Pedesetnički kalendar: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje
Bot: Automatski unos stranica
 
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite book +{{Citiranje knjige)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Pedesetnički kalendar'''-->'''Pedesetnički kalendar''' ili '''pentekontadni kalendar''' je jedinstveni poljoprivredni [[kalendar]]ski sustav, za koji se misli da je [[Amoriti|amoritskog]] podrijetla, u kojem je godina podijeljena u sedam razdoblja od po pedeset dana, s godišnjom dopunom od petnaest ili šesnaest dana. Otkrili su ga i rekonstruirali ''Hildegaard'' i ''Julius Lewy'' tijekom 1940-tih. Uporaba kalendara seže unazad bar do 3. tisućljeća pr. Kr. u zapadnoj [[Mezopotamija|Mezopotamiji]] i okolnim područjima. Korišten je sve do najnovijeg doba, njegovi oblici su pronađeni u [[nestorijanizam|nestorijanizmu]] i među [[felah|felasima]] u suvremenoj [[Palestina|Palestini]].<ref name=Beckwith>{{cite book|title=Calendar, Chronology and Worship: Studies in Ancient Judaism and Early Christianity|author=Roger Thomas Beckwith|publisher=BRILL|year=2005|page=26|isbn=9004125264}}</ref>  
<!--'''Pedesetnički kalendar'''-->'''Pedesetnički kalendar''' ili '''pentekontadni kalendar''' je jedinstveni poljoprivredni [[kalendar]]ski sustav, za koji se misli da je [[Amoriti|amoritskog]] podrijetla, u kojem je godina podijeljena u sedam razdoblja od po pedeset dana, s godišnjom dopunom od petnaest ili šesnaest dana. Otkrili su ga i rekonstruirali ''Hildegaard'' i ''Julius Lewy'' tijekom 1940-tih. Uporaba kalendara seže unazad bar do 3. tisućljeća pr. Kr. u zapadnoj [[Mezopotamija|Mezopotamiji]] i okolnim područjima. Korišten je sve do najnovijeg doba, njegovi oblici su pronađeni u [[nestorijanizam|nestorijanizmu]] i među [[felah|felasima]] u suvremenoj [[Palestina|Palestini]].<ref name=Beckwith>{{Citiranje knjige|title=Calendar, Chronology and Worship: Studies in Ancient Judaism and Early Christianity|author=Roger Thomas Beckwith|publisher=BRILL|year=2005|page=26|isbn=9004125264}}</ref>  


== Pregled ==  
== Pregled ==  


Pedesetnički kalendar je na [[akadski jezik|akadskom]] bio poznat kao ''hamšâtum'',<ref name=Hebrew>{{cite book|title=Hebrew Union College Annual|author=Hebrew Union College|year=1924|page=75}}</ref> a razdoblje od petnaest dana na kraju godine [[Babilonija|Babiloncima]] je bilo poznato kao ''shappatum''.<ref name=Latham>{{cite book|title=Standard C Date/Time Library: Programming the World's Calendars and Clocks|author=Lance Latham|year=1998|page=37|publisher=Focal Press|isbn=0879304960}}</ref> Religijski nalog da se "poštiva [[sabat]]" po nekim mišljenjima potječe od naloga da se proslavi ''shappatum'', razdoblje žetve na kraju svake godine po pentekontadskom kalendarskom sustavu.<ref name=Latham/>
Pedesetnički kalendar je na [[akadski jezik|akadskom]] bio poznat kao ''hamšâtum'',<ref name=Hebrew>{{Citiranje knjige|title=Hebrew Union College Annual|author=Hebrew Union College|year=1924|page=75}}</ref> a razdoblje od petnaest dana na kraju godine [[Babilonija|Babiloncima]] je bilo poznato kao ''shappatum''.<ref name=Latham>{{Citiranje knjige|title=Standard C Date/Time Library: Programming the World's Calendars and Clocks|author=Lance Latham|year=1998|page=37|publisher=Focal Press|isbn=0879304960}}</ref> Religijski nalog da se "poštiva [[sabat]]" po nekim mišljenjima potječe od naloga da se proslavi ''shappatum'', razdoblje žetve na kraju svake godine po pentekontadskom kalendarskom sustavu.<ref name=Latham/>


Svako pedesetodnevno razdoblje obuhvaćalo je sedam tjedana sa sedam sabata, s dodatnim pedesetim danom,<ref name=Pi>{{cite book|title=''Social Sciences''|author=Pi Gamma Mu|year=1981|page=25}}</ref> poznatim kao ''atzeret''.<ref name=Zerubavel>{{cite book|title=''The Seven Day Circle: The History and Meaning of the Week''|author=Eviatar Zerubavel|year=1989|publisher=[[University of Chicago Press]]|page=8|isbn=0226981657}}</ref>  
Svako pedesetodnevno razdoblje obuhvaćalo je sedam tjedana sa sedam sabata, s dodatnim pedesetim danom,<ref name=Pi>{{Citiranje knjige|title=''Social Sciences''|author=Pi Gamma Mu|year=1981|page=25}}</ref> poznatim kao ''atzeret''.<ref name=Zerubavel>{{Citiranje knjige|title=''The Seven Day Circle: The History and Meaning of the Week''|author=Eviatar Zerubavel|year=1989|publisher=[[University of Chicago Press]]|page=8|isbn=0226981657}}</ref>  


