More actions
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{izdvojeni članak(.*?)}} +) |
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite book +{{Citiranje knjige) |
||
Redak 33: | Redak 33: | ||
Izraz "SCUM" pojavio se na omotu prvog izdanja [[Olympia Press]]a u obliku "S.C.U.M.", uz komentar da je u pitanju [[pokrata]] koja znači "Society for Cutting Up Men" ("Društvo za uništavanje muškaraca").<ref name="ReadingWomensWorlds-pp-159-160">{{harvp|Jansen|2011|pp=159–160}}</ref> Solanas se usprotivila takvoj tvrdnji i inzistirala na tome da nije u pitanju pokrata, iako se prošireni oblik pojavio u reklami u ''[[Village Voice]]u'' koju je napisala 1967. godine.<ref name=fahs>{{harvp|Fahs|2014|p=85}}</ref> Solanas je u [[Hotel Chelsea|Grand Chelsea Hotelu]], gdje je višekratno boravila, održala nekoliko sastanaka tijekom kojih je regrutirala članove za SCUM. | Izraz "SCUM" pojavio se na omotu prvog izdanja [[Olympia Press]]a u obliku "S.C.U.M.", uz komentar da je u pitanju [[pokrata]] koja znači "Society for Cutting Up Men" ("Društvo za uništavanje muškaraca").<ref name="ReadingWomensWorlds-pp-159-160">{{harvp|Jansen|2011|pp=159–160}}</ref> Solanas se usprotivila takvoj tvrdnji i inzistirala na tome da nije u pitanju pokrata, iako se prošireni oblik pojavio u reklami u ''[[Village Voice]]u'' koju je napisala 1967. godine.<ref name=fahs>{{harvp|Fahs|2014|p=85}}</ref> Solanas je u [[Hotel Chelsea|Grand Chelsea Hotelu]], gdje je višekratno boravila, održala nekoliko sastanaka tijekom kojih je regrutirala članove za SCUM. | ||
Manifest nije privukao veću pozornost dok Solanas 1968. nije pokušala ubiti [[Andy Warhol|Andyja Warhola]]. Zbog tog su događaja manifest i sama Solanas pridobili značajnu pažnju medija.<ref>{{harvp|Drake|Kerekes|2004|p=199}}</ref><ref>{{ | Manifest nije privukao veću pozornost dok Solanas 1968. nije pokušala ubiti [[Andy Warhol|Andyja Warhola]]. Zbog tog su događaja manifest i sama Solanas pridobili značajnu pažnju medija.<ref>{{harvp|Drake|Kerekes|2004|p=199}}</ref><ref>{{Citiranje knjige|last=Bernstein Weiss|first=Tracey|title=The Rhetoric of Radical Feminism: A Pentadic Analysis of the Inception of a Rhetorical Movement|year=1978|publisher=Temple University|page=3}}</ref> Dok je feministica [[Ti-Grace Atkinson]] branila Solanas i smatrala manifest valjanom kritikom [[patrijarhat]]a, ostale su feministice, kao što je [[Betty Friedan]], Solanasine poglede smatrali preradikalnima i polarizirajućima. | ||
== Povijest izdavanja == | == Povijest izdavanja == | ||
Redak 40: | Redak 40: | ||
Prvo je komercijalno izdanje manifesta objavio njujorški [[Olympia Press]] 1968. godine. Sadrži predgovor koji je napisao Maurice Girodias i esej "Wonder Waif Meets Super Neuter" [[Paul Krassner|Paula Krassnera]].<ref name=Olympia1968>{{harvp|Solanas|1968}}</ref> Prema Sharon Jansen postoje sitne razlike između inačice Olympia Pressa iz 1968. i izvorne Solanasine inačice.<ref>{{harvp|Jansen|2011|pp=140–142}}</ref> U intervjuu s ''[[The Village Voice]]om'' Solanas je komentirala inačicu Olympia Pressa i žalila se da "''nijedan'' ispravak... [koji je] željela nije uvršten u knjigu, a ipak je više puta promijenjen izvor riječi – što je pogoršalo stvar – a ima i mnogo 'tipografskih pogreški': riječi ili čak podulji dijelovi rečenica potpuno su izbačeni, zbog čega su odlomci u kojima su se trebali nalaziti nejasni."<ref>''Valerie Solanas Replies'', in Smith, Howard, & Brian Van der Horst, ''Scenes'', in ''The Village Voice'', vol. XXII, br. 31, 1. kolovoza 1977., str. 29, cols. 1–2.</ref> Godine 1977. Solanas je samostalno objavila "ispravnu" inačicu, sličniju izvornoj verziji, i uvrstila uvod koji je sama napisala.<ref>{{harvp|Jansen|2011|pp=140–142}} ("CORRECT" velikim slovima)</ref> | Prvo je komercijalno izdanje manifesta objavio njujorški [[Olympia Press]] 1968. godine. Sadrži predgovor koji je napisao Maurice Girodias i esej "Wonder Waif Meets Super Neuter" [[Paul Krassner|Paula Krassnera]].<ref name=Olympia1968>{{harvp|Solanas|1968}}</ref> Prema Sharon Jansen postoje sitne razlike između inačice Olympia Pressa iz 1968. i izvorne Solanasine inačice.<ref>{{harvp|Jansen|2011|pp=140–142}}</ref> U intervjuu s ''[[The Village Voice]]om'' Solanas je komentirala inačicu Olympia Pressa i žalila se da "''nijedan'' ispravak... [koji je] željela nije uvršten u knjigu, a ipak je više puta promijenjen izvor riječi – što je pogoršalo stvar – a ima i mnogo 'tipografskih pogreški': riječi ili čak podulji dijelovi rečenica potpuno su izbačeni, zbog čega su odlomci u kojima su se trebali nalaziti nejasni."<ref>''Valerie Solanas Replies'', in Smith, Howard, & Brian Van der Horst, ''Scenes'', in ''The Village Voice'', vol. XXII, br. 31, 1. kolovoza 1977., str. 29, cols. 1–2.</ref> Godine 1977. Solanas je samostalno objavila "ispravnu" inačicu, sličniju izvornoj verziji, i uvrstila uvod koji je sama napisala.<ref>{{harvp|Jansen|2011|pp=140–142}} ("CORRECT" velikim slovima)</ref> | ||
''SCUM Manifesto'' objavljen je barem deset puta na engleskom jeziku i preveden je na hrvatski, češki, finski,<ref>{{cite news|last=Jarla|first=Pertti|title=Vintage vihapuhe (Vintage hate speech)|url=http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/vintage-vihapuhe|work=[[Suomen Kuvalehti]]|language=Finnish|access-date=31 January 2012|date=30 September 2011|archive-url=https://www.webcitation.org/656C65iQN?url=http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/vintage-vihapuhe|archive-date=31 January 2012|url-status=dead|df=}}</ref> francuski, njemački, hebrejski, talijanski, španjolski, švedski, turski,<ref name=Lord>{{harvp|Lord|2010}}</ref> portugalski, nizozemski<ref name="ReadingWomensWorlds-p156">{{harvp|Jansen|2011|p=156}}</ref> i danski jezik.<ref>{{cite news|title=Denne bog burde slet ikke tildeles hjerter (This book should not be awarded hearts)|url=http://politiken.dk/kultur/boger/faglitteratur_boger/ECE918636/denne-bog-burde-slet-ikke-tildeles-hjerter/|work=Politiken|accessdate=2 February 2012|date=March 8, 2010|language=Danish}}</ref> Dijelovi manifesta pojavili su se i u nekoliko feminističkih antologija,<ref>{{harvp|Hewitt|2004|p=603}}</ref> među kojima je ''[[Sisterhood is Powerful: An Anthology of Writings From The Women's Liberation Movement]]'' (1970.), zbirka [[radikalni feminizam|radikalnih feminističkih]] tekstova koje je uredila [[Robin Morgan]].<ref>Morgan, Robin, ed., ''Sisterhood Is Powerful: An Anthology of Writings From the Women's Liberation Movement'' (N.Y.: Random House, 1st ed. 1970), str. 514–519. Vidi i {{harvp|Rich|1993|p=17}}.</ref><ref>{{harvp|Heller|2008|p=165}} (i vidi str. 15–16), dijelove ''SCUM Manifesto'' citiraju i Kolmar, Wendy i Frances Bartkowski, eds., ''Feminist Theory: A Reader'' (Mountain View, Calif.: Mayfield, 2000.) i Albert, Judith Clavir, & Stewart Edward Albert, eds., ''The Sixties Papers: Documents of a Rebellious Decade'' (1984.).</ref> [[Verso Books]] 2004. je godine objavio inačicu manifesta čiji je uvod napisala feministička filozofkinja [[Avital Ronell]].