Toggle menu
309,3 tis.
61
18
533,2 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Kontrapunkt: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Bot: Automatski unos stranica
 
m bnz
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Kontrapunkt'''-->'''Kontrapunkt''' (srednjovjekovni [[latinski jezik|latinski]]: punctum contra punctum; točka protiv točke, tj. nota protiv note) je tehnika [[Višeglasje|višeglasnoga (polifonijskoga)]] [[Skladba|skladanja]], odnosno vođenja i kombiniranja dviju ili više istodobnih glazbenih linija, koje su melodijski i ritmički samostalne, ali se moraju međusobno uskladiti prema određenim načelima. Izrazom kontrapunkt označuje se i dionica višeglasnoga stavka koja kontrapunktira temeljnomu glasu ([[cantus firmus]]) ili temi, a katkad i cijela skladba građena prema kontrapunktskim načelima; kontrapunkt obuhvaća i nauk o kontrapunktskoj tehnici. Obično se pojmovi kontrapunkt i [[Harmonija (glazba)|harmonija]] tretiraju kao suprotni, i to kontrapunkt kao horizontalni glazbeni slog, a harmonija kao vertikalni, ali praktično se ta dva načela skladanja ne isključuju, već upotpunjuju, jer je i u horizontalno, kontrapunktski građenim strukturama potrebna vertikalna koordinacija tonova i obrnuto.
Kontrapunkt''' (srednjovjekovni [[latinski jezik|latinski]]: punctum contra punctum; točka protiv točke, tj. nota protiv note) je tehnika [[Višeglasje|višeglasnoga (polifonijskoga)]] [[Skladba|skladanja]], odnosno vođenja i kombiniranja dviju ili više istodobnih glazbenih linija, koje su melodijski i ritmički samostalne, ali se moraju međusobno uskladiti prema određenim načelima. Izrazom kontrapunkt označuje se i dionica višeglasnoga stavka koja kontrapunktira temeljnomu glasu ([[cantus firmus]]) ili temi, a katkad i cijela skladba građena prema kontrapunktskim načelima; kontrapunkt obuhvaća i nauk o kontrapunktskoj tehnici. Obično se pojmovi kontrapunkt i [[Harmonija (glazba)|harmonija]] tretiraju kao suprotni, i to kontrapunkt kao horizontalni glazbeni slog, a harmonija kao vertikalni, ali praktično se ta dva načela skladanja ne isključuju, već upotpunjuju, jer je i u horizontalno, kontrapunktski građenim strukturama potrebna vertikalna koordinacija tonova i obrnuto.


Razvoj kontrapunktskih tehnika započeo je s ranim [[višeglasje]]m i dosegnuo prvi vrhunac u [[Renesansa|renesansnoj]] polifonijskoj glazbi ([[15. stoljeće|15.]]–[[16. stoljeće]] ), kada su u [[Vokalna glazba|vokalnim oblicima]], kao što su [[misa]], [[motet]], [[šansona]], [[madrigal]] i dr., bili izgrađeni različiti postupci kontrapunktiranja. U razdoblju [[barok]]a došlo je do procvata instrumentalnih kontrapunktskih oblika – [[ricercar]]a, [[Tokata|tokate]], [[Fuga (glazba)|fuge]] i dr. U doba [[Klasicizam|klasike]] i [[Romantizam|romantizma]] prevladavali su primarno harmonijski građeni oblici, pa su kontrapunktske tehnike zapostavljene, ali su se u [[20. stoljeće|20. stoljeću]] one ponovno sve više koristile, osobito u [[Dodekafonija|dodekafonijskoj glazbi]].<ref>[http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=32950 Kontrapunkt na Hrvatskoj encklopediji]</ref>
Razvoj kontrapunktskih tehnika započeo je s ranim [[višeglasje]]m i dosegnuo prvi vrhunac u [[Renesansa|renesansnoj]] polifonijskoj glazbi ([[15. stoljeće|15.]]–[[16. stoljeće]] ), kada su u [[Vokalna glazba|vokalnim oblicima]], kao što su [[misa]], [[motet]], [[šansona]], [[madrigal]] i dr., bili izgrađeni različiti postupci kontrapunktiranja. U razdoblju [[barok]]a došlo je do procvata instrumentalnih kontrapunktskih oblika – [[ricercar]]a, [[Tokata|tokate]], [[Fuga (glazba)|fuge]] i dr. U doba [[Klasicizam|klasike]] i [[Romantizam|romantizma]] prevladavali su primarno harmonijski građeni oblici, pa su kontrapunktske tehnike zapostavljene, ali su se u [[20. stoljeće|20. stoljeću]] one ponovno sve više koristile, osobito u [[Dodekafonija|dodekafonijskoj glazbi]].<ref>[http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=32950 Kontrapunkt na Hrvatskoj encklopediji]</ref>

Posljednja izmjena od 22. ožujak 2022. u 12:21

Kontrapunkt (srednjovjekovni latinski: punctum contra punctum; točka protiv točke, tj. nota protiv note) je tehnika višeglasnoga (polifonijskoga) skladanja, odnosno vođenja i kombiniranja dviju ili više istodobnih glazbenih linija, koje su melodijski i ritmički samostalne, ali se moraju međusobno uskladiti prema određenim načelima. Izrazom kontrapunkt označuje se i dionica višeglasnoga stavka koja kontrapunktira temeljnomu glasu (cantus firmus) ili temi, a katkad i cijela skladba građena prema kontrapunktskim načelima; kontrapunkt obuhvaća i nauk o kontrapunktskoj tehnici. Obično se pojmovi kontrapunkt i harmonija tretiraju kao suprotni, i to kontrapunkt kao horizontalni glazbeni slog, a harmonija kao vertikalni, ali praktično se ta dva načela skladanja ne isključuju, već upotpunjuju, jer je i u horizontalno, kontrapunktski građenim strukturama potrebna vertikalna koordinacija tonova i obrnuto.

Razvoj kontrapunktskih tehnika započeo je s ranim višeglasjem i dosegnuo prvi vrhunac u renesansnoj polifonijskoj glazbi (15.16. stoljeće ), kada su u vokalnim oblicima, kao što su misa, motet, šansona, madrigal i dr., bili izgrađeni različiti postupci kontrapunktiranja. U razdoblju baroka došlo je do procvata instrumentalnih kontrapunktskih oblika – ricercara, tokate, fuge i dr. U doba klasike i romantizma prevladavali su primarno harmonijski građeni oblici, pa su kontrapunktske tehnike zapostavljene, ali su se u 20. stoljeću one ponovno sve više koristile, osobito u dodekafonijskoj glazbi.[1]

Izvori

Sadržaj