Toggle menu
310,1 tis.
44
18
525,5 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Goran Pelaić: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Bot: Automatski unos stranica
 
Nema sažetka uređivanja
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Goran Pelaić'''-->'''Goran Pelaić''' je hrvatski glazbeni novinar. Poznat je kao kroničar najvažnijih [[lake note|lakoglazbenih]] festivala 20. stoljeća u Hrvata, [[Melodije hrvatskog Jadrana|Melodija hrvatskog Jadrana]]<ref> [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20020626/feljton01.asp Slobodna Dalmacija] [[Goran Pelaić]]: 10 godina Melodije hrvatskog Jadrana (podlistak u 4 nastavka), 26. lipnja 2002., pristupljeno 3. listopada 2010.</ref> i Splitskog festivala. Pisao je i o drugim hrvatskim glazbenim velikanima kao što su [[Nikica Kalogjera]]<ref name="CPM">[http://www.croatianpopmusic.com/Nikica%20Kalogjera.htm Croatian Pop Music] - Čovjek koji je stvorio Adria Sound - Niko Nikica Kalogjera, (19. svibnja 1930. - 27. siječnja 2006.), piše: [[Goran Pelaić]].</ref> i [[Rajka Vali]].<ref>[[Goran Pelaić]]: [https://archive.today/20130102074051/http://www.croatianpopmusic.com/Valerija%20Raukar.htm croatianpopmusic.com/archive – Valerija Raukar]</ref>
<!--'''Goran Pelaić'''-->'''Goran Pelaić''' ([[Split]], [[glazba u 1947.|1947.]] — [[Split]], [[11. kolovoza]] [[glazba u 2023.|2023.]]), hrvatski glazbeni novinar i najveći promotor splitske glazbene baštine.<ref name="promotor">Igor Jakšić: [https://www.dalmacijadanas.hr/preminuo-najveci-promotor-splitske-glazbene-bastine/ ''ADIO, NAŠ GORANE Preminuo najveći promotor splitske glazbene baštine '']. Dalmacija danas. 11. kolovoza 2023. Pristupljeno 15. kolovoza 2023.</ref> Poznat je kao kroničar najvažnijih [[lake note|lakoglazbenih]] festivala 20. stoljeća u Hrvata, [[Melodije hrvatskog Jadrana|Melodija hrvatskog Jadrana]]<ref> [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20020626/feljton01.asp Slobodna Dalmacija] Goran Pelaić: 10 godina Melodije hrvatskog Jadrana (podlistak u 4 nastavka), 26. lipnja 2002., pristupljeno 3. listopada 2010.</ref> i Splitskog festivala. Pisao je i o drugim hrvatskim glazbenim velikanima kao što su [[Nikica Kalogjera]]<ref name="CPM">[http://www.croatianpopmusic.com/Nikica%20Kalogjera.htm Croatian Pop Music] - Čovjek koji je stvorio Adria Sound - Niko Nikica Kalogjera, (19. svibnja 1930. - 27. siječnja 2006.), piše: Goran Pelaić.</ref> i [[Rajka Vali]].<ref>Goran Pelaić: [https://archive.today/20130102074051/http://www.croatianpopmusic.com/Valerija%20Raukar.htm croatianpopmusic.com/archive – Valerija Raukar]</ref>
 
== Životopis ==
Rodio se je u Splitu. Diplomirao je na Pravnom fakultetu. Ipak, pripremao se za biti glazbenikom. U novinarstvu je proveo preko 50 godina. Kao novinar najvažniji je trag novinarstvu i glazbenoj kulturi ostavio u svojim analizama i osvrtima na glazbena događanja. Zbog velike količine tekstova koje je napisao o glazbi u časopisima i publikacijama, svrstava ga se u glazbene novinare, i zbog obimnosti novinarske i publicističke djelatnosti citiran u brojnim publikacijama te znanstvenim radovima na temu glazbe glazbe. Znameniti su njegovi redovni osvrti na Hrvatskom radiju — Radiju Splitu o splitskom festivalu. Uz splitski festival zabavne glazbe povezan je od samih početaka, kad ga je pratio kao novinar Revije Ritam. Poslije je bio članom umjetničkog savjeta festivala, član stručnog ocjenjivačkog suda te suorganizator. Auktor je više stotina autorskih emisija posvećenih Splitu, splitskim i hrvatskim glazbenicima, te moru i pomorstvu.<ref name="promotor"/>


