Razlika između inačica stranice »Škola rijeke Hudson«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite book +{{Citiranje knjige))
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiranje weba))
 
Redak 12: Redak 12:


==Osnivač==
==Osnivač==
Umjetnik [[Thomas Cole]] se općenito smatra osnivačem Škole rijeke Hudson.<ref name=otoole>{{Citiranje knjige|last=O'Toole|first=Judith H.|title=Different Views in Hudson River School Painting|year=2005|publisher=Columbia University Press|page=11|url=http://books.google.com/books?id=GstU4IilVdYC}}</ref> U jesen 1825. Cole se ukrcao na [[parobrod]] koji je plovio uzvodno rijekom Hudson, iste godine kada je otvoren [[Erie (kanal)|kanal Erie]], zaustavivši se najprije u [[West Point, New York|West Pointu]], a kasnije u Catskillu. Popeo se na istočne obronke [[Planine Catskill|planina Catskill]] u državi New York i tamo oslikao prve pejzaže ovog krajolika. Prvi članak o njegovom radu pojavljuje se 22. studenog 1825. u ''New York Evening Postu''.<ref name=hag>{{cite web|last=Boyle|first=Alexander|title=Thomas Cole (1801.-1848.)  The Dawn of the Hudson River School|url=http://hamiltonauctiongalleries.com/Cole.htm|publisher=Hamilton Auction Galleries|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>  U to je vrijeme samo Cole, rođen u Engleskoj gdje u jesen dominiraju smeđe i žute boje, našao inspiraciju u pejzažu u kojem dominiraju jesenske nijanse boja. Coleov bliski prijatelj [[Asher Durand]] postao je također istaknuta ličnost ove škole, posebno poslije propasti poslovanja s grafičkim uređenjem novčanica nakon [[panika 1837.|panike 1837]].
Umjetnik [[Thomas Cole]] se općenito smatra osnivačem Škole rijeke Hudson.<ref name=otoole>{{Citiranje knjige|last=O'Toole|first=Judith H.|title=Different Views in Hudson River School Painting|year=2005|publisher=Columbia University Press|page=11|url=http://books.google.com/books?id=GstU4IilVdYC}}</ref> U jesen 1825. Cole se ukrcao na [[parobrod]] koji je plovio uzvodno rijekom Hudson, iste godine kada je otvoren [[Erie (kanal)|kanal Erie]], zaustavivši se najprije u [[West Point, New York|West Pointu]], a kasnije u Catskillu. Popeo se na istočne obronke [[Planine Catskill|planina Catskill]] u državi New York i tamo oslikao prve pejzaže ovog krajolika. Prvi članak o njegovom radu pojavljuje se 22. studenog 1825. u ''New York Evening Postu''.<ref name=hag>{{Citiranje weba|last=Boyle|first=Alexander|title=Thomas Cole (1801.-1848.)  The Dawn of the Hudson River School|url=http://hamiltonauctiongalleries.com/Cole.htm|publisher=Hamilton Auction Galleries|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>  U to je vrijeme samo Cole, rođen u Engleskoj gdje u jesen dominiraju smeđe i žute boje, našao inspiraciju u pejzažu u kojem dominiraju jesenske nijanse boja. Coleov bliski prijatelj [[Asher Durand]] postao je također istaknuta ličnost ove škole, posebno poslije propasti poslovanja s grafičkim uređenjem novčanica nakon [[panika 1837.|panike 1837]].


