačije  od uljenih boja ili tempere.Možemo ih podijeliti na one  bazirane  na vodenoj disperrziji,te one  koje su bazirane  na u  organskom otapalu  otopljenoj smoli.Za razliku od uljene  boje  akrilne  suše za  otprilike 30 minuta.[.<ref>{{Citiranje weba|last1=Smithsonian Museum Conservation Institute|title=Care of Acrylic Paintings|url=http://www.si.edu/mci/english/learn_more/taking_care/acrylic_paintings.html|website=Smithsonian Museum Conservation Institute|accessdate=12 April 2017}}</ref>[[File:"Il Mio Unicerso" X0385UNAT.png|thumb|"Il Mio Unicerso" X0385UNAT]]
==== Preventivna  zaštita ====
==== Preventivna  zaštita ====
Treba  ih  čuvati od  prašine te  previsoke ili preniske  temperature. Relativna vlaga  zraka najbolje  manje od 55 %.
Treba  ih  čuvati od  prašine te  previsoke ili preniske  temperature. Relativna vlaga  zraka najbolje  manje od 55 %.
Redak 183: Redak 183:


=== Slike slikane za  gledanje pod UV svjetlom,te  slike  slikane  fluorescentnim bojama ===
=== Slike slikane za  gledanje pod UV svjetlom,te  slike  slikane  fluorescentnim bojama ===
Iako vrlo atraktivne ove  slike  vremenom  gube svoj  sjaj. Moć refleksije  UV svjetla s  vremenom polako  opada te  boje postaju sve tamnije.<ref name="Winter2010">{{cite web|last1=Winter|first1=Stefanie De|title=Conservation problems with paintings containing fluorescent layers of paint|url=http://ceroart.revues.org/1659#tocto1n9|website=CERO Art|accessdate=12 April 2017}}</ref>
Iako vrlo atraktivne ove  slike  vremenom  gube svoj  sjaj. Moć refleksije  UV svjetla s  vremenom polako  opada te  boje postaju sve tamnije.<ref name="Winter2010">{{Citiranje weba|last1=Winter|first1=Stefanie De|title=Conservation problems with paintings containing fluorescent layers of paint|url=http://ceroart.revues.org/1659#tocto1n9|website=CERO Art|accessdate=12 April 2017}}</ref>
==== Preventivna zaštita====
==== Preventivna zaštita====
Intenzitet refleksije UV zračenja  može se vrlo brzo smanjiti,stoga  kod  izlaganja  najbolje  automattom regulirati  količinu i trajanje  osvijetljenja.
Intenzitet refleksije UV zračenja  može se vrlo brzo smanjiti,stoga  kod  izlaganja  najbolje  automattom regulirati  količinu i trajanje  osvijetljenja.
Redak 201: Redak 201:
==== Preventivna zaštita ====
==== Preventivna zaštita ====
==== Konzerviranje restauriranje ====
==== Konzerviranje restauriranje ====
Često ih je  potrebno dublirati,te  lakirati.<ref name="Emily2016">{{cite web|last1=Domanico|first1=Emily|title=Treatment of Echo - Jackson Pollock Project|url=https://conservingart.wordpress.com/category/jackson-pollock-series/|website=Conserving Art - A look at art and object conservation|accessdate=13 April 2017}}</ref>
Često ih je  potrebno dublirati,te  lakirati.<ref name="Emily2016">{{Citiranje weba|last1=Domanico|first1=Emily|title=Treatment of Echo - Jackson Pollock Project|url=https://conservingart.wordpress.com/category/jackson-pollock-series/|website=Conserving Art - A look at art and object conservation|accessdate=13 April 2017}}</ref>


=== Enkaustika ===
=== Enkaustika ===
Pigmenti vezani rastopljenim vrućim  voskom, otporne na vlagu, ne  žute.<ref name=Ward2008 />[[File:Mummy portrait of a girl, AD 120-150, Roman Egypt, wax encaustic painting on sycamore wood, Liebieghaus, Frankfurt am Main (14304151412).jpg|thumb|right|Portret djevojke, 120-150., Egipat, Liebieghaus, Frankfurt am Main]]
Pigmenti vezani rastopljenim vrućim  voskom, otporne na vlagu, ne  žute.<ref name=Ward2008 />[[File:Mummy portrait of a girl, AD 120-150, Roman Egypt, wax encaustic painting on sycamore wood, Liebieghaus, Frankfurt am Main (14304151412).jpg|thumb|right|Portret djevojke, 120-150., Egipat, Liebieghaus, Frankfurt am Main]]
==== Preventivna zaštita ====
==== Preventivna zaštita ====
Čuvati  od  previsoke temperature, inače ih se  smatra vrlo trajnim  obzirom na brojne povijesne primjere.<ref name="CCItemp">{{cite web|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Agent of Deterioration: Incorrect temperature|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1444925073140|website=Canadian Conservation Institute|accessdate=13 April 2017}}</ref> .
Čuvati  od  previsoke temperature, inače ih se  smatra vrlo trajnim  obzirom na brojne povijesne primjere.<ref name="CCItemp">{{Citiranje weba|last1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute|title=Agent of Deterioration: Incorrect temperature|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1444925073140|website=Canadian Conservation Institute|accessdate=13 April 2017}}</ref> .


