Toggle menu
310,1 tis.
36
18
525,5 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Urski barjak

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Urski barjak, Strana rata, 2600. pr. Kr., 21,59 x 49,53 cm, školjke, vapnenac, lapis lazuli i bitumen na drvenoj kutiji, Britanski muzej, London.
Tzv. Strana mira Urskog barjaka

Urski barjak je urešena kutija iz Ura u današnjem Iraku iz otprilike 2500. pr. Kr.

Detalj sa sviračem harfe

Napravljena je u obliku šuplje izdužene kutije koja je imala užu gornju od donje stranice, na čijim širim stranama se nalaze raskošno intarzirani mozaici (školjke, vapnenac, lapis lazuli i bitumen). Njena namjena je nepoznata, ali se prilikom njezina otkrića u kraljevskom groblju grada Ura vjerovalo kako je riječ o barjaku. PNaime, Sir Leonard Woolley, koji je vodio iskapanja 1927.-1928. godine, pronašao ju je u jednoj od najvećih grobnica (Br. 779.), pored kostura ritualno žrtvovanog čovjeka za kojega je držao kako je barjaktar[1].

Na obje strane figure od crvenog vapnenca su poredane u tri trake (razine), odvojeni dekorativnim frizovima od školjaka na plavoj pozadini od lapis lazulija. Kralj je prepoznatljiv po svojoj veličini, a slijed likova ne isključuje ideju kretanja.

Strana pod nazivom „mir” prikazuje blagdan i procesiju za kralja. U gornjoj traci kralj, prikazan veći u svečanoj haljini od ovčje kože (gr. kaunakes), sjedi ispred šest počasnih gostiju, okružen dvoranima, plesačima, batlerima i harpistom. U trakama ispod njega prikazuje se povorka dvorjana i seljaka, trgovaca i obrtnika koji donose životinje, darove i hranu. Ova strana je važna za povijest glazbe jer prikazani glazbenik, harpist u pratnji pjevačica, svira instrument identičan onima koji su pronađeni u kraljevskom groblju u Uru[2].

Prikaz na drugoj strani, pod nazivom „rat”, pokazuje vojsku (pješaci i bojna kola), općenito vojnu kastu i vjerojatno robovsku podršku. Kralj je prikazan u sredini gornje trake, vidljivo viši i jači od običnih vojnika, kako stoji ispred nagih i sputanih zarobljenika[1].

U traci ispod kralja prikazan je prizor bitke s osam vojnika u gotovo identičnim pozama, najstarija nam poznata vojske (kožnati oklop i koplja), nakon kojih slijedi zarobljavanje neprijatelja. Ispod njih su četiri kočije s vozačem i ratnikom (naoružan kopljem ili sjekirom). To je prvi poznati prikaz bojnih kola s četiri puna kotača i četiri magarca, konji se javljaju tek u 2. tisućljećju pr. Kr.

Iako se mozaici smatraju suprotnima „(rat i mir”), oni su vjerojatnije povezani kao bitka poslije koje slijedi pobjednička proslava. To bi bilo više u skladu sa sumeranskom merizmom, vrstom naracije u kojoj se svi događaji opisuju u parovima suprotnosti[3]

Poveznice

Izvori

  1. 1,0 1,1 Richard L. Zettler, Lee Horne, Donald P. Hansen i Holly Pittman, Treasures from the royal tombs of Ur, Penn Museum of Archaeology, 1998., str. 45-47. ISBN 978-0-924171-54-3
  2. Riccardo Allorto, La musica delle civiltà mediterranee e dell'Oriente asiatico, in Nuova storia della musica, Edizione riveduta e aggiornata, San Giuliano Milanese, Milano 2005.
  3. R.K. Harrison, "Genesis", str. 441. u International Standard Bible Encyclopedia: E-J, ur. Geoffrey W. Bromiley, Wm. B. Eerdmans Publishing, 1982. ISBN 978-0-8028-3782-0