Razlika između inačica stranice »Jakov Čota«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
Redak 4: Redak 4:
Prema jednim izvorima, rodio se je u Čaporicama kod Trilja<ref name=izvoriPrelas/>, a prema drugim u Čačvini.<ref name="župa rastičevo-FB">[https://web.facebook.com/100838361396935/posts/don-jakov-%C4%8Dotaro%C4%91en-je-1727g-u-selu-%C4%8Da%C4%8Dvine-kod-trilja-groblje-je-po-njemu-nazva/194512498696187/?locale=hr_HR&_rdc=1&_rdr ''Don Jakov Čota'']. Župa Rastičevo na Facebooku. 4. rujna 2020. Pristupljeno 12. veljače 2024.</ref>
Prema jednim izvorima, rodio se je u Čaporicama kod Trilja<ref name=izvoriPrelas/>, a prema drugim u Čačvini.<ref name="župa rastičevo-FB">[https://web.facebook.com/100838361396935/posts/don-jakov-%C4%8Dotaro%C4%91en-je-1727g-u-selu-%C4%8Da%C4%8Dvine-kod-trilja-groblje-je-po-njemu-nazva/194512498696187/?locale=hr_HR&_rdc=1&_rdr ''Don Jakov Čota'']. Župa Rastičevo na Facebooku. 4. rujna 2020. Pristupljeno 12. veljače 2024.</ref>


Prema usmenoj predaji bio je župnik u Obrovcu Sinjskom. U ono je vrijeme jug Hrvatske došao pod vlast Napoleonove Francuske. Onda se je zamjerio nekim Francuzima, zbog čega je pobjegao u Osmansko Carstvo.<ref name=izvoriPrelas/> Bio je dobar i pobožan svećenik i na Kupreškoj je visoravni djelovao 40 godina. U onim vremenima svećenik je bila osoba koja je s narodom dijelila dobro i zlo, koja je bila tješitelj.<ref name=misa>kta: [https://www.ktabkbih.net/hr/vijesti/misa-na-otinu-groblju/71691 ''Misa na Čotinu groblju'']. KTA BK BiH. 3. rujna 2017. Pristupljeno 12. veljače 2024.</ref> Postao je vrlo poznat za života<ref name=izvoriPrelas/> i u narodu je imao glas svetosti.
Čota se je školovao u glagoljaškom sjemeništu na Priku u Omišu. Kod svog župnika počeo je osnovne priprave, a sukladno onodobnom običaju, zaredio se je za svećenika u Isusovim godinama, t.j. 33 godini života.<ref name="rasticevo-kupres"/> Prema usmenoj predaji bio je župnik u Obrovcu Sinjskom. U ono je vrijeme jug Hrvatske došao pod vlast Napoleonove Francuske. Onda se je zamjerio nekim Francuzima, zbog čega je pobjegao u Osmansko Carstvo.<ref name=izvoriPrelas/> No, njegov boravak u kupreškom kraju duži je od francuske vlasti u južnohrvatskim krajevima. Iz izvora je znano da u livanjski kraj bosanski apostolski administratori nisu mogli obilaziti ga, nego su ga obilazili splitski i osobito makarski biskupi što je povezano s činjenicom da se je više župa Splitske nadbiskupije našlo pod Turcima. Sa splitskim i makarskim biskupima došli su i svećenici glagoljaši kao što je bio don Jakov Čota.<ref name="rasticevo-kupres">Marko Šimić: [https://www.rasticevo-kupres.com/2017/03/blazeni-don.html ''Blaženi don Jakov Čota (glagoljaš)'']. Web stranica Rastičeva i Suhove. 8. rujna 2019. 15. veljače 2024.</ref>  


