Razlika između inačica stranice »Mezzanine«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite web +{{Citiranje weba))
Redak 32: Redak 32:
}}
}}
}}
}}
'''''Mezzanine''''' je treći studijski [[album]] [[Ujedinjeno Kraljevstvo|britanskog]] sastava [[Massive Attack]]. [[Diskografska kuća|Diskografske kuće]] Circa i [[Virgin Records]] objavile su ga 20. travnja 1998. godine. Producenti albuma sami su članovi Massive Attacka i [[Neil Davidge]]; na uratku je duo proširio svoj glazbeni stil utemeljen na [[trip hop]]u i u nj uvrstio elemente [[elektronika (glazbeni žanr)|elektronike]],<ref name="nme-greatest"/> ali primjetljivi su i utjecaji žanrova kao što su [[novi val]],<ref name=chapman>{{cite web |first=Rob |last=Chapman |url=http://www.rob-chapman.com/pages/massive.html |title=Dark Side of the Spliff: Massive Attack |work=[[Mojo (časopis)|Mojo]] |date=srpanj 1998.|accessdate=2 September 2016}}</ref> [[rock]], [[hip-hop]] i [[dub (glazba)|dub]].<ref name=stylus>{{cite web|url=http://www.stylusmagazine.com/reviews/massive-attack/mezzanine.htm |title=Massive Attack – Mezzanine – Review |work=[[Stylus Magazine]] |date=1 September 2003 |accessdate=10 December 2011 |last=Mueller |first=Gavin |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20111027184209/http://stylusmagazine.com/reviews/massive-attack/mezzanine.htm |archivedate=27 October 2011 }}</ref>
'''''Mezzanine''''' je treći studijski [[album]] [[Ujedinjeno Kraljevstvo|britanskog]] sastava [[Massive Attack]]. [[Diskografska kuća|Diskografske kuće]] Circa i [[Virgin Records]] objavile su ga 20. travnja 1998. godine. Producenti albuma sami su članovi Massive Attacka i [[Neil Davidge]]; na uratku je duo proširio svoj glazbeni stil utemeljen na [[trip hop]]u i u nj uvrstio elemente [[elektronika (glazbeni žanr)|elektronike]],<ref name="nme-greatest"/> ali primjetljivi su i utjecaji žanrova kao što su [[novi val]],<ref name=chapman>{{Citiranje weba |first=Rob |last=Chapman |url=http://www.rob-chapman.com/pages/massive.html |title=Dark Side of the Spliff: Massive Attack |work=[[Mojo (časopis)|Mojo]] |date=srpanj 1998.|accessdate=2 September 2016}}</ref> [[rock]], [[hip-hop]] i [[dub (glazba)|dub]].<ref name=stylus>{{Citiranje weba|url=http://www.stylusmagazine.com/reviews/massive-attack/mezzanine.htm |title=Massive Attack – Mezzanine – Review |work=[[Stylus Magazine]] |date=1 September 2003 |accessdate=10 December 2011 |last=Mueller |first=Gavin |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20111027184209/http://stylusmagazine.com/reviews/massive-attack/mezzanine.htm |archivedate=27 October 2011 }}</ref>


''Mezzanine'' se pojavio na vrhu glazbenih ljestvica u Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji, Irskoj i Novom Zelandu, zbog čega je do danas komercijalno najuspješniji album grupe. Četiri pjesme na uratku objavljene su kao singlovi: "[[Risingson]]", "[[Teardrop]]", "[[Angel (pjesma Massive Attacka)|Angel]]" i "[[Inertia Creeps]]".
''Mezzanine'' se pojavio na vrhu glazbenih ljestvica u Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji, Irskoj i Novom Zelandu, zbog čega je do danas komercijalno najuspješniji album grupe. Četiri pjesme na uratku objavljene su kao singlovi: "[[Risingson]]", "[[Teardrop]]", "[[Angel (pjesma Massive Attacka)|Angel]]" i "[[Inertia Creeps]]".


==Pozadina==
==Pozadina==
Izrada ''Mezzaninea'' bio je stresan posao. Sastav se skoro raspao zbog tenzija među članovima.<ref name=chapman /> Nisu se slagali oko toga kojim glazbenim smjerom krenuti pri izradi novih pjesama. [[Robert Del Naja]] prvo je počeo semplirati albume novog vala izvođača kao što su [[Wire]] i [[Gang of Four]]: u pitanju je glazba koju je slušao kao tinejdžer. Želio je da Massive Attack snimi album čija će atmosfera odražavati uznemirenost i paranoju prisutnu u glazbi kasnih 1970-ih. [[Daddy G|Grant Marshall]], također obožavatelj novoga vala, podržao je tu ideju jer se želio odmaknuti od "urbanog soula" prisutnog na prethodnom albumu ''[[Protection]]'', no [[Andrew Vowles]] bio je skeptičan.<ref name=Cavanagh>Cavanagh, David; ''Are We a Fucking Punk Band Now?'', [[Q (časopis)|Q]], siječanj 1999.</ref> Tijekom sesija Vowles i Marshall radili su na glazbenim petljama bas-gitare i bubnjeva, a Del Naja nastavio je eksperimentirati koristeći se materijalom s albuma novoga vala. Međutim, tijekom snimanja skupina je odlučila objaviti novu pjesmu, "Superpredators", koja sadrži semplove pjesme "[[Mittageisen|Metal Postcard]] skupine [[Siouxsie and the Banshees]]; pjesma se pojavila u glazbi za film ''[[Šakal (1997.)|Šakal]]''<ref name=metal>{{cite web |url=http://www.inflightdata.com/superpredators.html |title=inflightdata.com – Massive Attack Discography – Tune Info + Lyrics – superpredators |work=inflightdata.com |accessdate=30 April 2013 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20110713030438/http://www.inflightdata.com/superpredators.html |archivedate=13 July 2011 |df=dmy-all }}</ref> i na japanskoj inačici ''Mezzaninea''.<ref name=Japanese>Massive Attack – Mezzanine. Virgin – VJCP-25360. CD, Album Japan.</ref>
Izrada ''Mezzaninea'' bio je stresan posao. Sastav se skoro raspao zbog tenzija među članovima.<ref name=chapman /> Nisu se slagali oko toga kojim glazbenim smjerom krenuti pri izradi novih pjesama. [[Robert Del Naja]] prvo je počeo semplirati albume novog vala izvođača kao što su [[Wire]] i [[Gang of Four]]: u pitanju je glazba koju je slušao kao tinejdžer. Želio je da Massive Attack snimi album čija će atmosfera odražavati uznemirenost i paranoju prisutnu u glazbi kasnih 1970-ih. [[Daddy G|Grant Marshall]], također obožavatelj novoga vala, podržao je tu ideju jer se želio odmaknuti od "urbanog soula" prisutnog na prethodnom albumu ''[[Protection]]'', no [[Andrew Vowles]] bio je skeptičan.<ref name=Cavanagh>Cavanagh, David; ''Are We a Fucking Punk Band Now?'', [[Q (časopis)|Q]], siječanj 1999.</ref> Tijekom sesija Vowles i Marshall radili su na glazbenim petljama bas-gitare i bubnjeva, a Del Naja nastavio je eksperimentirati koristeći se materijalom s albuma novoga vala. Međutim, tijekom snimanja skupina je odlučila objaviti novu pjesmu, "Superpredators", koja sadrži semplove pjesme "[[Mittageisen|Metal Postcard]] skupine [[Siouxsie and the Banshees]]; pjesma se pojavila u glazbi za film ''[[Šakal (1997.)|Šakal]]''<ref name=metal>{{Citiranje weba |url=http://www.inflightdata.com/superpredators.html |title=inflightdata.com – Massive Attack Discography – Tune Info + Lyrics – superpredators |work=inflightdata.com |accessdate=30 April 2013 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20110713030438/http://www.inflightdata.com/superpredators.html |archivedate=13 July 2011 |df=dmy-all }}</ref> i na japanskoj inačici ''Mezzaninea''.<ref name=Japanese>Massive Attack – Mezzanine. Virgin – VJCP-25360. CD, Album Japan.</ref>


