Toggle menu
310,1 tis.
44
18
525,6 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Mikéa

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija

Mikéa (Makoa), maleno pleme lovaca i sakupljača iz tropske kišne šume jugozapadnog Madagaskara.

Porijeklo i povijest

Porijeklo ovog naroda još je pod debatom, smatra se u stvari da Madagaskar nastanjuju još prije dolaska proto-Malagasa sa područja današnje Indonezije na ovaj veliki otok. Prema drugom vjerovanju oni su porijeklom od Vazimba. Današnji Mikéa po govoru su Malagasi, a mnogi njihovi današnji običaji i vjerovanja slični su malagaškim. Ovaj naziv, po svoj prilici počeo je označavati sve one koji su počeli živjeti u šumi, a pravi su Mikéa nestali ili asimilirani od malagaških skupina. Pravih specijaliziranih lovaca/sakupljača više nema. Njihova ekonomija mješavina je agrikulture i ribolova. Među njima neki se danas nazivaju imenima Masikoro, ili pak kao Vezo. Njihova naselja su stalna agrikulturna sela, a prisutnost lova i sakupljanja veoma je malena. Do nestajanja pravih Mikéa mora da dolazi još u periodu dinastije Andrevola od 17. do 19. stoljeća, a nastavlja se ili završava u vrijeme francuskog kolonijalizma, kada kolonijalna policija počinje nomade naseljavati po stalnim naseljima. Njihovi potomci tako danas postadoše seljaci, ali sebe i dalje nazivaju Mikéa.

Klan i religija

Današnji Mikéa su jednobošci, a svoga boga nazivaju Ndranahare. Neki njih privedeni su ili kršćanstvu ili islamu. Njihovi klanovi isti su kao kod Naroda Vezo i Masikoro. Klanski vođa-mpitokazomanga, priziva pretke kroz posebne ceremonije u kojima se žrtvuju govedo ili koza. Klanske ceremonije izvode se iz raznih razloga, a to su: Soro, prizivanje predaka zbog neke pomoći; Soro'anake, običaj filijacije, djeca će pripasti klanu oca; Savatse, ceremonija muške circumcizije; Bilo, festival ozdravljenja. Kod Mikéa postoje i Ambiasa, proricatelji koji mogu vidjeti prošlost, sadašnjost i budućnost i događaje u nadnaravnom svijetu kroz postupak sikily. Neki od ambiasa prakticiraju i vorike, crnu magiju. Ambiase su uvijek muškarci. Klan, obitelj ili pojedinac mogu se zaštititi magijom aoly i pridržavanjem specifičnih tabua zvanih faly. Za većinu Mikéa su faly svinja i ovca.

Literatura

  • Decary, R. (1969). Les Mikeha et le Lac Ihotry. In R. Decary, Souvenirs et Croquis de la Terre Malgache (pp. 31-35). Paris: Editions Matitimes et D'Outre-Mer.
  • Dina, J., and J-M Hoerner (1976). Etude sur les populations Mikea du Sud-Ouest de Madagascar. Omaly sy Anio 3-4:269-286.
  • Yount, J. W., Tsiazonera, and B. Tucker (2001). Constructing Mikea identity: Past and present links to forest and foraging. Ethnohistory 48:257-291.
  • Tucker, B. (2003). Mikea Origins: Relicts or Refugees? Michigan Discussions in Anthropology 14:193-215.
  • Molet, L. (1958). Aperçu sur un groupe nomade de la Forêt epineuse des Mikea. Bulletin de l'Académie Malgache 36:241-243.
  • Kelly, R.L., J.-F. Rabedimy, and L. Poyer (1999). The Mikea of Madagascar. In R.B. Lee and R. Daly (Eds.), The Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers (pp. 215-219). Cambridge: Cambridge University Press.

Vanjske poveznice