Toggle menu
309,3 tis.
61
18
533,2 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Darko Hudelist

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 153890 od 23. rujan 2021. u 00:58 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (Bot: Automatski unos stranica)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)
Darko Hudelist
Darko Hudelist
Rođenje 27. veljače 1959. (Zagreb, Hrvatska)
Poznat(a) po Radio u magazinu Start od 1982. do 1991.; radi u političkom tjedniku Globus od 1995.; redovito piše i za Jutarnji list te beogradski Nedeljnik
Obrazovanje diplom. politolog (diplomirao 1982. na FPZ-u Zagrebu)
Zanimanje novinar, publicist, istraživač suvremene povijesti
Službena stranica http://www.darkohudelist.com/, http://www.darkohudelist.eu/, http://www.darkohudelist.com.hr/
Portal o životopisima


Darko Hudelist (Zagreb, 27. veljače 1959.), novinar, publicist i istraživač suvremene povijesti.

Životopis

Rođen je u Zagrebu, osnovnu školu i gimnaziju polazio je u Đurđevcu. God. 1982. diplomirao je politologiju na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Novinarstvom se počeo baviti 1979., u omladinskom tjedniku Polet, kao rock-kritičar. Od 1982. do 1991. stalni je suradnik i član redakcije magazina Start. Potkraj 1980-ih sustavno je pratio i analizirao događaje što su prethodili raspadu SFR Jugoslavije, rezultat čega je bila njegova prva knjiga "Kosovo - bitka bez iluzija" (iz 1989.). U tom je razdoblju nastala i njegova legendarna istraživačka reportaža "Split vražji otok" (Start, ožujak 1988.). God. 1989. surađivao je s francuskim časopisom Les Temps Modernes, koji je prenio njegove analitičke članke o sukobima Albanaca i Makedonaca u SR Makedoniji, prvotno objavljene u Startu, u proljeće 1988.

God. 1989. jedan njegov tekst izazvao je političku zabranu magazina Start, za koji je tada pisao. Bio je to veliki intervju s tadašnjim vođom nacionalnog pokreta Srba na Kosovu Miroslavom Šolevićem (jednim od najpoznatijih organizatora mitinga kosovskih Srba i Crnogoraca po Srbiji i Crnoj Gori za vrijeme nezadrživog uspona Slobodana Miloševića) [1], [2], koji je bio preuzet iz njegove knjige "Kosovo - bitka bez iluzija". Nakon tog intervjua došlo je do rascjepa među srpskim liderima na Kosovu, ali i Šolevićeva političkog raskida sa samim Slobodanom Miloševićem. [2]

Razdoblje stvaranja prvih političkih stranaka u SR Hrvatskoj Hudelist je obilježio svojom knjigom "Banket u Hrvatskoj: Prilozi povijesti hrvatskog višestranačja 1989.-1990.", koja je izišla početkom ljeta 1991. Knjiga je doživjela popriličan uspjeh (prethodio joj je serijal u šest nastavaka u Nedjeljnoj Dalmaciji), pa tako i svoje drugo, neznatno izmijenjeno izdanje, iz 1999.

God. 1992. objavio je knjigu o ratnom novinarstvu u Hrvatskoj "Novinari pod šljemom".

God. 1994. Hudelist je bio savjetnik za Hrvatsku BBC-ove ekipe koja je radila svjetski poznati dokumentarac "The Death of Yugoslavia" ("Smrt Jugoslavije"). Od 1993. do kasnih 1990-ih bio je i stalni suradnik časopisa za promicanje liberalne demokracije Erazmus.

God. 1995. ulazi u redakciju vodećega hrvatskog političkog tjednika Globus, u kojoj je i danas. U Globusu je objavio velik broj autorskih članaka, opsežnih analitičkih intervjua s najistaknutijim hrvatskim političarima i "dugometražnih" serijala o najznačajnijim političkim i povijesno-političkim temama, poput: "Ratni memoari generala Martina Špegelja" (1995.), "Tuđman: biografija" (1996.-1997.), "Kanadski životopis Gojka Šuška" (1999.-2000.), "Jubilejski pokret Katoličke Crkve u Hrvatskoj Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata" (2008. i 2016.), "Udba i Katolička Crkva u Hrvatskoj" (2016.) itd.

