Toggle menu
310,1 tis.
50
18
525,6 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Škola rijeke Hudson

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Thomas Cole (1801.–1848.), Oxbow, Pogled s planine Holyoke (Northampton, Massachusetts) nakon grmljavinskog nevremena 1836., Metropolitan

Škola rijeke Hudson (eng. Hudson River School), američka je umjetnička škola iz 19. st. koju je činila skupina pejzažnih slikara čija je estetska vizija bila oblikovana romantizmom. Pokret je dobio ime po nizu slika krajolika rijeke Hudson i okolnog područja, uključujući i planine Catskill, Adirondack i Bijele planine. Tek je druga generacija umjetnika ovog pokreta proširila područje prikaza krajolik na Novu Englesku, Maritimes, Američki Zapad i Južnu Ameriku.

Pregled

Ne može se sa sigurnošću utvrditi ni izvor pojma Škole rijeke Hudson ni njegova prva javna uporaba. Pojam je vjerojatno skovao umjetnički kritičar novina New York Tribune Clarence Cook ili pejzažni umjetnik Homer Dodge Martin.[1] U početku se ovaj termin rabio s prijezirom, a nakon što su među američkim kolekcionarima i ljubiteljima umjetnosti ušla u modu plein-air djela Barbizonske škole na štetu radova Škole rijeke Hudson.

Umjetnička djela Škole rijeke Hudson prikazuju tri teme Amerike 19. st.: otkriće, istraživanje i nastambe. Teme slika su američki krajolik u pastoralnom ugođaju, gdje ljudska bića i priroda mirno koegzistiraju. Pejzaži Škole okarakterizirani su realističnim, detaljnim i ponekad idealiziranim prikazom prirode, prikazujući ponekad idealizirane scene poljoprivrede uz preostale dijelove divljine, koja ubrzano nestaje iz doline rijeke Hudson, baš kad se njena uzvišenost počela cijeniti. Iako su se znatno razlikovali po dubini religioznih stavova, umjetnici Škole općenito su vjerovali da je priroda kroz oblik američkog krajolika neopisiva manifestacija Boga. Inspirirali su se europskim majstorima krajolika kao što su Claude Lorrain, John Constable i J. M. W. Turner. Njihovo štovanje američkih prirodnih ljepota dijelili su suvremeni američki pisci kao Henry David Thoreau i Ralph Waldo Emerson.

Iako su likovni elementi u njihovim djelima bili realistički prikazani, brojne su konačne scene u biti usklađene kao sinteza više scena zajedno. Kako bi skupili dovoljno prizora za svoje slike, umjetnici ove škole često su putovali u nepristupačnu i ekstremnu divljinu, koja im nije dopuštala dugotrajno slikanje na licu mjesta. Za trajanja tih ekspedicija, ovi su slikari izrađivali skice i bilježili sjećanja, te bi završavali sliku kasnije u svojim ateljeima.

Pogled na Two Lakes i Mountain House, planine Catskill ujutro slikara Thomasa Colea, Brooklyn Museum of Art

Osnivač

Umjetnik Thomas Cole se općenito smatra osnivačem Škole rijeke Hudson.[2] U jesen 1825. Cole se ukrcao na parobrod koji je plovio uzvodno rijekom Hudson, iste godine kada je otvoren kanal Erie, zaustavivši se najprije u West Pointu, a kasnije u Catskillu. Popeo se na istočne obronke planina Catskill u državi New York i tamo oslikao prve pejzaže ovog krajolika. Prvi članak o njegovom radu pojavljuje se 22. studenog 1825. u New York Evening Postu.[3] U to je vrijeme samo Cole, rođen u Engleskoj gdje u jesen dominiraju smeđe i žute boje, našao inspiraciju u pejzažu u kojem dominiraju jesenske nijanse boja. Coleov bliski prijatelj Asher Durand postao je također istaknuta ličnost ove škole, posebno poslije propasti poslovanja s grafičkim uređenjem novčanica nakon panike 1837.