Ovaj kalendar su često koristila razna [[Kanaanci|kananitska]] plemena u Palestini, a misli se da su ga koristili i [[Izraeliti]], dok u doba kralja [[Solomon]]a nije službeno prihvaćen novi tip [[solarni kalendar|solarnog kalendara]].<ref name=Morgenstern>{{cite book|title=''The Rites of Birth, Marriage, Death, and Kindred Occasions Among the Semites''|author=Julian Morgenstern|year=1966|publisher=Hebrew Union College Press|page=282}}</ref>  
Ovaj kalendar su često koristila razna [[Kanaanci|kananitska]] plemena u Palestini, a misli se da su ga koristili i [[Izraeliti]], dok u doba kralja [[Solomon]]a nije službeno prihvaćen novi tip [[solarni kalendar|solarnog kalendara]].<ref name=Morgenstern>{{Citiranje knjige|title=''The Rites of Birth, Marriage, Death, and Kindred Occasions Among the Semites''|author=Julian Morgenstern|year=1966|publisher=Hebrew Union College Press|page=282}}</ref>  


[[Liturgijska godina|Liturgijski kalendar]] [[Eseni|Esena]] u [[Kumran]]u bio je pedesetnički kalendar, označen festivalima posljednjeg dana svakog pedesetodnevnog razdoblja, npr. Proslava Novog vina, Proslava ulja i Proslava Nove pšenice itd.<ref name=Vermes>{{cite book|title=''The Dead Sea Scrolls in English''|author=Geza Vermes|publisher=Continuum International Publishing Group|year=1995|page=54|isbn=1850755639}}</ref>
[[Liturgijska godina|Liturgijski kalendar]] [[Eseni|Esena]] u [[Kumran]]u bio je pedesetnički kalendar, označen festivalima posljednjeg dana svakog pedesetodnevnog razdoblja, npr. Proslava Novog vina, Proslava ulja i Proslava Nove pšenice itd.<ref name=Vermes>{{Citiranje knjige|title=''The Dead Sea Scrolls in English''|author=Geza Vermes|publisher=Continuum International Publishing Group|year=1995|page=54|isbn=1850755639}}</ref>


[[Filon]] je izričito povezao "vrline bez premca" pentekontadskog kalendara s [[pitagora|Pitagorinim]] poučkom, dalje opisujući broj pedeset kao "savršeni izraz pravokutnog trokuta, vrhovno načelo stvaranja u svijetu i 'najsvetiji' od brojeva".<ref name=Dupont>{{cite book|title=''The Jewish Sect of Qumran and the Essenes: New Studies on the Dead Sea Scrolls''|author=André Dupont-Sommer|year=1956|publisher=Macmillan|page=1}}</ref>
[[Filon]] je izričito povezao "vrline bez premca" pentekontadskog kalendara s [[pitagora|Pitagorinim]] poučkom, dalje opisujući broj pedeset kao "savršeni izraz pravokutnog trokuta, vrhovno načelo stvaranja u svijetu i 'najsvetiji' od brojeva".<ref name=Dupont>{{Citiranje knjige|title=''The Jewish Sect of Qumran and the Essenes: New Studies on the Dead Sea Scrolls''|author=André Dupont-Sommer|year=1956|publisher=Macmillan|page=1}}</ref>


[[Tawfiq Canaan]] (1882.-1964.) je opisao uporabu takvog kalendara među [[Palestinci]]ma u južnoj Palestini, a također i njegov suvremenik [[Gustaf Dalman]] koji je pisao o običajima islamskih poljoprivrednika koji su rabili kršćanske oznake za pedeseti dan, "što je, opet, odražavalo daleko starije poljoprivredne prakse: čuvanje grožđa, muljanje grožđa, sjetvu, itd.".<ref name=Taylor>{{cite book|title=''Jewish Women Philosophers of First Century Alexandria''|author=Joan E. Taylor|year=2003|publisher=[[Oxford University Press]]|isbn=0199259615}}</ref>
[[Tawfiq Canaan]] (1882.-1964.) je opisao uporabu takvog kalendara među [[Palestinci]]ma u južnoj Palestini, a također i njegov suvremenik [[Gustaf Dalman]] koji je pisao o običajima islamskih poljoprivrednika koji su rabili kršćanske oznake za pedeseti dan, "što je, opet, odražavalo daleko starije poljoprivredne prakse: čuvanje grožđa, muljanje grožđa, sjetvu, itd.".<ref name=Taylor>{{Citiranje knjige|title=''Jewish Women Philosophers of First Century Alexandria''|author=Joan E. Taylor|year=2003|publisher=[[Oxford University Press]]|isbn=0199259615}}</ref>