==== Konzerviranje restauriranje ====
==== Konzerviranje restauriranje ====
Redak 219: Redak 219:


===Ulje na platnu ===
===Ulje na platnu ===
Slikanje  pomoću pigmenata  vezanih lanenim uljem, uz razne  dodatke  poput sikativa koji ubrzavaju dosta sporo sušenje bojenog sloja.<ref name="Chin2017">{{cite web|last1=Institute|first1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation|title=Know Your Paintings – Structure, Materials and Aspects of Deterioration – Canadian Conservation Institute (CCI) Notes 10/17|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170601|website=canada.pch.gc.ca|accessdate=10 April 2017|language=en}}</ref> These material components along with [[collections care]] (also known as preventive conservation) will determine the longevity of a painting. Može se  izvoditi na platnu, dasci ili metalu, te  kartonu, i to su samo neke od  podloga za ovu tehniku.[[File:Painting Art Conservation & Restoration.jpg|thumb|Restaurirana  slika, ulje na platnu;  Bartolomeo Better; Italija. 17. stoljeće]]. Slike su osjetljive  na  nisku  vlagu  i nagle  promjene  vlage i temperature.
Slikanje  pomoću pigmenata  vezanih lanenim uljem, uz razne  dodatke  poput sikativa koji ubrzavaju dosta sporo sušenje bojenog sloja.<ref name="Chin2017">{{Citiranje weba|last1=Institute|first1=Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation|title=Know Your Paintings – Structure, Materials and Aspects of Deterioration – Canadian Conservation Institute (CCI) Notes 10/17|url=http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170601|website=canada.pch.gc.ca|accessdate=10 April 2017|language=en}}</ref> These material components along with [[collections care]] (also known as preventive conservation) will determine the longevity of a painting. Može se  izvoditi na platnu, dasci ili metalu, te  kartonu, i to su samo neke od  podloga za ovu tehniku.[[File:Painting Art Conservation & Restoration.jpg|thumb|Restaurirana  slika, ulje na platnu;  Bartolomeo Better; Italija. 17. stoljeće]]. Slike su osjetljive  na  nisku  vlagu  i nagle  promjene  vlage i temperature.


==== Preventivna zaštita====
==== Preventivna zaštita====

Inačica od 19. studeni 2021. u 03:21

Masacciova slika Izgon iz raja prije i nakon zahvata

Konzervacija slika ili preciznije rečeno konzervacija-restauracija slika je umijeće i znanost konzervacije restauracije starih odnosno oštećenih slika. Idealno bi bilo da se slike vrate u stanje što bliže izvornom ili barem približno izvornom stanju. Ovo podrazumijeva i strukturalnu konsolidaciju slika na dasci ili zidu te dubliranje slika na platnu, ako je izvorno platno preslabo ili oštećeno.

Konzervator-restaurator slika mora temeljito poznavati slikarsku tehnologiju, te povijest razvoja slikarstva. Također mora biti upoznat s najnovijim tehnikama rada na slikama, te osnovnim etičkim konceptima konzervacije restauracije. Od velikog je značaja i poznavanje znanstveno zasnovanih metoda istraživanja.

Povijest

Osnovne tehnike

Slike na platnu

Slike na zidu

Vidi članak Konzervacija restauracija slika u fresko tehnici

Slike na dasci

Vidi članak Konzervacija restauracija slika na dasci

Slike na papiru

Ostale podloge

  • metal
  • bjelokost
  • staklo

Osnovni postupci konzerviranja i restauriranja slika

Preliminarna istraživanja

Procjena stanja slike

Identifikacija podloge

Identifikacija preparacije

Identifikacija veziva

Identifikacija pigmenata

Određenje stupnja oštećenosti

Dokumentiranje

Donošenje odluka

Konzervatorski postupci

Nakon što se utvrdi stanje slike te njena stabilnost i povijest eventualnih prethodnih zahvata,kao i dokumentiranje spomenutih postupaka, može se krenuti ka određenju konzervatorskog postupka.Rezultat istog biti će najčešće "stabilniji sloj boje i temeljnika, primjerenija estetska prezentacija, sve kao rezultat čišćenja i reintegracije izgubljenih dijelova.