<ref name=Verso2004>{{ | ''SCUM Manifesto'' objavljen je barem deset puta na engleskom jeziku i preveden je na hrvatski, češki, finski,<ref>{{cite news|last=Jarla|first=Pertti|title=Vintage vihapuhe (Vintage hate speech)|url=http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/vintage-vihapuhe|work=[[Suomen Kuvalehti]]|language=Finnish|access-date=31 January 2012|date=30 September 2011|archive-url=https://www.webcitation.org/656C65iQN?url=http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/vintage-vihapuhe|archive-date=31 January 2012|url-status=dead|df=}}</ref> francuski, njemački, hebrejski, talijanski, španjolski, švedski, turski,<ref name=Lord>{{harvp|Lord|2010}}</ref> portugalski, nizozemski<ref name="ReadingWomensWorlds-p156">{{harvp|Jansen|2011|p=156}}</ref> i danski jezik.<ref>{{cite news|title=Denne bog burde slet ikke tildeles hjerter (This book should not be awarded hearts)|url=http://politiken.dk/kultur/boger/faglitteratur_boger/ECE918636/denne-bog-burde-slet-ikke-tildeles-hjerter/|work=Politiken|accessdate=2 February 2012|date=March 8, 2010|language=Danish}}</ref> Dijelovi manifesta pojavili su se i u nekoliko feminističkih antologija,<ref>{{harvp|Hewitt|2004|p=603}}</ref> među kojima je ''[[Sisterhood is Powerful: An Anthology of Writings From The Women's Liberation Movement]]'' (1970.), zbirka [[radikalni feminizam|radikalnih feminističkih]] tekstova koje je uredila [[Robin Morgan]].<ref>Morgan, Robin, ed., ''Sisterhood Is Powerful: An Anthology of Writings From the Women's Liberation Movement'' (N.Y.: Random House, 1st ed. 1970), str. 514–519. Vidi i {{harvp|Rich|1993|p=17}}.</ref><ref>{{harvp|Heller|2008|p=165}} (i vidi str. 15–16), dijelove ''SCUM Manifesto'' citiraju i Kolmar, Wendy i Frances Bartkowski, eds., ''Feminist Theory: A Reader'' (Mountain View, Calif.: Mayfield, 2000.) i Albert, Judith Clavir, & Stewart Edward Albert, eds., ''The Sixties Papers: Documents of a Rebellious Decade'' (1984.).</ref> [[Verso Books]] 2004. je godine objavio inačicu manifesta čiji je uvod napisala feministička filozofkinja [[Avital Ronell]].<ref name=Verso2004>{{Citiranje knjige|last=Solanas|first=Valerie|title=SCUM manifesto|year=2004|publisher=Verso|location=London|isbn=1-85984-553-3|author2=Avital Ronell }}</ref> Jon Purkis i James Bowen ''SCUM Manifesto'' opisali su kao "pamflet koji je postao jedan od najdulje preživjelih radova anarhističkog tiska".<ref>{{harvp|Purkis|Bowen|1997|p=93}}</ref> | ||
Solanasina sestra, Judith A. Solanas Martinez, od obnove ugovora iz 1997. godine drži autorsko pravo na ''SCUM Manifesto''.<ref>{{harvp|Jansen|2011|p=141}}</ref> | Solanasina sestra, Judith A. Solanas Martinez, od obnove ugovora iz 1997. godine drži autorsko pravo na ''SCUM Manifesto''.<ref>{{harvp|Jansen|2011|p=141}}</ref> | ||
Redak 123: | Redak 123: | ||
=== Film === | === Film === | ||
''Scum Manifesto'' naziv je i kraćeg filma iz 1976. koji su režirale [[Carole Roussopoulos]] i [[Delphine Seyrig]]. U filmu Seyrig recitira nekoliko paragrafa iz francuskog prijevoda Solanasina manifesta.<ref>{{ | ''Scum Manifesto'' naziv je i kraćeg filma iz 1976. koji su režirale [[Carole Roussopoulos]] i [[Delphine Seyrig]]. U filmu Seyrig recitira nekoliko paragrafa iz francuskog prijevoda Solanasina manifesta.<ref>{{Citiranje knjige|last=Biet|first=Christian|title=Une histoire du spectacle militant: théâtre et cinéma militants 1966-1981|year=2007|publisher=Entretemps|isbn=2-912877-63-6|author2=Olivier Neveux |page=294|language=French}}</ref><ref>{{Citiranje knjige |last1=Fleckinger|first=Hélène |last2=Carou|first2=Alain |last3=Faucon|first3=Térésa |last4=Mc Nulty|first4=Callisto |last5=Noteris|first5=Émilie |year=2018 |title=SCUM Manifesto : film, texts and archives about the 1976 staged reading of extracts from Valerie Solanas’s SCUM Manifesto by Carole Roussopoulos and Delphine Seyrig |location=Paris |publisher=Naima Editions |isbn=978-2-37440-100-3}}</ref> | ||
Warhol je kasnije satirizirao cijeli događaj u filmu ''[[Women in Revolt]]'', u kojem je grupu sličnoj S.C.U.M. nazvao "P.I.G." (Politically Involved Girlies, "Politički angažirane djevojčure"). | Warhol je kasnije satirizirao cijeli događaj u filmu ''[[Women in Revolt]]'', u kojem je grupu sličnoj S.C.U.M. nazvao "P.I.G." (Politically Involved Girlies, "Politički angažirane djevojčure"). | ||
Redak 156: | Redak 156: | ||
===Bibliografija=== | ===Bibliografija=== | ||
{{Refbegin|32em}} | {{Refbegin|32em}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Castro |first=Ginette |year=1990 |others=Translated by Elizabeth Loverde-Bagwell |title=American Feminism: A Contemporary History |url=https://archive.org/details/americanfeminism00castrich |url-access=registration |location=New York, NY |publisher=New York University Press |isbn=0-8147-1448-X |ref=harv}} (translated from ''Radioscopie du féminisme américain'' (Paris, France: Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques, 1984) | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Davis |first=Debra Diane |year=2000 |title=Breaking up [at] Totality: a Rhetoric of Laughter |publisher=Southern Illinois University Press |location=Carbondale, IL |isbn=0809322285 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Dexter |first=Gary |year=2007 |title=Why not Catch-21?: The Stories behind the Titles |location=London |publisher=Frances Lincoln |isbn=978-0-7112-2796-5 |ref=harv |url=https://archive.org/details/whynotcatch2100gary }} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last1=Drake |first1=Temple |last2=Kerekes |first2=David |title=Headpress Guide to the Counterculture: A Sourcebook for Modern Readers|year=2004 |publisher=Headpress |location=Manchester |isbn=1900486350 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Echols |first=Alice |authorlink=Alice Echols |year=1983 |chapter=The new feminism of yin and yang |editors=Ann Barr Snitow, Christine Stansell & Sharon Thompson |title=Powers of Desire: The Politics of Sexuality |location=New York, NY |publisher=Monthly Review Press |isbn=0-85345-610-0 |ref=harv |url-access=registration |url=https://archive.org/details/powersofdesirepo00snitrich }} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Echols |first=Alice |authorlink=Alice Echols |year=1989 |title=Daring to Be Bad: Radical Feminism in America 1967–1975 |url=https://archive.org/details/daringtobebadrad0000echo |url-access=registration |location=Minneapolis, MN |publisher=University of Minnesota Press |isbn=0-8166-1787-2 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Fahs |first=Breanne |year=2014 |title=Valerie Solanas |publisher=The Feminist Press |isbn=9781558618480 |ref=harv}} | ||
*Faso, Frank; Lee, Henry; 5. lipnja 1968.; Actress defiant: 'I'm not sorry'; [[New York Daily News|Daily News]]; New York; vol. 49, br. 297 | *Faso, Frank; Lee, Henry; 5. lipnja 1968.; Actress defiant: 'I'm not sorry'; [[New York Daily News|Daily News]]; New York; vol. 49, br. 297 | ||