Uradak je prvotno trebao biti objavljen u prosincu 1997., no objava je odgođena četiri mjeseca, tijekom kojih je Del Naja većinu vremena provodio u studiju, gdje je "izrađivao pjesme, kidao ih i sjebavao, paničario i sve započinjao iznova."<ref>{{cite web |last=Hanson |first=Amy |url=http://www.allmusic.com/song/risingson-mt0007774139 |title=Risingson - Massive Attack |publisher=[[AllMusic]]. [[All Media Network]] |accessdate=25 June 2013}}</ref> Privremeni naziv albuma bio je ''Damaged Goods'', naziv [[Damaged Goods|debitantskog singla]] grupe Gang of Four iz 1978. godine.<ref name=Cavanagh />
Uradak je prvotno trebao biti objavljen u prosincu 1997., no objava je odgođena četiri mjeseca, tijekom kojih je Del Naja većinu vremena provodio u studiju, gdje je "izrađivao pjesme, kidao ih i sjebavao, paničario i sve započinjao iznova."<ref>{{Citiranje weba |last=Hanson |first=Amy |url=http://www.allmusic.com/song/risingson-mt0007774139 |title=Risingson - Massive Attack |publisher=[[AllMusic]]. [[All Media Network]] |accessdate=25 June 2013}}</ref> Privremeni naziv albuma bio je ''Damaged Goods'', naziv [[Damaged Goods|debitantskog singla]] grupe Gang of Four iz 1978. godine.<ref name=Cavanagh />
{{Quote box |quoted=true |bgcolor=#FFFFF0 |quote=Nismo vrlo detaljno radili na ''Mezzanineu'' jer sastav, kao što se često tad govorkalo, nije bio u dobrim odnosima. U studiju bih radio s jednim od članova i netko drugi bi ušao, tad bi osoba s kojom sam radio otišla i morao bih promijeniti pjesmu na kojoj sam radio jer ta druga osoba ne bi htjela raditi na njoj, htjela se posvetiti nečemu drugom. Nekad bih radio i na četirima različitim pjesmama u istom danu, što je prilično neorganiziran način rada.|source=Neil Davidge u intervjuu sa ''[[Sound on Sound]]om''.<ref name="soundonsound">{{cite web|last=Humberstone |first=Nigel |url=http://www.soundonsound.com/sos/apr03/articles/massiveattck.asp |title=Massive Attack – Neil Davidge: Recording 100th Window |work=[[Sound on Sound]] |date=travanj 2003. |accessdate=25 June 2013 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20130827064605/http://www.soundonsound.com/sos/Apr03/articles/massiveattck.asp |archivedate=27 August 2013 }}</ref> |align=right|width=33%}}
{{Quote box |quoted=true |bgcolor=#FFFFF0 |quote=Nismo vrlo detaljno radili na ''Mezzanineu'' jer sastav, kao što se često tad govorkalo, nije bio u dobrim odnosima. U studiju bih radio s jednim od članova i netko drugi bi ušao, tad bi osoba s kojom sam radio otišla i morao bih promijeniti pjesmu na kojoj sam radio jer ta druga osoba ne bi htjela raditi na njoj, htjela se posvetiti nečemu drugom. Nekad bih radio i na četirima različitim pjesmama u istom danu, što je prilično neorganiziran način rada.|source=Neil Davidge u intervjuu sa ''[[Sound on Sound]]om''.<ref name="soundonsound">{{Citiranje weba|last=Humberstone |first=Nigel |url=http://www.soundonsound.com/sos/apr03/articles/massiveattck.asp |title=Massive Attack – Neil Davidge: Recording 100th Window |work=[[Sound on Sound]] |date=travanj 2003. |accessdate=25 June 2013 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20130827064605/http://www.soundonsound.com/sos/Apr03/articles/massiveattck.asp |archivedate=27 August 2013 }}</ref> |align=right|width=33%}}


