Razlika između inačica stranice »Konzerviranje restauriranje okvira za slike«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiranje weba))
m (file->datoteka)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Konzerviranje restauriranje okvira za slike'''-->{{Formatirati tekst}}
<!--'''Konzerviranje restauriranje okvira za slike'''-->{{Formatirati tekst}}
[[File:Art Restoration, Painting and Frame Restoration, before and after, Oliver Brothers Art Restoration, Boston.jpg|thumb|right|alt=Before and After.|Okvir prije i nakon zahvata''.]]
[[Datoteka:Art Restoration, Painting and Frame Restoration, before and after, Oliver Brothers Art Restoration, Boston.jpg|thumb|right|alt=Before and After.|Okvir prije i nakon zahvata''.]]
'''Konzerviranje restauriranje okvira za slike''' je  postupak putem  kojeg se aktivno djeluje  na očuvanju okvira starih i novijih slika.Konzervacija restauracija uključuje kako čišćenje tako i nadoknadu izugubljene ornamentacije,te pozlatu i eventualno toniranje..
'''Konzerviranje restauriranje okvira za slike''' je  postupak putem  kojeg se aktivno djeluje  na očuvanju okvira starih i novijih slika.Konzervacija restauracija uključuje kako čišćenje tako i nadoknadu izugubljene ornamentacije,te pozlatu i eventualno toniranje..


Svrha okvira za  sliku jest  dvojaka - okvir štiti  sliku te  doprinosi njenom strukturalnom integritetu, i čini je vizualno istaknutom.<ref name="AICCM">https://aiccm.org.au/things-we-conserve/frames</ref>  
Svrha okvira za  sliku jest  dvojaka - okvir štiti  sliku te  doprinosi njenom strukturalnom integritetu, i čini je vizualno istaknutom.<ref name="AICCM">https://aiccm.org.au/things-we-conserve/frames</ref>  
== Procijena autentičnosti okvira za  slike ==
== Procijena autentičnosti okvira za  slike ==
[[File:'Portrait of a Young Woman Playing a Lyre' by Marie Vigée-Lebrun, Cincinnati.jpg|thumb|left|alt=Picture Frame.|Primjer bogato ornamentiranog pozlaćenog okvira za  sliku Mlada žena  svira liru,Marie Vigée-Lebrun  ''.]]
[[Datoteka:'Portrait of a Young Woman Playing a Lyre' by Marie Vigée-Lebrun, Cincinnati.jpg|thumb|left|alt=Picture Frame.|Primjer bogato ornamentiranog pozlaćenog okvira za  sliku Mlada žena  svira liru,Marie Vigée-Lebrun  ''.]]
Utvrđivanje autentičnosti okvira važno je za razumijevanje međuodnosa istog i slike.<ref name="Tate">{{Citiranje weba|url=http://www.tate.org.uk/about/our-work/conservation/frames|title=Frames and workshop - Tate|website=Tate.org.uk|accessdate=16 August 2018}}</ref> Okvir se smatra izvornim ako udovoljava  sljedećim kriterijima:  
Utvrđivanje autentičnosti okvira važno je za razumijevanje međuodnosa istog i slike.<ref name="Tate">{{Citiranje weba|url=http://www.tate.org.uk/about/our-work/conservation/frames|title=Frames and workshop - Tate|website=Tate.org.uk|accessdate=16 August 2018}}</ref> Okvir se smatra izvornim ako udovoljava  sljedećim kriterijima:  
*Ako je okvir  kreiran i dizajniran ili odabran od strane umjetnika
*Ako je okvir  kreiran i dizajniran ili odabran od strane umjetnika
Redak 14: Redak 14:
<br />  Autentičan ,izvorni okvir odražava  duh  vremena u kojem je nastao.Za dobrobit uokvirenog djela okvir  može biti prilagođen kako bi uključivao i zaštitno staklo i pozadinsku zaštitu.<ref name ="Tate" />
<br />  Autentičan ,izvorni okvir odražava  duh  vremena u kojem je nastao.Za dobrobit uokvirenog djela okvir  može biti prilagođen kako bi uključivao i zaštitno staklo i pozadinsku zaštitu.<ref name ="Tate" />
==Uzroci propadanja==
==Uzroci propadanja==
[[File:IMA Conservation Technician 3.JPG|thumb|alt=Close up of Frame Ornamentation.|detalj oštećenog okvira.]]
[[Datoteka:IMA Conservation Technician 3.JPG|thumb|alt=Close up of Frame Ornamentation.|detalj oštećenog okvira.]]
Često rukovanje,obnova  dekoracije,modifikacija,atmosfersko zagađenje,te  propadanje neki su od  brojnih  činitelja koji potiču konzervatore restauratore da se  specijaliziraju za  ovu  problematiku.Iako je  drvo najčešće korišten materijal nailazimo i na okvire od gipsa,stakla,plastike i metala.<ref name ="AICCM" /> Svaki je od  ovih materijala također podložan  propadanju i oštećenjima.
Često rukovanje,obnova  dekoracije,modifikacija,atmosfersko zagađenje,te  propadanje neki su od  brojnih  činitelja koji potiču konzervatore restauratore da se  specijaliziraju za  ovu  problematiku.Iako je  drvo najčešće korišten materijal nailazimo i na okvire od gipsa,stakla,plastike i metala.<ref name ="AICCM" /> Svaki je od  ovih materijala također podložan  propadanju i oštećenjima.


