Razlika između inačica stranice »Dark ambient«
(Bot: Automatski unos stranica) |
m (brisanje nepotrebnih znakova) |
||
(Nije prikazana jedna međuinačica istog suradnika) | |||
Redak 1: | Redak 1: | ||
{{Glazbeni žanr | |||
| ime_žanra = Dark ambient | | ime_žanra = Dark ambient | ||
| boja = silver | | boja = silver | ||
Redak 7: | Redak 7: | ||
| glazbala = [[elektronička glazbala]] • [[snimanje na terenu]] | | glazbala = [[elektronička glazbala]] • [[snimanje na terenu]] | ||
| popularnost = niska | | popularnost = niska | ||
| izvedeni_oblici = [[dungeon synth]]<ref name=Days>{{ | | izvedeni_oblici = [[dungeon synth]]<ref name=Days>{{Citiranje weba|url=http://www.nocleansinging.com/2016/02/15/days-of-yore-dark-ambient-black-metal-and-the-birth-of-dungeon-synth-volume-1/|title=Days of Yore: Dark Ambient, Black Metal, and the Birth of Dungeon Synth|date=February 15, 2016|accessdate=January 21, 2016}}</ref> | ||
| podžanr = | | podžanr = | ||
| spoj_žanrova = [[ambijentalni black metal]]<br/>[[martial industrial]] | | spoj_žanrova = [[ambijentalni black metal]]<br/>[[martial industrial]] | ||
Redak 23: | Redak 23: | ||
[[Slika:Lustmord cropped.jpg|thumb|161x161px|left|Lustmord]] | [[Slika:Lustmord cropped.jpg|thumb|161x161px|left|Lustmord]] | ||
Projekti kao što su [[Lustmord]],<ref>{{cite journal|author=Stosuy, Brandon|title=Show No Mercy | work=[[Pitchfork Media|Pitchfork]] | date=October 31, 2008 | url=http://pitchfork.com/features/show-no-mercy/7544-show-no-mercy/ | accessdate=October 31, 2008}}</ref> [[Nocturnal Emissions]] i [[Zoviet France]]<ref name="musichyperreal" /> razvili su se iz industrijalne glazbe tijekom 1980-ih i jedni su od najranijih izvođača koji su dosljedno stvarali dark ambient. Ti se izvođači služe tehnikama industrijalne glazbe kao što su [[noise|stvaranje buke]] i iznenađivanje slušatelja, ali tim se tehnikama služe suptilnije.<ref name="musichyperreal">{{ | Projekti kao što su [[Lustmord]],<ref>{{cite journal|author=Stosuy, Brandon|title=Show No Mercy | work=[[Pitchfork Media|Pitchfork]] | date=October 31, 2008 | url=http://pitchfork.com/features/show-no-mercy/7544-show-no-mercy/ | accessdate=October 31, 2008}}</ref> [[Nocturnal Emissions]] i [[Zoviet France]]<ref name="musichyperreal" /> razvili su se iz industrijalne glazbe tijekom 1980-ih i jedni su od najranijih izvođača koji su dosljedno stvarali dark ambient. Ti se izvođači služe tehnikama industrijalne glazbe kao što su [[noise|stvaranje buke]] i iznenađivanje slušatelja, ali tim se tehnikama služe suptilnije.