==Drugi naraštaj==
==Drugi naraštaj==
Redak 18: Redak 18:
[[Datoteka:Albert Bierstadt - Among the Sierra Nevada, California - Google Art Project.jpg|thumb|left|''U planinama Sierre Nevade, Kaliforni,a'' (1868,), slikara Alberta Bierstadta, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC.]]
[[Datoteka:Albert Bierstadt - Among the Sierra Nevada, California - Google Art Project.jpg|thumb|left|''U planinama Sierre Nevade, Kaliforni,a'' (1868,), slikara Alberta Bierstadta, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC.]]
[[Datoteka:JKensett Mount Washington (JJH-JFK001).jpg|thumb|''Mount Washington'', [[John Frederick Kensett|Johna Fredericka Kensetta]]]]
[[Datoteka:JKensett Mount Washington (JJH-JFK001).jpg|thumb|''Mount Washington'', [[John Frederick Kensett|Johna Fredericka Kensetta]]]]
[[Datoteka:Asher Brown Durand - The Catskills - Walters 37122.jpg|thumb|''Catskill'' [[Asher Brown Durand|Ashera Browna Duranda]]<ref name=walters>{{cite web|title=Walters Art Museum: The Catskills|url=http://art.thewalters.org/detail/19883|publisher=[[The Walters Art Museum]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> ]]
[[Datoteka:Asher Brown Durand - The Catskills - Walters 37122.jpg|thumb|''Catskill'' [[Asher Brown Durand|Ashera Browna Duranda]]<ref name=walters>{{Citiranje weba|title=Walters Art Museum: The Catskills|url=http://art.thewalters.org/detail/19883|publisher=[[The Walters Art Museum]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> ]]


Drugi naraštaj umjetnika Škole rijeke Hudson došao je do izražaja nakon Coleove smrti 1848. Toj skupni prapadaju Coleov učenik [[Frederic Edwin Church]], [[John Frederick Kensett]] i [[Sanford Robinson Gifford]]. Djela ovih umjetnika druge generacije često se opisujuju kao primjeri [[luminizam|luminizma]]. Osim samog slikanja, mnogi od ovih umjetnika uključujući Kensetta, Gifforda i Churcha, bili su i među osnivačima [[Metropolitan|Muzeja Metropolitan]] u [[New York]]u.<ref name=metmuseum>{{cite web|last=Avery|first=Kevin J.|title=Metropolitan Museum of Art: Frederick Edwin Church|url=http://www.metmuseum.org/toah/hd/chur/hd_chur.htm|publisher=[[Metropolitan]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>
Drugi naraštaj umjetnika Škole rijeke Hudson došao je do izražaja nakon Coleove smrti 1848. Toj skupni prapadaju Coleov učenik [[Frederic Edwin Church]], [[John Frederick Kensett]] i [[Sanford Robinson Gifford]]. Djela ovih umjetnika druge generacije često se opisujuju kao primjeri [[luminizam|luminizma]]. Osim samog slikanja, mnogi od ovih umjetnika uključujući Kensetta, Gifforda i Churcha, bili su i među osnivačima [[Metropolitan|Muzeja Metropolitan]] u [[New York]]u.<ref name=metmuseum>{{Citiranje weba|last=Avery|first=Kevin J.|title=Metropolitan Museum of Art: Frederick Edwin Church|url=http://www.metmuseum.org/toah/hd/chur/hd_chur.htm|publisher=[[Metropolitan]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>