* {{ | * {{Citiranje knjige |last1=Fleckinger|first=Hélène |last2=Carou|first2=Alain |last3=Faucon|first3=Térésa |last4=Mc Nulty|first4=Callisto |last5=Noteris|first5=Émilie |year=2018 |title=SCUM Manifesto : film, texts and archives about the 1976 staged reading of extracts from Valerie Solanas’s SCUM Manifesto by Carole Roussopoulos and Delphine Seyrig |location=Paris |publisher=Naima Editions |isbn=978-2-37440-100-3}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Greer |first=Germaine |authorlink=Germaine Greer |year=1971 |title=[[The Female Eunuch]] |publisher=McGraw-Hill |location=New York, NY |isbn= |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Harding |first=James Martin |year=2010 |title=Cutting Performances: Collage Events, Feminist Artists, and the American Avant-Garde |publisher=University of Michigan Press |location=Ann Arbor |chapter=Forget Fame. Valerie Solanas, the Simplest Surrealist Act, and the (Re)Assertion of Avant-Garde Priorities |isbn=978-0-472-11718-5 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Heller |first=Dana |year=2008 |chapter=Shooting Solanas: radical feminist history and the technology of failure |editors=Victoria Hesford & Lisa Diedrich |title=Feminist Time against Nation Time: Gender, Politics, and the Nation-State in an Age of Permanent War |location=Lanham, MD |publisher=Lexington |isbn=978-0-7391-1123-9 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Hewitt |first=Nancy A. |year=2004 |chapter=Solanas, Valerie |editors=Susan Ware & Stacy Lorraine Braukman |title=Notable American Women: A Biographical Dictionary Completing the Twentieth Century |location=Cambridge, MA |publisher=Belknap Press |isbn=0-674-01488-X |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Hoberman |first=J. |year=2003 |title=The Magic Hour: Film at Fin de Siècle |location=Philadelphia, PA |publisher=Temple University Press |isbn=1-56639-996-3 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Jansen |first=Sharon L. |year=2011 |title=Reading Women's Worlds from Christine de Pizan to Doris Lessing: A Guide to Six Centuries of Women Writers Imagining Rooms of Their Own |location=New York, NY |publisher=Palgrave Macmillan |isbn=978-0-230-11066-3 |ref=harv}} | ||
*Lord, Catherine; ''Wonder Waif Meets Super Neuter''; 2010.; [[October (časopis)|October]]; br. 132, str. 135–163 | *Lord, Catherine; ''Wonder Waif Meets Super Neuter''; 2010.; [[October (časopis)|October]]; br. 132, str. 135–163 | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Lyon |first=Janet |year=1991 |title=Transforming manifestoes: a second-wave problematic |journal=[[Yale Journal of Criticism]] |volume=5 |issue=1 |pages=101–127 |ref=harv}} | ||
*MarmorsteinRobert; ''SCUM goddess: a winter memory of Valerie Solanis''; 13. lipnja 1968.; [[The Village Voice]]; str. 9–20 | *MarmorsteinRobert; ''SCUM goddess: a winter memory of Valerie Solanis''; 13. lipnja 1968.; [[The Village Voice]]; str. 9–20 | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Penner |first=James |year=2011 |title=Pinks, Pansies, and Punks: The Rhetoric of Masculinity in American Literary Culture |location=Bloomington, IN |publisher=Indiana University Press |isbn=978-0-253-22251-0 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last1=Purkis |first1=Jon |first2=James |last2=Bowen |year=1997 |title=Twenty-First Century Anarchism: Unorthodox Ideas for a New Millennium |location=London |publisher=Cassell |isbn=978-0304337422 |ref=harv}} | ||
*Ric, B. Ruby, ''Manifesto destiny: drawing a bead on Valerie Solanas''; 1993., Voice Literary Supplement; vol. 119, str. 16–17, [[The Village Voice]], New York | *Ric, B. Ruby, ''Manifesto destiny: drawing a bead on Valerie Solanas''; 1993., Voice Literary Supplement; vol. 119, str. 16–17, [[The Village Voice]], New York | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Ronell |first=Avitel |year=2004 |chapter=Deviant payback: the aims of Valerie Solanas |title=SCUM Manifesto |location=London |publisher=Verso |isbn=1-85984-553-3 |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Siegel |first=Deborah |year=2007 |title=Sisterhood, Interrupted: From Radical Women to Grrls Gone Wild |location=New York, NY |publisher=Palgrave Macmillan |isbn=978-1-4039-8204-9 |ref=harv |url=https://archive.org/details/sisterhoodinterr0000sieg }} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last1=Singleton |first1=Carl |first2=Jeffrey A. |last2=Knight |first3=Rowena |last3=Wildin |year=1999 |title=The Sixties in America |url=https://archive.org/details/sixtiesinamerica02sing |url-access=registration |publisher=Salem Press |location=Pasadena, CA |isbn=0-89356-982-8 |ref=harv}} | ||
*Smith, Howard; Van der Horst, Brian; Scenes: Valerie Solanas interview; 25. srpnja 1977., [[The Village Voice]], vol. XXII, br. 30 | *Smith, Howard; Van der Horst, Brian; Scenes: Valerie Solanas interview; 25. srpnja 1977., [[The Village Voice]], vol. XXII, br. 30 | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Solanas |first=Valerie |year=1968 |title=SCUM Manifesto |publisher=Olympia Press |ref=harv}} | ||
*{{ | *{{Citiranje knjige |last=Winkiel |first=Laura |year=1999 |chapter=The 'Sweet Assassin' and the Performative Politics of ''SCUM Manifesto'' |editor=Patricia Juliana Smith |title=The Queer Sixties |publisher=Routledge |location=New York |isbn=978-0-415-92168-8 |ref=harv}} | ||
{{Refend}} | {{Refend}} | ||
[[Kategorija:Parodija]] | [[Kategorija:Parodija]] | ||
[[Kategorija:Feminizam]] | [[Kategorija:Feminizam]] |
Posljednja izmjena od 2. siječanj 2022. u 20:46
SCUM Manifesto
| |
---|---|
Datoteka:Valerie Solanas – Manifest SCUM.jpg
Omot knjige u izdanju Verso Pressa | |
Naziv izvornika | SCUM Manifesto |
Autor | Valerie Solanas |
Država | SAD |
Jezik | engleski |
Vrsta djela | manifest |
Izdavač | Olympia Press (SAD) |
Datum (godina) izdanja |
1967. (nezavisna objava) 1968. (komercijalna objava) |
Broj stranica | 21 (u izvornom izdanju) |
Teme | radikalni feminizam |
ISBN broj | 978-1859845530 |
SCUM Manifesto manifest je radikalnog feminizma autorice Valerie Solanas. Prvi je put objavljen 1967. godine.[1][2] Tvrdi da su muškarci iskvarili svijet i da ga žene trebaju popraviti. Kako bi se postigao taj cilj, predlaže se osnivanje SCUM-a, organizacije posvećene rušenju društva i eliminiranju muškog spola. Manifest je utemeljen na filozofskim i društvenim pitanjima.[3][4] Objavljen je u barem desetak izdanja na engleskom jeziku i preveden je na trinaest jezika.
Izraz "SCUM" pojavio se na omotu prvog izdanja Olympia Pressa u obliku "S.C.U.M.", uz komentar da je u pitanju pokrata koja znači "Society for Cutting Up Men" ("Društvo za uništavanje muškaraca").[5] Solanas se usprotivila takvoj tvrdnji i inzistirala na tome da nije u pitanju pokrata, iako se prošireni oblik pojavio u reklami u Village Voiceu koju je napisala 1967. godine.[6] Solanas je u Grand Chelsea Hotelu, gdje je višekratno boravila, održala nekoliko sastanaka tijekom kojih je regrutirala članove za SCUM.
Manifest nije privukao veću pozornost dok Solanas 1968. nije pokušala ubiti Andyja Warhola. Zbog tog su događaja manifest i sama Solanas pridobili značajnu pažnju medija.[7][8] Dok je feministica Ti-Grace Atkinson branila Solanas i smatrala manifest valjanom kritikom patrijarhata, ostale su feministice, kao što je Betty Friedan, Solanasine poglede smatrali preradikalnima i polarizirajućima.