==O albumu==
==O albumu==
''Mezzanine'' sadrži elemente [[trip hop]]a<ref name="ew-review">{{cite journal |url=http://www.ew.com/article/1998/05/15/mezzanine |title=Mezzanine |journal=[[Entertainment Weekly]] |date=15 May 1998 |accessdate=10 December 2011 |last=Mirkin |first=Steven}}</ref> i [[elektronika (glazbeni žanr)|elektronike]],<ref name="nme-greatest"/> a neki su recenzenti izjavili da je na njemu prisutna "mračna klaustrofobija" pomiješana s melankolijom.<ref name=stylus /> U glazbenom je smislu uradak označio veći odmak od džezastog i opuštenog zvuka prijašnjih dvaju albuma, ''[[Blue Lines]]a'' i ''[[Protection]]a'', a mračni prizvuci koji su oduvijek prisutni u glazbi kolektiva posebno dolaze do izražaja. Dubok i teksturiran zvuk albuma utemeljen je na apstraktnim i ambijentalnim zvukovima, što je oprimjereno pjesmom "Angel".
''Mezzanine'' sadrži elemente [[trip hop]]a<ref name="ew-review">{{cite journal |url=http://www.ew.com/article/1998/05/15/mezzanine |title=Mezzanine |journal=[[Entertainment Weekly]] |date=15 May 1998 |accessdate=10 December 2011 |last=Mirkin |first=Steven}}</ref> i [[elektronika (glazbeni žanr)|elektronike]],<ref name="nme-greatest"/> a neki su recenzenti izjavili da je na njemu prisutna "mračna klaustrofobija" pomiješana s melankolijom.<ref name=stylus /> U glazbenom je smislu uradak označio veći odmak od džezastog i opuštenog zvuka prijašnjih dvaju albuma, ''[[Blue Lines]]a'' i ''[[Protection]]a'', a mračni prizvuci koji su oduvijek prisutni u glazbi kolektiva posebno dolaze do izražaja. Dubok i teksturiran zvuk albuma utemeljen je na apstraktnim i ambijentalnim zvukovima, što je oprimjereno pjesmom "Angel".


Kao što je bio slučaj i na prijašnjim uradcima, na ''Mezzanineu'' se pojavljuje nekoliko pjesama sastavljenih od jednog sempla ili više njih, a izvori semplova raznoliki su – od glazbe [[Isaac Hayes|Isaaca Hayesa]] do [[The Cure]]a. Godine 1998. [[Manfred Mann]] tužio je Massive Attack zbog nedozvoljenog korištenja sempla pjesme "Tribute" s [[Manfred Mann's Earth Band (album)|istoimena albuma]] [[Manfred Mann's Earth Band]]a iz 1972. godine; sempl je iskorišten u pjesmi "Black Milk".<ref>{{cite web |url=http://www.mtv.com/news/510484/manfred-mann-sues-massive-attack/ |title=Manfred Mann Sues Massive Attack |publisher=[[MTV News]] |date=30 December 1998 |accessdate=27 June 2015}}</ref> Pjesma se na naknadnim inačicama pojavila pod nazivom "Black Melt", a tako je se naziva i na koncertima; sempl je izostavljen na tim inačicama. Na kasnijim se digitalnim inačicama ''Mezzaninea'' i dalje pojavljuje izvorna pjesma, no Mann je dodan u popis autora pjesme.<ref>{{cite web |url=https://itunes.apple.com/us/album/mezzanine/724466069 |title=Mezzanine by Massive Attack |publisher=[[iTunes Store]] |location=United States |accessdate=1 July 2018}}</ref><ref name="deezer">{{cite web |url=https://www.deezer.com/en/track/3129753 |title=Black Milk – Massive Attack |publisher=[[Deezer]] |accessdate=1 July 2018 |url-access=subscription }}</ref>
Kao što je bio slučaj i na prijašnjim uradcima, na ''Mezzanineu'' se pojavljuje nekoliko pjesama sastavljenih od jednog sempla ili više njih, a izvori semplova raznoliki su – od glazbe [[Isaac Hayes|Isaaca Hayesa]] do [[The Cure]]a. Godine 1998. [[Manfred Mann]] tužio je Massive Attack zbog nedozvoljenog korištenja sempla pjesme "Tribute" s [[Manfred Mann's Earth Band (album)|istoimena albuma]] [[Manfred Mann's Earth Band]]a iz 1972. godine; sempl je iskorišten u pjesmi "Black Milk".<ref>{{Citiranje weba |url=http://www.mtv.com/news/510484/manfred-mann-sues-massive-attack/ |title=Manfred Mann Sues Massive Attack |publisher=[[MTV News]] |date=30 December 1998 |accessdate=27 June 2015}}</ref> Pjesma se na naknadnim inačicama pojavila pod nazivom "Black Melt", a tako je se naziva i na koncertima; sempl je izostavljen na tim inačicama. Na kasnijim se digitalnim inačicama ''Mezzaninea'' i dalje pojavljuje izvorna pjesma, no Mann je dodan u popis autora pjesme.<ref>{{Citiranje weba |url=https://itunes.apple.com/us/album/mezzanine/724466069 |title=Mezzanine by Massive Attack |publisher=[[iTunes Store]] |location=United States |accessdate=1 July 2018}}</ref><ref name="deezer">{{Citiranje weba |url=https://www.deezer.com/en/track/3129753 |title=Black Milk – Massive Attack |publisher=[[Deezer]] |accessdate=1 July 2018 |url-access=subscription }}</ref>


Nakon objave ''Mezzaninea'' Vowles je napustio skupinu zbog kreativnih razlika. Reggae glazbenik [[Horace Andy]] također se pojavio kao gostujući pjevač na nekoliko pjesama na albumu.<ref>{{cite web|url=http://www.vh1.com/artists/az/andy_horace/bio.jhtml|title=Horace Andy Bio - Horace Andy Career|work=MTV Artists}}</ref>
Nakon objave ''Mezzaninea'' Vowles je napustio skupinu zbog kreativnih razlika. Reggae glazbenik [[Horace Andy]] također se pojavio kao gostujući pjevač na nekoliko pjesama na albumu.<ref>{{Citiranje weba|url=http://www.vh1.com/artists/az/andy_horace/bio.jhtml|title=Horace Andy Bio - Horace Andy Career|work=MTV Artists}}</ref>