Još dok je bio živ ljudi su mu dolazili zbog raznih potreba.<ref name="rasticevo-kupres"/> Bio je dobar i pobožan svećenik i na Kupreškoj je visoravni djelovao 40 godina. U onim vremenima svećenik je bila osoba koja je s narodom dijelila dobro i zlo, koja je bila tješitelj.<ref name=misa>kta: [https://www.ktabkbih.net/hr/vijesti/misa-na-otinu-groblju/71691 ''Misa na Čotinu groblju''].  KTA BK BiH. 3. rujna 2017. Pristupljeno 12. veljače 2024.</ref> Postao je vrlo poznat za života<ref name=izvoriPrelas/> i u narodu je imao glas svetosti.
Narodu je bio iznimno urastao u srce po svojim djelima. Poslije smrti to je naraslo po zagovorima poslije njegove smrti, koja su vjernici zadobivali po njegovu [[zagovor]]u. Prijašnji župnici svjedočili su da su se događala čudesa: ozdravljali su bolesni, slijepi su progledali, bolesti su se povlačile te su ozdravljali ljudi i blago. U nevoljama su mu se utjecali pripadnici svih vjera na kupreškoj visoravni, uz matične katolike i pravoslavni i muslimani te su i oni svjedočili su da su zadobivali uslišanja.<ref name=misa/>
Narodu je bio iznimno urastao u srce po svojim djelima. Poslije smrti to je naraslo po zagovorima poslije njegove smrti, koja su vjernici zadobivali po njegovu [[zagovor]]u. Prijašnji župnici svjedočili su da su se događala čudesa: ozdravljali su bolesni, slijepi su progledali, bolesti su se povlačile te su ozdravljali ljudi i blago. U nevoljama su mu se utjecali pripadnici svih vjera na kupreškoj visoravni, uz matične katolike i pravoslavni i muslimani te su i oni svjedočili su da su zadobivali uslišanja.<ref name=misa/>


Umro je u Blagaju 7. rujna 1807., gdje je i pokopan. Grob mu nije imao kameni nego drveni križ. U kupreškom su ga kraju štovali i štuju katolici i pravoslavci podjednako. Zbog velika ugleda u narodu, ljudi su s križa na njegovu grobu noževima djeljali komadiće drva vjerujući da su kao svetačke [[moći]] te su ih nosili kući. Groblje kod Blagaja gdje je ukopan je po njemu nazvano ''Čotino groblje''.<ref name="župa rastičevo-FB"/>  
Umro je u Blagaju 7. rujna 1807., gdje je i pokopan. Groblje kod Blagaja gdje je ukopan je po njemu nazvano ''Čotino groblje''.<ref name="župa rastičevo-FB"/> Nalazi se u blizini [[Rastičevsko jezero|Rastičevskog jezera]].<ref name="rasticevo-kupres"/> Otkad je pučanstvo kupreškog, duvanjskog i livanjskog kraja doznalo za Čotinu smrt, dolaze mu na grob u raznim potrebama moleći za razne nakane.


Budući da se stanovništvo Kupreške visoravni većinom bavilo stočarstvom, ono im je bilo glavni izvor prihoda i načina preživljavanja. Stoga su dogonili blago do Čotinog groblja, na dan njegove smrti i do jezera. Tako je don Jakov Čota preuzeo ulogu svetca sv.Klementa, zaštitnika blaga. Također otkako je umro, mještani su oko njegova groba pokopavali svoju djecu, koja su umirala od različitih bolesti. Uz to su sukladno običajima prvih kršćana, mještani htjeli da ih se pokopa što bliže svetčevu grobu. Osobe koje su patile od glavobolje dolazili su na Čotin grob, kratko odspavale pokraj groba i po predaji, riješili bi se glavobolje. Pobožnost se manifestira i uzimanjem stvari koje su u svezi s Čotom. Iz velike pobožnosti, uvjeren u njegovu svetost, puk običava nositi zemlju s njegova groba. Također se slično događa s križem s njegova groba. <ref name="rasticevo-kupres"/> Grob mu nije imao kameni nego drveni križ. Zbog velika ugleda u narodu, hodočasnici su s križa na njegovu grobu noževima djeljali komadiće drva vjerujući da su kao svetačke [[moći]] te su ih nosili kući. <ref name="župa rastičevo-FB"/> Drveni križ bio je od luča. Zbog česta uzimanja moralo se često postaviti novi križ. No, nije se činilo ništa što bi zaustavilo običaj otkidanja komadića drva s križa. Naprotiv, iako okolni grobovi imaju kamene križeve, nikad se nije to činilo s Čotinim grobom.<ref name="rasticevo-kupres"/> 
U kupreškom su ga kraju štovali i štuju katolici i pravoslavci podjednako. <ref name="župa rastičevo-FB"/>
Iako je došao iz katoličke obitelji i katoličkog kraja, pravoslavci su ga smatrali svojim, te je nastala rasprava između katolika i pravoslavaca "čiji je Čota". Prema legendi, jedne su noći pravoslavci su ukrali Čotino tijelo. Čim su za to doznali, katolici su vratili tijelo u prvobitnu grobnicu. Čotin grob je otkopan 1942. i tijelo je pronađeno neraspadnuto.<ref name="župa rastičevo-FB"/>  
Iako je došao iz katoličke obitelji i katoličkog kraja, pravoslavci su ga smatrali svojim, te je nastala rasprava između katolika i pravoslavaca "čiji je Čota". Prema legendi, jedne su noći pravoslavci su ukrali Čotino tijelo. Čim su za to doznali, katolici su vratili tijelo u prvobitnu grobnicu. Čotin grob je otkopan 1942. i tijelo je pronađeno neraspadnuto.<ref name="župa rastičevo-FB"/>  



