Toggle menu
309,8 tis.
57
18
526,9 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Teatar apsurda

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 519445 od 3. ožujak 2023. u 01:19 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi)
Uprizorenje drame U očekivanju Godota na kazališnim daskama

Teatar apsurda je zajednički naziv za pokret unutar kazališta i djelimice unutar književnosti, koji se prvenstveno odigrava nakon Drugog svjetskog rata. Nerijetko je korišten stilski izražaj šoka u teatra apsurda da bi se naglasio absurd življenja, što se često svodilo na izjednačavanje s besmislom. Većina kazališnih djela je napisana na francuskom a većina absurdista je djelovala u Parizu – iako nisu bili Francuzi. Glavnim predstavnicima teatra apsurda smatraju se Fernando Arrabal, Samuel Beckett, Jean Genet i Eugène Ionesco.

Među poznatijim kazališnim komadima vrijedno je spomenuti Beckettov U očekivanju Godota – u kojem se ništa ne dešava – kao i Nosorog i Ćelava pjevačica, oba Ionescova.

Etimologija

Kada je francuski Albert Camus je u svom eseju "Mit o Sizifu" 1942. godine objasnio ljudsko postojanje kao beznačajno ili apsurdno, te ideje su dramopisci uzeli kao temelj za pisanje svojih djela koja su postala popluarna tokom 1950-tih i 1960-tih i koje je kritičar Martin Esslin prvo opisao u eseju iz 1960. godine "The theatre of the Absurd" hrv. kazalište apsurda i s time stvorio skupno ime koje je označavao taj žanr kazaličta. Nedugo poslje objavljivanja svog eseja, Esslin je izdao istoimenu knjigu 1962. u kojem je pomnije opisao stil prestave i teme s kojima "teatar apsruda" bave i time popularizirao taj izraz u javnost.[1]

Inače, teatar ili kazalište apsurda pokriva širku lepezu predstava koje su komedije, parodije, tragikomedije, strave, nadrealistične, ili pseudo realistične. Glavne karakteristike predstava:

  • likovi koji su uhvaćeni u beznadežnim situacijama
  • likovi koji nemaju kontrolu nad svojom situacijom i jednostavno su marionete kojima upravljaju neke nevidljive sile
  • kaotične radnje
  • radnje koje su pune parodija
  • beskonačno ponavljanje situacija
  • dialozi koji su puni klišea, ponavljanja, i besmislenih rečenica

Vrela

  1. Esslin, Martin (1961). The Theatre of the Absurd. OCLC 329986