Konsolidacija

Podljepljivanje nestabilnih dijelova slike.

Čišćenje

Uklanjanje i smanjenje "nečistoće, zamućenog i ostarjelog laka,te retuš pomoću mješavina otapala ili mehaničkim putem."

Facing

Osiguravanje bojenog sloja pomoću tankog papira te ljepila, prije konsolidativnih strukturalnih procedura.

Transfer

Uključuje uklanjanje izvornog platna i blind rame, podizanje sloja boje i temeljnika, te zatim prenošenje istih na novu podlogu.

Parketaža

Podrazumijeva stabilizaciju slike na dasci putem mreže drvenih prečki spojenih na stražnju stranu slike, uz napomenu da se i sama daske često morala stanjiti.

Dubliranje slika

Uključuje ljepljenje starog platna na novo platno.

Uklanjanje starog dubliranja

Uklanjanje starog dubliranja zbog delaminacije starog i novog platna, najčešće zbog propalog adheziva.

Lakiranje

Nanošenje stabiliziranog prirodnog ili sintetskog laka.

Kitanje

Kitanje dijelova gdje je oslik oštećen.

Retuš oštećenja

Estetska reinegracija kitanih dijelova, koriste se sintetska ili prirodna veziva.

Znanstveni alati u uporabi

Konzervatori moraju analizirati unutarnje slojeve slike te podlogu kako bi identificirali pigmente te nestabilne slojeve slike. U te svrhe koriste razne znanstvene tehnike identifikacije, kao što su:

Multispektralno snimanje

Podrazumijeva sliku viđenu pod raznim valnim dužinama.Kod konzervatorskih istraživanja slike se snimaju : ultralubičasti dio spektra(UV), vidljivi dio (VIS) i infracrveni (IR).<ref name=":1">"Multispectral Imaging - ColourLex" (engl.). http://colourlex.com/project/multispectral-imaging/ Pristupljeno 25. travanj 2016. </ref>

Vidljivo svjetlo Slika snimljena u području koje se vidi golim okom.T

Koso svjetlo'- slika se osvjetljava sa strane,kako bi jasno vidjeli male pukotine i površinsku strukturu slike.

Ultraljubičasta fluorescencija slika se osvjetljava izvorom ultraljubičastog zračenja,omogućuje vidljivost lakova i starih zahvata.

Infracrvena reflektografija slika se izloži izvoru infracrvenog zračenja te se snima refleksija istog, a pokazuje nam podslikavanje ili crtež.

Infracrvena slika i slika u vidljivom području spektra Dobiva se preklapanjem slika nastalih ovim tehnikama, pokazuje uporabu različitih materijala i retuš. IRF-Infracrvena Fluorescencija- Slika se izlaže istovremeno vidljivom i infracrvenom zračenju, identifikacija kemikalija i vrsta boje korištenih na slici.

Instrumenti

  • Digitalna kamera (visoke kvalitete) - može osim u vidljivom dijelu spektra snimati u UV i ponekad IR području spektra.
  • Kamera osjetljiva i na IR - za snimanje dužih valnih dužina.

Rentgen

X-zraci ili rentgenske zrake koriste se za detekciju teških metala koji čine neke pigmente (kositar, olovo, živa).<ref name=":1" />

XRF

Fluorescencija rentgenskih zraka koristi se za određenje sastava materijala prisutnih na slici.<ref name=":1" />

Skenirajući makro XRF & neutron activation autoradiography (NAAR)

Ove dvije tehnike omogućuju i analizu dubljih slojeva slike.

Preventivna zaštita

Preporučena relativna vlažnost zraka je 45-60 %, a temperatura u čuvaonici oko 20 °C. Razina rasvijete do 150 lx, kod slika na papiru do 50 lx. Potrebno je što češće kontrolirati stanje predmeta, te obavezno provoditi mjere zaštite od UV zračenja.

Uzroci oštećenja

Datoteka:Beschadigde 'Nachtwacht' na restauratie geheel hersteld Weeknummer, 76-23 - Open Beelden - 43032.ogv Vlaga, toplina, svjetlo, zagađivači te štetnici mogu ili postupno ili iznenada uzrokovati štetu na slikama.