Drugi naraštaj

Niagarini slapovi, 1857., Frederic Edwin Church, Corcoran Gallery of Art, Washington, DC.
U planinama Sierre Nevade, Kaliforni,a (1868,), slikara Alberta Bierstadta, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC.
Mount Washington, Johna Fredericka Kensetta
Catskill Ashera Browna Duranda[4]

Drugi naraštaj umjetnika Škole rijeke Hudson došao je do izražaja nakon Coleove smrti 1848. Toj skupni prapadaju Coleov učenik Frederic Edwin Church, John Frederick Kensett i Sanford Robinson Gifford. Djela ovih umjetnika druge generacije često se opisujuju kao primjeri luminizma. Osim samog slikanja, mnogi od ovih umjetnika uključujući Kensetta, Gifforda i Churcha, bili su i među osnivačima Muzeja Metropolitan u New Yorku.[5]

Većina najznačajnijih djela ove škole naslikana su između 1855. i 1875. U to vrijeme, umjetnici kao Edwin Church i Albert Bierstadt postali su vrlo popularni. Obojica su utjecali na Düsseldorfsku slikarsku školu, a Bierstadt se nekoliko godina školovao u Düsseldorfu. Kad je Church izložio svoje slike Niagara[6] i Sante leda na sjeveru,[7] tisuće ljudi je stalo u red pred izložbom i platilo 50 centi kako bi vidjeli njegova djela. Epske dimenzije krajolika na njegovim slikama, bez premca u ranijem američkom slikarstvu, podsjetio je Amerikance na prostranu, neukroćenu, ali veličanstvenu divljinu u njihovoj zemlji. Ova su djela naslikana u periodu naseljavanja američkog Zapada i osnivanja i zaštite velikih nacionalnih parkova.

Zbirke

Javne zbirke

Jedna od najvećih zbirki slika Škole rijeke Hudson nalazi se u Wadsworth Atheneumu u Hartfordu. Najznačajnija djela ove zbirke su 13 krajolika Thomasa Colea i 11 krajolika Frederica Edwina Churcha. Obojica umjetnika bili su osobni prijatelji s osnivačem muzeja Danielom Wadsworthom.

Ostale zbirke

Značajni umjetnici

Povezani članci

Reference

Bilješke

  1. Howat, John K (1987.). American Paradise: The World of the Hudson River School. New York: Metropolitan, Harry N. Abrams, Inc.. str. str. 3.-4. 
  2. O'Toole, Judith H. (2005). Different Views in Hudson River School Painting. Columbia University Press. str. 11. http://books.google.com/books?id=GstU4IilVdYC 
  3. Boyle, Alexander. "Thomas Cole (1801.-1848.) The Dawn of the Hudson River School". Hamilton Auction Galleries. http://hamiltonauctiongalleries.com/Cole.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  4. "Walters Art Museum: The Catskills". The Walters Art Museum. http://art.thewalters.org/detail/19883 Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  5. Avery, Kevin J.. "Metropolitan Museum of Art: Frederick Edwin Church". Metropolitan. http://www.metmuseum.org/toah/hd/chur/hd_chur.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  6. "Corcoran Highlights: Niagara". Corcoran Museum of Art. http://collection.corcoran.org/collection/work/niagara Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  7. Potter, Russell A.. "Review of 'The Voyage of the Icebergs: Frederic Edwin Church's Arctic Masterpiece'". Rhode Island College. http://www.ric.edu/faculty/rpotter/harvey.html Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  8. White, Mark Andrew (2002.). Progress on the Land: Industry and the American Landscape Tradition. Oklahoma City, OK: Melton Art Reference Library. str. 6–13. ISBN 0-9640163-1-1 
  9. Allaback, Sarah. "19th Century Painters: Hudson River School". 2006.. Hudson River Valley National Heritage Area. http://www.hudsonrivervalley.com/Files/Brochures/Painters.pdf Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  10. Rickey, Frederick. "Robert W. Weir (1803-1889)". United States Military Academy. http://www.math.usma.edu/people/Rickey/dms/Non-grads/Weir-RobertW-painter.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 

Izvori

Dodatna literatura

  • Čegir, Tomislav: Američki Zapad u slikarstvu, Patina, 1, Zagreb, 1997., str. 23-31

Vanjske poveznice