Bio je član savjeta i suorganizator Splitskog festivala, član Selekcijske komisije,<ref>(): [http://vijestigorila.jutarnji.hr/gorila_vijesti/hrvatska_i_svijet/dalmacija/aktualno/split_splitski_festival_goran_pelaic_zeljko_kerum_organizacija Splitski festival financirat će dijelom Kerum, a direktor manifestacije bit će Goran Pelaić? ], Gorila Vijesti/Dalmacijanews,  25. studenoga 2008.</ref><ref>Tanja Šimundić Bendić: [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20050324/mozaik02.asp Festivalu su se vratila renomirana imena], Slobodna Dalmacija, 24. ožujka 2005.</ref> Umjetničkog savjeta,<ref name="spaljena"/> urednik, scenarist i član žirija. Prikupio je mnoštvo dokumentacije, snimki, fotografija koje su unikatne, jer je festivalska službena dokumentacija uništena početkom 90-ih kad se uređivao Teatrin na Prokurativama. U Pelaićevom arhivu, koji će s obzirom na nezainteresiranost splitskih gradskih vlasti i odlične suradnje s Arhivom grada Zagreba vjerojatno otići u Zagreb, nalaze se partiture slavnih pjesama, životopisi pjevačkih imena, intervjue, fotografije, tonske zapise koji više nigdje ne postoje.<ref>Razgovarao: Damir Šarac: [http://209.59.234.164/Kultura/tabid/81/articleType/ArticleView/articleId/131889/Default.aspx Povjesničar lakoglazbene fešte Goran Pelaić razočaran prevarom gradskih vlasti], Slobodna Dalmacija, 12. ožujka 2011.</ref>
Bio je član savjeta i suorganizator Splitskog festivala, član Selekcijske komisije,<ref>(): [http://vijestigorila.jutarnji.hr/gorila_vijesti/hrvatska_i_svijet/dalmacija/aktualno/split_splitski_festival_goran_pelaic_zeljko_kerum_organizacija Splitski festival financirat će dijelom Kerum, a direktor manifestacije bit će Goran Pelaić? ], Gorila Vijesti/Dalmacijanews,  25. studenoga 2008.</ref><ref>Tanja Šimundić Bendić: [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20050324/mozaik02.asp Festivalu su se vratila renomirana imena], Slobodna Dalmacija, 24. ožujka 2005.</ref> Umjetničkog savjeta,<ref name="spaljena"/> urednik, scenarist i član žirija. Prikupio je mnoštvo dokumentacije, snimki, fotografija koje su unikatne, jer je festivalska službena dokumentacija uništena početkom 90-ih kad se uređivao Teatrin na Prokurativama. U Pelaićevom arhivu, koji će s obzirom na nezainteresiranost splitskih gradskih vlasti i odlične suradnje s Arhivom grada Zagreba vjerojatno otići u Zagreb, nalaze se partiture slavnih pjesama, životopisi pjevačkih imena, intervjue, fotografije, tonske zapise koji više nigdje ne postoje.<ref>Razgovarao: Damir Šarac: [http://209.59.234.164/Kultura/tabid/81/articleType/ArticleView/articleId/131889/Default.aspx Povjesničar lakoglazbene fešte Goran Pelaić razočaran prevarom gradskih vlasti], Slobodna Dalmacija, 12. ožujka 2011.</ref>


