Razlika između inačica stranice »Pontormo«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (no summary specified)
Redak 387: Redak 387:


==Vanjske poveznice==
==Vanjske poveznice==
{{commonscat|Jacopo Pontormo}}
 
*[http://www.kfki.hu/~arthp/html/p/pontormo/ Pontormove slike, crteži i ilustracije.]
*[http://www.kfki.hu/~arthp/html/p/pontormo/ Pontormove slike, crteži i ilustracije.]
*[http://www.artist-biography.info/artist/jacopo_da_fontormo/ Giorgio Vasarijevi ''Životi''] (English)
*[http://www.artist-biography.info/artist/jacopo_da_fontormo/ Giorgio Vasarijevi ''Životi''] (English)

Inačica od 02:57, 3. studenoga 2021.

  1. PREUSMJERI Predložak:Infookvir likovni umjetnik

Jacopo da Pontormo, pravog imena Jacopo Carrucci (Pontorme, kraj Empolija, 24. svibnja 1494.Firenca, 2. siječnja 1557.) bio je talijanski slikar i istaknuti predstavnik ranoga manirizma. Jedan od inicijatora talijanskog realističnog portreta i smionih, nekonvencionalnih kompozicija osebujna kolorita svjetlijih tonova.

Pontormo, Prenošenje Krista, 1525.-1528., crkva sv. Felicije u Firenci.

Život

Giorgio Vasari pripovijeda kako je Jacopo Carucci rođen u Pontormeu, u blizini Empolija, te da je bio „melankoličan i usamljen kao mladi šegrt Bernarda Vettorija koji ga je poslao da ostane kod Leonarda da Vincija, a zatim kod Mariota Albertinellija, Piera di Cosima, i konačno, 1512. godine kod Andrea del Sarta”. Ni kod kojeg pokrovitelja nije ostao dugo, te Vasari navodi kako ne zna iz kojega razloga.

Pontormo je slikao u Firenci i oko nje, a često su mu pokrovitelji bili obitelj Medici. Za njih je freskama ukrasio salon seoske vile Medici u Poggio a Caiano (1519.–20.), 17 km od Firenze, slikama u pastoralnom žanrovskom stilu, vrlo neuobičajene za firentinske slikare. Godine 1522., kada je kuga izbila u Firenci, Pontormo je otišao u Certosa di Galluzzo, zatvoren kartuzijanski samostan u kojem su redovnici slijedili strogi zavjete šutnje. Tamo je naslikao niz freski o patnji i uskrsnuću Krista, sada već prilično oštećenih.

Vizitacija, 1514. – 1516., freska, 392 x 337 cm, Santissima Annunziata, Firenca.

Oštećena su mnoga Pontormova djela, uključujući lunete za klaustar u kartuzijanskom samostanu Galluzo. Sada su izloženi u zatvorenom, iako u oštećenom stanju. Možda je najtragičniji gubitak nedovršenih freski za kor bazilike sv. Lovre u Firenci koji je slikao posljednje desetljeće svoga života[1]. Njegove su freske prikazale Sudnji dan sastavljen od neupadljivog mora uvijajućih figura. Preostali crteži, koji prikazuju bizarne i mistične vrpce tijela, imali su gotovo halucinacijski učinak.

Djela

Posjet Rimu, većim dijelom kako bi vidio Michelangelova djela, utjecao je na njegov kasniji stil. U ranijim radovima Pontormo je bio stilski mnogo bliži svom učitelju, Andreu del Sartu, te umjetničkim načelima renesansne ranog šesnaestog stoljeća. Na primjer, figure bi mu često stajale tek malo niže od sredine cjelokupne slike i bile su smještene u klasičnu arhitekturu na udobnoj udaljenosti od gledatelja. U kasnijim radovima Pontormo gledatelja dovodi gotovo neugodno blizu glavnih zbijenih likova koji lebde u oblacima draperija. To se ponajbolje može vidjeti ako usporedimo njegove dvije slike s istom tematikom, Vizitacija, jedne iz ranog i druge kasnog razdoblja, koje su prikazane desno.