Relativna vlaga i temperatura

Niska ili visoka vlaga,kao i nagle promjene iste vrlo štetno djeluju na stare slike. Prema Canadian Conservation Institute-u, postoje četiri vrste neodgovarajuće vlage. To su: vlaga iznad 75% RH, vlaga iznad ili ispod kritične vrijednosti za neki objekt, RH iznad 0%, i oscilacije u vlagi zraka.<ref>Michalski, S. (2016, August 4). Agent of Deterioration: Incorrect Relative Humidity. Retrieved March 29, 2017, from http://canada.pch.gc.ca/eng/1444925238726</ref> "Opće prihvaćene vrijednosti temperature i relativne vlage zraka za muzejske predmete su 18°-21° C,te 47%-55% RH." Najbolju metodu kontrole ovih uvjeta predstavlja korištenje centralne kontrole mikroklime .Jeftinija i također prihvatljiva zamjena su ovlaživači i odvlaživači zraka,dakako isključivo u broju primjerenom nekom određenom prostoru.<ref name="Bachmann1992">Bachmann, K (1992). Conservation Concerns: A guide for collectors and curators. Washington D.C.: Smithsonian Press </ref>

Svjetlo

I vidljivo i nevidljivo svjetlo tj UV zračenje mogu znatno oštetiti slike.Na njega su posebno osjetljivi organski materijali poput papira, tkanina, kože, drveta te obojene površine.

Zagađivači

Može ih se podijeliti na plinove,aerosole,tekućine te čvrste tvari koje reagiraju sa oslikom.

Zagađenost zraka,kako ozonpm,vodikovim sulfidom,sumpornim dioksidom,čađom i solima negativno utječe na stanje kulturne baštine pa i slika.

U zagađivače koji se kontaktno prenose ubrajamo plastifikatore iz PVC-a,sumporne spojeve iz prirodne gume,,viskozni spojevi iz ostarjele poliuretanske pjene,masne kiseline humanog porijekla,odnosno masnih predmeta,kao i impregnirani ostaci sredstava za čišćenje.Uslijed njihova djelovanja dolazi do diskoloracije i korozije.

UnutrašnJi zagađivaći su pak kompozitni objekti koji sadrže spojeve štetne za druge dijelove objekta.Njihovo djelovanje uključuje propadanje objekta,zakiseljavanje,diskoloraciju ili mrljanje objekta,te ubrzanje procesa propadanja putem kisika,vodene pare,ili drugih zagađivača.<ref>Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute. (2016, July 22). Agent of Deterioration: Pollutants. Retrieved April 04, 2017, from http://canada.pch.gc.ca/eng/1444924955238#pollu7</ref>

Štetnici

Prije svega se tu radi o insektima i glodavcima,prisutnost spomenutih može dovesti do znatnih oštećenja.

Preporučeni okolišni uvjeti te moguća oštećenja

Materijal Preporučena relativna vlažnost zraka Potencijalna oštećenja Preporučena razina rasvijete Potencijalna šteta Temperatura Potencijalna šteta
Akrilik<ref>Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute. (2016, April 18). Environmental and Display Guidelines for Paintings. Retrieved April 08, 2017, from http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170465</ref> 40-60% Niska vlaga uzrokuje uvijanje i pucanje,visoka uvijanje,curenje i bubrenje najviše 50 Lx trajne promjene pigmenta,isušivanje,nastanak pukotina,otprskivanje boje. 65 °F-70 °F Visoka temperatura omekšava bojeni sloj,raste nakupljanje nečistoća,od niske temperature slikani sloj postaje krhak.
Platno 50 ± 10% Lako prikuplja prašinu najviše 200 lx 68 °F ± 2° lako prikuplja prašinu<ref name=SouthEast />
Keramika<ref name="Winterthur2000">Henry Francis Du Pont Winterthur Museum. The Winterthur Guide to Caring for Your Collections. Delaware: University Press of New England </ref> 50% ± 5% Može rezultirati korozijom stakla tj glazure najviše 300 lx Neke vrste stakla postaju purpurne od solarizacije 68 °F ± 3° Uzrokuje širenje i skupljanje,mogućnost loma ili pukotina.<ref name="CCI2017">Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute. "Care of Ceramics and Glass". http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170205 Pristupljeno 10. travanj 2017. 

