Razlika između inačica stranice »Giovanni Battista Piranesi«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (no summary specified)
 
Redak 27: Redak 27:


==Vanjske poveznice==
==Vanjske poveznice==
{{commonscat}}
 
* [http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Facsimiles/PiranesiVeduteRoma1760/index.htm ''Vedute di Roma''] "Rimske starine", digitalne slike visoke razlučivosti (Sveučilište [[Leyden]])
* [http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Facsimiles/PiranesiVeduteRoma1760/index.htm ''Vedute di Roma''] "Rimske starine", digitalne slike visoke razlučivosti (Sveučilište [[Leyden]])
* [http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Facsimiles/PiranesiCarceri1750/ ''Carceri''] 14 digitalnih slika visoke razlučivosti iz serije "Tamnice" (Sveučilište Leyden)
* [http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Facsimiles/PiranesiCarceri1750/ ''Carceri''] 14 digitalnih slika visoke razlučivosti iz serije "Tamnice" (Sveučilište Leyden)

Trenutačna izmjena od 23:34, 1. studenoga 2021.

  1. PREUSMJERI Predložak:Infookvir likovni umjetnik

Giovanni Battista Piranesi (4. listopada 1720., Mogliano kraj Mestra9. studenog 1778., Rim) je talijanski grafičar, arhitekt i arheolog; jedan od najvažnijih prethodnika neoklasične i romantičarske arhitekture; izrazito utjecajan bakropisac.

Život i djelo

Hram Kastora i Poluksa, tabla iz serije bakropisa Rimske starine (1756.)
Pokretni most, 7. tabla iz serije bakropisa Tamnice (1761.)

Giovanni Battista Piranesi je rođen u blizini Venecije gdje se i školovao, ali se 1740. god., obučivši se za arhitekta, preselio u Rim. Tu je projektirao crkvu Sta Maria del Priorato (1764.1765.) u duhu Palladijevog klasicizma (Paladijanizam), svoje jedino arhitektonsko djelo.

U grafici se pak zalaže za Rim u doba Antike, te je vrhunskom tehnikom crtao je i izrađivao grafičke listove s prizorima rimskih ruševina (Rimske starine, 1756.). Njima pokušava interpretirati cjelokupnu rimsku civilizaciju, te njezine etičke i simboličke vrijednosti. Piransesi je ustrajao u tvrdnji da grčku umjetnost, koju je njemački povjesničar umjetnosti Johann Winckleman nazvao idealom ljepote i savršenstva, rimska umjetnost nadmašuje sjajem i uzvišenošću. U prilog toj postavci napisao je polemiku po naslovom Razmišljanja o drevnom i suvremenom Rimu (objavljivana od 1745.), punu pjesničkih slika o talijanskim ruševinama i starinama, u inozemstvu, međutim, uspješno je pridonijela oblikovanju romantičarskog ideala o Rimu.

Također je radio grafičke listove baroknih spomenika (Vedute Rima) te nestvarnih arhitektonskih prostora (Tamnice, oko 1745.). Upravo su njegove Tamnice (Carceri d'invenzione) subjektivan prikaz fantastičnih i izmišljenih tamnica u kojemu oživljava svijet priviđenja i noćnih mora.

Radio je i iluzionističke kazališne inscenacije te nacrte za interijere i proizvode umjetničkog obrta.

Vanjske poveznice