<ref name="musichyperreal">{{Citiranje weba|author=Werner, Peter|title=Epsilon: Ambient Industrial|url=http://music.hyperreal.org/epsilon/info/werner_notes.html|publisher=Music Hyperreal|accessdate=December 11, 2011}}</ref><ref>{{Citiranje weba|title=Headbanger's Blog |url=http://headbangersblog.mtv.com/2008/11/20/brutal-truth-drummer-blends-ambient-industrial-experimental-film-for-new-project-peacemaker |work=[[MTV]] |publisher=Viacom |accessdate=4 October 2012 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20090828001518/http://headbangersblog.mtv.com/2008/11/20/brutal-truth-drummer-blends-ambient-industrial-experimental-film-for-new-project-peacemaker/ |archivedate=August 28, 2009 }}</ref> K tome, ambijentalna industrijalna glazba često je usmjerena na [[okultizam]], a posebice na [[Magika|magiku]] [[Aleister Crowley|Aleistera Crowleyja]] i [[magija kaosa|magiju kaosa]], zbog čega glazba dobiva ritualistički prizvuk.<ref name="musichyperreal" /> | ||
Među izvođačima koji stvaraju ambijentalnu industrijalnu glazbu odnosno dark ambient nalaze se [[Controlled Bleeding]], [[Chris and Cosey|CTI]], [[Coph Nia]], [[Deutsch Nepal]], [[Hafler Trio]], [[Lustmord]], [[Nocturnal Emissions]], [[Kim Cascone|PGR]], [[Thomas Köner]], [[Zoviet France]],<ref name="musichyperreal" /> [[Cabaret Voltaire (sastav)|Cabaret Voltaire]], [[SPK (sastav)|SPK]], [[Lab Report]], [[Akira Yamaoka]], [[Robin Rimbaud]], [[Endura]], [[Vidna Obmana]], [[Daniel Menche]], [[Lull]], [[Hwyl Nofio]], [[Hieronymus Bosch (sastav)|Hieronymus Bosch]] i [[Final]]. Mnogi od tih izvođača stvaraju raznoliku glazbu, pa tako veći dio njihova opusa nije dio ambijentalne industrijalne glazbe.<ref name="musichyperreal" /> | Među izvođačima koji stvaraju ambijentalnu industrijalnu glazbu odnosno dark ambient nalaze se [[Controlled Bleeding]], [[Chris and Cosey|CTI]], [[Coph Nia]], [[Deutsch Nepal]], [[Hafler Trio]], [[Lustmord]], [[Nocturnal Emissions]], [[Kim Cascone|PGR]], [[Thomas Köner]], [[Zoviet France]],<ref name="musichyperreal" /> [[Cabaret Voltaire (sastav)|Cabaret Voltaire]], [[SPK (sastav)|SPK]], [[Lab Report]], [[Akira Yamaoka]], [[Robin Rimbaud]], [[Endura]], [[Vidna Obmana]], [[Daniel Menche]], [[Lull]], [[Hwyl Nofio]], [[Hieronymus Bosch (sastav)|Hieronymus Bosch]] i [[Final]]. Mnogi od tih izvođača stvaraju raznoliku glazbu, pa tako veći dio njihova opusa nije dio ambijentalne industrijalne glazbe.<ref name="musichyperreal" /> | ||
Redak 38: | Redak 38: | ||
| boja = silver | | boja = silver | ||
| boja_pozadine = black | | boja_pozadine = black | ||
| stilski_začetak = [[ambijentalna glazba]]<br/>[[elektronička glazba|Elektronische Musik]] | | stilski_začetak = [[ambijentalna glazba]]<br/>[[elektronička glazba|Elektronische Musik]]<br/>[[industrijalna glazba]]<br/>[[krautrock]]<br/>[[konkretna glazba]] | ||
| kulturni_začetak = početkom [[1990-ih]], Europa | | kulturni_začetak = početkom [[1990-ih]], Europa | ||
| glazbala = sempleri | | glazbala = sempleri |
Trenutačna izmjena od 16:57, 13. ožujka 2022.