</ref>

Tekstil 40-50% Pljesan, insekti najviše 50 lx bljeđenje bojitelja, vlakna postaju sve kruća 55 °F-68 °F Termalna degradacija <ref name=Bachmann1992 />
Emajl 50 ± 10% osjetljiv na visoku temperaturu najviše 300 lux previše svjetla stvara toplinu i šteti 68 °F ± 2° Osjetljiv na visoku temperaturu<ref name=SouthEast />
Enkaustika 50 ± 5% Termoplastčnost ili krtost najviše 200 lx Previše ili premalo topline uzrokuje izobličenja i otvrdnjavanje bojenog sloja 68 °F ± 2° Termoplastičnost ili krtost <ref name=SouthEast />
Staklo<ref name=Winterthur2000 /> 50% ± 5% ili 40-45% za "plač" stakla otprskivanje boje najviše 300 lx Nije osjetljivo na svjetlo, no sloj boje jest 68 °F ± 3° Kemijsko i fizičko propadanje potiče promjena temperature<ref name=CCI2017 />
Slonovača<ref name="CCI2016">Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute. "Care of Paintings on Ivory, Meta and Glass". http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170573 

</ref>

35-55%<ref name=Winterthur2000 /> HVisoka vlaga uzrokuje uvijanje i pucanje, od niske vlage slonovača postaje lomljiva najviše 50 lx Blijeđenje boja 65 °F-70 °F uvijanje i pucanje, prskanje boje
Slikanje lakom<ref name="Ward2008">Ward, G (2008). The Grove Encyclopedia of Materials and Techniques in Art. New York: Oxford University Oress </ref> 55-60% Degradacija od kisika, skupljanje, i unutarnji stres Blijeđenje, izbjeljivanje, stvaranje soli najviše 150 lx Blijeđenje i diskoloracija 68 °F Promjena u boji površinskog sloja laka, gubitak elastičnosti i žilavosti
Metal<ref name=Winterthur2000 /> 40-50%<ref name=CCI2016 /> Niži RH manje šanse za koroziju, no boja postaje lomljiva najviše 300 lx Povišena toplina omekšava boju 68 °F ± 2° Povišena toplina omekšava boju, niska je čini lomljivom.
Uljane boje<ref>Fahey, M. (2016). The Care and Preservation of Oil Paintings. Retrieved April 8, 2017, from https://www.thehenryford.org/docs/default-source/default-document-library/the-henry-ford-oil-paintings-conservation.pdf?sfvrsn=2</ref> 40-45% or 45-45% širenje i skupljanje slike, drvo i tkanina upijaju vlagu, ili se skupljaju, boja otprskuje, najviše 200 lx Blijeđenje ili tamnjenje slike 65 °F-70 °F or 70 °F-75 °F širenje i skupljanje slike
Pastel 50 ± 10% max 50 lx primjer 68 °F ± 2°
Papir<ref name=Winterthur2000 /> 40-50% Diskoloracija, izobličenja, mikrobiološki napad, povećana prisutnost insekata najviše 50 lx Diskoloracija, blijeđenje pigmenata 68 °F-70 °F Raspad celuloze, pad trajnosti.
Slike na svitcima ili panoima 50-60% Plijesan, fizičko izobličenje, lomljivost najviše 50 lx<ref name=Bachmann1992 /> Blijeđenje boja, propadanje svile i drugih organskih materijala 65-70 °F Fizičko izobličenje,lomljivost<ref name="Williamstownart">Art Conservation, Tech Note, Spring 2009. "Preservation Strategies for East Asian Painting". http://www.williamstownart.org/techbulletins/images/WACC%20Care%20of%20Asian%20Paintings.pdf Pristupljeno 11. travanj 2017. 

</ref>

Vodene boje i gvaš 50 ± 5% Vezivo gubi svoju moć<ref name=SouthEast /> najviše 50 lx Boje blijede i mijenjaju ton 68 °F ± 2° Propadanje veziva
Drvo 45-50%<ref>Scharff, M., & Staniforth, S. (2015, September 22). Temperature and Relative Humidity: Agents of Deterioration. Retrieved April 09, 2017, from https://www.iiconservation.org/sites/default/files/news/attachments/6668-iic-itcc_2015_ppt_temperature_and_relative_humidity_mikkel_scharff.pdf</ref> Izvijanje,pucanje,stezanje,bubrenje najviše 200 lx jako svjetlo može povisiti temperaturu te prouzročiti izobličrnja i pucanje,te stezanje 20 °F ± 2°<ref name="SouthEast">Southeast Conservation and Restoration. "Recommended Environmental Conditions for Museum Objects". http://www.southeastconservation.com.au/conditions.html Pristupljeno 10. travanj 2017. 

