Toggle menu
309,3 tis.
58
18
530 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Gazi Husrev-beg

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Gazi Husrev-beg
Gazi Husrev-beg

Turbe Gazi Husrev-bega u Sarajevu

Bosanski sandžak-beg
trajanje službe
svibanj 1536. – 18. lipanj 1541.
Prethodnik Ulama-paša
Nasljednik Ulama-paša
Bosanski sandžak-beg
trajanje službe
siječanj 1526. – ožujak 1534.
Prethodnik  Gazi Hasan-beg
Nasljednik Ulama-paša
Bosanski sandžak-beg
trajanje službe
15. rujan 1521. – lipanj 1525.
Prethodnik  Bali-beg Jahjapašić
Nasljednik Gazi Hasan-beg
Rođenje 1480., Ser, Grčka
Smrt 1541., Kuči, Crna Gora
Zanimanje političar

Gazi Husrev-beg (Ser, Grčka, 1480.Kuči, Crna Gora, 1541.), bosanski beg u Osmanskom carstvu u prvoj polovini 16. stoljeća. Bosanski je vakif (dobrotvor) koji je iza sebe ostavio mnogobrojne objekte da služe svim narodima u u Bosni.

Životopis

Gazi Husrev-begova džamija i sahat-kula u Sarajevu
Datoteka:Gazi Husrev-begova medresa1.jpg
Gazi Husrev-begova medresa u Sarajevu
Gazi Husrev-begov hanikah u Sarajevu
Gazi Husrev-begov bezistan u Sarajevu
Gazi Husrev-begova knjižnica u Sarajevu

Gazi Husrev-beg je rođen u Seru u Grčkoj. Otac mu je bio musliman i mještanin Trebinja, dok mu je majka bila Turkinja i kćer sultana. Odrastao je i odgojen na osmanskom dvoru, a svoje prvo zaduženje dobio je kao diplomata. Gazi Husrev-beg ratuje protiv Hrvata, Mlečana, Mađara i ostatka Bosanskog Kraljevstva koje se borilo protiv Osmanskog Carstva.

Kao sandžak-beg Smedereva sudjelovao je u osvajanju Beograda.[1] Bio je sposoban vojni strateg i smatra se najznačajnijim namjesnikom osmanske Bosne. Za manje od tri godine osvojio je Knin, Skradin i Ostrovicu. Nakon ratnih uspjeha, Gazi Husrev-beg je imenovan odlukom carskog divana 1521. godine, bosanskim sandžak-begom. Tu je dužnost uz kraći prekid obnašao do smrti.[1]

Želio je potpuno islamizirati Bosnu i Hercegovinu. Jedan od najvećih krivaca za nestanak katoličanstva iz Bosne i Hercegovine. Najveću su mu zapreku predstavljali franjevci koje je želio pod svaku cijenu iskorijeniti iz Bosne i Hercegovine. Tijekom i poslije austro-osmanskih ratova nestale su, srušene, spaljene i opljačkane brojne crkve i samostani, katolici protjerani ili prisiljeni na prelazak na islam. Mnogi Hrvati prebjegli su preko Save u Slavoniju i Bačku.[2]

Pod vodstvom Gazi Husrev-bega, Osmanska vojska brzo napreduje u ratovanju. Gazi Husrev-beg je također osvojio utvrđene gradove Greben, Sokol, Jezero, Vinac, Vrbaški Grad, Livač, Karnatin, Bočac, Udbina, Vrana, Modruč i Požega. Gazi Husrev-beg gubi život u bitki u Crnoj Gori. Njegovo tijelo premješteno je u Sarajevo i sahranjeno u haremu njegove džamije. Iznad vrata na turbetu piše: "Neka svaki dan milost Božja i blagoslov na njeg pada." U turbetu do njegovog sahranjen je Murat-beg Tardić, hrvatski vojskovođa u službi Osmanskog Carstva.

Vakuf

Osim vojnih uspjeha, Gazi Husrev-beg je imao ogroman utjecaj na razvoju muslimanske Bosne, osobito grada Sarajeva. Obnovio je Carevu džamiju i izgradio Gazi Husrev-begovu džamiju, knjižnicu, medresu, sahat-kulu, bolnicu i mnoge druge poznate zgrade. Prva Gazi Husrev-begova vakufnama iz 1531. godine je pisana za džamiju, imaret i hanikah. Druga vakufnama iz 1537. godine pisana je za Kuršumliju medresu. Od ostatka novčanih sredstava nakon izgradnje medrese nabavljene su tada najpoznatije knjige i osnovana knjižnica, a trećom vakufnamom iz 1537. godine je uvakufljena dodatna imovina za izdržavanje džamije. Ove tri vakufname predstavljaju dokumente koji čine pravni osnov formiranja Gazi Husrev-begovog vakufa kao jedne do u detalje organizovane složene institucije. Ove vakufname također predstavljaju, sve neophodne pravilnike potrebne za funkcioniranje bilo koje suvremene organizacije. Zbog ovoga je Gazi Husrev-begov vakuf specifičan kao institucija kod koje su pri njenom osnivanju opisana sva radna mjesta. Opisane su sve djelatnosti koje treba da se izvršavaju u vakufu kao i objekti u kojima su uspostavljene pojedine djelatnosti. Džamija i funkcije vezane za džamiju, medresa i funkcije medrese u oblasti obrazovanja, hanikah (škola za derviše) i ibadeti koji se obavljaju u hanikahu, imaretu i musafirhani (humanitarna kuhinja i prenoćište) sa obvezama i načinom rada.

