Portal:Likovna umjetnost/Izabrani članci/2006-07.

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje

Nadrealizam (8. prosinca 2006. - 15. prosinca 2006.)

Nadrealizam je umjetnički pokret nastao u Parizu. Njezin manifest je sastavio pjesnik André Breton. Iako je kao pokret nastao tek 1924., nadrealizam se može već primijetiti i u talijanskoj metafizičkoj školi.

Metafizička škola je nastala u talijanskom gradu Ferrara 1917. godine. Nastao je iz susreta četvorice umjetnika: Giorgia de Chirica, Carla Carráa, Alberta Savinija i Filippa de Pisisa. Naredne godine joj se pridružuje i Giorgio Morandi. Grupa se 1920. raspada. Ti umjetnici sami sebe određuju kao metafizičare, to jest smatraju da vide onkraj stvarnosti. Njihova djela, čije značenje često ostaje tajanstveno, priopćavaju osjet nestvarnosti, iščekivanja neobičnog događaja, prizivaju tišinu i san. Što metafizičke slike čini tako "uznemirujućima"? Raspoloženje koje ih prožima - očaravajuće, a istodobno odbojno. Ništa od onoga što je naslikano nije onako kakvim se čini: predmeti se postavljaju jedan uz drugi bez logičkog smisla, a odnosi koji ih povezuju ostaju nepoznati. U tehničkom pogledu savršeno kao antičko slikarstvo, metafizičke slike ne teže tome da budu provokativno neugodne kao i dadaističke, već nas upozoravaju da nas i neživi predmeti mogu uvući u čarobni krug, u začaranu dimenziju.

Više ... - Izabrani članci




Mona Lisa (15. prosinca 2006. - 17. prosinca 2006.)

Mona Lisa
Mona Lisa

Mona Lisa ( 76,8 x 53 cm ), ulje na drvetu, (proljeće 1503 - ljeto 1505), muzej Louvre, Pariz, Leonardo da Vinci

Tradicionalno identificiranje nepotpisanog i nedatiranog portreta danas poznatog kao Lisa del Giocondo stavlja se osobi pod imenom Giorgio Vasari, čovjeku koji je bio važan biograf novovremenske povijesti umjetnosti iz 16. stoljeća. Činjenica je da je Leonardo da Vinci, po svom povratku u Firencu, dakle u godinama između 1500 i 1506, nacrtao jedan portret Lise del Giocondo, žene firentinskog trgovca Francesca del Gioconda. Dalje biograf ustanovljava, da Leonardo još i nakon četiri godine nije dovršio portret u potpunosti. Leonardo takoder nije nikada predao nedovršenu sliku svom poslodavcu Francescu del Giocondu, već je zadržava kod sebe. Kako jedino Vasari spominje ime Mona Lisa, mnogobrojni povjesničari sumnjaju u točnost imena i traže druge izvore. Tako se pretpostavlja da se radi o ljubavnici od Giuliana de' Medicija, neka Pacificia Brandano ili jedna od priležnica Charlesa d' Amboise, ili čak i Isabella d' Este, Markiza od Mantue. Neki istraživači idu tako daleko, da tvrde kako nije uopće postojao model, vec da je Leonardo naslikao idealnu ženu. Neki čak i primjećuju da Mona Lisa slici svom tvorcu (tj. njegovoj predodžbi samoportreta), da je sam sebe naslikao ... (Puno vjerojatnije u tom pogledu je teorija da je Leonardo portretirao svoju majku ...)

Više ... - Izabrani članci




Renesensa (17. prosinca 2006. - 3. veljače 2007.)

Dama s lasicom
Dama s lasicom

Renesansa je razdoblje u književnosti i umjetnosti koje je označilo prekid sa srednjim vijekom. Vremenski se određuje od 14. stoljeća u Italiji do 16. stoljeća u ostatku Europe. Ona je jedan od najkrupnijih pokreta u kulturi zapadne Europe, koji je doveo do preokreta u znanosti, filozofiji, književnosti i likovnim umjetnostima. Italija je zemlja u kojoj je umjetnost renesanse našla svoj najviši izraz, jer je u njoj najprije došlo do razvoja gradova i gomilanja bogatstva u pojedinim gradanskim porodicama.

Usporedno s materijalnom, razvijala se i duhovna kultura koja se izrazila u sve većem interesu za antičku umjetnost. Nosioci te nove kulture bili su humanisti koji su kulturu usmjerenu prema čovjeku suprotstavljali skolastičkoj nauci i teologiji. Za talijanske humaniste središte univerzuma više nije bio Bog, nego čovjek, univerzalno obrazovani humanist, predstavnik novčane i intelektualne elite. Humanisti su skupljali i proučavali antičke rukopise, učili grčki i latinski jezik, istraživali ostatke antičke arhitekture i skulpture. Razvijena samosvijest i samopouzdanje omogućili su im da slobodno biraju uzore, koje nalaze u antici i prirodi, donose zaključke i da ih analitički obrađuju. Stvoreno je racionalno i znanstveno shvaćanje svijeta i ojačala je individualnost talijanskog i europskog građanina. Zasnovana na..




Mjesec 3

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/03, 2007.




Mjesec 4

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/04, 2007.




Mjesec 5

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/05, 2007.




Mjesec 6

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/06, 2007.




Mjesec 7

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/07, 2007.




Mjesec 8

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/08, 2007.




Mjesec 9

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/09, 2007.




Mjesec 10

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/10, 2007.




Mjesec 11

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/11, 2007.




Mjesec 12

Predložak:Portal:Likovna umjetnost/Umjetnički smjer/12, 2007.