Toggle menu
310,1 tis.
44
18
525,6 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Zeami

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija

Zeami Motokiyo[kriva transliteracija] (jap. 世阿弥 元清), isto poznat pod imenom Kanze Motokiyo (jap. 観世 元清) (cca. 1363. - cca. 1443.) je japanski glumac, dramski pisac i teoretičar umjetnosti.

Životopis

Zeami Motokiyo (1363.-1445.), sin praoca najpoznatije škole kazališta Nō koje su do danas postojale, definiran je kao “japanski Shakespeare”, utoliko što je i sam bio glumac i autor skoro cijelog repertoara Nō. Ostavio je iza sebe brojne pisane rasprave o ovoj umjetnosti, koja je najplemenitija i najistančanija od svih kazališta dalekog istoka; iako se, strogo gledano, ne može smatrati osnivačem Nōa, svakako je ustanovio njegova temeljna pravila.

Spisi, za korištenje i poučavanje isključivo potomaka njegove familije, popraćeni su sa posvetom da budu sačuvani kao “tajne”. Ovi traktati, koji sačinjavaju osnovnu bit knjige “Tajne kazališta Nō”, zaista ostaju zakopani u Japanu punih pet stoljeća, a ponovno se otkrivaju i proučavaju tek u prvoj dekadi 20. stoljeća.

Jedinstvena podudarnost, koja se događa baš u godinama kada se u Europi rađa živa radoznalost za kazalištem Nō, i zanos prema jednom scenskom jeziku sazdanom od simbola naročito na poticaj Gordona Craiga, a još više zasluge Yeatsa koji je želio koristiti tehnike Nō teatra u svojim vlastitim dramama nude Poundu priliku da predstavi zapadu tekstove, prevedene od njega i Fenollosa, repertoara Nō, naročito one Zeamijeve. Osim što je riječ o zvijezdi vodilji za razumijevanje kazališta Nō, Zeamijevi spisi predstavljaju, na najopćenitiji način, jedan od najboljih uvida u ovaj poseban svijet čuvstvenosti i ideja koji je u ovim posljednjim desetljećima izvršio jak utjecaj na zapadnjačku umjetnost naročito na slikarstvo i pjesništvo. Temeljem doktrine zen, rasprave sačinjavaju očaravajući sliku stilskih pravila koja se odnose na četiri osnovna počela na koja se oslanja Nō: poezija i mimika, glazba i ples.

Riječ je o pravilima koja svjedoče o jednom preuzvišenom poimanju glumačkog poziva i o svrsi kazališta unutar jednoga društva. Ovi nas spisi često iznenađuju zbog krajnje istančane oštroumnosti onoga koji ih je poučavao. Neki od zaključaka kao onaj o «cvijetu» i o «tankoćutnoj čari» kao da pogađaju, na jedini mogući način dakle kroz pjesničke slike, istu onu srž iz koje prirodna nadarenost umjetnika crpi samu tajanstvenu bit umjetnosti.

(iz « Tajna kazališta Nō» Zeami Motokiyo, u obradi René Sieffert, Ed. Adelphi, Milano, 1966, hrvatski prijevod: Nenad Glavan)

Zeami je glumačko umijeće učio od svog oca, poznatog glumca Kan'amija. Njih dvojica su s vremenom razvili glumački stil poznat kao . Napisao je oko 50 drama, kao i glumačke priručnike te traktate s područja estetike.



Nedovršeni članak Zeami koji govori o filmskom umjetniku treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima uređivanja Hrvatske internetske enciklopedije.


Nedovršeni članak Zeami koji govori o književniku treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima uređivanja Hrvatske internetske enciklopedije.