Toggle menu
309,3 tis.
61
18
533,2 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Kabala i erotika

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 290724 od 4. studeni 2021. u 02:24 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (Bot: Automatski unos stranica)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)

Erotika u Kabali nije istovjetna erotici u judaizmu općenito. Ona se može izvesti iz temeljnih načela same Kabale i to iz dva očišta. Prvo se odnosi na to kako iz učenja Kabale razumjeti erotiku, a drugo istražuje prisutnost erotike u Kabali. Riječ „erotika“ upućuje na Kabala praksu jihudim (יִחוּדִים) što znači postupak objedinjavanja nasuprotnih vidova Božjih atributa kroz sve razine svjetova i duša.  Na najvišoj razini riječ je o sjedinjavanju Boga kao stvoritelja – muško načelo, i njegove Šeḥina (שְׁכִינָה) koja je zapravo Božja prisutnost u ovom svijetu Asija[1].

Kako iz Kabale razumjeti erotiku

Po riječima G. Langera „sveukupna Božja služba usmjerena je u Kabali na 'sjedinjenje' (jihud) 'Svetoga' s njegovom 'slavom'.[2] Sjedinjenje muškarca i žene u svijetu Asija utječe na sjedinjavanje muškog i ženskog vida Boga[3], a erotsko sjedinjenje u Boga utječe na sjedinjenje muškarca i žene.  Ako sjedinjenje u Bogu ima nekakav utjecaj na sjedinjenje muškarca i žene u Asija svijetu, onda u svom ljubavnom sjedinjenju muškarac i žena imaju viziju onog sjedinjenja koje je prisutno u Bogu. Budući da se erotski život može razumjeti kao da se proteže od svijeta Asija – ljubavni život muškarca i žene, do Adam Kadmona – „ljubavno“ sjedinjenje muškog i ženskog vida AK, to se može govoriti o erotizmu u sva četiri svijeta (arba olamot): Asija, Jecira, Beria, Acilut, odnosno pet svjetova ako se uključi Adam Kadmon. Erotika ima svoj likovni vid – u svijetu Jecira; svoj energijski (snagosni) vid – u svijetu Beria; svoj logosni (govorni i zvukovni) vid – u svijetu Acilut; svoj vid čistog svjetla u Adam Kadmonu.

O erotici iz očišta slike govori se onda kada se ono erotičko (הַאֵרוֹטִי) promatra kao slika u tijelu unutarnje slike; tada je erotski doživljaj tek slika, koja je nužna sastavnica erotskog doživljaja, ali ne i jedina.

O erotici iz očišta pokreta govori se onda kada se ono erotičko osjeća u sebi kao pokret u tijelu unutarnjeg pokreta.

O erotici iz očišta govora govori se onda kada se ono erotičko čuje kao unutarnji govor u tijelu unutarnjeg govora.

Kako je erotika prisutna u Kabali

Kakva je erotika Kabale i u čemu se sastoji spomenuto ljubavno sjedinjenje muškog i ženskog vida Boga?

Očito je riječ o metafori ili prijenosu smisla: onaj tajnoviti smisao ljubavnog sjedinjenja muškarca i žene prenosi se na bit sjedinjenja u Božjem svijetu koje, očito nije poput ljudskog u smislu: tjelesnog zagrljaja, vođenja ljubavi, tjelesnog užitka koji kulminira u orgastičkom sjedinjenju. Što je na djelu pri sjedinjavanju muškog i ženskog vida Boga može se  razmotriti na razini Adam Kadmon; riječ je o konfiguraciji deset sefirota, pa će stoga biti na djelu sjedinjenje sefirota, zapravo parcufima, s muškim predznakom i parcufima sa ženskim predznakom:

Muški su zapravo parcufim: Abba („Otac“), Zeir Anpin („Malo lice; Sin“); ženski parcufim su: Imma („Majka“), Nukva („Kći“). Erotika na razini Boga sastoji se u ljubavnom sjedinjenju parcufa Abba i Imma, Zeir Anpin (predstavljen sefirom Tiferet) i Nukva (sefira Malkut).

