Razlika između inačica stranice »Argument slobodne volje«
(Bot: Automatski unos stranica) |
m (bnz) |
||
Redak 1: | Redak 1: | ||
{{ateizam bočna traka}} | |||
'''Argument slobodne volje''' također poznat kao '''paradoks slobodne volje''' ili '''teološki fatalizam''' tvrdi da su [[sveznanje]] i [[slobodna volja]] [[argument inkompatibilnih svojstava|inkompatibilni]] i da je svaki koncept [[Bog]]a koji utjelovljuje oba ova svojstva stoga inherentno [[kontradikcija|kontradiktoran]].<ref>Vidi razne [[Sveznanje#Kontroverzije|kontroverzije]] o Božjem sveznanju, a posebice o kritičnoj ideji o predznanju.</ref><ref name=stanford>Stanford Encyclopedia of Philosophy, [http://plato.stanford.edu/entries/free-will-foreknowledge/ Foreknowledge and Free Will]</ref><ref name=iep>Internet Encyclopedia of Philosophy, [http://www.iep.utm.edu/f/foreknow.htm Foreknowledge and Free Will]</ref> Argument se može fokusirati na inkoherenciju da ljudi imaju slobodnu volju ili da sam Bog može imati slobodnu volju. Ovi argumenti duboko su povezani s implikacijama o [[predestinacija|predestinaciji]] pa se često čini da odjekuju [[dilema o determinizmu|dilemu o determinizmu]]. | '''Argument slobodne volje''' također poznat kao '''paradoks slobodne volje''' ili '''teološki fatalizam''' tvrdi da su [[sveznanje]] i [[slobodna volja]] [[argument inkompatibilnih svojstava|inkompatibilni]] i da je svaki koncept [[Bog]]a koji utjelovljuje oba ova svojstva stoga inherentno [[kontradikcija|kontradiktoran]].<ref>Vidi razne [[Sveznanje#Kontroverzije|kontroverzije]] o Božjem sveznanju, a posebice o kritičnoj ideji o predznanju.</ref><ref name=stanford>Stanford Encyclopedia of Philosophy, [http://plato.stanford.edu/entries/free-will-foreknowledge/ Foreknowledge and Free Will]</ref><ref name=iep>Internet Encyclopedia of Philosophy, [http://www.iep.utm.edu/f/foreknow.htm Foreknowledge and Free Will]</ref> Argument se može fokusirati na inkoherenciju da ljudi imaju slobodnu volju ili da sam Bog može imati slobodnu volju. Ovi argumenti duboko su povezani s implikacijama o [[predestinacija|predestinaciji]] pa se često čini da odjekuju [[dilema o determinizmu|dilemu o determinizmu]]. | ||
Trenutačna izmjena od 09:26, 7. svibnja 2022.
Argument slobodne volje također poznat kao paradoks slobodne volje ili teološki fatalizam tvrdi da su sveznanje i slobodna volja inkompatibilni i da je svaki koncept Boga koji utjelovljuje oba ova svojstva stoga inherentno kontradiktoran.[1][2][3] Argument se može fokusirati na inkoherenciju da ljudi imaju slobodnu volju ili da sam Bog može imati slobodnu volju. Ovi argumenti duboko su povezani s implikacijama o predestinaciji pa se često čini da odjekuju dilemu o determinizmu.
Ljudi i njihova slobodna volja
Neki argumenti protiv Boga fokusiraju se na navodnu inkoherenciju da čovječanstvo posjeduje slobodnu volju. Ovi argumenti su duboko povezani s implikacijama o predestinaciji.
Mojsije Majmonid formulirao je argument s obzirom na slobodnu volju neke osobe, u tradicionalnim pojmovima dobrih i zlih djela, kako slijedi:[4]
"Zna li Bog ili ne zna da će neki pojedinac biti dobar ili zao? Ako kažeš 'On zna', onda nužno slijedi da je [taj] čovjek primoran djelovati onako kako je Bog već znao da će čovjek djelovati, inače bi Božje znanje bilo nesavršeno.…"[5]
Više informacija
Izvori
- ↑ Vidi razne kontroverzije o Božjem sveznanju, a posebice o kritičnoj ideji o predznanju.
- ↑ Stanford Encyclopedia of Philosophy, Foreknowledge and Free Will
- ↑ Internet Encyclopedia of Philosophy, Foreknowledge and Free Will
- ↑ Iako Mojsije Majmonid nije raspravljao protiv Božje egzistencije, već radije o inkompatiblnosti punog izražaja Božjeg sveznanja i istinske čovječje slobodne volje, njegov argument neki smatraju da je pod utjecajem modalne zablude. Vidi posebice članak prof. Normana Swartza u Internet Encyclopedia of Philosophy Foreknowledge and Free Will, a specifično Section 6: The Modal Fallacy
- ↑ The Eight Chapters of Maimonides on Ethics (Semonah Perakhim), uredio, zabilježio i preveo s uvodom Joseph I. Gorfinkle, str. 99–100. (New York: AMS Press), 1966.
Preporučena literatura
- Thomas Aquinas. Summa Contra Gentiles
- Thomas Aquinas. Summa Theologica I, Q. XIV, esp. Art. 13: "Whether the Knowledge of God is of Future Contingent Things?".
- Boethius. The Consolation of Philosophy. Mnoga izdanja.
- Hasker, William. God, Time, and Foreknowledge". Ithaca: Cornell University Press, 1998.
- Molina, Luis de. On Divine Foreknowledge, prev. Alfred J. Freddoso. Ithaca: Cornell University Press, 1988.
- Plantinga, Alvin. "On Ockham's Way Out". Faith and Philosophy 3 (3): 235–269.
- Ockham, William. Predestination, God's Foreknowledge, and Future Contingents, prev. M. M. Adams i N. Kretzmann. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1983.
- Zagzebski, Linda. "The Dilemma of Freedom an Foreknowledge". New York: Oxford University Press, 1991.
- Luther, Martin: De servo arbitrio, na engleskom: On the Bondage of the Will. Na latinskom i njemačkom 1525., na modernom engleskom: J.I. Packer i O. R. Johnston, prev. Old Tappan, New Jersey: Fleming H. Revell Co., 1957.
Vanjske poveznice
- Free Will – Freethoughtpedia.com izvorni članak o naravi slobodne volje i kako se primjenjuje na religiju
- The Paradox of Free will – online rasprava
- Thomas Aquinas. Summa Theologica I, Q. XIV, Art. 13.