Tempera

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 12769 od 24. srpnja 2021. u 02:32 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (Bot: Automatski unos stranica)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)
Skoči na:orijentacija, traži
Fra Angelico, Bogorodica na prijestolju (Tempera na drvu)

Riječ tempera dolazi od srednjovjekovne latinske riječi temperare, što znači miješati. Označava slikarsku tehniku u kojoj boja nastaje miješanjem boje u prahu (pigmenta) s otopinom ljepila i vezivnog sredstva žumanjka ili bjelanjka jajeta, gumiarabike, smokvinog mlijeka, kazeina itd. Tako dobivena boja je gusta te se pri uporabi još razrjeđuje vodom, ali kad se na podlozi suši, postaje u vodi netopiva. To je stari recept po kojem su se te boje izrađivale. Danas se koriste, posebno za rad u osnovnoj školi, već pripremljene pastuozne boje u tubama. Temperom se može slikati na raznim podlogama: na drvetu, papiru, staklu, platnu. Po završetku rada slikari su sliku premazivali tankim slojem ulja radi zaštite i sjaja, jer je inače tempera suha tehnika bez sjaja. Tempera je neprozirna pokrivna boja. Njome se ne smije slikati u debelim namazima jer se tada ljušti i puca. Zbog svoje neprozirnosti i pokrivajućeg svojstva može se slikati sloj na sloj, čime se prethodno naslikano može prema želji prekriti. Stoga je manje osjetljiva od akvarela te se njome lakše slika nego akvarelom. Temperom se mogu jednolično obojiti veće plohe, stoga je pogodna za dekorativno oblikovanje i oblikovanje u području primijenjene umjetnosti, kao što je izrada idejnih rješenja opreme knjiga, ambalaže, scenografskih rješenja, plakata itd.

Povijest

Najstariji primjerci tehnike potječu iz starog Egipta.Poznata i u klasičnom svijetu,gdje je izgleda istisnula iz uporabe tehniku enkaustike.Tehnika tempere dominira sve do oko 1500 godine,kada je sve više istiskuje ulje.Ponovo je se počinje koristiti u 19. stoljeću,te prvoj polovini 20.stoljeća.U Grčkoj i Rusiji tehnika se koristi i danas(ikone).

Dodatna literatura

  • Altoon Sultan, The Luminous Brush: Painting With Egg Tempera, Watson-Guptill Publications, New York 1999.
  • Richard J. Boyle, Richard Newman, Hilton Brown: Milk and Eggs: The American Revival of Tempera Painting, 1930-1950 Brandywine River Museum Staff, Akron Art Museum Staff ISBN 0295981903 (0-295-98190-3) Softcover, University of Washington Press
  • Daniel V. Thompson, Jr. (translator), Cennino de Cennini, Il Libro Dell' Arte, Dover, the most well known treatise on painting and other related techniques
  • Daniel V. Thompson, Jr., Materials and Techniques of Medieval Painting, Dover: explanation and expansion on Cennini's works
  • Daniel V. Thompson, Jr. The Practice of Tempera Painting: Materials and Methods, Dover Publications, Inc. 1962..
  • Fressl,Ivo (1966):Slikarska tehnologija.,Zagreb:Radionice škole primijenjene umjetnosti

Vanjske poveznice