Kabala praksa erotike ili: Praksom jihudim kultivirani život

Jihudim (ujedinjavanje, hebr: יִחוּדִִִים) je praksa duše Jehida, a sastoji se u objedinjavanju Božjih imena u ono bezimeno koje je najdublji temelj i izvor sveg postojanja. U Kabali pod izrazom jihudim mislimo na:

1.     Sjedinjenje sefirota Tiferet (kao predstavnika parcufa Ze'ir Anpin) i Malkut (istovjetna parcufu Nukva). Na razini fizičkog tijela Tiferetu odgovara položaj u grudnom košu (ili dijafragmi), a Malkutu odgovara položaj u ustima kao organu govora (komunikacije). Malkut je sefira kojom emanira Božji atribut kraljevanja što podrazumijeva komunikaciju, dakle govor.

2.     Sjedinjenje, doslovno erotsko, muškog vida Boga (parcuf: Ze'ir Anpin) i ženskog vida (parcuf: Nukva). Naravno da je to sjedinjenje neka vrst replike erotskog sjedinjavanja muškarca i žene ili, možda obrnuto: ljudsko sjedinjavanje je blijeda replika Božjeg sjedinjavanja. Interesantno je spomenuti da se činom erotskog sjedinjavanja muškarca i žene može teurgijski djelovati, po Kabali, na sjedinjavanje u okrilju Boga muškog i ženskog vida – upravo na to se misli kada se govori o erotici Kabale. Jihudim (יִחוּדִִִים) je na neki način yoga u Kabali, objedinjavanje sefirota na svim razinama:

U duši Nefeš: kroz praksu yoga-asana radi se jihudim onih dijelova tijela koji su posebno dinamizirani (osnaženi). Kad se radi pranayama tada se prakticira jihudim na glavne tijekove snage (prana) u tijelu, osobito jihudim energije zdjelice – apana-vayu i grudiju – prana-vayu, u Kabali njima korespondiraju sefiroti Jesod i Tiferet. Jihudim na razini disanja znači jedno objedinjavanje dva vida daha: prana-vayu koji ima uhodani smjer kretanja prema gore, i apana-vayu koji ima uhodani smjer kretanja prema dolje. Preneseno na praksu Kabale to znači objedinjavanje (jihudim) sefirota Jesod i Tiferet.

U duši Ruah: jihudim duševnih moći (mentalnih stavova)

U praksi kontrole zlih poriva[4] (jecer hara) nastoji se objediniti duševne moći (mentalnih stavova) koje pripadaju „muškim“ sefirotima –na lijevoj strani Stabla života (Bina, Gevura, Hod), s više „ženskim“ sefirotima smještenim na desnoj strani Stabla (Hokma, Hesed, Necah). To znači u postupanju s lošim porivima postupati tako da im pristupimo:

Intelektualno, analitički – Bina, ali u duhu cjelovitog uvida – Hokma;

u davanju – Hesed, ali usklađenim s opravdanim uskraćivanjem – Gevura;

u svladavanju prepreka na putu – Necah, ali povezano s ustrajnošću – Hod.

U duši Nešama: jihudim vrlina

U ćudorednoj praksi primjene vrlina (lehagiv musari) u djelovanju nastoji se objediniti vrline pripadne sefirotima na lijevoj („muškoj“) strani Stabla života (ec hajim) s onima na desnoj („ženskoj“) strani Stabla života. To znači, govoreći konkretno:

Nesebičnost (bitul) mudrosti harmonizirati s radošću (simha) intelektualnog rada;

Pristup u ljubavi (ahava) harmonizirati s većom ljubavi (strahopoštovanjem: jirat JHWH) spram Boga; Povjerenje u Boga (bitahon) harmonizirati s iskrenom zahvalnošću (temimut) prema njemu. Isto tako treba objedinjavati i sve sefirote na okomitoj srednjoj osi Stabla: MalkutJesodTiferetKeter. Vrline koje tim sefirotima odgovaraju su redom: poniznost (šiflut), istinoljubivost (emet), milosrđe (rahamim), vjera (emuna) i užitak u služenju Bogu (ta'anug).