Inačica od 03:13, 15. veljače 2024.

Don Jakov (Jako) Čota (Čaporice [1]/Čačvina [2], 1727.Blagaj na Kupresu, župa Rastičevo, 7. rujna 1807.), hrvatski rimokatolički svećenik, glagoljaš.[1]

Životopis

Prema jednim izvorima, rodio se je u Čaporicama kod Trilja[1], a prema drugim u Čačvini.[2]

Čota se je školovao u glagoljaškom sjemeništu na Priku u Omišu. Kod svog župnika počeo je osnovne priprave, a sukladno onodobnom običaju, zaredio se je za svećenika u Isusovim godinama, t.j. 33 godini života.[3] Prema usmenoj predaji bio je župnik u Obrovcu Sinjskom. U ono je vrijeme jug Hrvatske došao pod vlast Napoleonove Francuske. Onda se je zamjerio nekim Francuzima, zbog čega je pobjegao u Osmansko Carstvo.[1] No, njegov boravak u kupreškom kraju duži je od francuske vlasti u južnohrvatskim krajevima. Iz izvora je znano da u livanjski kraj bosanski apostolski administratori nisu mogli obilaziti ga, nego su ga obilazili splitski i osobito makarski biskupi što je povezano s činjenicom da se je više župa Splitske nadbiskupije našlo pod Turcima. Sa splitskim i makarskim biskupima došli su i svećenici glagoljaši kao što je bio don Jakov Čota.[3]

Još dok je bio živ ljudi su mu dolazili zbog raznih potreba.[3] Bio je dobar i pobožan svećenik i na Kupreškoj je visoravni djelovao 40 godina. U onim vremenima svećenik je bila osoba koja je s narodom dijelila dobro i zlo, koja je bila tješitelj.[4] Postao je vrlo poznat za života[1] i u narodu je imao glas svetosti. Narodu je bio iznimno urastao u srce po svojim djelima. Poslije smrti to je naraslo po zagovorima poslije njegove smrti, koja su vjernici zadobivali po njegovu zagovoru. Prijašnji župnici svjedočili su da su se događala čudesa: ozdravljali su bolesni, slijepi su progledali, bolesti su se povlačile te su ozdravljali ljudi i blago. U nevoljama su mu se utjecali pripadnici svih vjera na kupreškoj visoravni, uz matične katolike i pravoslavni i muslimani te su i oni svjedočili su da su zadobivali uslišanja.[4]

Umro je u Blagaju 7. rujna 1807., gdje je i pokopan. Groblje kod Blagaja gdje je ukopan je po njemu nazvano Čotino groblje.[2] Nalazi se u blizini Rastičevskog jezera.[3] Otkad je pučanstvo kupreškog, duvanjskog i livanjskog kraja doznalo za Čotinu smrt, dolaze mu na grob u raznim potrebama moleći za razne nakane.