Potkraj 1995. za Globus je, u obliku dva separata, napisao i opsežan "Izvještaj o hrvatskoj estradi". Od 1996. pa idućih nekoliko godina bavio se izučavanjem životopisa prvoga hrvatskog predsjednika dr. Franje Tuđmana, što je rezultiralo knjigom "Tuđman: biografija" iz 2004., koju je početkom 2005. Jutarnji list proglasio najboljom knjigom godine s područja publicistike u Hrvatskoj.

Nakon te knjige, Darko Hudelist je započeo svoje veliko istraživanje povijesti odnosa i sukoba Hrvata i Srba u 20. stoljeću. U svibnju 2006. otvorio je svoj istraživački ured u Beogradu. U Beogradu je boravio sve do lipnja 2011. i za to vrijeme obavljao arhivska istraživanja (u raznim beogradskim povijesnim arhivima, od Arhiva Jugoslavije i tzv. Titova arhiva do Diplomatskog arhiva Ministarstva spoljnih poslova i Arhiva SANU) i razgovarao s brojnim živim protagonistima i svjedocima suvremene povijesti, među kojima posebno mjesto zauzima otac modernog srpskog nacionalizma Dobrica Ćosić (1922.-2014.). Taj svoj beogradski period Hudelist je ovjekovječio u svojoj knjizi "Moj beogradski dnevnik: Susreti i razgovori s Dobricom Ćosićem 2006.-2011.", koja je objavljena u srpnju 2012.[3],[4]

Usporedo s istraživanjima u Beogradu, Hudelist je obavljao i istovrsna istraživanja u Zagrebu, gdje se osobito fokusirao na nacionalno-politički angažman Katoličke crkve u Jugoslaviji - s naglaskom na 1970-te i 1980-te, kada se odvijao veliki projekt Crkve Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata (1975.-1984.).[5], [6], [7], [8]

U svibnju i lipnju 2015. Darko Hudelist je u svojim intervjuima za medije u regiji (zagrebački Jutarnji list i beogradski Nedeljnik) objavio završetak svog 10-godišnjeg istraživanja raspada Jugoslavije i povijesti hrvatsko-srpskih odnosa, najavivši dvije svoje kapitalne knjige koje će iz njega proisteći. Jedna od njih je "Rim, a ne Beograd", koja je ugledala svjetlo dana u lipnju 2017. [9], [10]

Od studenoga 2016. Hudelist redovito piše, uz Globus, i za vodeći beogradski politički tjednik Nedeljnik. Za taj list Hudelist obrađuje ključne teme iz novije srpske (ali i regionalne) povijesti, kao što su: "Dobrica Ćosić", "Siminovci", "Vera Miletić", "Slobodan Milošević" itd.

U lipnju 2017. Darko Hudelist je objavio knjigu "Rim, a ne Beograd. Promjena doba i mirna ofenziva Katoličke Crkve u Hrvatskoj u Titovoj SFR Jugoslaviji (1975.-1984.)". Glavna tema te knjige jest nacionalno-politički angažman Katoličke Crkve u Hrvatskoj u 20. stoljeću, s naglaskom na jubilejski državotvorni projekt Crkve Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata, koji je još prije Drugoga svjetskog rata pokrenuo, zajedno s povjesničarom isusovcem Stjepanom Krizinom Sakačem, zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac, a uspješno ga doveo do kraja - u prijelomnim godinama druge polovice 20. stoljeća, tj. u razdoblju od 1975. do 1984. - njegov nasljednik zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić.

To je prva Hudelistova znanstvena (historiografska) knjiga. Predstavljajući je na njezinoj drugoj svečanoj promociji, onoj u Solinu, 28. kolovoza 2017., profesorica povijesti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu dr. Mirjana Matijević Sokol ustvrdila je da je ona "nije publicistička, ona je historiografska", ali je "pisana lagano, rahlo" i "pitka je za čitanje". [11]

Knjiga ima 820 stranica i oko 250 fotografija, uključujući i dva velika grafička prikaza na rasklapanje koji prikazuju (inače vrlo kompleksnu) strukturu jubilejskog projekta Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata.


Djela

Svoju prvu knjigu "Kosovo - bitka bez iluzija" (CIP, Zagreb 1989.) Darko Hudelist je objavio u svibnju 1989. Knjiga se bavi sukobom Srba i Albanaca na Kosovu potkraj 1980-ih i ujedno najavljuje krvavi raspad Jugoslavije, koji će uslijediti već početkom 1990-ih.