</ref>

Savijanje,pucanje,stezanje,bubrenje

Slikarske tehnike i njima primjerena zaštita

Akrilik

Akrilne slikarske boje uvedene su pedesetih godina prošlog stoljeća,te su po svom sastavu i osobinama potpuno drugačije od uljenih boja ili tempere.Možemo ih podijeliti na one bazirane na vodenoj disperrziji,te one koje su bazirane na u organskom otapalu otopljenoj smoli.Za razliku od uljene boje akrilne suše za otprilike 30 minuta.[.<ref>Smithsonian Museum Conservation Institute. "Care of Acrylic Paintings". http://www.si.edu/mci/english/learn_more/taking_care/acrylic_paintings.html Pristupljeno 12. travanj 2017. 

</ref>

"Il Mio Unicerso" X0385UNAT

Preventivna zaštita

Treba ih čuvati od prašine te previsoke ili preniske temperature. Relativna vlaga zraka najbolje manje od 55 %.

Konzervacija restauracija

Nakon 10 godina istraživanja razvijene su i neke metode čišćenja primjerene slikama u ovoj tehnici.Ovim se postupcima mogu izbjeći tipična bubrenja bojenog sloja kao i promjene u sjaju bojenog sloja. <ref>Ormsby, Bronwyn (2013). "Artists' acrylic emulsion paints: materials, meaning and conservation treatment options". AICCM Bulletin 34 (1): 57–65. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/bac.2013.34.1.007?journalCode=ybac20 Pristupljeno 12. travanj 2017. </ref>

Slike slikane za gledanje pod UV svjetlom,te slike slikane fluorescentnim bojama

Iako vrlo atraktivne ove slike vremenom gube svoj sjaj. Moć refleksije UV svjetla s vremenom polako opada te boje postaju sve tamnije.<ref name="Winter2010">Winter, Stefanie De. "Conservation problems with paintings containing fluorescent layers of paint". http://ceroart.revues.org/1659#tocto1n9 Pristupljeno 12. travanj 2017.  </ref>

Preventivna zaštita

Intenzitet refleksije UV zračenja može se vrlo brzo smanjiti,stoga kod izlaganja najbolje automattom regulirati količinu i trajanje osvijetljenja.

Konzerviranje restauriranje

Intervencije moraju biti vrlo precizne kako ne bi bile presvijetle ili pretamne, znači ključna je ispravan odabir pigmenta koji će se koristiti.

Jajčana tempera

Tempera od žutanjka jajeta i pigmenta suši na dodir vrlo brzo te je to čini problematičnom za korekciju i oživljavanje boja.

<ref>Art Conservation at the University of Delaware : Egg Tempera. (n.d.). Retrieved April 05, 2017, from http://artconsweb-002.art-sci.udel.edu/about/kress/historic-materials-technical-terms/egg-tempera</ref>

Sandro Botticelli - Rođenje Venere - Google Art Project - edited

Preventivna konzervacija

Osjetljiva na mehaničko,suho čišćenje, čišćenje vodom te uklanjanje starih lakova.

Konzervacija restauracija

Površina često istrošena uslijed oprašivanja i čišćenja, kod starih slika komplicirano identificiranje lakova, nove slike u ovoj tehnici u pravilu nisu lakirane. Osjetljiva na visoku vlagu i pojavu plijesni.

Emajl lak

Ne treba ih brkati sa pravim, pečenim emajlom na metalu. Radi se o nitro lakovima razvijenim za kućnu uporabu, no koristili su ih i slikari poput Pabla Picassa te Jacksona Pollocka.

Preventivna zaštita

Konzerviranje restauriranje

Često ih je potrebno dublirati,te lakirati.<ref name="Emily2016">Domanico, Emily. "Treatment of Echo - Jackson Pollock Project". https://conservingart.wordpress.com/category/jackson-pollock-series/ Pristupljeno 13. travanj 2017.  </ref>

Enkaustika

Pigmenti vezani rastopljenim vrućim voskom, otporne na vlagu, ne žute.<ref name=Ward2008 />

Portret djevojke, 120-150., Egipat, Liebieghaus, Frankfurt am Main

Preventivna zaštita

Čuvati od previsoke temperature, inače ih se smatra vrlo trajnim obzirom na brojne povijesne primjere.<ref name="CCItemp">Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation Institute. "Agent of Deterioration: Incorrect temperature". http://canada.pch.gc.ca/eng/1444925073140 Pristupljeno 13. travanj 2017.  </ref> .