Dark ambient | |
---|---|
Stilski začetak: | industrijalna glazba ambijentalna glazba drone noise |
Kulturni začetak: | sredinom 1980-ih, Europa[1] |
Glazbala: | elektronička glazbala • snimanje na terenu |
Popularnost: | niska |
Spoj žanrova | |
ambijentalni black metal martial industrial | |
Ostale teme | |
illbient, neurofunk |
Dark ambient (tijekom 1980-ih uglavnom nazivan ambient industrial) žanr je postindustrijalne glazbe[1][2] koji se oslanja na stvaranje zloslutne, često tugaljive, monumentalne ili klaustrofobične atmosfere, katkad uz korištenje disonantnih tonova. Nalik je ambijentalnoj glazbi, žanru koji je nadahnuo mnoge glazbenike dark ambienta, u konceptualnom smislu i načinu skladanja.[3] Iako se uglavnom izvodi korištenjem elektroničkih sredstava i instrumenata, u dark ambientu pojavljuju se i semplirana rukom svirana glazbala i poluakustična procedura snimanja; vrlo je blizak ritualnoj industrijalnoj glazbi.[4]
Etimologija
Izraz dark ambient početkom 1990-ih skovao je Roger Karmanik kako bi opisao glazbu Raison d'êtrea i izvođača nalik tom projektu koji su povezani s diskografskom kućom Cold Meat Industry.[3][5]
Podrijetlo i razvoj
Korijeni dark ambienta nastali su tijekom 1970-ih, u vrijeme nastanka novih, manjih i jeftinijih pedala za efekte, sintesajzera i uređaja za sempliranje. Rani elementi žanra prisutni su na albumu D.o.A: The Third and Final Report of Throbbing Gristle grupe Throbbing Gristle iz 1978. godine. Među važnijim uradcima koji su prethodili žanru i utjecali na njega nalazi se dvostruki album Zeit Tangerine Dreama iz 1972. godine, koji, za razliku od svih kasnijih albuma skupine, napušta svaki oblik ritma i odredljive melodije i zamjenjuje ih mračnim, vijugavim, katkad jezivim zvukovljem, i Affenstunde (iz 1970.) krautrock sastava Popol Vuh.
Projekti kao što su Lustmord,[6] Nocturnal Emissions i Zoviet France[7] razvili su se iz industrijalne glazbe tijekom 1980-ih i jedni su od najranijih izvođača koji su dosljedno stvarali dark ambient. Ti se izvođači služe tehnikama industrijalne glazbe kao što su stvaranje buke i iznenađivanje slušatelja, ali tim se tehnikama služe suptilnije.[7][8] K tome, ambijentalna industrijalna glazba često je usmjerena na okultizam, a posebice na magiku Aleistera Crowleyja i magiju kaosa, zbog čega glazba dobiva ritualistički prizvuk.[7]
Među izvođačima koji stvaraju ambijentalnu industrijalnu glazbu odnosno dark ambient nalaze se Controlled Bleeding, CTI, Coph Nia, Deutsch Nepal, Hafler Trio, Lustmord, Nocturnal Emissions, PGR, Thomas Köner, Zoviet France,[7] Cabaret Voltaire, SPK, Lab Report, Akira Yamaoka, Robin Rimbaud, Endura, Vidna Obmana, Daniel Menche, Lull, Hwyl Nofio, Hieronymus Bosch i Final. Mnogi od tih izvođača stvaraju raznoliku glazbu, pa tako veći dio njihova opusa nije dio ambijentalne industrijalne glazbe.[7]
Karakteristike
Dark ambient često se sastoji od disonantnih harmonija drona i rezonancije, niskofrekventne tutnjave i buke strojeva, a katkad ga čine i zvuk gongova, ritmovi izvođenih udaraljkama, distorzirani glasovi i razni ostali zvukovi, koji su često toliko prerađeni da izvorni sempl više nije prepoznatljiv.[7] Primjerice, uradci mogu biti utemeljeni na snimkama radioteleskopa (kao Arecibov Trans-Plutonian Transmissions), glasanjem novorođenčadi (kao Mouths of Babes Nocturnal Emissionsa), ili zvukovima snimljenih pomoću kontaktnih mikrofona na telegrafskim žicama (kao Primal Image Alana Lamba).[7]
