Toggle menu
310,1 tis.
36
18
525,5 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Solistički koncert

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Inačica 143911 od 21. rujan 2021. u 04:27 koju je unio WikiSysop (razgovor | doprinosi) (Bot: Automatski unos stranica)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)

Solistički koncert je glazbeno djelo za orkestar i za jedno ili više solističkih glazbala. Nastalo je u baroku, i ostaje popularan sve do danas.

Portret Antonija Vivaldija nepoznatog slikara. Često se smatrala da na slici nije Vivaldi

Barokni solistički koncert

U baroku je koncert imao 3 ili 4 stavka. Koncert je razvio Antonio Vivaldi koji je skladao 477 koncerata, od toga 228 za violinu. i 39 za fagot. Svakako najvažniji su 4 koncerta za violinu koji čine ciklus "Godišnja doba": Proljeće, Ljeto, Jesen i Zima. Oni su i temelj programne glazbe.

Nakon Vivaldija je svakako najvažniji skladatelj koncerta Johann Sebastian Bach, koji je također koncerte posvećivao violinu. Svakako najvažniji su "Koncert za violinu i orkestar u E-duru BWV 1042" te "Koncert za dvije violine i orkestar u d-molu BWV 1043".

U baroku su i poneki koncerti imali 4 stavka ("Koncert za violu i orkestar u G-duru" Georga Philippa Telemanna)

Barbara Krafft: Wolfgang Amadeus Mozart. Najpoznatiji Mozartov portret koji je nastao 28 godina poslije njegove smrti.

Klasicistički solistički koncert

U klasicizmu je solistički koncert dobio još veće značenje te ima 3 stavka. Skladani su koncerti za violinu (Mozart, Haydn, Beethoven), violu (Hoffmeister),violončelo (Haydn, Beethoven, Boccherini), kontrabas (Dittersdorf), flautu (Mozart), obou (Cimarosa), klarinet (Mozart), fagot (Mozart), rog (Mozart, Haydn), trubu (Haydn) i klavir (Haydn, Mozart, Beethoven). 3. stavak je najčešće bio u obliku ronda.

Solistički koncert u romantizmu

U romantizmu skladatelji nisu skladali koncerte kao u klasicizmu i baroku, rondo je postao sve rjeđi i više koncert nije morao imati 3 stavka, kao Johannes Brahms u "Koncertu za klavir i orkestar br.2 u B-duru op.88" koji je u to vrijeme bio jedan od najdužih solističkih koncerata. Skladatelji su iskoristili sve mogućnosti instrumenta, i koncerti su postali zahtjevniji.



Nedovršeni članak Solistički koncert koji govori o glazbi treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima uređivanja Hrvatske internetske enciklopedije.