Konzerviranje restauriranje

Čistiti tamponima natopljenim vodom. Može se koristiti i mješavina voska i ugljičnog tetraklorida. Najveći je problem ispravna identifikacija voska korištenog pri izradi,najčešće uz pomoć plinske kromatografije te infra crvene fotografije.

Freske

Sikstinska kapela, detalj Michelangelove freske, prije i nakon zahvata

Vidi članak Konzervacija restauracija slika u fresko tehnici

Lak

Vidi članak Konzerviranje restauriranje predmeta od laka

Ulje na platnu

Slikanje pomoću pigmenata vezanih lanenim uljem, uz razne dodatke poput sikativa koji ubrzavaju dosta sporo sušenje bojenog sloja.<ref name="Chin2017">Institute, Government of Canada; Canadian Heritage; Canadian Conservation. "Know Your Paintings – Structure, Materials and Aspects of Deterioration – Canadian Conservation Institute (CCI) Notes 10/17" (engl.). http://canada.pch.gc.ca/eng/1439925170601 Pristupljeno 10. travanj 2017. 

</ref> These material components along with collections care (also known as preventive conservation) will determine the longevity of a painting. Može se izvoditi na platnu, dasci ili metalu, te kartonu, i to su samo neke od podloga za ovu tehniku.

Restaurirana slika, ulje na platnu; Bartolomeo Better; Italija. 17. stoljeće

. Slike su osjetljive na nisku vlagu i nagle promjene vlage i temperature.

Preventivna zaštita

Rasvjeta najviše 150 lx.40 - 60  % rv.

Konzerviranje restauriranje

Tretman uključuje spajanje napuknute daske, dubliranje, saniranje manjih poderotina, podljepljivanje nestabilne boje, uklanjanje starog laka itd.

Pastel

Postoje 2 vrste pastela - suhe i uljene. Prva je vrsta češća. Suhe pastele se obavezno još moraju tretirati fiksativom.

Portret, Francis Cotes, pastel, Speed Art Museum

Preventivna zaštita

Rasvjeta do 50 lx.Ograničiti vrijeme izlaganja. Obavezno paspartuirati i uokviriti pod staklo, ili bolje pleksiglas sa UV filterom.

Konzerviranje restauriranje

Akvarel i gvaš

Obje tehnike koriste vodom razrjediva veziva, najčešće gumirabiku, te papir kao podlogu.

Pejzaž sa krdom bizona,Karl Bodmer 1833.,akvarel

Preventivna zaštita

Rasvjeta do 50 lx,ograničiti vrijeme izlaganja, obavezno paspartuirati i izložiti uokvireno pod staklo. Pažljivo rukovati, štititi od previsoke vlage.

Konzervacija restauracija

Saniranje razderotina i nedostajućih dijelova pomoću pšenične škrobne paste ili metil celuloze.

Školovanje konzervatora restauratora slika

Podrobniji članak o temi: Školovanje konzervatora restauratora
  • Diplomski (integrirani 5 godišnji) studij konzerviranja i restauriranja štafelajnih i zidnih slika, na Odsjeku za restauriranje i konzerviranje umjetnina na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (od 1997.)
  • Diplomski studij konzervacije i restauracije štafelajnog slikarstva, zidnog slikarstva i mozaika, Umjetnička Akademija u Splitu (od 1997.)

Zakonska regulativa i zaštita prava konzervatora restauratora slika

Ako izuzmemo opće zakonske akte rad konzervatorsko-restauratorske službe u Hrvatskoj, pa i restauratora slika danas prije svega određuju sljedeći propisi:

Za restauratore i restauratore tehničare koji rade u Hrvatskom restauratorskom zavodu,Hrvatskom državnom arhivu,Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici,te samostalno,odnosno za restauratore i preparatore koji rade u muzejima:

  • Pravinik o stručnim zvanjima za obavljanje poslova na zaštiti i očuvnaju kulturnih dobara te uvjetima i načinu njihova stjecanja (NN 104/19)
  • Pravilnik o uvjetima za dobivanje dopuštenja za obavljanje poslova na zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (NN 98/18)

Što se tiče zaštite prava konzervatora restauratora stanje je nezadovoljavajuće.Posebno su ugrožena prava restauratora uposlenih u muzejima.Ministarstvo kulture godinama jednostavno odbija stvarno i dosljedno izjednačiti prava restauratora zaposlenih u muzejima sa pravima restauratora koji rade u HRZ-u ili samostalno.Ovo je bilo razvidno već kod javne rasprave o gore navedenom pravilniku,birokrati iz Ministarstva kulture jedostavno su odbili prihvatiti i vrednovati razlike u radu u muzejima ,te restauratorskom zavodu.U oči pada i razina povlastica koje po istom pravilniku imaju oni koji rade u ministarstvu ili gradskom zavodu za zaštitu spomenika kulture i prirode.<ref>https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/full/2019_10_104_2088.html</ref>

Stanje dodatno otežava i činjenica da u pojedinim muzejima ravnatelji i osoblje uprave restauratore često koriste kao besplatni osobni servis.