2002. napisao je monografiju dužine 800 stranica o [[Splitski festival|Splitskom festivalu]]. Knjiga nosi naslov "Od POŠK-a do Prokurativa", povodom njegove 40. obljetnice.  Na pisanje knjige o Splitskom festivalu odlučio se jer je to osjetio kao osobnu zadaću, kao dio projekta kojim bi trebalo izmijeniti cjelokupni sustav koji je "hrvatsku zabavnu glazbu doveo do ponora, budući da smatra da je hrvatska zabavna glazba sustavno uništavana, ne samo na ovim prostorima — od POŠK-a do Prokurativa, da su izgubljeni svi kriteriji, da se zabavna glazba tretira kao potrošna roba." Smatra da bi se moglo razmišljati o tome da se zabavnoj glazbi dade mjesta u novinskim rubrikama koje obrađuju pitanja iz kulture, a ne da bude u situaciji kao današnjoj, u kojoj se uz časne iznimke, "po radijskim postajama je smeće koje smo pokupili po ruševinama Istoka i Zapada."<ref name="spaljena">[http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20000914/prilozi.htm Sva arhivska građa o Splitskom festivalu je - spaljena!], Razgovor za Slobodnu Dalmaciju, prilog TV & spektakli, 14. rujna 2000.</ref>
2002. napisao je monografiju dužine 800 stranica o [[Splitski festival|Splitskom festivalu]]. Knjiga nosi naslov ''Od POŠK-a do Prokurativa'', povodom njegove 40. obljetnice.  Na pisanje knjige o Splitskom festivalu odlučio se jer je to osjetio kao osobnu zadaću, kao dio projekta kojim bi trebalo izmijeniti cjelokupni sustav koji je "''hrvatsku zabavnu glazbu doveo do ponora, budući da smatra da je hrvatska zabavna glazba sustavno uništavana, ne samo na ovim prostorima — od POŠK-a do Prokurativa, da su izgubljeni svi kriteriji, da se zabavna glazba tretira kao potrošna roba.''" Smatra da bi se moglo razmišljati o tome da se zabavnoj glazbi dade mjesta u novinskim rubrikama koje obrađuju pitanja iz kulture, a ne da bude u situaciji kao današnjoj, u kojoj se uz časne iznimke, "''po radijskim postajama je smeće koje smo pokupili po ruševinama Istoka i Zapada'.'"<ref name="spaljena">[http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20000914/prilozi.htm Sva arhivska građa o Splitskom festivalu je - spaljena!], Razgovor za Slobodnu Dalmaciju, prilog TV & spektakli, 14. rujna 2000.</ref> Do smrti nije dočekao objavu svoje publikacije o bogatoj povijesti Splitskog festivala, jer ni Grad Split ni glazbene strukovne organizacije nisu našle želje ni način za njeno tiskanje.<ref name="promotor"/>


Glazbenoj pozornici pridonio je i skladanjem.<ref>[http://www.zamp.hr/baza-autora/djelo/pregled/153769388 Suza na dlanu], ZAMP</ref><ref>[http://www.zamp.hr/baza-autora/djelo/pregled/153818276 Adio cvite moj], ZAMP</ref>
Glazbenoj pozornici pridonio je i skladanjem.<ref>[http://www.zamp.hr/baza-autora/djelo/pregled/153769388 Suza na dlanu], ZAMP</ref><ref>[http://www.zamp.hr/baza-autora/djelo/pregled/153818276 Adio cvite moj], ZAMP</ref>


Autor je i urednik Nedjeljnog akvarela, tematske glazbeno zabavne mozaične emisije na [[Radio Split|Hrvatskom radiju - Radio Splitu]], koja je posvećena glazbi i glazbenoj kulturi, vrsnim glazbenicima, zavičaju, zanimljivim ljudima, a emitira se svake nedjelje od 12 do 14 sati.<ref>[http://radio.hrt.hr/radio-split/emisija/nedjeljni-akvarel/459/ Nedjeljni akvarel], Hrvatski radio - Radio Split</ref>
Autor je i urednik ''[[Nedjeljni akvarel|Nedjeljnog akvarela]]'', tematske glazbeno zabavne mozaične emisije na [[Radio Split|Hrvatskom radiju - Radio Splitu]], koja je posvećena glazbi i glazbenoj kulturi, vrsnim glazbenicima, zavičaju, zanimljivim ljudima, a emitira se svake nedjelje od 12 do 14 sati.<ref>[http://radio.hrt.hr/radio-split/emisija/nedjeljni-akvarel/459/ Nedjeljni akvarel], Hrvatski radio - Radio Split</ref>
 
Za hrvatski portal ''Dalmaciju danas'' radio je tjedni prilog ''Zapise i sjećanja'' o ljudima i događajima. Prvi je objavio 15. studenoga 2019., a zadnji, 194. nastavak, objavio je 24. srpnja 2023. godine.<ref name="promotor"/>
 
