Razlika između inačica stranice »Iman (islam)«
(Bot: Automatski unos stranica) |
m (brisanje nepotrebnog teksta) |
||
Redak 1: | Redak 1: | ||
'''Iman''' (tur. iman ← arap. īmān; jezično glagol '' أمن – يؤمن '' znači davanje sigurnosti i vjerovanje ), u [[islamska teologija|islamskoj teologiji]] označava [[islam]]sku vjeroispovijest. Označava kultrno štovanje i vjerovanje u jednog Boga, objašnjavanje svijeta tom vjerom, islamsku vjeru, zakon, Islam kao takav.<ref>[http://hjp.znanje.hr/index.php?show=search_by_id&id=fVtuWxE%3D&keyword=iman Hrvatski jezični portal] iman (pristupljeno 21. studenoga 2019.)</ref> Pod imanom može se misliti i na cjelokupnu vjeru. Pripadnici [[ehli sunnet]]a bili su dvojaka stava o povećanju i smanjenju imana. Većina pripadnika držala je da su djela sastavni dio imana. Manjinska, koju čine [[imam]] [[Ebu Hanife]] i njegovi sljedbenici drže da djela nisu sastavni dio imana. Skupine koje smatraju da se iman ne povećava i ne smanjuje su [[šumerija|šumerije]], [[nedžarija|nedžarije]] i [[gejlanija|gejlanije]]. Po [[Kuran]]u, izričito i jasno stoji da se iman povećava, čega su potvrde brojni [[hadis]]i Poslanika [[Muhamed]]a te predaje prvih naraštaja. Ali, ovo se pitanje različito interpretiralo u povijesti islama. Razilaženje u tjumačenjima pojavilo se kao ishod definiranja biti imana. Dvije su suprostavljene skupine oko kojih se polarizirao pristup ovom pitanju vjere. Jedni su [[haridžija|haridžije]] (i [[mutezil]]i) koji su tvrdili da vjeru u srcu moraju pratiti dobra djela, te s druge strane [[murdžija]] koji su uzimali da bît imana čini vjerovanje srcem te dobra djela ne moraju ići za time. Dva krajnja stava ugrozila su islam svaki na svoj način. Haridžije su bile toliko nerealni u [[puritanizam|čistunstvu]] da je to prijetilo opstanku muslimanske zajednice. Murdžije su bile toliko [[konformizam|konformistične]] što je činili im pristup preliberalnim da je narušavao same osnove islamske moralnosti. Ehlisunetski stručnjaci drže da su djela neophodna, no tko ih nije počinio [[grijeh|grješnikom]] je, ali ne i [[nevjernik]]om. Pitanje imana - vjerovanja u muslimanskoj povijesti jedno je od prvih i najdiskutabilnijih pitanja s kojim su se prvi muslimani suočili nakon sukoba [[Alija bin Ebi Talib|Alije bin Ebi Taliba]] i [[Muavija|Muavije]].<ref>(boš.) [https://mesihat.org/2016/11/23/da-li-se-iman-povecava-i-smanjuje/ Islamska zajednica u Srbiji] Glas islama 279, strana 33, R: Islamijet (Akaid), A: Hfz. dr. Almir Pramenković . 23. studenoga 2016. (pristupljeno 21. studenoga 2019.)</ref> | |||
== Izvori == | == Izvori == |
Trenutačna izmjena od 06:49, 8. ožujka 2022.
Iman (tur. iman ← arap. īmān; jezično glagol أمن – يؤمن znači davanje sigurnosti i vjerovanje ), u islamskoj teologiji označava islamsku vjeroispovijest. Označava kultrno štovanje i vjerovanje u jednog Boga, objašnjavanje svijeta tom vjerom, islamsku vjeru, zakon, Islam kao takav.[1] Pod imanom može se misliti i na cjelokupnu vjeru. Pripadnici ehli sunneta bili su dvojaka stava o povećanju i smanjenju imana. Većina pripadnika držala je da su djela sastavni dio imana. Manjinska, koju čine imam Ebu Hanife i njegovi sljedbenici drže da djela nisu sastavni dio imana. Skupine koje smatraju da se iman ne povećava i ne smanjuje su šumerije, nedžarije i gejlanije. Po Kuranu, izričito i jasno stoji da se iman povećava, čega su potvrde brojni hadisi Poslanika Muhameda te predaje prvih naraštaja. Ali, ovo se pitanje različito interpretiralo u povijesti islama. Razilaženje u tjumačenjima pojavilo se kao ishod definiranja biti imana. Dvije su suprostavljene skupine oko kojih se polarizirao pristup ovom pitanju vjere. Jedni su haridžije (i mutezili) koji su tvrdili da vjeru u srcu moraju pratiti dobra djela, te s druge strane murdžija koji su uzimali da bît imana čini vjerovanje srcem te dobra djela ne moraju ići za time. Dva krajnja stava ugrozila su islam svaki na svoj način. Haridžije su bile toliko nerealni u čistunstvu da je to prijetilo opstanku muslimanske zajednice. Murdžije su bile toliko konformistične što je činili im pristup preliberalnim da je narušavao same osnove islamske moralnosti. Ehlisunetski stručnjaci drže da su djela neophodna, no tko ih nije počinio grješnikom je, ali ne i nevjernikom. Pitanje imana - vjerovanja u muslimanskoj povijesti jedno je od prvih i najdiskutabilnijih pitanja s kojim su se prvi muslimani suočili nakon sukoba Alije bin Ebi Taliba i Muavije.[2]
Izvori
- ↑ Hrvatski jezični portal iman (pristupljeno 21. studenoga 2019.)
- ↑ (boš.) Islamska zajednica u Srbiji Glas islama 279, strana 33, R: Islamijet (Akaid), A: Hfz. dr. Almir Pramenković . 23. studenoga 2016. (pristupljeno 21. studenoga 2019.)