Razlika između inačica stranice »Anglo-saski križ«
(Bot: Automatski unos stranica) |
m (bnz) |
||
Redak 1: | Redak 1: | ||
[[File:The 7th C Bewcastle Cross - geograph.org.uk - 1833413.jpg|thumb|left|[[Bewcastleski križ]] ([[:File:The 7th C Bewcastle Cross (2) - geograph.org.uk - 1833421.jpg|drugo viđenje]])]] | |||
'''Anglo-saski križ''', [[monumentalni križ]] u [[anglo-saska umjetnost|anglo-saskoj umjetnosti]]. [[Anglo-saska arhitektura]] danas ima predstavnike samo u očuvanim crkvama čiji je broj nemijenjanih kroz vrijeme vrlo mali. Nasuprot tome, monumentalne kamene skulpture očuvane su u u velikim kamenim križevima, ekvivalentu [[visoki križ|visokim križevima]] u keltskim područjima Britanije. Većina skulptura vjerojatno je nekad bila oličena čime je bolje pojašnjen dizajn, većinom u odnosno dubokom reljefu te nije bilo dovršeno velikom preciznošću. Danas su skoro svi tragovi istrošeni i pohabani.<ref>Wilson, 152 and passim.</ref> Obično je teško datirati ih. Skulpture u drvu su vjerojatno bile uobičajene, ali skoro jedini značajni primjerak očuvanog je [[lijes sv. Cuthberta]] u [[Durhamska katedrala|Durhamskoj katedrali]], vjerojatno napravljen 698., s brojnim slikama u crtama uklesanim ili urezanim tehnikom koja je nešto poput [[graviranje|graviranja]] u velikom mjerilu.<ref>Wilson, 50–53</ref> Materijal od najranijih zabilježenih križeva nije poznat, ali bi moglo biti drvo. Čini se da je bila tradicija anglo-saske poganske monumentalne skulpture, vjerojatno od drva, od koje nije ostalo očuvanih primjeraka (nasuprot [[anglo-skandinavsko]] pagansko slikarstvo) <ref>Bez neizmiješanih primjeraka. Prizori iz germanske mitologije još se pojavljuju u radovima kršćanskog razdoblja, kao u [[Auzonska škrinjica|Auzonskoj škrinjici]] i [[Gosforthski križ|Gosforthskom križu]].</ref> s kojima su se križevi natjecali u početcima. | '''Anglo-saski križ''', [[monumentalni križ]] u [[anglo-saska umjetnost|anglo-saskoj umjetnosti]]. [[Anglo-saska arhitektura]] danas ima predstavnike samo u očuvanim crkvama čiji je broj nemijenjanih kroz vrijeme vrlo mali. Nasuprot tome, monumentalne kamene skulpture očuvane su u u velikim kamenim križevima, ekvivalentu [[visoki križ|visokim križevima]] u keltskim područjima Britanije. Većina skulptura vjerojatno je nekad bila oličena čime je bolje pojašnjen dizajn, većinom u odnosno dubokom reljefu te nije bilo dovršeno velikom preciznošću. Danas su skoro svi tragovi istrošeni i pohabani.<ref>Wilson, 152 and passim.</ref> Obično je teško datirati ih. Skulpture u drvu su vjerojatno bile uobičajene, ali skoro jedini značajni primjerak očuvanog je [[lijes sv. Cuthberta]] u [[Durhamska katedrala|Durhamskoj katedrali]], vjerojatno napravljen 698., s brojnim slikama u crtama uklesanim ili urezanim tehnikom koja je nešto poput [[graviranje|graviranja]] u velikom mjerilu.<ref>Wilson, 50–53</ref> Materijal od najranijih zabilježenih križeva nije poznat, ali bi moglo biti drvo. Čini se da je bila tradicija anglo-saske poganske monumentalne skulpture, vjerojatno od drva, od koje nije ostalo očuvanih primjeraka (nasuprot [[anglo-skandinavsko]] pagansko slikarstvo) <ref>Bez neizmiješanih primjeraka. Prizori iz germanske mitologije još se pojavljuju u radovima kršćanskog razdoblja, kao u [[Auzonska škrinjica|Auzonskoj škrinjici]] i [[Gosforthski križ|Gosforthskom križu]].</ref> s kojima su se križevi natjecali u početcima. | ||
Trenutačna izmjena od 23:52, 30. travnja 2022.
Anglo-saski križ, monumentalni križ u anglo-saskoj umjetnosti. Anglo-saska arhitektura danas ima predstavnike samo u očuvanim crkvama čiji je broj nemijenjanih kroz vrijeme vrlo mali. Nasuprot tome, monumentalne kamene skulpture očuvane su u u velikim kamenim križevima, ekvivalentu visokim križevima u keltskim područjima Britanije. Većina skulptura vjerojatno je nekad bila oličena čime je bolje pojašnjen dizajn, većinom u odnosno dubokom reljefu te nije bilo dovršeno velikom preciznošću. Danas su skoro svi tragovi istrošeni i pohabani.[1] Obično je teško datirati ih. Skulpture u drvu su vjerojatno bile uobičajene, ali skoro jedini značajni primjerak očuvanog je lijes sv. Cuthberta u Durhamskoj katedrali, vjerojatno napravljen 698., s brojnim slikama u crtama uklesanim ili urezanim tehnikom koja je nešto poput graviranja u velikom mjerilu.[2] Materijal od najranijih zabilježenih križeva nije poznat, ali bi moglo biti drvo. Čini se da je bila tradicija anglo-saske poganske monumentalne skulpture, vjerojatno od drva, od koje nije ostalo očuvanih primjeraka (nasuprot anglo-skandinavsko pagansko slikarstvo) [3] s kojima su se križevi natjecali u početcima.
Anglo-saski križevi preživjeli su manje nego oni u Irskoj, zbog ikonoborstva nakon anglikanske reformacije. Neke su pokazivale veće figurativne skulpture kakvoće vrijedne uzimanja u ozbir, kao Ruthwellski križ i Bewcastleski križ (oba vjerojatno oko 800.). Vitičasto-svitčana dekoracija i pleteri vide se na alternirajućim panelima na ranim northumbrijskim križevima poput Ruthwellskog, Bewcastleskog i Easbyjskog, premda vitičasti svitak je već više prominentan. Kasniji southumbrijski križevi često imaju samo vitičaste svitke. Ondje može biti upisana teksta runama ili latinicom, na latinskom ili staroengleskom, a najslavniji je u Ruthwellu, gdje dio poeme San o križu je napisan skupa s latinskim tekstovima; češće je slučaj da su napisana imena donatora. Izrazilo se mišljenje da su osim bojom, bili ukrašeni draguljima i obrađenom kovinom.[4]
Izvori
- ↑ Wilson, 152 and passim.
- ↑ Wilson, 50–53
- ↑ Bez neizmiješanih primjeraka. Prizori iz germanske mitologije još se pojavljuju u radovima kršćanskog razdoblja, kao u Auzonskoj škrinjici i Gosforthskom križu.
- ↑ (eng.) Sanbach crosses
Literatura
- Wilson, David M.; Anglo-Saxon: Art From The Seventh Century To The Norman Conquest, Thames and Hudson (US edn. Overlook Press), 1984.