Gazi Husrev-begova džamija u Sarajevu je zbog svoje veličine i privlačnosti jedan od najznačajnijih spomenika sakralne islamske arhitekture na Balkanu. Izgrađena je 1530. godine. Projektovao je Ajem Esir Ali iz Tibrisa, jedan od najvećih istanbulskih arhitekata, a gradili su je dubrovački majstori. Uz džamiju se nalazi šadrvan. Današnji oblik s kupolom datira iz 1893. godine. Od 1530. je na istom mjestu stajao bunar. U sjeni džamije i stoljetnih lipa su dva turbeta, u kojima je 1541. ukopan Gazi Husrev-beg i njegov zatočenik i kasnije prijatelj, dalmatinac Murad-beg Tardić, kasnije sandžak-beg i prvi upravitelj Gazi Husrev-begovog vakufa.

Nedaleko od džamije je sahat-kula i medresa. U 16. stoljeća kada je izgrađena, Gazi Husrev-begova džamija je predstavljala objekt od izuzetne važnosti za urbani razvoj Sarajeva i jedan je od najznačajnijih objekata iz bogate ostavštine Gazi Husrev-bega. To je prva džamija u svijetu koja je dobila električno osvjetljenje 1898. godine.

Godinu poslije džamije sagrađen je mektebu haremu, a preko puta hanikah. Godine 1537. napisana je vakufnama za medresu, za čije je podizanje Husrev-beg uvakufio 700.000 dirhema. Svoju medresu, koja je za vrijeme osmanske vladavine bila najznačajnija prosvjetna ustanova u Balkanu, Husrev-beg je namijenio na ime svoje majke Seldžuke, po kojoj se medresa i zvala Seldžukija, a po olovnom krovu, Kuršumlija.

Medresa radi od svog osnivanja do dana današnjeg. Husrev-begovu vakufu pripada sahat-kula, za koju se ne zna je li podignuta za njegova života ili kasnije, zatim muvekithana, u dvorištu džamije, koja je podignuta 1859. godine. Iz sredstava Husrev-begova vakufa otvorena je u Sarajevu 1866. godine i vakufska bolnica, koja je radila sve do izgradnje Državne bolnice u Sarajevu 1882. godine. Pored ovih objekata, Gazi Husrev-beg je izgradio i halvetijsku tekiju i Tašlihan.

Za izdržavanje ovih objekata Husrev-beg je uvakufio oko 200 dućana na Baščaršiji, velike komplekse zemlje u okolini Jajca i šume u Tešnju. Isto tako, ostavio je vakufe u Serezu kao i gotova novca koji se je izdavao na rebah (priplod). I prihodi od bezistan, hamama i hanova trošili su se za izdržavanje ovih objekata.

Gazi Husrev-begova knjižnica u Sarajevu je osnovana 1537. godine. Najstariji rukopis u Gazi Husrev-begovoj biblioteci je djelo Ihjau ulumud-din, od Ebu Hamid Muhameda el-Gazalije, teološko-mističko djelo, prepisano 1131. godine.[3]

Izvori

  1. 1,0 1,1 Opća i nacionalna enciklopedija u 20 knjiga, str. 73.
  2. Pavo Živković, Marija Brandić (svibanj 2007.). "Usora i Soli u prva dva stoljeća turske prevlasti". Povijesni zbornik: godišnjak za kulturu i povijesno nasljeđe (Filozofski fakultet u Osijeku) 1 (1-2): 58–60. ISSN 1846-3819. http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=115514&lang=hr Pristupljeno 22. studenoga 2016. 
  3. "Gazi Husrev-beg". hamdocamo.wordpress.com. 5. kolovoz 2017.. https://hamdocamo.wordpress.com/2012/08/19/gazi-husrev-beg-sarajevski-vakif-1480-1541/ Pristupljeno 7. svibanj 2016. 

Literatura

  • Opća i nacionalna enciklopedija u 20 knjiga, sv. IX, Zagreb, 2006. ISBN 953-7224-09-0
Prethodi: Bosanski sandžak-beg
15. rujan 1521.lipanj 1525.
Slijedi:
Bali-beg Jahjapašić Gazi Hasan-beg
Prethodi: Bosanski sandžak-beg
siječanj 1526.ožujak 1534.
Slijedi:
Gazi Hasan-beg Ulama-paša
Prethodi: Bosanski sandžak-beg
svibanj 1536. – 18. lipanj 1541.
Slijedi:
Ulama-paša Ulama-paša