Povijest izdavanja
Solanas je SCUM Manifesto napisala između 1965. i 1967. godine.[9] Godine 1967. samostalno je objavila prvo izdanje tako što je izradila dvjesto primjeraka pomoću stroja za umnažanje dokumenata, koje je prodavala na ulicama Greenwich Villagea u New York Cityju.[10][11][12] Solanas je ženama za primjerak naplaćivala jedan dolar, a muškarcima dva dolara.[13][14][15] Do idućeg proljeća prodano je oko 400 primjeraka.[13][14] Solanas je u kolovozu 1967. potpisala izdavački ugovor s Mauriceom Girodiasom za objavu romana i zatražila ga je da te godine umjesto toga objavi SCUM Manifesto.[16]
Prvo je komercijalno izdanje manifesta objavio njujorški Olympia Press 1968. godine. Sadrži predgovor koji je napisao Maurice Girodias i esej "Wonder Waif Meets Super Neuter" Paula Krassnera.[17] Prema Sharon Jansen postoje sitne razlike između inačice Olympia Pressa iz 1968. i izvorne Solanasine inačice.[18] U intervjuu s The Village Voiceom Solanas je komentirala inačicu Olympia Pressa i žalila se da "nijedan ispravak... [koji je] željela nije uvršten u knjigu, a ipak je više puta promijenjen izvor riječi – što je pogoršalo stvar – a ima i mnogo 'tipografskih pogreški': riječi ili čak podulji dijelovi rečenica potpuno su izbačeni, zbog čega su odlomci u kojima su se trebali nalaziti nejasni."[19] Godine 1977. Solanas je samostalno objavila "ispravnu" inačicu, sličniju izvornoj verziji, i uvrstila uvod koji je sama napisala.[20]
SCUM Manifesto objavljen je barem deset puta na engleskom jeziku i preveden je na hrvatski, češki, finski,[21] francuski, njemački, hebrejski, talijanski, španjolski, švedski, turski,[22] portugalski, nizozemski[16] i danski jezik.[23] Dijelovi manifesta pojavili su se i u nekoliko feminističkih antologija,[24] među kojima je Sisterhood is Powerful: An Anthology of Writings From The Women's Liberation Movement (1970.), zbirka radikalnih feminističkih tekstova koje je uredila Robin Morgan.[25][26] Verso Books 2004. je godine objavio inačicu manifesta čiji je uvod napisala feministička filozofkinja Avital Ronell.[27] Jon Purkis i James Bowen SCUM Manifesto opisali su kao "pamflet koji je postao jedan od najdulje preživjelih radova anarhističkog tiska".[28]
Solanasina sestra, Judith A. Solanas Martinez, od obnove ugovora iz 1997. godine drži autorsko pravo na SCUM Manifesto.[29]
Sadržaj
Manifest započinje ovom izjavom:[30]
Solanas na početku predstavlja teoriju da je muškarac "nepotpuna žena" koja je genetski oskudna zbog y-kromosoma.[31] Prema Solanas zbog tog genetskog nedostatka muškarac postaje ograničen u osjećajima, egocentričan i nesposoban za mentalnu strast ili stvarnu interakciju. Za muškarca tvrdi i da mu nedostaje empatija i da se ne može poistovjetiti ni s čim osim s vlastitim fizičkim osjetima.[32] Nadalje, u manifestu se spominje da muškarac provodi svoj život u pokušaju da postane žena i tako prevlada vlastitu inferiornost. To čini tako što "stalno traži ženu, bratimi se s njom, pokušava živjeti kroz nju i spojiti se s njom." Solanas odbacuje Freudovu teoriju o zavisti prema penisu i tvrdi da muškarci pate od "zavisti prema pički". Solanas tad optužuje muškarce da su svijet pretvorili u "hrpu govana" i predstavlja dugi popis pritužbi.[33]
Veći dio manifesta sastoji se od popisa kritika na račun muškog spola. Podijeljeni su u ova poglavlja:[34]
- Rat
- Ljubaznost, pristojnost i "čast"
- Novac, brak i prostitucija, rad i prevencija automatiziranog društva
- Očinstvo i psihička bolest (strah, kukavičluk, bojažljivost, nesigurnost, pasivnost)
- Suzbijanje individualnosti, animalizam (obiteljski život i majčinstvo) i funkcionalizam
- Prevencija privatnosti
- Izolacija, predgrađa i prevencija zajednice
- Konformizam
- Autoritet i vlada
- Filozofija, religija i moralnost utemeljene na seksu
- Predrasude (rasne, etničke, vjerske itd.)
- Natjecanje, prestiž, status, formalno obrazovanje, neznanje i društvene i ekonomske klase
- Prevencija razgovora
- Prevencija prijateljstva i ljubavi
- "Velika umjetnost" i "Kultura"
- Seksualnost
- Dosada
- Tajnovitost, cenzura, suzbijanje znanja i ideja, otkrivanje informacija
- Nepovjerenje
- Ružnoća
- Mržnja i nasilje
- Bolest i smrt
Zbog prethodno spomenutih pritužbi zaključka manifesta jest da je eliminacija muškog spola moralni imperativ.[35] Također se iznosi tvrdnja da žene moraju zamijeniti "sustav rada za novac" sustavom potpune automatizacije jer će tako vlada pasti i muškarci izgubiti vlast nad ženama.[36]
Kako bi se postigli ti ciljevi, Manifesto predlaže osnivanje revolucionarnog ženskog društva. To se društvo naziva SCUM. U manifestu se tvrdi da bi se SCUM trebao okoristiti sabotažom i izravnim akcijama umjesto građanskim neposluhom jer je građanski neposluh koristan samo za manje promjene u društvu. Potrebna je nasilna aktivnost kako bi se uništilo sustav: "Ako SCUM ikad bude marširao, marširat će preko predsjednikovog glupog, odbojnog lica; ako će SCUM ikad napasti, napast će u mraku bodežom dugim šest inča."[37]
Manifesto završava opisom utopijske budućnosti kojom će vladati žene i u kojoj, naposljetku, neće biti muškaraca. Neće biti novca, a bolesti i smrt bit će eliminirane. Također se tvrdi da su muškarci previše iracionalni kako bi obranili trenutačni sustav i da trebaju prihvatiti nužnost vlastita uništenja.[38]
Reakcije i kritike
Različiti su recenzenti, učenjaci i novinari analizirali Manifesto i Solanasine izjave o njemu. Profesor James Martin Harding izjavio je da je predložila "radikalan program".[39] Profesorica Dana Heller komentirala je da je autoričina "vizija društva anarhična"[40] i da se u Manifestu nalaze "gotovo utopijske teorije"[41] i "utopijska vizija svijeta u kojem bi mehanizacija i sustavi masovne (re)produkcije rad, spolni odnos i novčani sustav otišli u zastaru."[42] Prema recenzentici Village Voicea B. Ruby Rich "SCUM je beskompromisna globalna vizija" koja kritizira muškarce zbog mnogih propusta kao što su rat i neliječenje bolesti;[13] mnogi, ali ne svi argumenti "prilično su točni";[13] kritiziraju se i određene vrste žena, odnosno one koje se mijenjaju kad oko njih nema muškaraca;[43] i sam je spolni odnos opisan "izrabljivačkim".[44] Prema Janet Lyon Manifesto "je sukobio... 'oslobođene' žene... i žene 'isprana mozga'".[45]
Feministica i kritičarka Germaine Greer komentirala je da Solanas smatra da su oba spola odvojena od svoje ljudskosti[46] i da muškarci žele biti poput žena.[47] Alice Echols izjavila je da Manifesto smatra rod apsolutnim, a ne relativnim.[48]