== Nagrade i priznanja ==
Na prijedlog portala Dalmacije Danas i radijske postaje [[Radio Sunce|Radio Sunca]] dobio je [[Nagrada Grada Splita|Nagradu za životno djelo Grada Splita]]. Nagradu je primio svibnja 2023. godine. <ref name="promotor"/>


== Izvori ==
== Izvori ==
Redak 17: Redak 25:
*Goran Pelaić Strelkov: [http://www.hrt.hr/fileadmin/HRadio/regionalni/split/Festival__3._1963.__III.__01.doc III. splitski festival Melodije Jadrana'63 - Prva godina na Bačvicama], Hrvatski radio - Radio Split
*Goran Pelaić Strelkov: [http://www.hrt.hr/fileadmin/HRadio/regionalni/split/Festival__3._1963.__III.__01.doc III. splitski festival Melodije Jadrana'63 - Prva godina na Bačvicama], Hrvatski radio - Radio Split
*Goran Pelaić: [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20020626/feljton01.asp 10 godina Melodije hrvatskog Jadrana (1) - Plivalište kao estradna scena], podlistak u Slobodnoj Dalmaciji, 26. lipnja 2002.
*Goran Pelaić: [http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20020626/feljton01.asp 10 godina Melodije hrvatskog Jadrana (1) - Plivalište kao estradna scena], podlistak u Slobodnoj Dalmaciji, 26. lipnja 2002.
*Goran Pelaić: [https://www.dalmacijadanas.hr/rubrika/kolumne/a-m/goran-pelaic/ ''Goran Pelaić: Zapisi i sjećanja'']. Dalmacija danas.


{{GLAVNIRASPORED:Pelaić, Goran}}
{{GLAVNIRASPORED:Pelaić, Goran}}
Redak 22: Redak 31:
[[Kategorija:Životopisi, Split]]
[[Kategorija:Životopisi, Split]]
[[Kategorija:Hrvatski skladatelji]]
[[Kategorija:Hrvatski skladatelji]]
[[Kategorija:Glazba u Splitu]]

Posljednja izmjena od 14. kolovoz 2023. u 22:04

Goran Pelaić (Split, 1947.Split, 11. kolovoza 2023.), hrvatski glazbeni novinar i najveći promotor splitske glazbene baštine.[1] Poznat je kao kroničar najvažnijih lakoglazbenih festivala 20. stoljeća u Hrvata, Melodija hrvatskog Jadrana[2] i Splitskog festivala. Pisao je i o drugim hrvatskim glazbenim velikanima kao što su Nikica Kalogjera[3] i Rajka Vali.[4]

Životopis

Rodio se je u Splitu. Diplomirao je na Pravnom fakultetu. Ipak, pripremao se za biti glazbenikom. U novinarstvu je proveo preko 50 godina. Kao novinar najvažniji je trag novinarstvu i glazbenoj kulturi ostavio u svojim analizama i osvrtima na glazbena događanja. Zbog velike količine tekstova koje je napisao o glazbi u časopisima i publikacijama, svrstava ga se u glazbene novinare, i zbog obimnosti novinarske i publicističke djelatnosti citiran u brojnim publikacijama te znanstvenim radovima na temu glazbe glazbe. Znameniti su njegovi redovni osvrti na Hrvatskom radiju — Radiju Splitu o splitskom festivalu. Uz splitski festival zabavne glazbe povezan je od samih početaka, kad ga je pratio kao novinar Revije Ritam. Poslije je bio članom umjetničkog savjeta festivala, član stručnog ocjenjivačkog suda te suorganizator. Auktor je više stotina autorskih emisija posvećenih Splitu, splitskim i hrvatskim glazbenicima, te moru i pomorstvu.[1]

Bio je član savjeta i suorganizator Splitskog festivala, član Selekcijske komisije,[5][6] Umjetničkog savjeta,[7] urednik, scenarist i član žirija. Prikupio je mnoštvo dokumentacije, snimki, fotografija koje su unikatne, jer je festivalska službena dokumentacija uništena početkom 90-ih kad se uređivao Teatrin na Prokurativama. U Pelaićevom arhivu, koji će s obzirom na nezainteresiranost splitskih gradskih vlasti i odlične suradnje s Arhivom grada Zagreba vjerojatno otići u Zagreb, nalaze se partiture slavnih pjesama, životopisi pjevačkih imena, intervjue, fotografije, tonske zapise koji više nigdje ne postoje.[8]