==Recenzije==
==Recenzije==
Redak 54: Redak 54:
Uradak je dobio pohvale mnogih kritičara, kojima se svidio i novi zvuk skupine. ''[[Rolling Stone]]ov'' [[Barney Hoskyns]], iako je pohvalio album, istaknuo je i njegove mane: "Nekad [grupa] istražuje ritam i teksturu do te mjere da nedostaje pamtljivih melodija, a odsutnost bizarnog [[Tricky]]ja [...] samo ističe monotono repanje 3-D-a."<ref name="rs">{{cite journal |url=https://www.rollingstone.com/artists/massiveattack/albums/album/237405/review/6067962/mezzanine |title=Massive Attack: Mezzanine |journal=[[Rolling Stone]] |date=28 May 1998 |accessdate=10 January 2013 |last=Hoskyns |first=Barney |authorlink=Barney Hoskyns |archiveurl=https://web.archive.org/web/20090114110724/http://www.rollingstone.com/artists/massiveattack/albums/album/237405/review/6067962/mezzanine |archivedate=14 January 2009 |url-status=dead}}</ref> [[Robert Christgau]] iz ''[[The Village Voice]]a'' počasno je naveo album i dao mu dvije zvjezdice; kao najbolje pjesme izdvojio je "Risingson" i "Man Next Door".<ref>{{cite book |chapter-url=http://www.robertchristgau.com/get_album.php?id=2305 |chapter=Massive Attack: Mezzanine |accessdate=9 February 2016 |last=Christgau |first=Robert |authorlink=Robert Christgau |title=Christgau's Consumer Guide: Albums of the '90s |publisher=[[Macmillan Publishers]] |year=2000 |isbn=0-312-24560-2|title-link=Christgau's Consumer Guide: Albums of the '90s }}</ref>
Uradak je dobio pohvale mnogih kritičara, kojima se svidio i novi zvuk skupine. ''[[Rolling Stone]]ov'' [[Barney Hoskyns]], iako je pohvalio album, istaknuo je i njegove mane: "Nekad [grupa] istražuje ritam i teksturu do te mjere da nedostaje pamtljivih melodija, a odsutnost bizarnog [[Tricky]]ja [...] samo ističe monotono repanje 3-D-a."<ref name="rs">{{cite journal |url=https://www.rollingstone.com/artists/massiveattack/albums/album/237405/review/6067962/mezzanine |title=Massive Attack: Mezzanine |journal=[[Rolling Stone]] |date=28 May 1998 |accessdate=10 January 2013 |last=Hoskyns |first=Barney |authorlink=Barney Hoskyns |archiveurl=https://web.archive.org/web/20090114110724/http://www.rollingstone.com/artists/massiveattack/albums/album/237405/review/6067962/mezzanine |archivedate=14 January 2009 |url-status=dead}}</ref> [[Robert Christgau]] iz ''[[The Village Voice]]a'' počasno je naveo album i dao mu dvije zvjezdice; kao najbolje pjesme izdvojio je "Risingson" i "Man Next Door".<ref>{{cite book |chapter-url=http://www.robertchristgau.com/get_album.php?id=2305 |chapter=Massive Attack: Mezzanine |accessdate=9 February 2016 |last=Christgau |first=Robert |authorlink=Robert Christgau |title=Christgau's Consumer Guide: Albums of the '90s |publisher=[[Macmillan Publishers]] |year=2000 |isbn=0-312-24560-2|title-link=Christgau's Consumer Guide: Albums of the '90s }}</ref>


John Bush iz [[AllMusic]]a komplimentirao je pjesmu "Inertia Creeps", za koju je izjavio "da bi mogla biti svijetla točka [albuma], još jedna u nizu odlika samoga trija. Zbog jezive atmosfere, gitare mutna tona i velike količine efekata ta bi pjesma mogla biti najbolji proizvod produkcije najboljeg tima producenata u svijetu elektroničke glazbe."<ref name="allmusic">{{cite web |url=http://www.allmusic.com/album/mezzanine-mw0000032129 |title=Mezzanine – Massive Attack |website=[[AllMusic]] |accessdate=10 January 2013 |last=Bush |first=John}}</ref>
John Bush iz [[AllMusic]]a komplimentirao je pjesmu "Inertia Creeps", za koju je izjavio "da bi mogla biti svijetla točka [albuma], još jedna u nizu odlika samoga trija. Zbog jezive atmosfere, gitare mutna tona i velike količine efekata ta bi pjesma mogla biti najbolji proizvod produkcije najboljeg tima producenata u svijetu elektroničke glazbe."<ref name="allmusic">{{Citiranje weba |url=http://www.allmusic.com/album/mezzanine-mw0000032129 |title=Mezzanine – Massive Attack |website=[[AllMusic]] |accessdate=10 January 2013 |last=Bush |first=John}}</ref>


Nekoliko godina nakon objave album se pojavio na nekoliko popisa najboljih uradaka u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. Godine 2000. časopis ''[[Q (časopis)|Q]]'' ''Mezzanine'' je uvrstio na 15. mjesto popisa 100 najboljih britanskih albuma svih vremena. Godine 2003. album se pojavio na 412. mjestu popisa [[500 najboljih albuma svih vremena (Rolling Stone)|500 najboljih albuma svih vremena]] časopisa ''Rolling Stone''.<ref>{{cite web |url=https://www.rollingstone.com/news/story/6626741/412_mezzanine |title=412) Mezzanine |work=Rolling Stone |publisher=Wenner Media |date=1 November 2003 |archiveurl=https://web.archive.org/web/20090330075004/http://www.rollingstone.com/news/story/6626741/412_mezzanine |archivedate=30 March 2009 |accessdate=10 December 2011}}</ref> Godine 2013. ''[[NME]]'' ga je uvrstio na 215. mjesto popisa 500 najboljih albuma svih vremena.<ref name="nme-greatest">{{cite web |url=http://www.nme.com/photos/the-500-greatest-albums-of-all-time-300-201/324403 |title=The 500 Greatest Albums Of All Time: 300–201 |work=[[NME]] |date=24 October 2013 |accessdate=27 June 2015}}</ref>
Nekoliko godina nakon objave album se pojavio na nekoliko popisa najboljih uradaka u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. Godine 2000. časopis ''[[Q (časopis)|Q]]'' ''Mezzanine'' je uvrstio na 15. mjesto popisa 100 najboljih britanskih albuma svih vremena. Godine 2003. album se pojavio na 412. mjestu popisa [[500 najboljih albuma svih vremena (Rolling Stone)|500 najboljih albuma svih vremena]] časopisa ''Rolling Stone''.<ref>{{Citiranje weba |url=https://www.rollingstone.com/news/story/6626741/412_mezzanine |title=412) Mezzanine |work=Rolling Stone |publisher=Wenner Media |date=1 November 2003 |archiveurl=https://web.archive.org/web/20090330075004/http://www.rollingstone.com/news/story/6626741/412_mezzanine |archivedate=30 March 2009 |accessdate=10 December 2011}}</ref> Godine 2013. ''[[NME]]'' ga je uvrstio na 215. mjesto popisa 500 najboljih albuma svih vremena.<ref name="nme-greatest">{{Citiranje weba |url=http://www.nme.com/photos/the-500-greatest-albums-of-all-time-300-201/324403 |title=The 500 Greatest Albums Of All Time: 300–201 |work=[[NME]] |date=24 October 2013 |accessdate=27 June 2015}}</ref>