Većina najznačajnijih djela ove škole naslikana su između 1855. i 1875. U to vrijeme, umjetnici kao Edwin Church i [[Albert Bierstadt]] postali su vrlo popularni. Obojica su utjecali na [[Düsseldorfska slikarska škola|Düsseldorfsku slikarsku školu]], a Bierstadt se nekoliko godina školovao u Düsseldorfu. Kad je Church izložio svoje slike ''Niagara''<ref name=corcoran>{{cite web|title=Corcoran Highlights: Niagara|url=http://collection.corcoran.org/collection/work/niagara|publisher=[[Corcoran Museum of Art]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> i ''Sante leda na sjeveru'',<ref name=ric>{{cite web|last=Potter|first=Russell A.|title=Review of 'The Voyage of the Icebergs: Frederic Edwin Church's Arctic Masterpiece'|url=http://www.ric.edu/faculty/rpotter/harvey.html|publisher=Rhode Island College|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> tisuće ljudi je stalo u red pred izložbom i platilo 50 centi kako bi vidjeli njegova djela. Epske dimenzije krajolika na njegovim slikama, bez premca u ranijem američkom slikarstvu, podsjetio je Amerikance na prostranu, neukroćenu, ali veličanstvenu divljinu u njihovoj zemlji. Ova su djela naslikana u periodu naseljavanja američkog Zapada i osnivanja i zaštite velikih nacionalnih parkova.
Većina najznačajnijih djela ove škole naslikana su između 1855. i 1875. U to vrijeme, umjetnici kao Edwin Church i [[Albert Bierstadt]] postali su vrlo popularni. Obojica su utjecali na [[Düsseldorfska slikarska škola|Düsseldorfsku slikarsku školu]], a Bierstadt se nekoliko godina školovao u Düsseldorfu. Kad je Church izložio svoje slike ''Niagara''<ref name=corcoran>{{Citiranje weba|title=Corcoran Highlights: Niagara|url=http://collection.corcoran.org/collection/work/niagara|publisher=[[Corcoran Museum of Art]]|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> i ''Sante leda na sjeveru'',<ref name=ric>{{Citiranje weba|last=Potter|first=Russell A.|title=Review of 'The Voyage of the Icebergs: Frederic Edwin Church's Arctic Masterpiece'|url=http://www.ric.edu/faculty/rpotter/harvey.html|publisher=Rhode Island College|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref> tisuće ljudi je stalo u red pred izložbom i platilo 50 centi kako bi vidjeli njegova djela. Epske dimenzije krajolika na njegovim slikama, bez premca u ranijem američkom slikarstvu, podsjetio je Amerikance na prostranu, neukroćenu, ali veličanstvenu divljinu u njihovoj zemlji. Ova su djela naslikana u periodu naseljavanja američkog Zapada i osnivanja i zaštite velikih nacionalnih parkova.


==Zbirke==
==Zbirke==
Redak 78: Redak 78:
* [[Jervis McEntee]]
* [[Jervis McEntee]]
* [[Thomas Moran]]
* [[Thomas Moran]]
* [[Robert Walter Weir]]<ref name=hrvnha>{{cite web|last=Allaback|first=Sarah|title=19th Century Painters: Hudson River School|url=http://www.hudsonrivervalley.com/Files/Brochures/Painters.pdf|work=2006.|publisher=Hudson River Valley National Heritage Area|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref><ref name=rickey>{{cite web|last=Rickey|first=Frederick|title=Robert W. Weir  (1803-1889)|url=http://www.math.usma.edu/people/Rickey/dms/Non-grads/Weir-RobertW-painter.htm|publisher=United States Military Academy|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>  
* [[Robert Walter Weir]]<ref name=hrvnha>{{Citiranje weba|last=Allaback|first=Sarah|title=19th Century Painters: Hudson River School|url=http://www.hudsonrivervalley.com/Files/Brochures/Painters.pdf|work=2006.|publisher=Hudson River Valley National Heritage Area|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref><ref name=rickey>{{Citiranje weba|last=Rickey|first=Frederick|title=Robert W. Weir  (1803-1889)|url=http://www.math.usma.edu/people/Rickey/dms/Non-grads/Weir-RobertW-painter.htm|publisher=United States Military Academy|accessdate=19. prosinca 2012.}}</ref>  
* [[Worthington Whittredge]]
* [[Worthington Whittredge]]
{{col-end}}
{{col-end}}

Trenutačna izmjena od 21:42, 9. prosinca 2021.