Najpoznatija djela su mu ciklus fresaka Muke Kristove i oltarne slike: Prenošenje Krista, te Vizitacija.

Sliku Prenošenje Krista naslikao je za oltar crkve sv. Felicije u Firenci od 1525.-1528. god. Na izrazito koloristički jakoj slici Krist je u sivim tonovima čime se naglašava njegova nedavna smrt. Michelangelov utjecaj je očit u kiparskom oblikovanju Kristova tijela i osobe desno s istaknutim naborima na draperiji, ali svjetlosni efekti plave i ružičaste, te nestvarni prostor u kojemu se nalaze likovi su potpuno novi. U pojačanom su kontrastu tamni okoliš atmosfere s intenzivnim bojama odjeće likova, čime su trodimenzionalno izdvojeni likovi koji nose Krista, a ostvarena je atmosfera panike i nemira.

Rana djela (do 1521.)

Vizitacija, 1528. – 1529., ulje na dasci, 202 × 156 cm, Carmignano.
Slika Datum Mjesto Poveznica
Leda s labudom (nesigurna atribucija) 1512. – 1513. Uffizi, Firenca
Sveti razgovor 1514. Kapela sv. Luke, Santa Annunziata, Firenca.
Epizoda bolničkog života 1514. Akademija, Firenca [1]
Veronica i slika 1515 Kapela Medici, Santa Maria Novella, Firenca
Vizitacija 1514. – 1516. Santa Annunziata, Florence [2]
Dama s korpom(možda djelo Andrea del Sarto) 1516. – 1517. Uffizi, Firenca
Slike za bračnu sobu Piera Francesca Borgherinija. (druge dvje djelo Francesco Bachiacca)
Josip se otkriva braći 1516. – 1517. Nacionalna galerija, London
Josipa prodaju Potifaru 1516. – 1517. Nacionalna galerija, London [3]
Josipova braća mole za pomoć 1515. Nacionalna galerija, London [4]
Faraon sa peharnikom i pekarom 1516. – 1517. Nacionalna galerija, London [5]
Josip u Egiptu (en) 1517. – 1518. Nacionalna galerija, London [6]
*Sv. Quentin (također atribuirana Giovanni Maria Pichiju) 1517. Pinacoteca comunale, Sansepolcro
Portret Furriera 1517. – 1518. Louvre, Pariz [7]
Madona s Djetetom i svecima 1518. San Michele Visdomini, Firenca
Portret glazbenika 1518. – 1519. Uffizi, Firenca
St Anthony Abbott 1518. – 1519. Uffizi, Firenca [8]
Portret Cosima starijeg 1518. – 1519. Uffizi, Firenca [9]
Ivan evanđelist i arkanđeo Gabrijel 1519. Crkva S. Michele, Empoli
Poklonstvo kraljeva 1519. – 1521. Pitti, Firenca
Vertimije i Pomona (en) 1519. – 1521. Villa Medici, Poggio a Caiano
Studija ljudske glave (crtež) Metropolitan, New York [10]
Između 1989. i 2002., Pontormov Portret Halebardista držao je rekord kao najskuplja slika nekog starog majstora.
Portret dame u crvenom, 1532. – 1533., ulje na platnu, 89 × 70 cm, Frankfurt.

Zreli radovi (1522. – 1530.)