Do 2010. godine uradak je u SAD-u prodan u preko 560.000 primjeraka.<ref name="US sales">{{Cite web|url=https://www.billboard.com/articles/news/959308/massive-attack-prove-new-album-was-worth-the-wait|title=Massive Attack Prove New Album Was Worth The Wait|website=Billboard}}</ref> Skladatelj [[Ramin Djawadi]] autor je instrumentalne obrade pjesme "Dissolved Girl", koju je izradio za treću sezonu serije ''[[Westworld]]''; isti je skladatelj prethodno radio s [[Neil Davidge|Neilom Davidgeom]] pri izradi glazbe za film ''[[Sudar titana (2010.)|Sudar titana]]'' iz 2010. godine.
Do 2010. godine uradak je u SAD-u prodan u preko 560.000 primjeraka.<ref name="US sales">{{Cite web|url=https://www.billboard.com/articles/news/959308/massive-attack-prove-new-album-was-worth-the-wait|title=Massive Attack Prove New Album Was Worth The Wait|website=Billboard}}</ref> Skladatelj [[Ramin Djawadi]] autor je instrumentalne obrade pjesme "Dissolved Girl", koju je izradio za treću sezonu serije ''[[Westworld]]''; isti je skladatelj prethodno radio s [[Neil Davidge|Neilom Davidgeom]] pri izradi glazbe za film ''[[Sudar titana (2010.)|Sudar titana]]'' iz 2010. godine.
Redak 66: Redak 66:
Za dvadesetu obljetnicu objave uradak je remasteriran i ponovno objavljen. Ta inačica, objavljena je 23. kolovoza 2019., sastoji se od dvaju CD-ova – drugi CD čine prethodno neobjavljeni dub miksevi [[Mad Professor]]a, koji su izvorno trebali biti objavljeni na remiksanoj inačici ''Mezzaninea''. Također je u planu bila objava gramofonske inačice albuma s trima pločama; u početku je njezina objava odgođena, ali kasnije je otkazana.<ref>{{Cite web|url=https://www.superdeluxeedition.com/news/massive-attack-mezzanine-20th-anniversary-deluxe-on-2cd-and-3lp/|title=Massive Attack / Mezzanine 20th anniversary deluxe on 2CD and 3LP {{!}} superdeluxeedition|language=en-US|access-date=2019-08-22}}</ref>
Za dvadesetu obljetnicu objave uradak je remasteriran i ponovno objavljen. Ta inačica, objavljena je 23. kolovoza 2019., sastoji se od dvaju CD-ova – drugi CD čine prethodno neobjavljeni dub miksevi [[Mad Professor]]a, koji su izvorno trebali biti objavljeni na remiksanoj inačici ''Mezzaninea''. Također je u planu bila objava gramofonske inačice albuma s trima pločama; u početku je njezina objava odgođena, ali kasnije je otkazana.<ref>{{Cite web|url=https://www.superdeluxeedition.com/news/massive-attack-mezzanine-20th-anniversary-deluxe-on-2cd-and-3lp/|title=Massive Attack / Mezzanine 20th anniversary deluxe on 2CD and 3LP {{!}} superdeluxeedition|language=en-US|access-date=2019-08-22}}</ref>


Umjesto samog albuma na gramofonskim pločama na roza su gramofonskoj ploči 20. rujna 2019. objavljene remiksane pjesme Mad Professora, pod imenom ''Massive Attack v Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98)''.<ref name="DiscogsMP">{{cite web |title=Massive Attack V Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98) - Discogs |url=https://www.discogs.com/release/14153302 |accessdate=11 February 2020}}</ref>
Umjesto samog albuma na gramofonskim pločama na roza su gramofonskoj ploči 20. rujna 2019. objavljene remiksane pjesme Mad Professora, pod imenom ''Massive Attack v Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98)''.<ref name="DiscogsMP">{{Citiranje weba |title=Massive Attack V Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98) - Discogs |url=https://www.discogs.com/release/14153302 |accessdate=11 February 2020}}</ref>


Među remiksanim pjesmama Mad Professora nalaze se i "Metal Banshee" (neobjavljena dub inačica pjesme "Superpredators", koja je prerađena obrada pjesme "[[Mittageisen|Metal Postcard]]" grupe [[Siouxsie and the Banshees]]) i "Wire", pjesma snimljena za film ''[[Dobro došli u Sarajevo (1997.)|Dobro došli u Sarajevo]]''.<ref>{{cite web|first=Tim|last=Peacock|url=https://www.udiscovermusic.com/news/mad-professor-massive-attack-teardrop/|title=Listen to Mad Professor's 'Mazaruni Dub One' Mix Of Massive Attack's 'Teardrop'|publisher=udiscovermusic.com|date=9 November 2018|accessdate=4 December 2018}}</ref><ref>{{cite web|first=Christian|last=Eede|url=https://thequietus.com/articles/26959-massive-attack-mad-professor-mezzanine-dubs|title=Massive Attack To Release Mezzanine Dub Version|publisher=The Quietus|date=16 August 2019|accessdate=8 October 2019}}</ref>
Među remiksanim pjesmama Mad Professora nalaze se i "Metal Banshee" (neobjavljena dub inačica pjesme "Superpredators", koja je prerađena obrada pjesme "[[Mittageisen|Metal Postcard]]" grupe [[Siouxsie and the Banshees]]) i "Wire", pjesma snimljena za film ''[[Dobro došli u Sarajevo (1997.)|Dobro došli u Sarajevo]]''.<ref>{{Citiranje weba|first=Tim|last=Peacock|url=https://www.udiscovermusic.com/news/mad-professor-massive-attack-teardrop/|title=Listen to Mad Professor's 'Mazaruni Dub One' Mix Of Massive Attack's 'Teardrop'|publisher=udiscovermusic.com|date=9 November 2018|accessdate=4 December 2018}}</ref><ref>{{Citiranje weba|first=Christian|last=Eede|url=https://thequietus.com/articles/26959-massive-attack-mad-professor-mezzanine-dubs|title=Massive Attack To Release Mezzanine Dub Version|publisher=The Quietus|date=16 August 2019|accessdate=8 October 2019}}</ref>