U duši Haja: jihudim Božjih imena

Na lijevoj strani Stabla života su imena strogog i pravednog Boga: Elohim i Elohim C'vaot; na desnoj su strani imena milosrdnog Boga koji oprašta ljudima njihove grijehe: Jah, El, Adonai C'vaot. Potrebno je prakticirati objedinjavanje (jihudim) svih Božjih imena. Postoji i tehnika objedinjavanja slova u četveroslovnom imenu (Tetragramaton, hebr: Šem Hameforaš). Ali jedno objedinjavanje – ljubavno sjedinjavanja (jihudim) koje se najčešće spominje u židovskoj mističkoj praksi, samim tim i u Kabali, je ljubavno sjedinjavanje „muškog“ vida Boga – Adonai (יהוה), i „ženskog“ vida, zapravo Božjeg prisustva na zemlji a to je Šeḥina (שְׁכִינָה).  Naravno da to sjedinjavanje treba shvatiti metaforički, ali se ono, da bi mistički doživljaj bio što snažniji, opisuje snažnim erotskim terminima čak štoviše ponegdje se i oslikava kao ljubavni zagrljaj muškarca i žene.

U duši Jehida: jihudim Božjih atributa

To je najviše sjedinjenje, više od onog između Boga i čovjeka koje se zbiva u praksi d'vekut. Svi Božji atributi (od uzvišenosti do kraljevanja) harmonično su povezani u skladu i ljepoti i tvore ono što se u Kabali zove Adam Kadmon. U Bogu su skladno povezani mudrost i umnost, milosrđe i pravda, pobjeda i slava, kraljevanje i uzvišenost, ljepota i izvor svega. No, naročito se naglašava jedinstvo između Boga kao transcendentnog, muškog vida Boga i imanentnog, ženskog vida Boga koji se naziva Šeḥina (שְׁכִינָה). Bog kao transcendencija – predstavljen je kao parcuf („lice“) Ze'ir Anpin (doslovno: „malo lice“, ili „sin“) – što odgovara zajednici šest sefirota od Hesed do Jesod, a predstavljeni su jednom sefira, Tiferet; Bog kao imanencija, tj. prisustvo, boravak u ovom svijetu Asija, predstavljen je kao parcuf (lice) Nukva (doslovno: „kći“) – što odgovara sefira Malkut.

Dokle god traje jedinstvo, koje se rado predstavlja kao erotsko sjedinjenje, naročito u knjizi Zohar[5], dotle u svijetu vladaju mir i blagostanje. Kada dođe do „razvoda“ (hebr: g'rušim גְרוּשִׁים) između njih dvoje, govori se da je Šeḥina u izgnanstvu (galut: גָלוּת), tada u svijetu zavlada svako zlo, nemir i bijeda. Zato kabalisti, naročito unutar hasidizma, prije svakog čina naglašavaju s punom pomnošću (kavana) da to čine radi “sjedinjenja Svetoga, neka bude blagoslovljen, i njegove Šeḥina.“ To sjedinjenje se rado predočuje erotskim predodžbama, jer se erotska žudnja shvaća kao najsnažniji simbol jedinstva i težnje za cjelinom. I zaista, erotska žudnja u ljubavi je ona snaga koja dijelove živoga i živa bića, drži  zajedno u skladnoj cjelini. Ljubav Božja se može shvatiti kao ona ljubav koja drži čvrsto povezane Božje atribute u skladnoj cjelini zvanoj Adam Kadmon, metaforički nazvanoj „Stablo života“ (ec hajim). Tom istom ljubavlju održava se i cjelovitost ljudskog tijela. I u tome leži moguća korespondencija između ljudskog tijela i tijela AK, pa onda i mogućnost iscjeljivanja ljudskog tijela kroz imaginativno spajanje s onim dijelovima tijela AK koji korespondiraju dijelovima ljudskog tijela koje treba iscijeliti (nanovo uspostaviti cijelima, tj. zdravima).