Redak 23: Redak 23:
Promjene  u vlazi i temperaturi uzrok su  iskrivljenja i  pucanja.Uslijed  stezanja nosioca  može  doći i do otpadanja ornamentacije.Nadalje  propadanje okvira  može  naštetiti i samoj  uokvirenoj slici.
Promjene  u vlazi i temperaturi uzrok su  iskrivljenja i  pucanja.Uslijed  stezanja nosioca  može  doći i do otpadanja ornamentacije.Nadalje  propadanje okvira  može  naštetiti i samoj  uokvirenoj slici.
===Ljepilo===  
===Ljepilo===  
[[File:Animal glue liquid.jpg|thumb|right|alt=Animal Glue.|tutkalo - najčešće vezivo životinjskog porijekla.]]  Propadanje ljepila koje  je  korišteno za  sklapanje okvira može  prouzročiti raspadanje  okvira.Životinjska  veziva  osjetljiva  su na  promjene  vlage i temperature, što pak može biti uzrok isrivljenja  samog okvira.
[[Datoteka:Animal glue liquid.jpg|thumb|right|alt=Animal Glue.|tutkalo - najčešće vezivo životinjskog porijekla.]]  Propadanje ljepila koje  je  korišteno za  sklapanje okvira može  prouzročiti raspadanje  okvira.Životinjska  veziva  osjetljiva  su na  promjene  vlage i temperature, što pak može biti uzrok isrivljenja  samog okvira.
===Delaminacija===  
===Delaminacija===  
Delaminacija  je  razmjerno česta pojava na  pozlaćenim ili  oslikanim okvirima.Vlaga  koja  putuje kroz napuklinu u pozlati ili osliku uzrokuje otpadanja pozlaćenih ili oslikanih  slojeva.<ref name="SFA">http://sflac.net/tag/delamination/</ref>
Delaminacija  je  razmjerno česta pojava na  pozlaćenim ili  oslikanim okvirima.Vlaga  koja  putuje kroz napuklinu u pozlati ili osliku uzrokuje otpadanja pozlaćenih ili oslikanih  slojeva.<ref name="SFA">http://sflac.net/tag/delamination/</ref>
Redak 43: Redak 43:
====Čišćenje====
====Čišćenje====
Prvo se izvrše probe kako bi se ustanovio najbolji način rada.Od mogućih  korištenih materijala navedimo  triamonij citrat, Plextol B500, etil akrilat, EA, metil metakrilat, i MMA.<ref name="V&A">http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/issue-46/the-conservation-of-three-gilded-frames-for-the-new-paintings-galleries-at-the-victoria-and-albert-museum/</ref>
Prvo se izvrše probe kako bi se ustanovio najbolji način rada.Od mogućih  korištenih materijala navedimo  triamonij citrat, Plextol B500, etil akrilat, EA, metil metakrilat, i MMA.<ref name="V&A">http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/issue-46/the-conservation-of-three-gilded-frames-for-the-new-paintings-galleries-at-the-victoria-and-albert-museum/</ref>
[[File:Picture frame carving.jpg|thumb|right|alt=Picture Frame Carving.|Rezbar obnavlja nedostajuću ornamntaciju okvira.]]
[[Datoteka:Picture frame carving.jpg|thumb|right|alt=Picture Frame Carving.|Rezbar obnavlja nedostajuću ornamntaciju okvira.]]
====Nadomještanje ukrasa i profilacije====
====Nadomještanje ukrasa i profilacije====
Propala ili oštećena ornamentacija se  može nadomjestiti,ako je  potrebno.Nerijetko se na  predmetu nalaze  grubo i loše  načinjene stare nadomjestke ,koji mogu  u sebi uključivati i izvorne dijelove .Zavisno o stanju u rad se  može  uključiti i rezbar koji će rekonstruirati izgubljene dijelove  profilacije,odnosno  može se nanovo odliti u  gipsu,ili ih se može retuširati reverzibilnom  vrstom gipsa. <ref name="Denver">http://denverartmuseum.org/article/staff-blogs/canaletto-frame-conservation</ref> Jedan od uobičajenih materijala je i mješavina tutkala,smole,lanenog ulja i venecijanskog terpentina.<ref name="Soane">https://www.youtube.com/watch?v=lOK7vMeYn6U</ref>nakon što se ključni elementi ornamentacije  obnovetreba  podljepiti i  podlogu za pozlatu(gesso),sa vrućim zečjim tutkalom .<ref name="Art Care">http://www.art-care.com/articles/the-ancient-art-of-gilding.html</ref>
Propala ili oštećena ornamentacija se  može nadomjestiti,ako je  potrebno.Nerijetko se na  predmetu nalaze  grubo i loše  načinjene stare nadomjestke ,koji mogu  u sebi uključivati i izvorne dijelove .Zavisno o stanju u rad se  može  uključiti i rezbar koji će rekonstruirati izgubljene dijelove  profilacije,odnosno  može se nanovo odliti u  gipsu,ili ih se može retuširati reverzibilnom  vrstom gipsa. <ref name="Denver">http://denverartmuseum.org/article/staff-blogs/canaletto-frame-conservation</ref> Jedan od uobičajenih materijala je i mješavina tutkala,smole,lanenog ulja i venecijanskog terpentina.<ref name="Soane">https://www.youtube.com/watch?v=lOK7vMeYn6U</ref>nakon što se ključni elementi ornamentacije  obnovetreba  podljepiti i  podlogu za pozlatu(gesso),sa vrućim zečjim tutkalom .<ref name="Art Care">http://www.art-care.com/articles/the-ancient-art-of-gilding.html</ref>