==Popis pjesama==
==Popis pjesama==

Inačica od 19:31, 9. prosinca 2021.

Mezzanine
220px
Massive Attack (studijski album)
Žanr trip hop, elektronika
Objavljen 20. travnja 1998.
Snimanje 1997. – 1998.
Studio Massive Attack Studios i Christchurch Studios (Bristol, Ujedinjeno Kraljevstvo)
Trajanje 63:29
Izdavač Circa, Virgin
Producent(i) Neil Davidge, Massive Attack
Recenzije
Kronologija albuma – Massive Attack
Protection
(1994.)
Mezzanine
(1998.)
100th Window
(2003.)
Singlovi s albuma Mezzanine
  1. "Risingson"
    Objavljen: 7. srpnja 1997.
  2. "Teardrop"
    Objavljen: 27. travnja 1998.
  3. "Angel"
    Objavljen: 13. srpnja 1998.
  4. "Inertia Creeps"
    Objavljen: 21. rujna 1998.

Mezzanine je treći studijski album britanskog sastava Massive Attack. Diskografske kuće Circa i Virgin Records objavile su ga 20. travnja 1998. godine. Producenti albuma sami su članovi Massive Attacka i Neil Davidge; na uratku je duo proširio svoj glazbeni stil utemeljen na trip hopu i u nj uvrstio elemente elektronike,[1] ali primjetljivi su i utjecaji žanrova kao što su novi val,[2] rock, hip-hop i dub.[3]

Mezzanine se pojavio na vrhu glazbenih ljestvica u Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji, Irskoj i Novom Zelandu, zbog čega je do danas komercijalno najuspješniji album grupe. Četiri pjesme na uratku objavljene su kao singlovi: "Risingson", "Teardrop", "Angel" i "Inertia Creeps".

Pozadina

Izrada Mezzaninea bio je stresan posao. Sastav se skoro raspao zbog tenzija među članovima.[2] Nisu se slagali oko toga kojim glazbenim smjerom krenuti pri izradi novih pjesama. Robert Del Naja prvo je počeo semplirati albume novog vala izvođača kao što su Wire i Gang of Four: u pitanju je glazba koju je slušao kao tinejdžer. Želio je da Massive Attack snimi album čija će atmosfera odražavati uznemirenost i paranoju prisutnu u glazbi kasnih 1970-ih. Grant Marshall, također obožavatelj novoga vala, podržao je tu ideju jer se želio odmaknuti od "urbanog soula" prisutnog na prethodnom albumu Protection, no Andrew Vowles bio je skeptičan.[4] Tijekom sesija Vowles i Marshall radili su na glazbenim petljama bas-gitare i bubnjeva, a Del Naja nastavio je eksperimentirati koristeći se materijalom s albuma novoga vala. Međutim, tijekom snimanja skupina je odlučila objaviti novu pjesmu, "Superpredators", koja sadrži semplove pjesme "Metal Postcard skupine Siouxsie and the Banshees; pjesma se pojavila u glazbi za film Šakal[5] i na japanskoj inačici Mezzaninea.[6]

Uradak je prvotno trebao biti objavljen u prosincu 1997., no objava je odgođena četiri mjeseca, tijekom kojih je Del Naja većinu vremena provodio u studiju, gdje je "izrađivao pjesme, kidao ih i sjebavao, paničario i sve započinjao iznova."[7] Privremeni naziv albuma bio je Damaged Goods, naziv debitantskog singla grupe Gang of Four iz 1978. godine.[4]

Nismo vrlo detaljno radili na Mezzanineu jer sastav, kao što se često tad govorkalo, nije bio u dobrim odnosima. U studiju bih radio s jednim od članova i netko drugi bi ušao, tad bi osoba s kojom sam radio otišla i morao bih promijeniti pjesmu na kojoj sam radio jer ta druga osoba ne bi htjela raditi na njoj, htjela se posvetiti nečemu drugom. Nekad bih radio i na četirima različitim pjesmama u istom danu, što je prilično neorganiziran način rada.
— Neil Davidge u intervjuu sa Sound on Soundom.[8]

O albumu

Mezzanine sadrži elemente trip hopa[9] i elektronike,[1] a neki su recenzenti izjavili da je na njemu prisutna "mračna klaustrofobija" pomiješana s melankolijom.[3] U glazbenom je smislu uradak označio veći odmak od džezastog i opuštenog zvuka prijašnjih dvaju albuma, Blue Linesa i Protectiona, a mračni prizvuci koji su oduvijek prisutni u glazbi kolektiva posebno dolaze do izražaja. Dubok i teksturiran zvuk albuma utemeljen je na apstraktnim i ambijentalnim zvukovima, što je oprimjereno pjesmom "Angel".