O statusu restauratora u muzejima jasno govori i činjenica da u na od Muzejskog dokumentacijskog centra održavanom personalnom arhivu zaslužnih muzealaca stoji samo jedan ( 1 ) restaurator ( u više od 197 godina javne muzejske djelatnosti u Hrvatskoj).<ref>http://www.mdc.hr/hr/mdc/zbirke-fondovi/arhiv/personalni-arhiv-zasluznih-muzealaca/rezultati-pretrage/?kr=restaurator&f=False</ref>

Slobodni software primjenjiv u konzervaciji slika

Izvori

<references group=""></references>

Literatura

Starija literatura

  • Koester,C.:Über Restauration alter Oelgemälde, vol.1,2,3, Heidelberg, 1827.

(online)

  • Fielding,T.H.:Knowledge and Restoration of Old Paintings, London, 1847.(online)
  • Deon,H. :De la conservation et de la restauration des tableaux, Paris, 1851.(online)
  • Mogford,H.:Handbook for the preservation of pictures, London, 1851.(online)
  • Forni,U.:Manuale del pittore restauratore, Firenca, 1866.(online)

Novija i suvremena literatura

  • Nikolaus, K.: Handbuch der Gemaelderestaurierung, Koeln, 1998.
  • Wehlte, K.: Werkstoffe und Techniken der Malerei, Ravensburg, 1967.
  • Ruhemann, H.: The Cleaning of Paintings, New York, 1968.
  • Wolbers, R.: Cleaning Painted Surfaces: Aqueous Methods, London, 2000.
  • Berger, G.; Russel, W.: Conservation of Paintings-Research and Inovations, London, 2000.
  • Leonard, M.; Bomford, D.: Issues in The Conservation of Paintings, Santa Monica, 2005.
  • Miller, D.; Stulik, D.; Khanjian, H.: Solvent Gels for The Cleaning of works of Art: The Residue Question, Los Angeles, 2004.
  • Hill Stoner, J.; Rushfield, R.: Conservation of Easel Paintings: Principles and Practice, New York, 2012.
  • Botticelli, G.: Metodologia di restauro delle pitture murali, Firenze, 1992.
  • Villers, C.: Lining paintings, London, 2003.
  • Gasparoli, P.: La conservazione dei dipinti murali: affreschi, dipinti a secco, graffiti: prescrizioni per esecuzione, controlli, collaudo, Firenze, 1999.
  • Hiby, G.: Il ciclodecano nel restauro di dipinti su tella e manufatti, Saonara, 2008.
  • Berger, G. A.: La foderatura, Firenze, 1992.
  • Massa, V.: Le vernici per il restauro, Firenze, 1991.
  • Cremonesi, P.: L'uso degli enzimi nella pulitura di opere policrome, Saonara, 2002.
  • Cremonesi, P.: L'uso di tensioattivi e chelanti nella pulitura di opere policrome, Saonara, 2004.
  • Ellison, R.; Smithen, P.; Turnbull, R.: Mixing and Matching: Approaches to Retouching Paintings, London, 2010.
  • Pender, R.; Gowing, R.: All Manner of Murals: The History, Techniques and Conservation of Secular Wall Paintings, London, 2007.
  • Matulić, B.: Temeljni pojmovi konzervacije-restauracije zidnih slika i mozaika, Split, 2012., ISBN 978-953-263-205-7 nevaljani ISBN
  • Перова Е.Г. «Пастель: История. Техника. Реставрация. Атрибуция: методические рекомендации»,Moskva 2006.

Vanjske poveznice

Konzervacija slika u Hrvatskoj
Konzervacija slika u svijetu
Video zapisi
Sestrinski projekti
U Wikimedijinu spremniku nalazi se članak na temu: Konzervacija slika
U Wikimedijinu spremniku nalazi se još gradiva na temu: Konzervacija slika


E:Conservantion and restoration of paintings