Thomas Cole (1801.–1848.), Oxbow, Pogled s planine Holyoke (Northampton, Massachusetts) nakon grmljavinskog nevremena 1836., Metropolitan

Škola rijeke Hudson (eng. Hudson River School), američka je umjetnička škola iz 19. st. koju je činila skupina pejzažnih slikara čija je estetska vizija bila oblikovana romantizmom. Pokret je dobio ime po nizu slika krajolika rijeke Hudson i okolnog područja, uključujući i planine Catskill, Adirondack i Bijele planine. Tek je druga generacija umjetnika ovog pokreta proširila područje prikaza krajolik na Novu Englesku, Maritimes, Američki Zapad i Južnu Ameriku.

Pregled

Ne može se sa sigurnošću utvrditi ni izvor pojma Škole rijeke Hudson ni njegova prva javna uporaba. Pojam je vjerojatno skovao umjetnički kritičar novina New York Tribune Clarence Cook ili pejzažni umjetnik Homer Dodge Martin.[1] U početku se ovaj termin rabio s prijezirom, a nakon što su među američkim kolekcionarima i ljubiteljima umjetnosti ušla u modu plein-air djela Barbizonske škole na štetu radova Škole rijeke Hudson.

Umjetnička djela Škole rijeke Hudson prikazuju tri teme Amerike 19. st.: otkriće, istraživanje i nastambe. Teme slika su američki krajolik u pastoralnom ugođaju, gdje ljudska bića i priroda mirno koegzistiraju. Pejzaži Škole okarakterizirani su realističnim, detaljnim i ponekad idealiziranim prikazom prirode, prikazujući ponekad idealizirane scene poljoprivrede uz preostale dijelove divljine, koja ubrzano nestaje iz doline rijeke Hudson, baš kad se njena uzvišenost počela cijeniti. Iako su se znatno razlikovali po dubini religioznih stavova, umjetnici Škole općenito su vjerovali da je priroda kroz oblik američkog krajolika neopisiva manifestacija Boga. Inspirirali su se europskim majstorima krajolika kao što su Claude Lorrain, John Constable i J. M. W. Turner. Njihovo štovanje američkih prirodnih ljepota dijelili su suvremeni američki pisci kao Henry David Thoreau i Ralph Waldo Emerson.

Iako su likovni elementi u njihovim djelima bili realistički prikazani, brojne su konačne scene u biti usklađene kao sinteza više scena zajedno. Kako bi skupili dovoljno prizora za svoje slike, umjetnici ove škole često su putovali u nepristupačnu i ekstremnu divljinu, koja im nije dopuštala dugotrajno slikanje na licu mjesta. Za trajanja tih ekspedicija, ovi su slikari izrađivali skice i bilježili sjećanja, te bi završavali sliku kasnije u svojim ateljeima.

Pogled na Two Lakes i Mountain House, planine Catskill ujutro slikara Thomasa Colea, Brooklyn Museum of Art

Osnivač

Umjetnik Thomas Cole se općenito smatra osnivačem Škole rijeke Hudson.[2] U jesen 1825. Cole se ukrcao na parobrod koji je plovio uzvodno rijekom Hudson, iste godine kada je otvoren kanal Erie, zaustavivši se najprije u West Pointu, a kasnije u Catskillu. Popeo se na istočne obronke planina Catskill u državi New York i tamo oslikao prve pejzaže ovog krajolika. Prvi članak o njegovom radu pojavljuje se 22. studenog 1825. u New York Evening Postu.[3] U to je vrijeme samo Cole, rođen u Engleskoj gdje u jesen dominiraju smeđe i žute boje, našao inspiraciju u pejzažu u kojem dominiraju jesenske nijanse boja. Coleov bliski prijatelj Asher Durand postao je također istaknuta ličnost ove škole, posebno poslije propasti poslovanja s grafičkim uređenjem novčanica nakon panike 1837.