Druga Hudelistova knjiga, "Banket u Hrvatskoj: Prilozi povijesti hrvatskog višestranačja 1989.-1990." (CIP, Zagreb 1991.) na duhoviti krležijanski način portretira političare i intelektualce koji su za vrijeme raspada Jugoslavije osnivali prve političke stranke u Hrvatskoj i na taj način pripremali teren za uspostavljanje parlamentarne demokracije u Hrvatskoj, ali i osamostaljivanje Hrvatske iz SFRJ. Glavni je protagonist tih događanja bio utemeljitelj HDZ-a dr. Franjo Tuđman. Prvo izdanje knjige "Banket u Hrvatskoj" objavljeno je 1991., a drugo (neznatno izmijenjeno) 1999.

Treća Hudelistova knjiga "Novinari pod šljemom" (Nakladni zavod Globus, Zagreb 1992.) analiza je ratnog novinarstva u Hrvatskoj tijekom Domovinskog rata 1991.

Četvrta knjiga Darka Hudelista »Tuđman: Biografija« (Profil, Zagreb 2004.) prva je integralna biografska knjiga o prvom hrvatskom predsjedniku Franji Tuđmanu. Knjiga je s jedne strane doživjela pohvale i priznanja, a s druge kritike nekih intelektualaca i novinara koji nisu podržali Hudelistov dosta strog, na više mjesta i negativistički pristup prema predsjedniku Tuđmanu. Hudelist je kasnije samokritički izjavio (vrlo izričito u svom TV-intervjuu uredniku vjerskog programa HTV-a Mariju Ragužu u emisiji "Pozitivno", na Prvom programu HTV-a 26. studenoga 2017.) da je to njegovo djelo jednim dijelom, napisano s pozicija tzv. detuđmanizacije (pristup koji je dominirao u političkoj javnosti u Hrvatskoj tijekom 2000-ih) i da bi ga danas, kada bi pisao njegovo drugo izdanje, u nekim segmentima i akcentima mijenjao. Svejedno, to je i danas jedina cjelovita knjiga o Franji Tuđmanu, koja, na 740 stranica, prati Tuđmanov život od njegova djetinjstva i rane mladosti pa sve do predsjedničkih godina u osamostaljenoj Republici Hrvatskoj i smrti.

Evo nekih naglasaka iz pojedinih negativnih osvrta na Hudelistovu "Biografiju" dr. Franje Tuđmana:

„Glomazno djelo Darka Hudelista nastalo je metodom kakvu je svojedobno promovirao Zvonimir Kulundžić opsežnom i uglavnom suvišnom biografijom Slavka Kolara, u kojoj je sudbina pojedinog lokaliteta u rimsko doba podjednako važna kao i piščevi literarni uzori. Pozitivizmu su uvijek važni baš svi podaci, on i nije drugo do katedrala posvećenih, sebi dovoljnih činjenica. Na zasadima pozitivizma oblikuje priču o Tuđmanu i Hudelist. Uz neke osebujne dodatke. Recimo, iako znamo da sredina oblikuje čovjeka, ipak neka krucijalna povijesna saznanja, kao ono o Tuđmanovoj pomajci Olgi (»Znali su je i uštipnuti za stražnjicu - onako kako se to inače radilo u seoskim krčmama.«!?), više legitimiraju biografa nego biografiju.”
(Antun Pavešković, Vijenac, 2005.[12])

Pavešković svoju kritiku zaključuje precizno:

„Takvo pisanje, manje od historiografije, slabije od književnosti, operirajući naivnim psihologizacijama, mjestimično se srozava do pamfleta. Takav uradak nije se ni mogao ozbiljno pozabaviti s temeljnom kontroverzom Tuđmanove povijesne osobnosti: da li je, naime, prvi hrvatski predsjednik u stilu Jolyjeva junaka činio sebe nužnom, uništavajući upravo onoliko organiziranih snaga koliko treba pa da se više ništa ne može pokrenuti bez njega, toliko da se i neprijatelji njegove vladavine boje srušiti je ili se naprosto prilagodio situaciji, djelujući u odsuću izgrađenih institucija i državnih mehanizama u vremenu i okružju kada je odluke trebalo donositi preko noći, ali i snositi odgovornost za dalekosežnost svakog poteza. ... Olako je, naime, životopis hrvatskog predsjednika svesti na psihogram u kojem se njegov životni put prikazuje kao velika i smišljena osveta za brojne frustracije iz mladosti i rana zrelog doba. Ako i stoji takva teza, ona još ne govori o krucijalnome, a to je povijesna uloga Tuđmana. Da li je on spavao s vlastitom maćehom i da li je postao predsjednik iz inata, osobno me nimalo ne zanima. S tim čovjekom nisam želio igrati tenis ili razgovarati u četiri oka. Ali, on je itekako utjecao na moj život. Kako - to pitanje traži odgovor temeljitiji od obilja privatnih detalja o Franji Tuđmanu.”
(Antun Pavešković, Vijenac, 2005.)

Povjesničar James J. Sadkovich je još kritičniji:[13]

„Hudelistova je cijela knjiga snažan, potpuno postmoderni argument. No njegovo predstavljanje hrvatskoga vođe zanemaruje dokaze da je Tuđman opetovano nastojao pridobiti srpsku i židovsku zajednicu u Hrvatskoj, da je nastojao uspostaviti dobre odnose sa Srbijom i Izraelom te da je, dok je branio i Hrvate i Muslimane u Bosni i Hercegovini od srpskoga i muslimanskoga nastojanja da tamo osvoje teritorije, nudio Aliji Izetbegoviću vojni savez 1992., 1993. i 1994. te da je na druge načine podržavao bosanske vojne napore — dokazi koji sugeriraju da njegova politika nije bila protužidovska, protusrpska ili protumuslimanska, neovisno o tome kakvo je mogao imati osobno mišljenje, nego da su na nju utjecali događaji i da ju je formulirao s ciljem postizanja posebnih ciljeva u određeno vrijeme. Drugim riječima, samo se zanemarivanjem izvora može vidjeti Tuđmana kao rasističkog političara.”
(James J. Sadkovich, "Postmodernističke — teorijom vođene metodologije, Franjo Tuđman, ratovi u bivšoj Jugoslaviji i povijest", Pilar - Časopis za društvene i humanističke studije, Vol. III, No. 6(2), 2008)


Peta Hudelistova knjiga "Moj beogradski dnevnik: Susreti i razgovori s Dobricom Ćosićem 2006.-2011." (Profil, Zagreb 2012.) prikaz je njegovih beogradskih povijesnih istraživanja u tom razdoblju i istodobno, vrlo kompleksan i višedimenzionalan portret najznačajnijeg protagonista srpskog državotvornog pokreta u Titovoj SFR Jugoslaviji, Dobrice Ćosića. Ćosić je Hudelistu, uz ostalo, otkrio i svoja samoubilačka razmišljanja, kojima je bio opterećen još od svoje mladosti, a koja su u znatnoj mjeri predodredila njegovo javno i političko (oporbeno) djelovanje u SFRJ.[14]

Šesta knjiga Darka Hudelista, "Rim, a ne Beograd. Promjena doba i mirna ofenziva Katoličke Crkve u Hrvatskoj u Titovoj SFR Jugoslaviji, 1975.-1984." (Alfa, Zagreb 2017.), rekapitulira i znanstveno obrađuje nacionalno-politički angažman Katoličke Crkve u Jugoslaviji u 20. stoljeću, s fokusom na veliki jubilejski državotvorni pokret Crkve Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata (1975.-1984.) - i to u međupovezanosti sa svim tada relevantnim događanjima i gibanjima u SFRJ i svijetu, uključujući informatičku revoluciju i globalizaciju pod američkim leadershipom.

U svom prikazu knjige "Rim, a ne Beograd" u Glasu Koncila, urednik toga lista Tomislav Vuković je napisao da Hudelist u njoj "demonstrira svoju jedinstvenu istraživačku metodu koju on sam naziva 'integralna povijest' ili 'integralna historiografija'". Vuković je pritom istaknuo da Hudelist "temama pristupa s jedne strane novinarski, što knjizi daje komunikativnost, razumljivost i pitkost u čitanju, a s druge strane strogo znanstveno metodološki, što joj daje relevantnost i činjeničnu mjerodavnost." [15]