Heller je komentirala da Manifesto prikazuje odvajanje žena od temeljnih ekonomskih i kulturnih resursa, kao i žensko ovjekovječenje tog odvajanja zbog psihološke podčinjenosti muškarcima.[<!--'''MediaWiki:Cite] Robert Marmorstein iz Voicea izjavio je da su prema glavnoj poanti SCUM-a "muškarci zagadili svijet" i "da više nisu potrebni (pa čak ni u biološkom smislu)".[link] Jansen je izjavila da Solanas muškarce smatra "biološki inferiornima".[51] Prema Lauri Winkiel Manifesto traži propast heteroseksualnog kapitalizma i da produkciju preuzmu žene.[52] Rich i Jansen izjavile su da bi tehnologija i znanost bile dobrodošle u budućnosti.[53][54] Jansen je plan o stvaranju ženskog svijeta opisala uglavnom nenasilnim, utemeljenom na nesudjelovanju žena u suvremenom gospodarstvu i odsutnosti odnosa s muškarcima, zbog čega bi policija i vojska bile brojčano nadjačane;[51] dodaje da bi se neke žene mogle zaposliti i "ne raditi" u slučaju da solidarnost među njima nije dovoljna i tako dovesti do raspada sustava.[54] Jansen također tvrdi da bi se lišavanjem novca izgubila potreba za ubijanjem muškaraca.[54] Heller je komentirala da bi Manifesto dozvolio drag queenovima da žive, budu "korisni" i "produktivni".[55] Jansen i Winkiel tvrde da je Solanas zamislila svijet u kojem bi prebivale samo žene.[56][57] Frank Faso i Henry Lee, reporteri Daily Newsa, dva dana nakon što je Solanas ustrijelila Warhola izjavili su da je Solanas "pošla u križarski rat za svijet jednog spola oslobođenog od muškaraca".[58] Winkiel je izjavila da Manifesto zamišlja ženski nasilni revolucionarni puč.[label] Profesorica Ginette Castro Manifesto smatra "feminističkim dopuštenjem nasilja" i da podržava terorističku histeriju.[62] Prema Janseninim riječima Solanas muškarce smatra životinjama koje će biti lovljene i ubijene kao plijen, a ubojice će se služiti oružjima kao "faličkim simbolima okrenutim protiv muškaraca".[63] Rich, Castro, recenzentica Claire Dederer, Friedan, profesorica Debra Diane Davis, Deborah Siegel, Winkiel, Marmorstein i Greer izjavili su da je Solanasin plan uglavnom utemeljen na eliminaciji muškaraca, u što bi spadalo i međusobno ubijanje muškaraca, premda Rich smatra da je u pitanju sviftovska satira i da je u Manifestu alternativno rješenje ponovno odgajanje muškaraca; Castro nije eliminaciju muškaraca smatrala ozbiljnim planom, a Marmorstein je spomenuo kriminalnu sabotažu muškaraca.[46][50][64][65][66][67][68][69][70]
Jansen tvrdi da poziva na reprodukciju isključivo žena,[51] a kasnije čak ni žena nakon što problemi starenja i smrti budu riješeni, zbog čega iduća generacija ne bi više bila potrebna.[71]
Međutim, Lyon komentira da Manifesto ne pokazuje poštovanje i da je duhovit,[72] Siegel izjavljuje da je Manifesto "jasno izrazio goli ženski bijes",[73][group-lower-alpha'''-->a] a Jansen za Manifesto kaže da je "šokantan" i da ostavlja bez daha.[74] Rich je opisala Solanas kao "jednočlanu žensku posadu koja spaljuje zemlju",[44] a Siegel njezin stav naziva "ekstremnim"[75][b] i za nj kaže da "odražava općenito nezadovoljstvo nenasilnim protestima u Americi općenito."[75] Rich tvrdi da je Manifesto pokazao ženski "očaj i bijes" i napredni feminizam,[44] a Winkiel komentira da je američki radikalni feminizam nastao zbog te "deklaracije rata protiv kapitalizma i patrijarhata".[10] Heller smatra da je Manifesto uglavnom socijalističko-materijalistički.[76] Echols je izjavila da je Solanas "besramno mizandrijski nastrojena"[77] i da su ljudi povezani s Andyjem Warholom (kojeg je upucala) i različiti mediji njezino ponašanje smatrali "mržnjom prema muškarcima".[78]
Kao parodija i satira
Laura Winkiel, izvanredna profesorica engleskog jezika na University of Colorado at Boulderu smatra da "SCUM manifesto parodira patrijarhalni društveni poredak koji odbija". Winkiel također smatra da je manifest "zabranjena izvedba, sprdnja s 'ozbiljnim' govornim činovima patrijarhata". Dodaje da žene SCUM-a ismijavaju način na koji određeni muškarci upravljaju svijetom i legitimiziraju vlast.[79] Na sličan način razmišlja i sociologinja Ginette Castro:
Ako pažljivije proučimo tekst, možemo vidjeti da je njegova analiza patrijarhalne stvarnosti parodija [...] Sam je sadržaj neupitno parodija frojdovske teorije ženstvenosti, u kojoj je riječ žena zamijenjena riječju muškarac [...] Prisutni su svi klišeji frojdovske psihoanalize: biološka nesreća, nepotpun spol, "zavist na penisu" koja postaje "zavist na pički" i tako dalje [...] Ovdje je slučaj apsurda koji se koristi kao izražajno sredstvo kojim se otkriva apsurd, odnosno apsurdna teorija kojom se pokušalo dati "znanstveni" legitimitet patrijarhatu [...] A što reći o njezinu prijedlogu da muškarce treba jednostavno eliminirati kako bi se riješilo bremena mizoginije i maskulinosti? To je nužan zaključak feminističkog pamfleta, jednako kao što je prijedlog Jonathana Swifta da irsku djecu (kao beskorisna usta) treba baciti svinjama bio logičan zaključak njegovog satiričnog pamfleta u kojem se suprotstavio gladi u Irskoj. Nijedan od tih prijedloga ne treba uzimati ozbiljno i svaki pripada političkoj fikciji ili čak znanstvenoj fantastici; napisani su u očajničkom pokušaju da probude svijest.[3]
Spisateljica Chavisa Woods sličnog je mišljenja: "SCUM Manifesto remek-djelo je književne umjetnosti protesta, koju se često pogrešno čita. Veći dio djela zapravo čine ponovno napisani Freudovi tekstovi. U pitanju je parodija."[80] James Penner smatra manifest satiričnim tekstom. Izjavio je: "Kao što je slučaj i s ostalim feminističkim satirama, 'SCUM Manifesto' pokušava politizirati žene napadanjem određenih mitova o maskulinosti koji čine američku popularnu kulturu." Dodao je: "Kao satirično djelo 'SCUM Manifesto' retorički je učinkovito jer dekonstruira čitateljeve naučene pojmove o maskulinosti i femininosti."[81][c] Profesor Carl Singleton primjećuje "razuzdanu narav" manifesta i rastuću duševnu nestabilnost Solanas zbog koje su, prema njegovim riječima, mnogi tekst počeli smatrati trivijalnim. Singleton je dodao: "Ostali su smatrali dokument oblikom političke satire u stilu Skromnog prijedloga Jonathana Swifta."[82] Na sličan je način Jansen manifest usporedila sa Skromnim prijedlogom Jonathana Swifta, izjavila je da je u njemu prisutna "satirična briljantnost",[16] a Solanas je nazvala "hladnom i zajedljivo smiješnom".[83] Bilten Project of Transnational Studiesa također uspoređuje manifest s Jonathanom Swiftom i izjavljuje: "Uobičajena strategija je čitati SCUM kao primjer političke fikcije ili parodije na tragu Jonathana Swifta."[84] Pišući za časopis Spin u rujnu 1996. godine Charles Aaron SCUM Manifesto nazvao je "pobunjeničkom, pretfeminističkom satirom".[85] Redateljica Mary Harron manifest je nazvala "izvrsnom satirom" i njegov ton opisala je "vrlo smiješnim".[d] Prema Rich u The Village Voiceu rad je vjerojatno "satira"[13] i može ju se čitati "doslovno ili simbolički".[44] Winkiel je izjavila: "Humor i ljutnja satire poziva žene da nastave taj feministički tekst tako da preuzmu uloge politički performativnih žena SCUM-a."[87] Paul Krassner, koji je bio Solanasin poznanik, manifest je nazvao "dokument patološkog prozelitizma uz povremene natruhe nenamjerne satire".[88]
Solanasin prvi izdavač, Maurice Girodias, smatrao je da je u pitanju "šala"[89] i prema riječima J. Hobermana manifest je nazvao "sviftovskom satirom pokvarena ponašanja, genetske inferiornosti i potpune otpadnosti muškog spola".[90]
Prema članku objavljenom 1968. u Daily Newsu "oni koji tvrde da poznaju Valerie tvrde da se ne šali... [ali] i da duboko iznutra zapravo voli muškarce."[58] Godine 1968. u razgovoru s Marmorsteinom izjavila je da je u vezi sa "SCUM-om mrtvo ozbiljna."[91] Alexandra DeMonte, međutim, smatra da je Solanas "kasnije izjavila da je manifest samo satira".[92]
Organizacija SCUM
Solanas je organizirala "javni forum za SCUM" na kojem se pojavilo oko četrdeset ljudi, uglavnom muškaraca koje je opisala "čudacima" i "mazohistima";[93] SCUM nije imao drugih članova osim nje same.[44] Prema Greer "nema dokaza da je S.C.U.M. ikad [imao drugih članova]" osim Solanas.[94]
U intervjuu s The Village Voiceom 1977. godine Solanas je izjavila da je SCUM "samo stilsko sredstvo. Nikad nije postojala organizacija SCUM – nikad nije niti nikad neće."[95] Solanas je izjavila da je o tome "mislila kao o stanju uma... žene koje razmišljaju na određen način pripadaju SCUM-u... [a] muškarci koji razmišljaju na određen način nalaze se u muškoj podružnici SCUM-a."[96]