''Julius Morgenstern'' je tvrdio da kalendar [[Jubileji|Jubileja]] ima staro podrijetlo jer je donekle promijenjeni ostatak pentekontadskog kalendara.<ref name=Burrows>{{cite book|title=''The Dead Sea Scrolls''|author=Millar Burrows|year=1955|publisher=[[Viking Press]]|page=241}}</ref>
''Julius Morgenstern'' je tvrdio da kalendar [[Jubileji|Jubileja]] ima staro podrijetlo jer je donekle promijenjeni ostatak pentekontadskog kalendara.<ref name=Burrows>{{Citiranje knjige|title=''The Dead Sea Scrolls''|author=Millar Burrows|year=1955|publisher=[[Viking Press]]|page=241}}</ref>


== Povezani članci ==
== Povezani članci ==

Posljednja izmjena od 17. studeni 2021. u 23:03

Pedesetnički kalendar ili pentekontadni kalendar je jedinstveni poljoprivredni kalendarski sustav, za koji se misli da je amoritskog podrijetla, u kojem je godina podijeljena u sedam razdoblja od po pedeset dana, s godišnjom dopunom od petnaest ili šesnaest dana. Otkrili su ga i rekonstruirali Hildegaard i Julius Lewy tijekom 1940-tih. Uporaba kalendara seže unazad bar do 3. tisućljeća pr. Kr. u zapadnoj Mezopotamiji i okolnim područjima. Korišten je sve do najnovijeg doba, njegovi oblici su pronađeni u nestorijanizmu i među felasima u suvremenoj Palestini.[1]

Pregled[uredi]

Pedesetnički kalendar je na akadskom bio poznat kao hamšâtum,[2] a razdoblje od petnaest dana na kraju godine Babiloncima je bilo poznato kao shappatum.[3] Religijski nalog da se "poštiva sabat" po nekim mišljenjima potječe od naloga da se proslavi shappatum, razdoblje žetve na kraju svake godine po pentekontadskom kalendarskom sustavu.[3]

Svako pedesetodnevno razdoblje obuhvaćalo je sedam tjedana sa sedam sabata, s dodatnim pedesetim danom,[4] poznatim kao atzeret.[5]

Ovaj kalendar su često koristila razna kananitska plemena u Palestini, a misli se da su ga koristili i Izraeliti, dok u doba kralja Solomona nije službeno prihvaćen novi tip solarnog kalendara.[6]

Liturgijski kalendar Esena u Kumranu bio je pedesetnički kalendar, označen festivalima posljednjeg dana svakog pedesetodnevnog razdoblja, npr. Proslava Novog vina, Proslava ulja i Proslava Nove pšenice itd.[7]

Filon je izričito povezao "vrline bez premca" pentekontadskog kalendara s Pitagorinim poučkom, dalje opisujući broj pedeset kao "savršeni izraz pravokutnog trokuta, vrhovno načelo stvaranja u svijetu i 'najsvetiji' od brojeva".[8]

Tawfiq Canaan (1882.-1964.) je opisao uporabu takvog kalendara među Palestincima u južnoj Palestini, a također i njegov suvremenik Gustaf Dalman koji je pisao o običajima islamskih poljoprivrednika koji su rabili kršćanske oznake za pedeseti dan, "što je, opet, odražavalo daleko starije poljoprivredne prakse: čuvanje grožđa, muljanje grožđa, sjetvu, itd.".[9]

Julius Morgenstern je tvrdio da kalendar Jubileja ima staro podrijetlo jer je donekle promijenjeni ostatak pentekontadskog kalendara.[10]

Povezani članci[uredi]

Izvori[uredi]

  1. Roger Thomas Beckwith (2005). Calendar, Chronology and Worship: Studies in Ancient Judaism and Early Christianity. BRILL. str. 26. ISBN 9004125264 nevaljani ISBN 
  2. Hebrew Union College (1924). Hebrew Union College Annual. str. 75 
  3. 3,0 3,1 Lance Latham (1998). Standard C Date/Time Library: Programming the World's Calendars and Clocks. Focal Press. str. 37. ISBN 0879304960 nevaljani ISBN 
  4. Pi Gamma Mu (1981). Social Sciences. str. 25 
  5. Eviatar Zerubavel (1989). The Seven Day Circle: The History and Meaning of the Week. University of Chicago Press. str. 8. ISBN 0226981657 nevaljani ISBN 
  6. Julian Morgenstern (1966). The Rites of Birth, Marriage, Death, and Kindred Occasions Among the Semites. Hebrew Union College Press. str. 282 
  7. Geza Vermes (1995). The Dead Sea Scrolls in English. Continuum International Publishing Group. str. 54. ISBN 1850755639 nevaljani ISBN 
  8. André Dupont-Sommer (1956). The Jewish Sect of Qumran and the Essenes: New Studies on the Dead Sea Scrolls. Macmillan. str. 1 
  9. Joan E. Taylor (2003). Jewish Women Philosophers of First Century Alexandria. Oxford University Press. ISBN 0199259615 nevaljani ISBN 
  10. Millar Burrows (1955). The Dead Sea Scrolls. Viking Press. str. 241