U svom osvrtu na Hudelistovu knjigu u Slobodnoj Dalmaciji, teolog i publicist Ivica Šola je napisao da je Hudelist "napravio historiografsko remek-djelo", odnosno da "prvi put dubinski osvjetljava važnu ulogu Katoličke crkve u stvaranju moderne hrvatske države kroz prizmu proslave jubileja Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata". [16] Slično je ustvrdio i Vjekoslav Magaš u recenziji u Hrvatskom tjedniku, napisavši da je "svojom knjigom Hudelist snažno podcrtao povijesnu opredijeljenost Katoličke Crkve u Hrvatskoj za državnu neovisnost i samobitnost hrvatskog naroda, u čemu Hrvati svakako oslonac trebaju tražiti na Zapadu (Rim), a nipošto na Istoku (Beograd)". [17]

Nagrade

Nagrade

God. 1989. nagrada "Sedam sekretara SKOJ-a" za knjigu "Kosovo - bitka bez iluzija"

God. 2002. nagrada Hrvatskog novinarskog društva za najbolji intervju godine (s dr. Andrijom Hebrangom, za tjednik Globus)

God. 2005. nagrada Jutarnjeg lista za najbolju knjigu godine s područja publicistike ("Tuđman: biografija")


Izvori

  1. Srđan Janković: "Dvadeset godina od Mitinga solidarnosti", Radio Slobodna Evropa, 20. kolovoza 2014. (srp.)
  2. 2,0 2,1 Branko Tuđen: "Tito - Tuđman - Hrvatska", Zagreb, 2013., str. 373.
  3. Drago Hedl: "Dobrica Ćosić: Nema ćud zločinca, ali Karadžić je njegovo djelo"; Jutarnji list 21. srpnja 2012.: str. 30-31.
  4. Darko Hudelist - intervju s Dobricom Ćosićem: "Hrvati su iz 20. stoljeća izašli kao pobjednici jer su imali Tita"; Jutarnji list 21. srpnja 2012.; str. 31-33.
  5. Darko Hudelist: "Operacija Velika devetnica: Kako je Gospa srušila SFRJ"; Globus od 12. rujna 2008.; str. 34-42.
  6. D.Hudelist: "Molitva za pobjedu HDZ-a", Globus, 19. rujna 2008., str. 40-48.
  7. Darko Hudelist: "Molitva za pobjedu HDZ-a"; Globus od 19. rujna 2008.; str. 40-48.
  8. D.Hudelist: "Franjo Tuđman - 'Možemo se spasiti samo uz pomoć Crkve...'", Globus, 19. kolovoza 2016., str. 34-38.
  9. Drago Hedl: "Nove knjige velikog autora o mirnoj crkvenoj ofenzivi u Jugoslaviji: Kako sam se iz ateista preobratio u vjernika", Nedjeljni Jutarnji, 14. lipnja 2015., str. 44-45.
  10. Marko Prelević: "Tajni plan Vatikana: Kako je Katolička crkva razbila Jugoslaviju", Nedeljnik, Beograd, 7. svibnja 2015., naslovnica i str. 18-23.
  11. Prof. dr. Mirjana Matijević Sokol: "Vrijeme našega (kontroliranog) ponosa", Solinska kronika, Solin, 15. rujna 2017., str. 14.
  12. Hudelist kao neiživljeni romanopisac, objavljeno 7. srpnja 2005., pristupljeno 12. srpnja 2013.
  13. [http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=99246 Postmodernističke — teorijom vođene metodologije, Franjo Tuđman, ratovi u bivšoj Jugoslaviji i povijest, James J. Sadkovich, Leiden, Nizozemska, pristupljeno 12. srpnja 2013.
  14. Darko Hudelist: "Dobrica Ćosić: Od 16. godine pokušavao se ubiti. Taj nagon prenio je na srpsku nacionalnu politiku", Jutarnji list, 20. svibnja 2014., str. 12-13.
  15. Tomislav Vuković: "Crkva je utirala put samostalnoj hrvatskoj državi", Glas Koncila, 11. lipnja 2017., str. 13.
  16. Ivica Šola: "Stepinac istinom porazio i Tita i Miloševića", Slobodna Dalmacija, 27. kolovoza 2017., str. 8.
  17. Vjekoslav Magaš: "Katolička Crkva u Hrvata na braniku hrvatskoga državnog prava", Hrvatski tjednik, 8. lipnja 2017., str. 43.

Vanjske poveznice