SCUM kao pokrata
Fraza "Society for Cutting Up Men" ("Društvo za uništavanje muškaraca") nalazi se na naslovnici nezavisno objavljenog izdanja iz 1967. godine ispod naslova.[5] Ta inačica prethodi svim komercijalnim izdanjima. K tome, u izdanju The Village Voicea objavljenom 10. kolovoza 1967. nalazi se pismo uredniku koje je potpisala Valerie Solanas (iz SCUM-a, West 23rd Street), koje je zapravo odgovor na prethodno pismo koje je potpisala Ruth Herschberger (koje se nalazi u izdanju objavljenom 3. kolovoza 1967.) i u kojem se pita zašto se žene ne pobune protiv muškaraca. Solanas je ovako odgovorila: "Voljela bih obavijestiti nju i ostale ponosne, nezavisne žene poput nje da postoji SCUM (Društvo za uništavanje muškaraca), nedavno osnovana organizacija koja će vrlo brzo krenuti s radom (i doista mislim brzo) za nekoliko tjedana."[97]
Iako je "SCUM" u početku značilo "Društvo za uništavanje muškaraca",[e] ta se fraza zapravo ne pojavljuje nigdje u tekstu. Heller ke izjavila: "Ne postoje dokazi da je Solanas htjela da SCUM bude pokrata za 'Society for Cutting Up Men'."[102] Susan Ware tvrdi da je Solanasin izdavač Girodias izjavio da je SCUM pokrata za "Society for Cutting Up Men", nešto što Solanas naočigled nikad nije bila namjera.[103] Gary Dexter smatra da ga je Solanas nazvala SCUM Manifestom bez točki između slova SCUM. Dodao je: "Girodiasov način pisanja protivan njezinom kodificiranom naslovu još je jedan čin patrijarhalne intervencije, pokušaj za posjedovanjem."[f]
Riječ "SCUM" u tekstu se koristi kako bi se aludiralo na određenu vrstu žena, a ne na muškarce. Odnosi se na snažne žene, "SCUM – dominantne, sigurne, samouvjerene, gadne, nasilne, sebične, nezavisne, ponosne, pustolovne, vjetropiraste, arogantne žene koje se smatraju spremnima vladati svemirom, koje su došle do granica ovog 'društva' i spremne su otići dalje od onoga što ono može ponuditi".[105] Avital Ronell smatra da je "SCUM" kao pokrata "zakašnjeli dodatak" koji je Solanas kasnije odbacila.[g]
Utjecaj
Prema Lyon Manifesto je "ozloglašen i utjecajan", ali i "jedan od najranijih... [i] najradikalnijih" traktata koji su proizvela "različita područja američkih pokreta za oslobođenje žena". Lyon tvrdi da je "do 1969. postala neka vrsta Biblije" za Cell 16 u Bostonu.[72] Prema članku Arthura Goldwaga iz 2012. godine na blogu Southern Poverty Law Center Hatewatcha "Solanas se i dalje čita i citira u određenim feminističkim krugovima."[106] Heller ne smatra da bi se Manifesto trebalo smatrati klasikom feminizma jer odbacuje hijerarhiju veličine, ali je izjavila da "je i dalje utjecajan feministički tekst."[42]
Žene i pucnjava
Laura Winkiel smatra da je Solanasino pucanje u Andyja Warhola i Marija Amayu izravno povezano s Manifestom.[107][h][i] Nakon što je upucala Warhola Solanas je novinaru rekla: "Pročitajte moj manifest i reći će vam što sam."[108] Međutim, Heller smatra da Solanas "nije namjeravala povezati manifest i pucnjavu".[102] Harding tvrdi da "u Solanasinoj dvosmislenoj izjavi novinarima ne postoji čista indikacija da bi sadržaj manifesta mogao objasniti detalje njezinih djela, barem ne kao upute."[109] Harding je izjavila da je SCUM Manifesto "proširenje, a ne izvor performativnih činova, čak i kad je u pitanju nasilan čin kao što je pucanje u Warhola."[110]
Winkiel smatra da se revolucionarka Roxanne Dunbar preselila u SAD "uvjerena da je ženska revolucija započela"[13][111] i ondje je osnovala Cell 16, koji je slijedio program utemeljen na Manifestu.[112] Winkiel tvrdi da je Solanas "razljutilo" to što je ženski pokret "prisvojio" Manifesto,[113] ali da je "pucanje [u Warhola] prikazalo pravednički bijes feminističkog pokreta naspram patrijarhata".[78] Dunbar i Ti-Grace Atkinson smatraju da je Manifesto započeo "revolucionarni pokret",[78] a Atkinson (prema riječima Rich) Solanas je "prvom istaknutom šampionkom ženskih prava".[13] Greer smatra da je jezik Manifesta "radikalizirao" žene i potaknuo ih da napuste Nacionalnu organizaciju za žene (NOW),[46] a Winkiel dodaje da ih je nagnao da pristanu uz Solanas.[114] Prema riječima Greer Solanas se smatralo previše psihički bolesnom i previše povezanom s Warholom "da bi njezina poruka izbjegla perverzne konotacije".[46] Profesorica Davis Manifesto smatra "pretečom"[115] "poziva na oružje među pragmatičnim američkim feministicama"[115] i izjavila je da je "tada uživao... veliku popularnost".[116] Winkiel je komentirala da je Manifesto "utjecao na širenje 'kulture žene' i lezbijskog separatizma",[117] ali mu se "pripisuju zasluge za započinjanje pokreta protiv pornografije."[112][j] Friedan smatra da je Manifesto loš za feministički pokret i NOW.[67][118]
Film
Scum Manifesto naziv je i kraćeg filma iz 1976. koji su režirale Carole Roussopoulos i Delphine Seyrig. U filmu Seyrig recitira nekoliko paragrafa iz francuskog prijevoda Solanasina manifesta.[119][120]
Warhol je kasnije satirizirao cijeli događaj u filmu Women in Revolt, u kojem je grupu sličnoj S.C.U.M. nazvao "P.I.G." (Politically Involved Girlies, "Politički angažirane djevojčure").
Solanasin kreativni rad i odnos s Warholom prikazani su u filmu Upucala sam Andyja Warhola iz 1996. godine. Značajan dio filma govori o SCUM Manifestu i Solanasinim nesuglasicama s Warholom.
Televizija
U epizodi "Viva Los Muertos!" animirane humoristične TV serije The Venture Bros. lik Val direktno citira dijelove SCUM Manifesta.[121]
SCUM Manifesto pojavio se kao predmet radnje u FX-ovoj TV seriji Američka horor priča: Kult, a prvi je put vidljiv u epizodi "Valerie Solanas Died for Your Sins: Scumbag", koja je prvi put emitirana 17. listopada 2017. godine. Fikcionalizirana inačica Valerie Solanas, koju glumi Lena Dunham, tijekom epizode recitira sadržaj iz manifesta.
Književnost
Naslovna priča iz zbirke kratkih priča Mozgovi štakora Michaela Blumleina koristi se Manifestom kako bi ilustrirala mržnju glavnog muškog lika prema sebi i vlastitom spolu.
Godine 2006. švedska je autorica Sara Stridsberg objavila polufikcionalnu biografiju Valerie Solanas Drömfakulteten (Sposobnost sanjanja), u kojem se nekoliko puta aludira na Manifesto.[122] Dijelovi Manifesta također se navode u knjizi.
Nick Cave izjavio je da Solanas u Manifestu "podosta govori o onome što smatra muškošću i muškom psihologijom... da su zapravo muškarci na pola puta između ljudi i majmuna, neka vrsta glomaznih komada mesa, predatorskih komada mesa" i da je "prilično izvrsno štivo... određeni aspekt knjige doimao mi se istinitim." Cave je napisao roman Smrt Bunnyja Munroa, za koji je "izmislio lika koji je muški oblik Valerie Solanas."[123]
Glazba
Solanas se citira u knjižici debitantskog albuma Generation Terrorists Manic Street Preachersa. Solanas je izravno nadahnula i njegovu pjesmu "Of Walking Abortion" na trećem uratku The Holy Bible, čiji je naziv preuzet iz Solanasina rada. Liverpulski punk sastav Big in Japan skladao je pjesmu "Society for Cutting Up Men" izravno nadahnutu manifestom; talijanski progresivni rock sastav Area također je napisao pjesmu nadahnut Solanas pod imenom "SCUM", koja se pojavljuje na petom albumu Maledetti (Maudits). Britanska grupa S.C.U.M. nazvana je po manifestu.[124] Na albumu The Rose Has Teeth in the Mouth of a Beast skupine Matmos iz 2006. jedna se skladba zove "Tract for Valerie Solanas", u kojoj se nalaze dijelovi SCUM Manifesta.[125] Britanski alternativni sastav Young Knives 25. prosinca 2017. objavio je pjesmu "Society for Cutting Up Men".