Glazba uglavnom izaziva osjećaj usamljenosti, melankolije, zatočeništva i izolacije. Međutim, iako glazbena tema zna biti "mračna", određeni glazbenici stvaraju "organskije" zvukovlje. Primjere takvih radova čine uradci izvođača kao što su Oöphoi, Alio Die, Mathias Grassow, Tau Ceti i Klaus Wiese. Serijal Symphonies of the Planets, zbirka radova nadahnuta valovima plazme na čujnoj frekvenciji koje su snimile Voyagerove svemirske sonde, također se može smatrati organskim oblikom dark ambienta.[9]
Podžanrovi
Izolacionizam
Izolacionizam | |
---|---|
Stilski začetak: | ambijentalna glazba Elektronische Musik industrijalna glazba krautrock konkretna glazba |
Kulturni začetak: | početkom 1990-ih, Europa |
Glazbala: | sempleri |
Popularnost: | niska |
Izolacionizam je stil dark ambienta koji se razvio tijekom 1990-ih. Naziv je skovao britanski glazbenik Kevin Martin.[10] Novinar David Segal nazvao ga je "zlokobnim, antisocijalnim bratićem ambijentalne glazbe".[11]
Naziv "izolacionizam" kao naziv glazbenog žanra prvi se put pojavio u primjerku časopisa The Wire u rujnu 1993. godine,[10] u kojem se odnosio na oblik razlomljene glazbe koja "tjera" slušatelje. Autor tog članka britanski je glazbenik Kevin Martin,[10] tada poznat po projektima GOD i Techno Animal. John Everall, vlasnik diskografske kuće Sentrax, izjavio je da su korijeni izolacionizma u ranim izvođačima industrijalne glazbe, krautrocku, ambijentalnoj glazbi i skladateljima kao što su John Cage i Karlheinz Stockhausen.[11]
James Plotkin smatra da su ambijentalna djela Briana Ena najviše utjecala na scenu izolacionizma, kao i američka eksperimentalna glazba izvođača kao što je Illusion of Safety.[12] Plotkin tvrdi:
Izvori
- ↑ 1,0 1,1 Reed, Alexander: Assimilate: A Critical History of Industrial Music, Oxford University Press, 2013., ISBN 0-199-83260-9, str. 190
- ↑ Partridge, Christopher; Moberg, Marcus: Industrial, Post-industrial and Neofolk music, The Bloomsbury Handbook of Popular Music, Bloomsbury Academic 2017., ISBN 1-474-23733-9, str. 206
"Od ranih 1980-ih nadalje industrijalna glazba, kakvu je predstavlja Throbbing Gristle, nadahnula je ostale glazbene žanrove i spojila se s njima, zbog čega je došlo do nečega što možemo nazvati 'postindustrijalnim stilovima'." - ↑ 3,0 3,1 Thomas Hecken, Marcus S. Kleiner: Industrial. Die zweite Generation., Handbuch Popkultur, J. B. Metzler Verlag, 2017., ISBN 978-3-476-02677-4, str. 99.
- ↑ Schmidt, Axel; Neumann-Braun, Klaus: Die Welt der Gothics. Spielräume düster konnotierter Transzendenz., Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2004., ISBN 3-531-14353-0, str. 274.
- ↑ Diesel, Andreas; Gerten, Dieter: Looking for Europe, Index Verlag 2013., ISBN 3-936-87802-1, str. 340
- ↑ Stosuy, Brandon (31. listopada 2008.). "Show No Mercy". Pitchfork. http://pitchfork.com/features/show-no-mercy/7544-show-no-mercy/ Pristupljeno 31. listopada 2008.
- ↑ 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 Werner, Peter. "Epsilon: Ambient Industrial". Music Hyperreal. http://music.hyperreal.org/epsilon/info/werner_notes.html Pristupljeno 11. prosinca 2011.
- ↑ "Headbanger's Blog". MTV. Viacom. Inačica izvorne stranice arhivirana 28. kolovoza 2009.. http://headbangersblog.mtv.com/2008/11/20/brutal-truth-drummer-blends-ambient-industrial-experimental-film-for-new-project-peacemaker Pristupljeno 4. listopada 2012.
- ↑ Lamb, Robert. "Space Music: Symphonies of the Planets" Stuff to Blow Your Mind. 15. rujna 2009.
- ↑ 10,0 10,1 10,2 "The Wire 20", 2002., str. 47.
- ↑ 11,0 11,1 Segal, 1995., str. 35.
- ↑ 12,0 12,1 Plotkin, 2009., str. 25.