====Pozlata====
====Pozlata====
  [[File:Goldleaf.jpg|thumb|right|alt=Application of gold leaf.|Nanošenje zlatnih listića.]] Nakon obnove  ornamentacije kod  pozlaćenih se okvira  potom  mora  nanijeti sloj  bolusa,koji je pak  mješavina obojene gline,veziva i masnoće,a  služi kao podloga za  nanošenje zlatnih listića.<ref name="Cool Conservation" /> Bolus je obično crvene ili sive  boje.Dakako  boja  mora  biti usklađena  sa  bojom izvorno korištenog materijala.Ne treba  zaboraviti i da treba  specificirati koja  će se  vrsta  pozlate  koristii,bilo na  mikstionu, bilo na  polimentu.POzlata na  polimentu je  zahtjevnija i  skuplja varijanta.
  [[Datoteka:Goldleaf.jpg|thumb|right|alt=Application of gold leaf.|Nanošenje zlatnih listića.]] Nakon obnove  ornamentacije kod  pozlaćenih se okvira  potom  mora  nanijeti sloj  bolusa,koji je pak  mješavina obojene gline,veziva i masnoće,a  služi kao podloga za  nanošenje zlatnih listića.<ref name="Cool Conservation" /> Bolus je obično crvene ili sive  boje.Dakako  boja  mora  biti usklađena  sa  bojom izvorno korištenog materijala.Ne treba  zaboraviti i da treba  specificirati koja  će se  vrsta  pozlate  koristii,bilo na  mikstionu, bilo na  polimentu.POzlata na  polimentu je  zahtjevnija i  skuplja varijanta.


====Toniranje====
====Toniranje====

Trenutačna izmjena od 22:32, 29. travnja 2022.

Before and After.
Okvir prije i nakon zahvata.

Konzerviranje restauriranje okvira za slike je postupak putem kojeg se aktivno djeluje na očuvanju okvira starih i novijih slika.Konzervacija restauracija uključuje kako čišćenje tako i nadoknadu izugubljene ornamentacije,te pozlatu i eventualno toniranje..

Svrha okvira za sliku jest dvojaka - okvir štiti sliku te doprinosi njenom strukturalnom integritetu, i čini je vizualno istaknutom.[1]

Procijena autentičnosti okvira za slike

Picture Frame.
Primjer bogato ornamentiranog pozlaćenog okvira za sliku Mlada žena svira liru,Marie Vigée-Lebrun .

Utvrđivanje autentičnosti okvira važno je za razumijevanje međuodnosa istog i slike.[2] Okvir se smatra izvornim ako udovoljava sljedećim kriterijima:

  • Ako je okvir kreiran i dizajniran ili odabran od strane umjetnika
  • Ako je okvir odabran od strane prvog vlasnika ili trgovca slikama
  • Ako je okvir primjeren razdoblju iz kojeg je i slika,te je nastao u isto vrijeme
  • Ako se radi o “galerijskom” okviru
  • Ako je okvir replika izvornog okvira


Autentičan ,izvorni okvir odražava duh vremena u kojem je nastao.Za dobrobit uokvirenog djela okvir može biti prilagođen kako bi uključivao i zaštitno staklo i pozadinsku zaštitu.[2]

Uzroci propadanja

Close up of Frame Ornamentation.
detalj oštećenog okvira.

