Godine 322. pr. Kr. mladi plemić i veliki ratnik Čandragupta Maurya svrgnuo je s vlasti strane guvernere što ih je u zapadnoj Indiji postavio Aleksandar Veliki. Čandragupta i njegovi nasljednici potom su osnovali Maurijsko Carstvo (Sanskrit, मौर्य, maurya), ujedinivši gotovo cijelu Indiju, Afganistan i područje današnjeg Pakistana i tako je prvi put nastala velika nacija. Carstvo je svoj vrhunac dostiglo za vladavine svog najvećeg vladara- Čandraguptinog unuka Ašoke koji je u Indiju uveo budizam.
Porijeklo carstva
Kad su Aleksandar i njegova vojska bitkom preuzeli današnji Punjab, njegova je vladavina trajala samo nekoliko godina. Iz baze u Pataliputri, Čandragupta je osvojio susjedno kraljevstvo Magadhu i probio se prema zapadu kroz Aleksandrove posjede u Punjabu.
Ašoka
Godine 261. Ašoka je osvojio južnu državu Kalingu. U bitki je ubijeno na tisuće ljudi, i taj pokolj je toliko užasnio Ašoku da ga je zauvjek odvratio od nasilja. Preobratio se na budizam i svoj život posvetio mirnom vladanju. U vrijeme Ašokine vladavine carstvo je doseglo vrhunac. Ašoka je dao mnoge svoje edikte (izreke) upisati u stijene, spilje ili na specijalno građene stupove diljem Indije. Ti natpisi savjetuju životnu toleranciju, nenasilje, jednostavnost i vegetarijanstvo. Opisuju cara koji je jednom napisao: "Svi su ljudi moja djeca", kao težnju za blagostanjem svojih podanika.
Vladanje Carstvom
Vlast Maurya bila je dobro organizirana. Državna služba nadgledala je rađanje, umiranje, useljavanje, proizvodnju, proizvodne zanate, trgovinu i ubiranje poreza. Pravni sustav predviđao je teške kazne za prekršitelje zakona. Dva cara koji su stigli prije Ašoke podržavali su sustav s vojskom od 700.000 vojnika i tajnom policijom koja je slala špijune po cijelom carstvu.
Vjerska tolerancija
Ašoka je za održavanje carstva koristio takozvanu dharmu, ideju načela ispravnog razmišljanja, a ne osvajanja. Zagovarao je politiku vjerske tolerancije među plemićima i državnim službenicima, a ta mu je politika pomogla ujediniti carstvo u kojem su živjeli narodi različitih religijskih uvjerenja.
- Stupe
Ašoka je financirao gradnju brojnih budističkih svetišta ili stupa. To su bila mjesta hodočašća budista, a rezbarije u njima poticale su na molitvu i meditaciju. Mnoge su ponovo izgrađene, no ulazna vrata su iz perioda Maurya.
Budizam u Maurijskom Carstvu
Budizam je postao glavna religija tijekom perioda Maurya i mnogi zanatlije počeli su izrađivati prelijepe vjerske potrepštine, osobito od steatita. Među njima su i relikvijari (posude za svete relikvije) te simboli na kojima su se temeljile budističke ideje, primjerice Kotač zakona. Žbice kotača simboliziraju svjetlosne zrake, ili prosvjetljenje, koje sja sa Budhe.
Vremenske tablice
Periodi vladavine Maurya dinastije | ||||||||||||
Vladari | Početak vladavine | Kraj vladavine | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Čandragupta Maurya | 322. pr. Kr. | 298. pr. Kr. | ||||||||||
Bindusara | 297. pr. Kr. | 272. pr. Kr. | ||||||||||
Ašoka Veliki | 273. pr. Kr. | 232. pr. Kr. | ||||||||||
Dasaratha | 232. pr. Kr. | 224. pr. Kr. | ||||||||||
Samprati | 224. pr. Kr. | 215. pr. Kr. | ||||||||||
Salisuka | 215. pr. Kr. | 202. pr. Kr. | ||||||||||
Devavarman | 202. pr. Kr. | 195. pr. Kr. | ||||||||||
Satadhanvan | 195. pr. Kr. | 187. pr. Kr. | ||||||||||
Brihadratha | 187. pr. Kr. | 185. pr. Kr. |
Godine | Povijesne značajke |
---|---|
322. pr. Kr. | Čandragupta Maurya utemeljuje Maurijsko Carstvo. |
oko 301-269. pr. Kr. | Vladavina Bindusare, Čandraguptinog sina. On osvaja dijelove Dekana na jugu Indije. |
261. pr. Kr. | Ašoka osvaja kraljestvo Kalinga. |
oko 250. pr. Kr. | Ašoka gradi budističke stupe i podiže stupe sa natpisima. |
184. pr. Kr. | Carstvo propada nakon što je posljednjeg cara Brihadnathu ubila suparnička dinastija. |
Vidi još