Vidi i
Bilješke
- ↑ Manifesto je "oštra analiza ženskog odvajanja iz temeljnih ekonomskih i kulturnih resursa i njihovog nepromišljenog sudjelovanja u produživanju tih siromašnih uvjeta zbog psihološke podčinjenosti muškarcima."[49]
- ↑ "Glavna tema SCUM-a je da su muškarci zagadili svijet, da više nisu potrebni (pa čak ni u biološkom smislu) i da bi ih posve trebalo uništiti, po mogućnosti kriminalnim sredstvima kao što su sabotaža i umorstvo.... što brže, to bolje.").[50]
- ↑ Manifesto "zamišlja... nasilan puč"; "fantazija... političkog nasilja", Solanasino pucanje u Andyja Warhola još je jedna od njezinih "fantazija o političkom nasilju";[59] "zamišljena grupa feministica revolucionarki koje najavljuju svoje zauzimanje svijeta"; "četa revolucionarki" i "Solanas zamišlja kako žene izravno najavljuju rat... muškarcima", deklaracija koja "parodira maskulinu politiku"[60] "žene SCUM-a zauzet će sve dijelove društva... [služeći se, između ostalog,] ubojstvom".[61]
- ↑ Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Weather Underground, lijevo orijentirana politička organizacija koja je htjela srušiti američku vladu
- ↑ Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ "Eine brillante Satire – so als hätte Oscar Wilde beschlossen, Terrorist zu werden. Für meinen Warhol-Film hatte ich Dutzende von Zeitzeugen zu den Hintergründen von Solanas Attentat befragt und Berge von Berichten gelesen. Niemand hatte erwähnt, dass Valerie Solanas Talent und einen ausgeprägten Hang zur Komik hatte."[86]
- ↑ "Objašnjenje pokrate SCUM omogućila je nazivu da vrlo precizno bude preveden na ostale jezike: Manifest der Gesellschaft zur Vernichtung der Männer (1969.), Manifesto de la Organización para el Extermino del Hombre (1977.), Manifesto per l'eliminzione dei masch (1994.) i što god piše na češkom o tome (1998.)",[98] u The New York Timesu,[99] i drugdje,[100][101]
- ↑ "Nazvala ga je SCUM Manifesto, a pokrata nije tako napisana, ne postoje točke nakon slova u SCUM-u. To je naziv koji se pojavio na svim naknadnim izdanjima. Zapravo, čak i u ranijim inačicama knjige 'Society for Cutting Up Men' nigdje nije spomenuto (...) SCUM je glas tih žena, poput Valerie, pobješnjelih, siromašnih, usamljenih lezbijki izvan bilo kakve grupe ili društva, odbačenih, taloga, otpadaka, prognanih. Ološa ("scum"). Način na koji je Girodias napisao njezin kodificiran naslov još je jedan čin patrijarhalne intervencije, pokušaj za posjedovanjem."[104]
- ↑ "U određenim se trenutcima... ["Solanas"] odrekla pokrate naslova i negirala da znači 'Society for Cutting Up Men.' U pitanju je 'stilsko sredstvo' i zakašnjeli dodatak..."[98]
- ↑ Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.: "Valerie Solanas doista nije bila nitko dok nije upucala Andyja Warhola. Nakon što je The SCUM Manifesto umočen u krv, Solanas više nije morala čekati obožavatelje... Solanas je radikalna struja NOW-a smatrala 'važnom glasnogovornicom'..."
- ↑ Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.: "Valerie Solanas, autorica mizandrijskog traktata poznatog kao S.C.U.M. (Society for Cutting Up Men) Manifesto, upucala je Andyja Warhola.... [¶] Ženama generacije baby boomera ova i ostala uvodna paljba revolucije predstavljaju trenutke kanonske – i osobne – povijesti feminizma." i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.: "Solanasini pobornici smatraju da je pucanje u poznatu mušku avangardnu ličnost hrabra politička poruka poručena u ime oslobođenja žena".
- ↑ Pokret protiv pornografije pokret je koji se pornografiji protivi s feminističkog stajališta i ostalih stajališta
Izvori
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 6, 129–160 (poglavlje 6, str. 131–135, 137–142, 145–148 i 150–160), 208 & 218.
- ↑ 3,0 3,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 5,0 5,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Bernstein Weiss, Tracey (1978). The Rhetoric of Radical Feminism: A Pentadic Analysis of the Inception of a Rhetorical Movement. Temple University. str. 3
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 10,0 10,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (Chronology)
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 13,5 13,6 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 14,0 14,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 146
- ↑ 16,0 16,1 16,2 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Valerie Solanas Replies, in Smith, Howard, & Brian Van der Horst, Scenes, in The Village Voice, vol. XXII, br. 31, 1. kolovoza 1977., str. 29, cols. 1–2.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. ("CORRECT" velikim slovima)
- ↑ Jarla, Pertti (30. rujan 2011.). "Vintage vihapuhe (Vintage hate speech)" (Finnish). Suomen Kuvalehti. Inačica izvorne stranice arhivirana 31. siječanj 2012.. http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/vintage-vihapuhe Pristupljeno 31. siječanj 2012.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ "Denne bog burde slet ikke tildeles hjerter (This book should not be awarded hearts)" (Danish). Politiken. 8. ožujak 2010.. http://politiken.dk/kultur/boger/faglitteratur_boger/ECE918636/denne-bog-burde-slet-ikke-tildeles-hjerter/ Pristupljeno 2. veljača 2012.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Morgan, Robin, ed., Sisterhood Is Powerful: An Anthology of Writings From the Women's Liberation Movement (N.Y.: Random House, 1st ed. 1970), str. 514–519. Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'..
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (i vidi str. 15–16), dijelove SCUM Manifesto citiraju i Kolmar, Wendy i Frances Bartkowski, eds., Feminist Theory: A Reader (Mountain View, Calif.: Mayfield, 2000.) i Albert, Judith Clavir, & Stewart Edward Albert, eds., The Sixties Papers: Documents of a Rebellious Decade (1984.).
- ↑ Solanas, Valerie; Avital Ronell (2004). SCUM manifesto. London: Verso. ISBN 1-85984-553-3
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Solanas, Valerie, SCUM Manifesto (1967.), str. [1] (nezavisno objavljeno)
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 42,0 42,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 44,0 44,1 44,2 44,3 44,4 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 107.
- ↑ 46,0 46,1 46,2 46,3 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. "Solanas smatra da su 'muškarci i žene ["odvojeni"] od ljudskosti'; 'kako bi... se žene vratile ljudskosti... one istrebljuju muškarce.'"
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (Solanas je izjavila da "muškarci žude biti sve što žene jesu, tražeći degradaciju i feminizaciju.") i vidi str. 81, str. 99 n. 6 koja citira Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'..
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 50,0 50,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 51,0 51,1 51,2 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (Solanas se sviđala znanost i tehnologija i željela je distribuciju računala).
- ↑ 54,0 54,1 54,2 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 150.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi br. 79 ("bolji svijet kojim bi vladale žene").
- ↑ 58,0 58,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. ("zasigurno" "feminističko dopuštenje nasilja", "legitimacija... histerije kao terorističke sile").
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (Solanas muškarce smatra životinjama koje će biti lovljene i ubijene kao plijen, a ubojice će se služiti oružjima kao "faličkim simbolima okrenutim protiv muškaraca") ("muškarci su prave životinje", str. 148 i vidi str. 208).
- ↑ Dederer, Claire, Cutting Remarks u The Nationu, 14. lipnja 2004. (recenzija knjige), pristupljeno 29. lipnja 2011. ("Manifest poziva na istrebljenje muškaraca s planeta.")
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (Solanas, možda u stilu sviftovske satire, "vjerovala je da muškarce... treba ili preodgojiti ili eliminirati.")
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 67,0 67,1 Friedan, Betty, "It Changed My Life": Writings on the Women's Movement (Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press, 1st Harvard Univ. Press pbk. ed. 1998 (1963–1964, 1966, 1970–1976, 1985, 1991, & 1998) (ISBN 0-674-46885-6)), str. 138 ("Our Revolution Is Unique": Excerpt from the President's Report to NOW, 1968, u dijelu II, The Actions: Organizing the Women's Movement for Equality) ("taj SCUM Manifesto predlaže eliminaciju muškaraca!").
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.: muškarci bi trebali pripomoći međusobnom eliminacijom, pa i "racionalnim ubojstvom."
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.: "zagovara kolektivno zatiranje muškaraca."
