Anita Andreis hrvatska je glazbenica, skladateljica, kantautorica i glazbena producentica [1] najpoznatija po autorskim ostvarenjima na području filmske glazbe.
Anita Andreis (Žganec) [2], rođena je u Zagrebu, gdje se školovala i odrastala. Vrlo rano pokazala je glazbenu nadarenost, te počela učiti svirati gitaru, glasovir i klasičnu kompoziciju, te skladati sa devet godina.[3] Svoje glazbeno obrazovanje stiče na Berklee College of Music. Tijekom specijalizacije za “Produkciju glazbe za film i videoigre” nagrađena je stipendijom cijenjenog [4] Michel Camila kao najperspektivniji Berklee student sa izuzetnim postignućima, te završava magistarski studij smjera “Orkestracija i kompozicija glazbe za film i televiziju”.[5]
Kao filmski skladatelj i orkestrator, surađuje sa mnogim uglednim hrvatskim, američkim i ruskim filmskim redateljima, primjerice Silvijem Petranovićem (najgledaniji hrvatski dječji film [6][7] i TV-serije: Šegrt Hlapić), Zdenkom Bašićem (animirani film Guliver), Paulom Sampsonom (Night of the Templar, žanr:triler, misterija), Kirkom Harrisom (The Kid: Chamaco, star:Martin Sheen, žanr:drama) [8] , Tayom Zubovom (My Dear Fish, žanr:drama), Andrej Rehakom (animirani film Bobo, žanr:avantura, misterija) i drugima, za čije je filmove skladala i orkestrirala glazbu, a koju kritika opisuje glazbom prepunom emocije i intelektualne dubine koja uranja u pripovjedni karakter filma, od melankoličnog i eterično-romantičnog glazbenog izraza, sve do gustih orkestralnih tekstura brutalnog i agresivnog doživljaja kojeg se ne bi posramili ni najveći filmski skladatelji poput John Williamsa i Jerry Goldsmitha. [9]
Kao skladatelj za balet i kazalište, Anita Andreis započinje u jubilarnoj 150. sezoni Hrvatskog Narodnog Kazališta u Zagrebu, 2010., kada je kao prva baletna premijera bio balet koreografa i redatelja Lea Mujića, “Tišina mog šuma”, za koji je Anita Andreis skladala glazbu, među kojom su i uglazbljeni stihovi Dobriše Cesarića u izvedbi Dragana Despota i Mary Crnkovic Pilas.[10]
Svoju suradnju na baletnim predstavama sa svjetski priznatim koreografom Leom Mujićem nastavlja i na nagrađivanoj predstavi “Ghost” u produkciji New Orleans Ballet Organisation i Noca Instituta, SAD,[11] a koja je izvedena, osim u New Orleansu i širem SAD-a , također i u Amsterdamu i Beogradu.[12]
Za kazališne predstave pisala je surađujući i sa redateljem Markom Juragom, sinom hrvatskog glumca Slavka Jurage, na satiričnim predstavama Kazališta Komedije “39 stepenica” [13] za koju je skladala jazz noir, komične i ljubavne teme zvuka iz doba 1930.ih.[14] , nakon uspješnog odjeka njihove suradnje i glazbe Anite Andreis za provokativnu predstavu “Opet on” [15] , za koju je hrvatski priznati glumac Dražen Čuček primio veliku Nagradu hrvatskog glumišta [16], te pri govoru prilikom primanja nagrade oduševljeno pohvalio glazbu i skladateljski pristup skladateljice Anite Andreis.[17]
Osim glazbe za film i kazalište, Andreis uspješno djeluje i na području alternativne pop rock glazbe. Javnost je upoznala novo i drugačije lice skladateljice Andreis, prvo, putem pjesme “Little Spring Snow Leftovers”, koja je premijerno puštena na američkom podcastu Women of substance [18] a uslijedile su i pjesme: “Clever Trick”, “Your Pain is my Paint” i “Soldier” koje su izašle kao singlovi, te naišle na pozitivan odjek kritike [19] i slušatelja [20], te dugog zadržavanja na regionalnim [21] i radio [22] top listama , unatoč vrlo specifičnom zvuku na kojemu se može jasno prepoznati i njeno glavno područje djelovanja kao skladatelja filmske glazbe.
Sve pjesme je napisala, aranžirala i producirala sama autorica, a među glazbenicima instrumentalistima koji su doprinjeli njenom zvuku su basist Tomislav Franjo Šušak (Vatra), Nikola Nikita Jeremic na gitari i basu, Filip Žganec na bubnjevima, te Ognjen Cvekić na gitari i basu.[23]
Nagrade za najbolju glazbu, Aniti Andreis uručene su na 1. Festivalu Hrvatskog animiranog filma 2011.[24] za glazbu u animiranom filmu Guliver, redatelja Zdenka Bašića, te na 27.Danima hrvatskog filma za glazbu u filmu “Bobo”, redatelja Andreja Rehaka, 2018. za glazbu koja, prema riječima žirija, harmonira sa nostalgičnom i nadnaravnom pričom filma.[25] Krajem 2019. godine na ISFMF (International Film and Sound Music Festival) glazba za film "Bobo" nagrađena je i sa "Crystal Pine Award", u kategoriji najbolje originalne glazbe za kratak film.[26]
Instrumentalna kompozicija “Monochromatic Recollections” [27] 2015. zauzela je poziciju finalista na cijenjenom UK Songwriting Contest.[28][29]