Razlika između inačica stranice »Matronej«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (file->datoteka)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Matronej'''-->
<!--'''Matronej'''-->
[[File:St. Donatus' Church (inside).jpg|thumb|310px| '''Matronej''' crkve sv. Donata, [[Zadar]], 9. st.]]
[[Datoteka:St. Donatus' Church (inside).jpg|thumb|310px| '''Matronej''' crkve sv. Donata, [[Zadar]], 9. st.]]
'''Matronej''' (srednjovjekovno-latinslki: „matroneum“, od: ''matrona'' - gospođa) je naziv za prostor u ranokršćanskim i srednjovjekovnim crkvama određen za žene (locus mulierum).<ref>ELU 1964; Damjanov/Radulić 1967</ref>
'''Matronej''' (srednjovjekovno-latinslki: „matroneum“, od: ''matrona'' - gospođa) je naziv za prostor u ranokršćanskim i srednjovjekovnim crkvama određen za žene (locus mulierum).<ref>ELU 1964; Damjanov/Radulić 1967</ref>



Trenutačna izmjena od 08:44, 30. travnja 2022.

Matronej crkve sv. Donata, Zadar, 9. st.

Matronej (srednjovjekovno-latinslki: „matroneum“, od: matrona - gospođa) je naziv za prostor u ranokršćanskim i srednjovjekovnim crkvama određen za žene (locus mulierum).[1]

Već najstarije kršćanske crkve imale su dijelove određena za žene.

U kasnijim bazilikama (npr. sv. Demetrije, Solun, 7. st.[2]), za žene je bila određena galerija (empora) sagrađena iznad pobočnih brodova crkve. U crkvama sa centralnim tlocrtom ta galerija teče u obliku prstena oko središnjega prostora (npr. Crkva sv. Donata u Zadru).[3]

Takve galerije, tj. tribine, grade se i kasnije u crkvama, ali više nemaju prvobitnu namjenu matroneja.[4]

Izvori

  1. ELU 1964; Damjanov/Radulić 1967
  2. Müller/Vogel 1999
  3. ELU 1964
  4. ELU 1964

Literatura

  • ELU 1964 – Matronej, Enciklopedija likovnih umjetnosti, sv. 3, Zagreb, 1964., str. 425
  • Damjanov/Radulić 1967 - Damjanov, Jadranka; Radulić, Ksenija: Matronej, Umjetnost (Likovne umjetnosti), 3. izdanje, Zagreb, 1967., str. 71
  • Müller/Vogel 1999 - Werner Müller; Gunther Vogel: Atlas arhitekture 1, preveo Milan Pelc, Zagreb, 1999., str. 265