Često rukovanje,obnova dekoracije,modifikacija,atmosfersko zagađenje,te propadanje neki su od brojnih činitelja koji potiču konzervatore restauratore da se specijaliziraju za ovu problematiku.Iako je drvo najčešće korišten materijal nailazimo i na okvire od gipsa,stakla,plastike i metala.[1] Svaki je od ovih materijala također podložan propadanju i oštećenjima.

Skriveni nedostaci

Nedostaci materijala korištenog za izradu također su jedan od potencijalnih rizika.Drvo je,kao najčešći materijal za okvire osjetljivo na okolišne uvjete u kojima se djelo nalazi.[3] Podložno je napadu štetnika te općenitom propadanju uslijed starenja materijala.Metali su skloni koroziji,plastika je sklona deformacijama,staklo je osjetljivo na lomljenje.

Vlaga i temperatura

Promjene u vlazi i temperaturi uzrok su iskrivljenja i pucanja.Uslijed stezanja nosioca može doći i do otpadanja ornamentacije.Nadalje propadanje okvira može naštetiti i samoj uokvirenoj slici.

Ljepilo

Animal Glue.
tutkalo - najčešće vezivo životinjskog porijekla.

Propadanje ljepila koje je korišteno za sklapanje okvira može prouzročiti raspadanje okvira.Životinjska veziva osjetljiva su na promjene vlage i temperature, što pak može biti uzrok isrivljenja samog okvira.

Delaminacija

Delaminacija je razmjerno česta pojava na pozlaćenim ili oslikanim okvirima.Vlaga koja putuje kroz napuklinu u pozlati ili osliku uzrokuje otpadanja pozlaćenih ili oslikanih slojeva.[4]

Zagađenje zraka

Industrijalizacija tijekom 18-tog i 19-tog stoljeća dovela je do povećane zagađenosti zraka u urbaniziranim područjima.[5] Usprkos tomu što su čuvane u interijeru, i slike i okviri stradali su od oštećenja induciranih zagađenjem.

Konzervatorski postupci

Preventivna zaštita

Najjednostavniji postupak preventivne zaštite okvira je periodičko oprašivanje,najčešće uz pomoć kista,usisača.spužve ili meke krpe.

Konzerviranje restauriranje

Nakon prve procjene stanja okvira treba utvrditi opseg eventualnog zahvata.Neke od faza rada na okviru su:


Rastavljanje

U nekim slučajevima okvir se mora rastaviti.Tijekom ove operacije ostvaruje se i uvid u konstrukciju,te strukturalni integritet okvira.Ujedno ovaj postupak olakšava i daljnji rad na predmetu.

Čišćenje

Prvo se izvrše probe kako bi se ustanovio najbolji način rada.Od mogućih korištenih materijala navedimo triamonij citrat, Plextol B500, etil akrilat, EA, metil metakrilat, i MMA.[6]

Picture Frame Carving.
Rezbar obnavlja nedostajuću ornamntaciju okvira.

Nadomještanje ukrasa i profilacije

Propala ili oštećena ornamentacija se može nadomjestiti,ako je potrebno.Nerijetko se na predmetu nalaze grubo i loše načinjene stare nadomjestke ,koji mogu u sebi uključivati i izvorne dijelove .Zavisno o stanju u rad se može uključiti i rezbar koji će rekonstruirati izgubljene dijelove profilacije,odnosno može se nanovo odliti u gipsu,ili ih se može retuširati reverzibilnom vrstom gipsa. [7] Jedan od uobičajenih materijala je i mješavina tutkala,smole,lanenog ulja i venecijanskog terpentina.[8]nakon što se ključni elementi ornamentacije obnovetreba podljepiti i podlogu za pozlatu(gesso),sa vrućim zečjim tutkalom .[9]

Pozlata

Application of gold leaf.
Nanošenje zlatnih listića.

Nakon obnove ornamentacije kod pozlaćenih se okvira potom mora nanijeti sloj bolusa,koji je pak mješavina obojene gline,veziva i masnoće,a služi kao podloga za nanošenje zlatnih listića.[3] Bolus je obično crvene ili sive boje.Dakako boja mora biti usklađena sa bojom izvorno korištenog materijala.Ne treba zaboraviti i da treba specificirati koja će se vrsta pozlate koristii,bilo na mikstionu, bilo na polimentu.POzlata na polimentu je zahtjevnija i skuplja varijanta.

Toniranje

Kada je pozlata postavljena treba je toniranjem uskladiti sa izvornom.Najčešće se izvodi sa akvarel bojama i tutkalom kao vezivom.[8]

Dodatna literatura

El Marco en España: historia, conservación y restauración ,Madrid 2009.(online)

Izvori