Toggle menu
309,8 tis.
57
18
526,9 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Irob

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Ovo je glavno značenje pojma Irob. Za etiopsku woredu u kojoj živi ova etnička grupa pogledajte Irob (woreda).
Selo Kafna.

Irob (Ge'ez : ኢሮብ ʾirōb) su etnička skupina koja pretežno nastanjuje istoimeno planinsko područje u sjeveroistočnoj etiopskoj regiji Tigraj. Govore saho jezik, većinom su katolici i uglavnom su poljoprivrednici. [1] Etimologija imena Irob je diskutabilna, a prema tumačenju starješina naroda Irob, taj izraz potječe od riječi "Oroba", što na Saho jeziku znači "dobrodošli u naš dom". Granice zemlje Iroba uglavnom se poklapaju s woredom Irob; te graniče sa sljedećim područjima: Dabri-Mela na sjeveru, Hado na istoku, regija Afar na istoku i jugu, Shoumezana i Gulomakeda na zapadu i Saesi Tsaedaemba na jugu. Prva dva susjeda također govore Saho i većinom muslimani, treći su muslimani Afari, a ostali su kršćani koji govore jezik tigrinja.

Povijest

Irob dječaci u Aliteni.

Glavni grad (tradicionalno središte) Iroba je Alitena. Irobi vode podrijetlo od jednog čovjeka, Summea, sina neguša Worede-Mehret, koji je prema usmenoj predaji Iroba prije oko 700 godina migrirao u zemlju Iroba iz mjesta Tsira'e u Kilite Awla'elo u Tigraju.  

Unatoč relativno maloj populaciji, Irob su bili na čelu regionalne i nacionalne politike u Etiopiji. Počevši od perioda Zemene Mesafint, irobska obitelj od šuma Agame Woldu dominirali su politikom Tigrinja. U dinastiji su bili dejazmač Subagadis (čija se vladavina proširila na današnju Eritreju), Shum Agame Desta, Ras Sebhat Aregawi i mnogi drugi, uključujući cara Ivana IV..

Tijekom talijanske invazije, domoljubi iz naroda Irob, predvođeni pojedincima kao što su dejazmač Ayele Sebhat i dejazmač Kassa Sebhat,[2] dali su doprinos protutalijanskom pokretu otpora iz svoje baze na planini Asimba.

U novije vrijeme mnogi su Irobi, poput dr. Tesfaya Debessaya, koji je bio čelnik Etiopske narodne revolucionarne stranke (EPRP), igrali važnu ulogu u borbi koja se vodila protiv diktatorske hunte pukovnika Mengistu Haile Mariama.

Štoviše, sama zemlja Iroba, posebno oko lokaliteta Assimba i Aiga, služila je kao baza za nekoliko etiopskih revolucionarnih pokreta, uključujući EPRP i Narodnu oslobodilačku frontu Tigraja (TPLF). Aiga je i mjesto značajnih bitaka tijekom etiopsko-eritrejskog graničnog rata (1998. - 2000.), Koje su u konačnici dovele do protjerivanja okupirajućih eritrejskih snaga iz regije.

Kultura

Irob su podijeljeni u tri glavne podskupine, ili Are (Kuće): Adgadi-Are, Buknaiti-Are i Hasaballa. Adgadi-Are i Hasaballa većinom su pravoslavni kršćani, dok su Bouknaiti-Are katolici.

Irob su bikulturna zajednica. Sa svojim susjedima koji govore saho, dijele zajednički jezik i određene društvene strukture, poput sustava podjele klanova pod nazivom Mela i naslova Ona za svoje regionalne vođe. Po pitanju mnogo drugih kulturnih praksi, uključujući svadbene svečanosti, odijevanje, ples i hranu; međutim, sličniji su svojim susjedima koji govore tigrinju, posebno s narodima Agame.

Irobi također imaju osebujne običaje. Na primjer, imaju složenu tradiciju kazivanja poezije koja se zove Adar. Muškarci imaju plesnu/koračnu rutinu nazvanu Hora i Alkafo, koja se tradicionalno izvodila kao priprema za bitke i još uvijek se često prikazuje tijekom vjenčanja i drugih ceremonija.

Gospodarstvo

Gospodarstvo Iroba temelji se prvenstveno na poljoprivredi i stočarstvu. Regija je također poznata po izvrsnom medu. Miess/Tej ili lokalno "Pivo" (medeno vino) napravljeno od meda cijenjeno je u cijeloj regiji zbog svoje kvalitete.

Izvori

  1. https://joshuaproject.net/people_groups/14641/ET
  2. Anthony Mockler se sjeća kako su napali i skoro uništili talijansku kolonu koja je napredovala iz južne Eritreje, preko Danakilske depresije pokušavajući doprijeti do Etiopske visoravni, (Haile Selassie's War [New York: Olive Branch Press, 2003], pp. 66f)