Onondaga (Onoda'gega, Onontakeka) /dolazi od Onoñtǎ’′ge‘,'on, or on top of, the hill or mountain'/, značajno pleme iz saveza Irokeza (Haudenosaunee) koje je obitavalo na mjestu sadašnjeg okruga Onondaga u New Yorku, te na sjever do jezera Ontario i na jug do rijeke Susquehanna. Danas žive na rezervatima u New Yorku i Ontariju.
Sela
- Ahaouet, (?).
- Deseroken.
- Gadoquat, današnji Brewerton, okrug Onondaga.
- Gannentaha, misija na jezeru Onondaga.
- Gistwiahna, u dolini Onondaga Valley.
- Onondaga, plemensko središte i glavni grad irokeškog saveza. Nalazio se na nekoliko lokacija, a najranije poznato mjesto bilo mu je oko dvije milje zapadno od Cazenovia i istočno od West Limestone Creeka u okrugu Madison.
- Onondaghara, na rijeci Onondaga oko tri milje istočno od Onondaga Hollowa.
- Onondahgegahgeh, zapadno od Lower Ebenezera, okrug Erie.
- Onontatacet, na rijeci Seneca.
- Otiahanague, na ušću rijeke Salmon River, okrug Oswego.
- Teionontatases, (?).
- Tgasunto, (?).
- Touenho, južno od Brewertona, na zapadnoj strani jezera Oneida.
- Tueadasso, blizu Jamesvillea.
Povijest
Godine 1644-1645. kada su jezuiti utemeljili misiju St. Jean Baptiste (Sv. Ivana Krstitelja) među Onondagama, njihovo glavno naselje (irokeški glavni grad) nalazio se na Indian Hillu u New Yorku. Wentworth Greenhalgh opisuje Indian Hill kao veliki 'grad' od 100 kuća, a navodi i drugi manji 'grad' sa 34 kuće, i koji nije bio opasan palisadama. Negdje 1751. polovica Onondaga emigrirala je u Kanadu, a ovi emigranti na strani su Francuza protiv Engleza u Francuskim i indijanskim ratovima. Godine 1756. Sir William Johnson izgradio je utvrdu za pro-britanske Onondage sjeverno od današnjeg rezervata Onondaga. Tijekom Američke Revolucije svi ovi pro-britanski Onondage na strani su Engleza. Za kaznu što su bili lojalni Englezima general John Sullivan šalje (1779) Goose Van Schaicka (1736-89) da spali njihova sela i polja kukuruza. Porazom Onondaga dolazi do niza ugovora od 1784. do 1822. kojima su svoju zemlju, osim 6,100 akara, morali prepustiti Sjedinjenim Državama. Potomci ovih Onondaga i danas žive na Onondaga rezervatu.
Etnografija
Unutar saveza 'Duge kuće' , Onondage su nazivani 'ujacima' i 'čuvarima vatre' (uncles; fire keepers; keepers of the council fires). nazivani su i 'starijom braćom' ' (=Elder Brothers) ili 'čuvarima wampuma' (Keepers of the Wampum). Od ostalih Irokeza razlikovali su se po tome što su u svome gustowehu muškarci nosili po dva pera, jedan je u uspravnom položaju i jednim u smjeru prema dolje (vidi). Onondage su kao i ostali Irokezi matrifokalan narod, a nasljeđe je matrilinearno. Sastav njihovih bratstava drugačiji je nego kao kod Seneca. Tri su klana (ili roda kako ih naziva Morgan) istovjetna kao i kod drugih, ali je rod medvjeda prebačen u drugo bratstvo, kojemu su pripadali Jelen i Jegulja. Tako se prvo bratstvo sastojalo od Vukova, Kornjača, Šljuka, dabrova i Klupka. Rodovi ili klanovi u istom bratstvu nazivaju jedni druge bratskim rodovima, a one iz drugoga, -rođačkim rodovima. Bratstva i klanovi su egzogamni, što znaći da je ženidba moguča iskljućivo sa bilo kojim rodom iz suprotnog bratstva. Prema John Kahionhes Faddenu ( Akwesasne Mohawku iz klana Turtle) Onondage se danas satoje od tek 5 klanova, to su Beaver (Dabar), Turtle (Kornjača), Wolf (Vuk), Deer (Jelen) i Eel (Jegulja. Ovo pokazuje da je od vremena Morgana u plemenu Onondaga iščezao klan Klupko i Šljuka iz prvog bratstva i klan Medvjeda iz drugog bratstva. Izumiranje rodova natjeralo ih je da su se postojeći klanovi podijelili na više drugih klanova. Tako su se klanovi Beaver, Turtle i Eel podijelili svaki na dva klana; Wolf i Deer na 4. Sela Onondaga zaštićena su palisadama a svako se sastoji od više dugih kuća nazivanih gononh'sees (vidi), i tipična je svim Irokezima.