Slika Datum Mjesto Poveznica
Gospa s Djetetom i četiri sveca 1520. – 1530. Metropolitan, New York
Portret dva prijatelja oko 1522. Fundacija Giorgio Cini, Venecija
Madona s Djetetom i dva sveca (Bronzino?) oko 1522. Uffizi, Firenca [11]
Sveta obitelj sa sv. Ivanom 1522. – 1524. Ermitaž, Sankt-Peterburg [12]
Sveta obitelj sa sv. Ivanom 1522. – 1524. Ermitaž, Sankt-Peterburg [13]
Gospa s Djetetom i sv. Ivanom {atribuirana Rosso Fiorentino) 1523. – 1525. Uffizi, Firenca
Molitva u Getsemanskom vrtu (kopija od Jacopo da Empoli) 1523. – 1525. Certosa di Galluzo [14]
Put na Kalvariju 1523. – 1525. Certosa di Galluzo [15]
Krist pred Pilatom 1523. – 1525. Certosa di Galluzo [16]
Polaganje ui grob 1523. – 1525. Certosa di Galluzo
Uskrsnuće 1523. – 1525. Certosa di Galluzo [17]
Večera u Emmausu 1525. Uffizi, Firenca [18]
Studija kartuzijanskog svećenika (crtež) 1525. Uffizi, Firenca [19]
Madona s Djetetom i dva anđela 1525. San Francisco muzej umjetnosti [20]
Portret mladića u rozom 1525. – 1526., Pinacoteca Communale, Lucca.
Oltar sv. Julija, Boldrone, Raspelo s Gospom, sv. Ivanom i sv. Augustinom 1525. – 1526.: Accademia, Firenca
Rođenje sv. Ivana Krstitelja 1526. Uffizi, Firenca
Sv. Ivan pustinjak 1526. – 1527. Landesmuseum, Hannover.
Madona s Djetetom i sv. Ivanom (Bronzino?) 1526. – 1528. Palazzo Corsini, Firenca.
Madona s Djetetom i sv. Ivanom 1527. – 1528. Uffizi, Firenca [21]
Matej, Luka i Ivan (Marka naslikao Bronzino) 1525. – 1526. Santa Felicita, Kapela Capponi, Firenca.
Prenošenje Krista 1526. – 1528. Santa Felicita, Kapela Capponi, Firenca. [22]
Navještenje 1527. – 1528. Santa Felicita, Kapela Capponi, Firenca. [23] [24]
Portret Francesce Capponi kao sv. Marije Magdalene 1527. – 1528. Whitfield Fine Art, London. [25]
Vizitacija 1528. – 1529. Crkva sv. Franje i sv. Mihovila, Carmignano [26]
Madona s Djetetom, sv. Anom i četiri sveca 1528. – 1529. Louvre, Pariz. [27]
Jedanaest tisuća mučenika 1529. – 1530. Pitti, Firenca
Portret Marije Salviati, majke Cosima di Medicia iz 1545. god.

Kasni radovi (poslije 1530.)

Slika Datum Mjesto Poveznica
Mučeništvo sv. Mauricija i legija Tebe (Pontormo & Bronzino) 1531. Uffizi, Firenca
Noli me Tangere (Bronzino?) 1531. Casa Buonarroti, Firenca [28]
Portret dame s psićem, (Bronzino?) 1532. – 1533. Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
Venera i Kupid 1532. – 1534. Accademia, Firenca
Portret Alessandra de' Medici oko 1534. – 1535. Philadelphia [29]
Portret Alessandra de' Medici oko 1534. – 1535. Chicago [30]
Adam i Eva 1535. Uffizi, Firenca
Studija za tri gracije (crtež) 1535. Uffizi, Firenca [31]
Portret Halebardista 1537. Getty, Los Angeles [32]
Portret Niccola Ardinghellija Nacionalna galerija, Washington D.C. [33]
Portret Marije Salviati 1543. – 1545. Uffizi, Firenca
Scena žrtvovanja oko 1545. Capodimonte muzej, Napulj
Moja knjiga (Pontormov dnevnik) 1554. – 1556. Nacionalna knjižnica, Firenca
Portret Pontorma (Bronzino) [34]
Sv. Franjo (crtež) Boston [35]
Sv. Lovro (skice za fresku) [36][37][38]

Vanjske poveznice

  1. Još uvijek vidljive putniku Lasselu u njegovim Putovanjima kroz Italiju, objavljenima 1698., str. 105.