Kao što je bio slučaj i na prijašnjim uradcima, na Mezzanineu se pojavljuje nekoliko pjesama sastavljenih od jednog sempla ili više njih, a izvori semplova raznoliki su – od glazbe Isaaca Hayesa do The Curea. Godine 1998. Manfred Mann tužio je Massive Attack zbog nedozvoljenog korištenja sempla pjesme "Tribute" s istoimena albuma Manfred Mann's Earth Banda iz 1972. godine; sempl je iskorišten u pjesmi "Black Milk".[10] Pjesma se na naknadnim inačicama pojavila pod nazivom "Black Melt", a tako je se naziva i na koncertima; sempl je izostavljen na tim inačicama. Na kasnijim se digitalnim inačicama Mezzaninea i dalje pojavljuje izvorna pjesma, no Mann je dodan u popis autora pjesme.[11][12]

Nakon objave Mezzaninea Vowles je napustio skupinu zbog kreativnih razlika. Reggae glazbenik Horace Andy također se pojavio kao gostujući pjevač na nekoliko pjesama na albumu.[13]

Recenzije

Mezzanine se našao na prvom mjestu ljestvice albuma u Ujedinjenom Kraljevstvu, gdje je 4. rujna 1998. postigao platinastu, a 22. srpnja 2013. i dvostruku platinastu nakladu. Međutim, nije bio toliko uspješan u Sjevernoj Americi; našao se na 60. mjestu ljestvice Billboard 200 i 51. mjestu kanadske ljestvice albuma.

Uradak je dobio pohvale mnogih kritičara, kojima se svidio i novi zvuk skupine. Rolling Stoneov Barney Hoskyns, iako je pohvalio album, istaknuo je i njegove mane: "Nekad [grupa] istražuje ritam i teksturu do te mjere da nedostaje pamtljivih melodija, a odsutnost bizarnog Trickyja [...] samo ističe monotono repanje 3-D-a."[14] Robert Christgau iz The Village Voicea počasno je naveo album i dao mu dvije zvjezdice; kao najbolje pjesme izdvojio je "Risingson" i "Man Next Door".[15]

John Bush iz AllMusica komplimentirao je pjesmu "Inertia Creeps", za koju je izjavio "da bi mogla biti svijetla točka [albuma], još jedna u nizu odlika samoga trija. Zbog jezive atmosfere, gitare mutna tona i velike količine efekata ta bi pjesma mogla biti najbolji proizvod produkcije najboljeg tima producenata u svijetu elektroničke glazbe."[16]

Nekoliko godina nakon objave album se pojavio na nekoliko popisa najboljih uradaka u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. Godine 2000. časopis Q Mezzanine je uvrstio na 15. mjesto popisa 100 najboljih britanskih albuma svih vremena. Godine 2003. album se pojavio na 412. mjestu popisa 500 najboljih albuma svih vremena časopisa Rolling Stone.[17] Godine 2013. NME ga je uvrstio na 215. mjesto popisa 500 najboljih albuma svih vremena.[1]

Do 2010. godine uradak je u SAD-u prodan u preko 560.000 primjeraka.[18] Skladatelj Ramin Djawadi autor je instrumentalne obrade pjesme "Dissolved Girl", koju je izradio za treću sezonu serije Westworld; isti je skladatelj prethodno radio s Neilom Davidgeom pri izradi glazbe za film Sudar titana iz 2010. godine.

DNK Mezzanine

Za dvadesetu godišnjicu objave Mezzaninea uradak je enkodiran u sintetički DNK – prvi je album za koji je napravljen takav postupak. Projekt je izveden u suradnji s TurboBeads Labsom u Švicarskoj; digitalni audiozapis albuma oblikovan je kao genetska informacija. Audiozapis je tad komprimiran korištenjem Opusa, ukodiran u molekule DNK – u kojima 920.000 kratkih niti DNK sadrži sve podatke – i zatim utočen u 5000 malih staklenih perli.[19]

Reizdanje za dvadesetu obljetnicu objave

Za dvadesetu obljetnicu objave uradak je remasteriran i ponovno objavljen. Ta inačica, objavljena je 23. kolovoza 2019., sastoji se od dvaju CD-ova – drugi CD čine prethodno neobjavljeni dub miksevi Mad Professora, koji su izvorno trebali biti objavljeni na remiksanoj inačici Mezzaninea. Također je u planu bila objava gramofonske inačice albuma s trima pločama; u početku je njezina objava odgođena, ali kasnije je otkazana.[20]

Umjesto samog albuma na gramofonskim pločama na roza su gramofonskoj ploči 20. rujna 2019. objavljene remiksane pjesme Mad Professora, pod imenom Massive Attack v Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98).[21]

Među remiksanim pjesmama Mad Professora nalaze se i "Metal Banshee" (neobjavljena dub inačica pjesme "Superpredators", koja je prerađena obrada pjesme "Metal Postcard" grupe Siouxsie and the Banshees) i "Wire", pjesma snimljena za film Dobro došli u Sarajevo.[22][23]

Popis pjesama

Br. SkladbaAutor Trajanje
1. "Angel"  Robert Del Naja, Grantley Marshall, Andrew Vowles, Horace Hinds 6:18
2. "Risingson"  Del Naja, Marshall, Vowles, Lou Reed, Pete Seeger 4:58
3. "Teardrop"  Del Naja, Marshall, Vowles, Elizabeth Fraser 5:29
4. "Inertia Creeps"  Del Naja, Marshall, Vowles 5:56
5. "Exchange"  Bob Hilliard, Mort Garson 4:11
6. "Dissolved Girl"  Del Naja, Marshall, Vowles, Sarah Jay Hawley, Matt Schwartz 6:07
7. "Man Next Door"  John Holt 5:55
8. "Black Milk"  Del Naja, Marshall, Vowles, Fraser, Manfred Mann 6:20
9. "Mezzanine"  Del Naja, Marshall, Vowles 5:54
10. "Group Four"  Del Naja, Marshall, Vowles, Fraser 8:13
11. "(Exchange)"  Hilliard, Garson 4:08
63:29

Osoblje

Massive Attack
  • Robert Del Naja a.k.a. 3D – vokali, klavijature, semplovi, produkcija, aranžman, programiranje, umjetnički direktor, dizajn
  • Grant Marshall a.k.a. Daddy G – vokali, klavijature, semplovi, produkcija, aranžman, programiranje
  • Andrew Vowles a.k.a. Mushroom – klavijature, semplovi, produkcija, aranžman, programiranje
Dodatno osoblje
Ostalo osoblje
  • Jan Kybert – Pro Tools
  • Lee Shepherd – tonska obrada
  • Mark "Spike" Stent – miksanje
  • Jan Kybert – asistencija pri miksanju
  • Paul "P-Dub" Walton – asistencija pri miksanju
  • Tim Young – uređivanje, tonska obrada
  • Nick Knight – fotografija
  • Tom Hingston – umjetnički direktor, dizajn

Ljestvice

Ljestvica (1998.) Najviša
Pozicija
Australija 1.
Austrija 3.
Belgija (Flandrija) 4.
Belgija (Valonija) 14.
Češka 15.
Danska 14.
Finska 4.
Francuska 3.
Grčka 3.
Irska 1.
Island 1.
Italija 3.
Japan 72.
Kanada 51.
Mađarska 14.
Nizozemska 17.
Norveška 2.
Novi Zeland 1.
Njemačka 6.
Portugal 3.
SAD (Billboard 200) 60.
Škotska 2.
Španjolska 19.
Švedska 4.
Švicarska 6.
Ujedinjeno Kraljevstvo 1.

