Toggle menu
310,1 tis.
44
18
525,6 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Palma Mlađi

Ovo je jubilarni 73.000 članak. Kliknite ovdje za više informacija.
Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija

  1. PREUSMJERI Predložak:Infookvir likovni umjetnik

Palma Mlađi (Palma Giovane, Iacopo Nigreti, Jacopo Palma il Giovane; Mleci, oko 1548. - Mleci, 14. listopada 1628.), bio je plodni i vješti mletački maniristički slikar.

Nakon Tintorettove smrti 1594., Palma je postao najpoznatiji i najtraženiji mletački slikar, koji je dobrim dijelom usvojio njegov stil. [1]

Palma Mlađi dobivao je brojne narudžbe od naručitelja izvan Mletaka, osobito iz Bergama i Srednje Europe, posebice od austrijskog cara Rudolfa II. iz Praga. Palma Mlađi naslikao je brojne slike za crkve i samostane[2] u Hrvatskoj, tako da danas naši muzeji i crkvene riznice[3] imaju brojna djela koja se pripisuju njemu ili njegovoj školi.

Životopis

Isus iscjeljuje hromog, 1592.
Dužd Reniero Zeno i bratovština križara (1585.) Mletci, Oratorio dei Crociferi.

Palma Mlađi bio je nasljednik obiteljske tradicije, njegov prastric bio je poznati mletački slikar Palma Stariji, i njegov otac Antonio Nigreti bio je također slikar koji je bio učenik njegova predradnika Bonifacija de Pitata. Nakon Bonifacijeve smrti 1553., njegov otac nastavio je voditi slikarsku radionicu, u njoj se Palma Mlađi učio slikarskoj vještini kopirajući Tizianova djela. 1567. godine Guidobald II. Roverski, vojvoda od Urbina, prepoznao je izuzetan talent Palme Mlađeg, i bio njegov mecena četiri godine. Poslao ga je u Rim studirati slikarstvo, a on je u Rimu ostao sve do oko 1572. godine.

Po povratku u Mletke Palma je odbacio sva stilska obilježja rimskog načina slikanja, jer ga je oduševio Tintorettov maniristički stil. Uključio se slikarsku bratovštinu i počeo surađivati s kiparom Alessandrom Vittoriem na dekoraciji vjerskih objekata. Njegovi rani životopisci tvrdili su da je isprva radio u Tizianovoj bottegi, kad je stari majstor umro, tako da je on dovršio njegovo posljednje djelo, Oplakivanje Krista za crkvu Frari (danas u Galeriji Akademije). Prvu veću narudžbu Palma Mlađi dobio je nakon požara koji je zahvatio Duždevu palaču 1577. godine. To je bila stropna freska za dvoranu Velikog vijeća - "Pobjeda kruni Mletke" (oko 1578.). To je bio njegov prvi poznati važniji rad, u njemu se vide njegova srednjotalijanska iskustva, umješnost rješavanje kompozicije i sposobnost da oslika iluzije. Za Duždevu palaču je napravio i: "Posljednji sud", "Krist s duždevima Priuli" i "Zauzeće Carigrada".

Do sredine 1580-ih[4]on je spojio tintorettovsku lakoću postavljanja likova na scenu s ticijanskim gustim namazima boje, naglašavanja osvijetljenih dijelova slike, i lepršavih poteza kistom.

Devedesetih godina 16. st. Palma radi na oslikavanju oratorija "Ospedaletto deo Crocier", gdje je na zidu izveo fresku "Bogorodicu u slavi". Izveo je i ciklus posvećen sv. Jeronimu, slike za bratovštinu sv. Sakramenta u S. Giovanni in Bragora, ciklus slika "Čistilište" (oko 1600.) za Prizemnu dvoranu "Campagna della Giustizia". Svom manirističkom načinu slikanja dodao je snažni naturalizam nakon 1580-ih, na taj način Palma je pokušao izmiriti manirizam i naturalizam. Tako dobiveni slikarski amalgam je genijalno varirao u skladu s naručenom temom i konzervativim ukusom svojih naručitelja, i to s virtuoznim umijećem i lakoćom.

Palma Mlađi, bavio se i ostalim vidovima umjetnosti; grafikom; izradio je mnogobrojne bakropise (danas ih je sačuvano oko 30), primijenjenom umjetnošću, napravio je kartone (skice) za mozaike u bazilici sv. Marka (Priča o Suzani). Najveći dio njegova bogatog crtačkog opusa, skupio je mletački kolekcionar Antonio Mario Zanetti, a danas se ta kolekcija nalazi u londonskom Britanskom Muzeju. Nakon 1600. godine posvetio se slikanju mitoloških prizora za mali krug intelektualaca.

Umro je 1628. godine, pokopan je u grobnici crkve Svetih Ivana i Pavla u Mletcima uz Tiziana i Palmu Starijeg (ondje je pokopan i Marin Držić).