2002. napisao je monografiju dužine 800 stranica o Splitskom festivalu. Knjiga nosi naslov Od POŠK-a do Prokurativa, povodom njegove 40. obljetnice. Na pisanje knjige o Splitskom festivalu odlučio se jer je to osjetio kao osobnu zadaću, kao dio projekta kojim bi trebalo izmijeniti cjelokupni sustav koji je "hrvatsku zabavnu glazbu doveo do ponora, budući da smatra da je hrvatska zabavna glazba sustavno uništavana, ne samo na ovim prostorima — od POŠK-a do Prokurativa, da su izgubljeni svi kriteriji, da se zabavna glazba tretira kao potrošna roba." Smatra da bi se moglo razmišljati o tome da se zabavnoj glazbi dade mjesta u novinskim rubrikama koje obrađuju pitanja iz kulture, a ne da bude u situaciji kao današnjoj, u kojoj se uz časne iznimke, "po radijskim postajama je smeće koje smo pokupili po ruševinama Istoka i Zapada'.'"[7] Do smrti nije dočekao objavu svoje publikacije o bogatoj povijesti Splitskog festivala, jer ni Grad Split ni glazbene strukovne organizacije nisu našle želje ni način za njeno tiskanje.[1]

Glazbenoj pozornici pridonio je i skladanjem.[9][10]

Autor je i urednik Nedjeljnog akvarela, tematske glazbeno zabavne mozaične emisije na Hrvatskom radiju - Radio Splitu, koja je posvećena glazbi i glazbenoj kulturi, vrsnim glazbenicima, zavičaju, zanimljivim ljudima, a emitira se svake nedjelje od 12 do 14 sati.[11]

Za hrvatski portal Dalmaciju danas radio je tjedni prilog Zapise i sjećanja o ljudima i događajima. Prvi je objavio 15. studenoga 2019., a zadnji, 194. nastavak, objavio je 24. srpnja 2023. godine.[1]

Nagrade i priznanja

Na prijedlog portala Dalmacije Danas i radijske postaje Radio Sunca dobio je Nagradu za životno djelo Grada Splita. Nagradu je primio svibnja 2023. godine. [1]

Izvori

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Igor Jakšić: ADIO, NAŠ GORANE Preminuo najveći promotor splitske glazbene baštine . Dalmacija danas. 11. kolovoza 2023. Pristupljeno 15. kolovoza 2023.
  2. Slobodna Dalmacija Goran Pelaić: 10 godina Melodije hrvatskog Jadrana (podlistak u 4 nastavka), 26. lipnja 2002., pristupljeno 3. listopada 2010.
  3. Croatian Pop Music - Čovjek koji je stvorio Adria Sound - Niko Nikica Kalogjera, (19. svibnja 1930. - 27. siječnja 2006.), piše: Goran Pelaić.
  4. Goran Pelaić: croatianpopmusic.com/archive – Valerija Raukar
  5. (): Splitski festival financirat će dijelom Kerum, a direktor manifestacije bit će Goran Pelaić? , Gorila Vijesti/Dalmacijanews, 25. studenoga 2008.
  6. Tanja Šimundić Bendić: Festivalu su se vratila renomirana imena, Slobodna Dalmacija, 24. ožujka 2005.
  7. 7,0 7,1 Sva arhivska građa o Splitskom festivalu je - spaljena!, Razgovor za Slobodnu Dalmaciju, prilog TV & spektakli, 14. rujna 2000.
  8. Razgovarao: Damir Šarac: Povjesničar lakoglazbene fešte Goran Pelaić razočaran prevarom gradskih vlasti, Slobodna Dalmacija, 12. ožujka 2011.
  9. Suza na dlanu, ZAMP
  10. Adio cvite moj, ZAMP
  11. Nedjeljni akvarel, Hrvatski radio - Radio Split

Vanjske poveznice