Budući da se stanovništvo Kupreške visoravni većinom bavilo stočarstvom, ono im je bilo glavni izvor prihoda i načina preživljavanja. Stoga su dogonili blago do Čotinog groblja, na dan njegove smrti i do jezera. Tako je don Jakov Čota preuzeo ulogu svetca sv.Klementa, zaštitnika blaga. Također otkako je umro, mještani su oko njegova groba pokopavali svoju djecu, koja su umirala od različitih bolesti. Uz to su sukladno običajima prvih kršćana, mještani htjeli da ih se pokopa što bliže svetčevu grobu. Osobe koje su patile od glavobolje dolazili su na Čotin grob, kratko odspavale pokraj groba i po predaji, riješili bi se glavobolje. Pobožnost se manifestira i uzimanjem stvari koje su u svezi s Čotom. Iz velike pobožnosti, uvjeren u njegovu svetost, puk običava nositi zemlju s njegova groba. Također se slično događa s križem s njegova groba. [3] Grob mu nije imao kameni nego drveni križ. Zbog velika ugleda u narodu, hodočasnici su s križa na njegovu grobu noževima djeljali komadiće drva vjerujući da su kao svetačke moći te su ih nosili kući. [2] Drveni križ bio je od luča. Zbog česta uzimanja moralo se često postaviti novi križ. No, nije se činilo ništa što bi zaustavilo običaj otkidanja komadića drva s križa. Naprotiv, iako okolni grobovi imaju kamene križeve, nikad se nije to činilo s Čotinim grobom.[3]

U kupreškom su ga kraju štovali i štuju katolici i pravoslavci podjednako. [2] Iako je došao iz katoličke obitelji i katoličkog kraja, pravoslavci su ga smatrali svojim, te je nastala rasprava između katolika i pravoslavaca "čiji je Čota". Prema legendi, jedne su noći pravoslavci su ukrali Čotino tijelo. Čim su za to doznali, katolici su vratili tijelo u prvobitnu grobnicu. Čotin grob je otkopan 1942. i tijelo je pronađeno neraspadnuto.[2]

Stanovništvo njegova kraja i danas hodočasti mu na grob. Don Ivan Kapić, župnik Rastičeva zauzeo se je da se Čoti podigne nadgrobni spomenik u Blagaju. [1] Nad Čotinim je grobom kapelica oblika kapelice-mosta. Oblik mosta je izabran jer simbolizira most koji spaja katoličku i pravoslavnu vjeroispovijest. Kapelicu su podigli Rogale, mještani Buča i Čačvine za vrijeme župnikovanja don Vlade Jagustina 6. rujna 1997. godine. [2]

O životu i radu don Jakova Čote pisali su Matko Džaja, fra Miroslav Džaja, fra Srećko Džaja. [1]

Knjige o don Jakovu Čoti

Knjige i knjiga s djelovima posvećenim Jakovu Čoti.

  • prof. Matko Džaja: Čota don Jakov, kupreški glagoljaš. Napredak XIII. 1938. str. 142 – 3. Sarajevo.
  • fra Miroslav Džaja: Sa Kupreške visoravni. Slavonski Brod 1970. piše o Čoti na str. 234 – 237. i 262-263.
  • dr fra Srećko Džaja[5] piše o Čoti u knjizi Katolici u Bosni i Zapadnoj Hercegovini na prijelazu iz 18. u 19. stoljeće, str. 159-160.

Izvori, referencije i bilješke

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Nastavak kronike don Joze Prelasa. List Izvori, Čaporice. Pristupljeno 12. veljače 2024.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 Don Jakov Čota. Župa Rastičevo na Facebooku. 4. rujna 2020. Pristupljeno 12. veljače 2024.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 Marko Šimić: Blaženi don Jakov Čota (glagoljaš). Web stranica Rastičeva i Suhove. 8. rujna 2019. 15. veljače 2024.
  4. 4,0 4,1 kta: Misa na Čotinu groblju. KTA BK BiH. 3. rujna 2017. Pristupljeno 12. veljače 2024.
  5. Profesor na Bogosloviji u u Sarajevu.

Vanjske poveznice