Toggle menu
310,1 tis.
50
18
525,6 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Aleksandra Ekster

Ova stranica dio je WikiProjekta žene u crvenom. Kliknite ovdje za više informacija
Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija

  1. PREUSMJERI Predložak:Infookvir likovni umjetnik

Aleksandra Aleksandrovna Ekster, rođena kao Aleksandra Grigorovič, rus. Алекса́ндра Алекса́ндровна Эксте́р, ukr. Олекса́ндра Олекса́ндрівна Е́кстер (* Białystok, 18. siječnja 1882. - † Fontenay-aux-Roses blizu Pariza, 17. ožujka 1949.) - rusko-ukrajinska i francuska slikarica i dizajnerica.

Predavala je u umjetničkim školama. Bila je svestrana umjetnica, koja je živjela u Parizu od 1924. godine, dizajnirala je lutke, kostime i scenografije za kazalište, balet i film te ilustrirala velik broj knjiga. Na njezinu umjetnost utjecali su: suprematizam, kubizam i futurizam.

Rodila se u Białystoku, koji je tada bio dio Ruskoga Carstva, a danas je dio Poljske. Njezin otac Aleksandar Grigorovič bio je ugledan bjeloruski poduzetnik, a majka je bila Grkinja. Imala je odlično obrazovanje već u obiteljskom domu, pogotovo iz područja umjetnosti. Zvali su je odmilja Asja. Aleksandra Ekster studirala je u Kijevskoj umjetničkoj školi 1907. godine. Iste je godine izlagala sa umjetničkom skupinom “Blaue Rose” u Moskvi i sudjelovala na drugim izložbama u Rusiji. [1] Slijedila su redovita studijska putovanja u Pariz iz 1908. godine povezana s posjetima Akademiji de la Grande Chaumière i Rimu. Imala je kontakte s Picassom, Braqueom, Apollinaireom u Parizu i s Marcom Chagallom u umjetničkoj koloniji La Ruche. U Italiji je upoznala futuriste Ardenga Sofficia i Marinettija. Od 1909. vodila je studio u Parizu.

Dizajn za predstavu "Romeo i Julija" 1921. godine

1912. preselila se u Sankt Peterburg, tadašnji Petrograd i sudjelovala na važnim izložbama ruske avangarde, poput „Dijamantskog Jacka” (1910.–'17). Do 1914. boravila je po želji u Kijevu, Moskvi, Parizu i Italiji. Početkom 1914. sudjelovala je na futurističkoj izložbi u Rimu, 1915. - '16. na izložbi Tramvaj V i 1921. na izložbi 5x5 = 25 u Moskvi.

Od 1916. do 1921. počela je raditi za kazalište s ansamblom Aleksandra Jakovljeviča Tairova. 1918. imala je svoj atelje u Kijevu iz kojeg su proizašli mnogi umjetnici i bavila se tekstilnim dizajnom. Na prvoj izložbi ruske umjetnosti u Berlinu 1922. godine prikazane su njezine slike kao i jedanaest skica kostima za Kamerno kazalište u Moskvi, šest skica ukrasa i model kazališnog ukrasa za “Romea i Juliju”. [2] Od 1921. do 1922. predavala je na umjetničkoj školi WChUTEMAS u Moskvi.

1924. Ekster je emigrirala u Francusku. Prvo je živjela u Parizu, gdje je razvila nekoliko scenografija za balet i predavala od 1926. do 1930. u Academie d'Art Contemporain Fernanda Légera. Od 1928. do svoje smrti živjela je u Fontenay-aux-Rosesu. Uz rad u kazalištu, baletu i na filmu, imala je samostalne izložbe u Berlinu (1927.), Parizu (1929.) i Pragu (1937).

Formalno se njezino djelo razlikuje od rada ostalih umjetnica ruske avangarde. Vanjska uporaba boja više podsjeća na Soniju Delaunay-Terk. Utjecaji suprematizma očigledni su kod nje, ali orijentirala se prema zapadu i manje ju je oblikovao ruski primitivizam nego europski art deco i simbolizam. Njen talent slikarice vidljiv je u knjigama koje je ilustrirala.

Galerija

Izvori

  1. Gerda Breuer, Julia Meer (Hrsg.): Women in Graphic Design, Berlin 2012, S. 440/441
  2. http://max.mmlc.northwestern.edu/mdenner/Drama/designers/1exter.html Preuzeto 1. ožujka 2021.