Drugi naraštaj

U planinama Sierre Nevade, Kaliforni,a (1868,), slikara Alberta Bierstadta, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC.
Mount Washington, Johna Fredericka Kensetta

Drugi naraštaj umjetnika Škole rijeke Hudson došao je do izražaja nakon Coleove smrti 1848. Toj skupni prapadaju Coleov učenik Frederic Edwin Church, John Frederick Kensett i Sanford Robinson Gifford. Djela ovih umjetnika druge generacije često se opisujuju kao primjeri luminizma. Osim samog slikanja, mnogi od ovih umjetnika uključujući Kensetta, Gifforda i Churcha, bili su i među osnivačima Muzeja Metropolitan u New Yorku.[5]

Većina najznačajnijih djela ove škole naslikana su između 1855. i 1875. U to vrijeme, umjetnici kao Edwin Church i Albert Bierstadt postali su vrlo popularni. Obojica su utjecali na Düsseldorfsku slikarsku školu, a Bierstadt se nekoliko godina školovao u Düsseldorfu. Kad je Church izložio svoje slike Niagara[6] i Sante leda na sjeveru,[7] tisuće ljudi je stalo u red pred izložbom i platilo 50 centi kako bi vidjeli njegova djela. Epske dimenzije krajolika na njegovim slikama, bez premca u ranijem američkom slikarstvu, podsjetio je Amerikance na prostranu, neukroćenu, ali veličanstvenu divljinu u njihovoj zemlji. Ova su djela naslikana u periodu naseljavanja američkog Zapada i osnivanja i zaštite velikih nacionalnih parkova.

Zbirke

Javne zbirke

Jedna od najvećih zbirki slika Škole rijeke Hudson nalazi se u Wadsworth Atheneumu u Hartfordu. Najznačajnija djela ove zbirke su 13 krajolika Thomasa Colea i 11 krajolika Frederica Edwina Churcha. Obojica umjetnika bili su osobni prijatelji s osnivačem muzeja Danielom Wadsworthom.

Ostale zbirke

Značajni umjetnici

Povezani članci

Reference

Bilješke

  1. Howat, John K (1987.). American Paradise: The World of the Hudson River School. New York: Metropolitan, Harry N. Abrams, Inc.. str. str. 3.-4. 
  2. O'Toole, Judith H. (2005). Different Views in Hudson River School Painting. Columbia University Press. str. 11. http://books.google.com/books?id=GstU4IilVdYC 
  3. Boyle, Alexander. "Thomas Cole (1801.-1848.) The Dawn of the Hudson River School". Hamilton Auction Galleries. http://hamiltonauctiongalleries.com/Cole.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  4. "Walters Art Museum: The Catskills". The Walters Art Museum. http://art.thewalters.org/detail/19883 Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  5. Avery, Kevin J.. "Metropolitan Museum of Art: Frederick Edwin Church". Metropolitan. http://www.metmuseum.org/toah/hd/chur/hd_chur.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  6. "Corcoran Highlights: Niagara". Corcoran Museum of Art. http://collection.corcoran.org/collection/work/niagara Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  7. Potter, Russell A.. "Review of 'The Voyage of the Icebergs: Frederic Edwin Church's Arctic Masterpiece'". Rhode Island College. http://www.ric.edu/faculty/rpotter/harvey.html Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  8. White, Mark Andrew (2002.). Progress on the Land: Industry and the American Landscape Tradition. Oklahoma City, OK: Melton Art Reference Library. str. 6–13. ISBN 0-9640163-1-1 
  9. Allaback, Sarah. "19th Century Painters: Hudson River School". 2006.. Hudson River Valley National Heritage Area. http://www.hudsonrivervalley.com/Files/Brochures/Painters.pdf Pristupljeno 19. prosinca 2012. 
  10. Rickey, Frederick. "Robert W. Weir (1803-1889)". United States Military Academy. http://www.math.usma.edu/people/Rickey/dms/Non-grads/Weir-RobertW-painter.htm Pristupljeno 19. prosinca 2012. 

Izvori

Dodatna literatura

  • Čegir, Tomislav: Američki Zapad u slikarstvu, Patina, 1, Zagreb, 1997., str. 23-31

Vanjske poveznice