Pietà

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 356283 od 29. studenoga 2021. u 11:49 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (Bot: Automatska zamjena teksta (-{{Commonscat(.*?)}} +))
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)
Skoči na:orijentacija, traži

Pietà (talijanska izvedenica iz latinskog pietas: sućut, sažaljenje) ili Oplakivanje Krista je u kršćanskoj ikonografiji prikaz Blažene Djevice Marije koja u krilu drži mrtvo Isusovo tijelo. Ovaj motiv se javlja u 12. stoljeću, a osobito je popularan motiv u gotici i renesansi.

Opis

Ova scena nije opisana u Novom Zavjetu, no čini jednu od "Sedam Gospinih tuga", tragični pandan poznatog motiva "Sedam Gospinih radosti". "Meditacije o Kristovom životu", djelo nepoznate sestre franjevke iz kasnog 13. stoljeća detaljno opisuje prilike Isusove muke i polaganja u grob gdje je ovaj motiv osobito važan. Cilj ovog motiva bio je izazivanje sućuti prema tuzi Gospe i Isusove patnje čime se željelo direktno povezati ljudske emocije boli i gubitka s ljubavlju za Boga u ljudskom obliku. Pa i sam pojam "sućut" podrazumijeva fizičko preuzimanje osjećaja (boli) onoga koji suosjeća od onog koji je u boli.

Koncem 12. stoljeća umjetnici su, u želji da stvore djela koja će predstavljati novu sliku religioznosti za privatne molitve u domovima, svojim djelima dali više emocija (njemački Andachtsbild: slika kontemplacije). Upravo najrašireniji oblik ovakvih prikaza bila je Pietà koja se najprije javila u Njemačkoj i Francuskoj.

Popis slavnih Pietà

Unutarnje poveznice

Vanjske poveznice