Literatura

  1. Amerl, Rudolf (1997), Hebrejsko-hrvatski rječnik. Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  2. Biblia hebraica stuttgartensia (1967/77). Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
  3. Buxbaum, Yitzhak (2005), Jewish Spiritual Practices. Rowman & Littlefield Publishers.
  4. Drob, Sanford (2000), Symbols of Kabbalah. Jason Aronson.
  5. Elior, Rachel (2010), Jewish Mysticism: The Infinite Expression of Freedom.
  6. Gellman, Ezra (Editor, 1991), Essays on the Thought and Philosophy of Rabbi Kook. Herzl Press Publication.
  7. Giller, Pinchas (2001), Reading the Zohar: The Sacred Text of the Kabbalah. New York: Oxford University Press.
  8. Green, Arthur (2004), A Guide to the Zohar. Stanford: Stanford University Press.
  9. Hellner-Eshed, Melila (2009), A River Flows from Eden: The Language of Mystical Experience in the Zohar. Stanford (Ca): Stanford University Press.
  10. Idel, Moshe (2008),"Ta'anug: Erotic Delight from Kabbalah to Hasidism" u: Hidden Intercourse:Eros and Sexuality in the History of Western Esotericism. Leiden: Brill,
  11. Idel, Moshe (2009), Kabbala und Eros. Frankfurt am Main: Verlag der Weltreligionen.
  12. Jeruzalemska Biblija (2004). Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
  13. Langer, Georg (1989), Die Erotik der Kabbala. München: Eugen Diederichs Verlag.
  14. Leet, Leonora (1999), The Secret Doctrine of the Kabbalah. Rochester, Vermont: Inner Traditions.
  15. Maier, Johann (2004), Die Kabbalah: Einfuhrung – Klassische Texte – Erläuterungen. Munchen: Verlag C.H. Beck.
  16. Precht, Richard David (2017), Ljubav - dekonstrukcija jednog osjećaja. Zagreb: V.B.Z.
  17. Scholem, Gershom (1995), Major Trends in Jewish Mysticism. New York: Schocken Books.
  18. Scholem, Gershom (1998). Kabala i njezin simbolizam. Zagreb: MISL
  19. The Interlinear NIV Hebrew-English Old Testament (1987). Grand Rapids (MI): Zondervan Publishing House.
  20. Wolfson, R. Elliot (2005), Language, Eros, Being: Kabbalistic Hermeneuics and Poetic Imagination. Fordham University Press.
  21. Wolfson, R. Elliot (2008), "Murmuring Secrets: Eroticism and esotericism in Mediaval Kabbalah". In: Hidden Intercourse. Brill.

Izvori

  1. Scholem (1998), str 140: "U talmudskoj literaturi pod riječju Šeḥina - doslovno boravak, naime Boga u svijetu - razumjelo se ništa drugo do sam Bog u njegovoj sveprisutnosti i djelatnosti u svijetu, a posebice u Izraelu."
  2. Langer, str 99
  3. Langer, str 99: " Kada se muškarac i žena u svetoj čistoći nalaze u spolnom sjedinjenju, oni su tada uzrok tome da se i nebeski sefiroti Tiferet i Malkut...sjedinjuju (...), a iznad njih sjedinjuju se 'licem u lice' svi viši svjetovi"
  4. Kontrola zlih poriva (lehaknia et jecer hara) sastoji se u odvraćanju pažnje od negativnih prizora u svijetu te njeno usmjeravanje na pozitivni vid događaja.
  5. Renomirani kabalist Daniel Matt u odgovoru na pitanje Koje je značenje erotske imaginacije u knjizi Zohar? odgovara: "Jedna od tajni uspjeha Zohara je zasigurno njegov smioni eroticizam, koji se pojavljuje kako u Božjem tako i u ljudskom svijetu. Ljudska je zadaća promicati 'sveto sjedinjenje' božanskog para: Svetoga, blagoslovljen bio, i njegove nevjeste, Šehina"