Izvori

  1. 1,0 1,1 1,2 "The 500 Greatest Albums Of All Time: 300–201". NME. 24. listopada 2013.. http://www.nme.com/photos/the-500-greatest-albums-of-all-time-300-201/324403 Pristupljeno 27. lipnja 2015. 
  2. 2,0 2,1 Chapman, Rob (srpanj 1998.). "Dark Side of the Spliff: Massive Attack". Mojo. http://www.rob-chapman.com/pages/massive.html Pristupljeno 2. rujna 2016. 
  3. 3,0 3,1 Mueller, Gavin (1. rujna 2003.). "Massive Attack – Mezzanine – Review". Stylus Magazine. Inačica izvorne stranice arhivirana 27. listopada 2011.. http://www.stylusmagazine.com/reviews/massive-attack/mezzanine.htm Pristupljeno 10. prosinca 2011. 
  4. 4,0 4,1 Cavanagh, David; Are We a Fucking Punk Band Now?, Q, siječanj 1999.
  5. 5,0 5,1 "inflightdata.com – Massive Attack Discography – Tune Info + Lyrics – superpredators". inflightdata.com. Inačica izvorne stranice arhivirana 13. srpnja 2011.. http://www.inflightdata.com/superpredators.html Pristupljeno 30. travnja 2013. 
  6. 6,0 6,1 Massive Attack – Mezzanine. Virgin – VJCP-25360. CD, Album Japan.
  7. Hanson, Amy. "Risingson - Massive Attack". AllMusic. All Media Network. http://www.allmusic.com/song/risingson-mt0007774139 Pristupljeno 25. lipnja 2013. 
  8. Humberstone, Nigel (travanj 2003.). "Massive Attack – Neil Davidge: Recording 100th Window". Sound on Sound. Inačica izvorne stranice arhivirana 27. kolovoza 2013.. http://www.soundonsound.com/sos/apr03/articles/massiveattck.asp Pristupljeno 25. lipnja 2013. 
  9. Mirkin, Steven (15. svibnja 1998.). "Mezzanine". Entertainment Weekly. http://www.ew.com/article/1998/05/15/mezzanine Pristupljeno 10. prosinca 2011. 
  10. "Manfred Mann Sues Massive Attack". MTV News. 30. prosinca 1998.. http://www.mtv.com/news/510484/manfred-mann-sues-massive-attack/ Pristupljeno 27. lipnja 2015. 
  11. "Mezzanine by Massive Attack". United States: iTunes Store. https://itunes.apple.com/us/album/mezzanine/724466069 Pristupljeno 1. srpnja 2018. 
  12. "Black Milk – Massive Attack". Deezer. https://www.deezer.com/en/track/3129753 Pristupljeno 1. srpnja 2018. 
  13. "Horace Andy Bio - Horace Andy Career". MTV Artists. http://www.vh1.com/artists/az/andy_horace/bio.jhtml 
  14. Hoskyns, Barney (28. svibnja 1998.). "Massive Attack: Mezzanine". Rolling Stone. Inačica izvorne stranice arhivirana 14. siječnja 2009.. https://www.rollingstone.com/artists/massiveattack/albums/album/237405/review/6067962/mezzanine Pristupljeno 10. siječnja 2013. 
  15. Christgau, Robert (2000). "Massive Attack: Mezzanine". Christgau's Consumer Guide: Albums of the '90s. Macmillan Publishers. ISBN 0-312-24560-2. http://www.robertchristgau.com/get_album.php?id=2305 Pristupljeno 9. veljače 2016. 
  16. Bush, John. "Mezzanine – Massive Attack". http://www.allmusic.com/album/mezzanine-mw0000032129 Pristupljeno 10. siječnja 2013. 
  17. "412) Mezzanine". Rolling Stone. Wenner Media. 1. studenoga 2003.. Inačica izvorne stranice arhivirana 30. ožujka 2009.. https://www.rollingstone.com/news/story/6626741/412_mezzanine Pristupljeno 10. prosinca 2011. 
  18. "Massive Attack Prove New Album Was Worth The Wait". https://www.billboard.com/articles/news/959308/massive-attack-prove-new-album-was-worth-the-wait 
  19. [1]
  20. "Massive Attack / Mezzanine 20th anniversary deluxe on 2CD and 3LP | superdeluxeedition" (engl.). https://www.superdeluxeedition.com/news/massive-attack-mezzanine-20th-anniversary-deluxe-on-2cd-and-3lp/ Pristupljeno 22. kolovoza 2019. 
  21. "Massive Attack V Mad Professor Part II (Mezzanine Remix Tapes '98) - Discogs". https://www.discogs.com/release/14153302 Pristupljeno 11. veljače 2020. 
  22. Peacock, Tim (9. studenoga 2018.). "Listen to Mad Professor's 'Mazaruni Dub One' Mix Of Massive Attack's 'Teardrop'". udiscovermusic.com. https://www.udiscovermusic.com/news/mad-professor-massive-attack-teardrop/ Pristupljeno 4. prosinca 2018. 
  23. Eede, Christian (16. kolovoza 2019.). "Massive Attack To Release Mezzanine Dub Version". The Quietus. https://thequietus.com/articles/26959-massive-attack-mad-professor-mezzanine-dubs Pristupljeno 8. listopada 2019. 
  24. "Winston Blissett na Discogsu". https://api.discogs.com/artists/45019