Venera i Mars
Apolon i Mars

Važnija djela

  • Djevica Marija sa svecima Stjepanom, Lovrom i Ivanom Krstiteljem, ulje na platnu, Nozza di Vestone (Bassano), Župna crkva.
  • Gospa od Ružarija i sveci, ulje na platnu, Vestone (Basano), Župna crkva.
  • Dužd Pasquale Cicogna slavi misu u oratoriju križara, 1568-1587, ulje na platnu, 369 x 262 cm, Mletci, Ospedaletto dei Crociferi
  • Pasquale Cicogna prima obavijest da je postao dužd, 1568-1587, ulje na platnu, 369 x 262 cm, Mletci, Ospedaletto dei Crociferi.
  • Slike u dvorani Velikog vijeća, 1575-1595, ulje na platnu, Mletci, Duždeva palača.
  • Mučeništvo svetog Lovre, 1581-1582, ulje na platnu, 283 x 490 cm, Mletci, crkva San Giacomo dall'Orio.
  • Poklonstvo pastira, 1585 ca, ulje na platnu, 113 x 97 cm, Würzburg, Staatsgalerie.
  • Mars i Venera na postelji, oko 1585-1590, ulje na platnu, 130 x 165,6 cm, London, National Gallery.
  • Portret dobrog čovjeka, 1590 ca, ulje na platnu, 108 x 81,3 cm, Chicago, Art Institute.
  • Pranje nogu, 1591-1592, ulje na platnu, 163 x 378 cm, Mletci, crkva San Giovanni in Bragora.
  • Protjerivanje izgubljenog sina, 1595-1600, ulje na platnu, 83 x 118 cm, Mletci, Gallerie dell'Accademia.
  • Povratak izgubljenog sina, 1595-1600, ulje na platnu, 83 x 118 cm, Mletci, Gallerie dell'Accademia.
  • Saloma s glavom Ivana Krstitelja, oko 1599, ulje na platnu, 92 x 76 cm, Beč, Kunthistorisches Museum.
  • Muke Isusove, 1600, ulje na platnu, Scuola di San Girolamo, Mletci.
  • Mrtvi Isus s dva anđela, oko 1600, ulje na platnu, 65 x 112 cm, Budimpešta, Muzej lijepih umjetnosti.
  • Portret Paola Veronesea, 1600-1610, ulje na platnu, 45 x 38 cm, Firenca, Uffizi
  • Kajin i Abel, oko 1603, ulje na platnu, 98 x 123 cm, Beč, Kunsthistorisches Museum.
  • Venera i Mars, oko 1605-1609., ulje na platnu, 80 x 56 cm, Los Angeles, Muzej J. Paul Getty
  • Venera i Kupido u Vulkanovoj kovačnici, 1610 ca, ulje na platnu, 115 x 167 cm, Kassel, Staatliche Museen.
  • Portret venecijanskog admirala Vincenza Cappella, oko 1610., ulje na platnu, 117 x 91 cm, Pariz, Louvre.
  • Mrtvi Isus s jednim anđelom, oko 1612., ulje na platnu, 75 x 47 cm, Beč, Kunthistorisches Museum.
  • Lucifeorov par, oko 1615-1620., ulje na platnu, 74 x 127 cm, Rim, Galleria Borghese.
  • Pietà s anđelima, oko 1620., ulje na platnu, 120 x 111 cm, Beč, Kunsthistorisches Museum.
  • Prizori najvažnijih epizoda Četvrtog križarskog rata, Duždeva palača, Mletci
  • Sveta Lucija, crkva San Geremia e Santa Lucia, Mletci
  • Svadba u Kani, crkva San Giacomo dell'Orio, Venecija
  • Sveta Obitelj i Santa Rosa, Accademia Carrara, Bergamo
  • Pietà, Accademia Carrara, Bergamo
Jael ubija Sisera

Djela Palme Mlađeg u Hrvatskoj

  • Polaganje u grob, ulje na platnu, 230 x 136 cm, Strossmayerova galerija, Zagreb [5]
  • Silazak Duha Svetoga, 1544.-1628., Župna Crkva sv. Mihovila Omiš
  • Sveti Franjo prima stigme, Samostan Gospe od milosti, Hvar
  • Bogorodica sa svetim Stjepanom, svetim Jeronimom i svetim Karlom Boromejskim, Katedrala, Hvar
  • Oltarna pala ( oltar sv. Franje), Crkva i samostan Sv. Frane, Zadar
  • Slika na oltaru Majke Božje Karmelske, Crkva Rođenja Blažene Djevice Marije, Labin
  • Slika Pranje nogu, Župna crkva sv. Petra i Pavla, Bribir[6]

Literatura

  • Davor Domančić: Palma Mlađi, 1548-1628, Regionalni zavod za zaštitu spomeníka Split 1990.

Izvori

  1. Freedberg opisuje Palmu, uspoređujući ga s drugim mletačkim slikarima kao "jedinog slikara svoje generacije koji je imao vitalnost, i pored toga što je slikao unutar okvira Tintorettova stila." (Freedberg 1993:560).
  2. Poliptihih od osam slika na drvu, Oltar Bezgrješnoga Začeća, Samostan Gospe od milosti, Hvar
  3. Stalna izložba crkvene umjetnosti, Zadar, Trg opatice Čike 1
  4. Freedberg spominje u povodu toga Mučeništvo svetog Lovre, S. Giacomo dell'Orio, Mletci, prije 1584., a zatim nakon toga kao puno izraženiji primjer te promjene stila, sliku dužda Pasqualea Cicogne u Ospedaletto dei Crociferi, 1586-87.
  5. Jacopo Palma il Giovane
  6. Pranje nogu, Bribir

Vanjske poveznice