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 72,0 72,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 155 ("visceralni odgovori").
- ↑ 75,0 75,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'., misleći pritom na "stavove koje zauzimaju mnoge Solanas i Weathermeni".
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. (u svojoj je srži manifest "socijalističko-materijalistička kritika", Heller smatra).
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 78,0 78,1 78,2 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Woods, Chavisa (21. svibanj 2019.). "Hating Valerie Solanas (And Loving Violent Men)" (engl.). http://www.full-stop.net/2019/05/21/features/chavisa-woods/solanas/ Pristupljeno 25. veljača 2020.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 155.
- ↑ Public Culture: Bulletin of the Project for Transnational Cultural Studies, vol. 8 (1995.), str. 524.
- ↑ Aaron, Charles (Rujan 1996.). "Rebel Girl". Spin Magazine, Vol. 12, br. 6, str. 86.
- ↑ Mary Harron (Ožujak/Travanj 1997). "S.C.U.M. Die Vernichtung". EMMA. Pristupljeno 29. studenog 2011.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Girodias, Maurice, Publisher's Preface (N.Y.: 1968.), u Solanas, Valerie, SCUM Manifesto (London: Olympia Press, 1971. (ISBN 0 700 410 30 9)), str. xi.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. ("Naravno da sam ozbiljna. Mrtvo sam ozbiljna")
- ↑ DeMonte, Alexandra (2010.). "Feminism: Second-Wave". In Chapman, Roger (ed). Culture Wars: An Encyclopedia of Issues, Viewpoints, and Voices. Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, str. 178, ISBN 978-1-84972-713-6
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.. Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'..
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Solanas, Valerie, "SCUM : High Gear" in The Village Voice (3. kolovoza 1967.), 31.
- ↑ 98,0 98,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Quote: "an extremist tract calling for the establishment of a 'Society for Cutting Up Men.'"
- ↑ Donovan, Josephine, Feminist Theory: The Intellectual Traditions (N.Y.: Continuum, 3d ed. 2000. (ISBN 0-8264-1248-3)), str. 157 br. 7
- ↑ Morgan, Robin, ed., Sisterhood Is Powerful: An Anthology of Writings From the Women's Liberation Movement (N.Y.: Random House, 1st ed. 1970), str. 514.
- ↑ 102,0 102,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Susan Ware, Stacy Lorraine Braukman, et al. (2005.). Notable American Women: A Biographical Dictionary Completing the Twentieth Century. Cambridge: Harvard University Press, str 603, ISBN 978-0-674-01488-6.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Solanas, Valerie, SCUM Manifesto (Valerie Solanas, 1967.), str. 16–17 (nezavisno objavljeno)
- ↑ Goldwag, Arthur (15. svibanj 2012.). "Intelligence Report Article Provokes Fury Among Men's Rights Activists". Hatewatch. Montgomery, Alab.: Southern Poverty Law Center. http://www.splcenter.org/blog/2012/05/15/intelligence-report-article-provokes-outrage-among-mens-rights-activists/ Pristupljeno 28. travanj 2013.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. ("jedini je čin nasilja koji je izravna posljedica manifesta") i str. 79 (Manifesto "je rezultirao jednim neuspješnim umorstvom").
- ↑ Smith, Howard (6. lipanj 1968.). "The Shot That Shattered the Velvet Underground". Village Voice
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.. Vidi i Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 112,0 112,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ 115,0 115,1 Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 147-148.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'. i vidi str. 79 (Manifesto "je rezultirao... lezbijskim separatizmom").
- ↑ Lua error in Modul:Footnotes at line 38: data for mw.loadData contains unsupported data type 'function'.
- ↑ Biet, Christian; Olivier Neveux (2007) (fr.). Une histoire du spectacle militant: théâtre et cinéma militants 1966-1981. Entretemps. str. 294. ISBN 2-912877-63-6
- ↑ Fleckinger, Hélène; Carou, Alain; Faucon, Térésa; Mc Nulty, Callisto; Noteris, Émilie (2018). SCUM Manifesto : film, texts and archives about the 1976 staged reading of extracts from Valerie Solanas’s SCUM Manifesto by Carole Roussopoulos and Delphine Seyrig. Paris: Naima Editions. ISBN 978-2-37440-100-3
- ↑ E. J. Feddes (2013). "The Venture Bros. – 'Viva Los Muertos!'". Spunkybean. http://www.spunkybean.com/best-tv-shows-on-tv/venture-brothers/the-venture-bros-viva-los-muertos/ Pristupljeno 21. lipanj 2013.
- ↑ Rosenberg, Tiina; Still Angry after All These Years, or Valerie Solanas under Your Skin; Theatre Journal; prosinac 2010.; br. 4, str. 529–534;
- ↑ "Nick Cave's Bunny Novel No Soft Touch". CBC News. 17. rujna 2009.
- ↑ "S.C.U.M. - Whitechapel (2011)". Recent blog singles. New Music United. 2011. http://newmusicunited.com/2011/08/16/s-c-u-m-whitechapel-2011/ Pristupljeno 27. studeni 2011.
- ↑ "Tract for Valerie Solanas". Inačica izvorne stranice arhivirana 26. srpanj 2006.. http://www.brainwashed.com/matmos/discog/ole677.html Pristupljeno 5. kolovoz 2006.
Bibliografija
- Castro, Ginette (1990). American Feminism: A Contemporary History. Translated by Elizabeth Loverde-Bagwell. New York, NY: New York University Press. ISBN 0-8147-1448-X. https://archive.org/details/americanfeminism00castrich (translated from Radioscopie du féminisme américain (Paris, France: Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques, 1984)
- Davis, Debra Diane (2000). Breaking up [at] Totality: a Rhetoric of Laughter. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press. ISBN 0809322285
- Dexter, Gary (2007). Why not Catch-21?: The Stories behind the Titles. London: Frances Lincoln. ISBN 978-0-7112-2796-5. https://archive.org/details/whynotcatch2100gary
- Drake, Temple; Kerekes, David (2004). Headpress Guide to the Counterculture: A Sourcebook for Modern Readers. Manchester: Headpress. ISBN 1900486350
- Echols, Alice (1983). "The new feminism of yin and yang". Unutar Ann Barr Snitow, Christine Stansell & Sharon Thompson. Powers of Desire: The Politics of Sexuality. New York, NY: Monthly Review Press. ISBN 0-85345-610-0. https://archive.org/details/powersofdesirepo00snitrich
- Echols, Alice (1989). Daring to Be Bad: Radical Feminism in America 1967–1975. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. ISBN 0-8166-1787-2. https://archive.org/details/daringtobebadrad0000echo
- Fahs, Breanne (2014). Valerie Solanas. The Feminist Press. ISBN 9781558618480
- Faso, Frank; Lee, Henry; 5. lipnja 1968.; Actress defiant: 'I'm not sorry'; Daily News; New York; vol. 49, br. 297
- Fleckinger, Hélène; Carou, Alain; Faucon, Térésa; Mc Nulty, Callisto; Noteris, Émilie (2018). SCUM Manifesto : film, texts and archives about the 1976 staged reading of extracts from Valerie Solanas’s SCUM Manifesto by Carole Roussopoulos and Delphine Seyrig. Paris: Naima Editions. ISBN 978-2-37440-100-3
- Greer, Germaine (1971). The Female Eunuch. New York, NY: McGraw-Hill
- Harding, James Martin (2010). "Forget Fame. Valerie Solanas, the Simplest Surrealist Act, and the (Re)Assertion of Avant-Garde Priorities". Cutting Performances: Collage Events, Feminist Artists, and the American Avant-Garde. Ann Arbor: University of Michigan Press. ISBN 978-0-472-11718-5
- Heller, Dana (2008). "Shooting Solanas: radical feminist history and the technology of failure". Unutar Victoria Hesford & Lisa Diedrich. Feminist Time against Nation Time: Gender, Politics, and the Nation-State in an Age of Permanent War. Lanham, MD: Lexington. ISBN 978-0-7391-1123-9
- Hewitt, Nancy A. (2004). "Solanas, Valerie". Unutar Susan Ware & Stacy Lorraine Braukman. Notable American Women: A Biographical Dictionary Completing the Twentieth Century. Cambridge, MA: Belknap Press. ISBN 0-674-01488-X
- Hoberman, J. (2003). The Magic Hour: Film at Fin de Siècle. Philadelphia, PA: Temple University Press. ISBN 1-56639-996-3
- Jansen, Sharon L. (2011). Reading Women's Worlds from Christine de Pizan to Doris Lessing: A Guide to Six Centuries of Women Writers Imagining Rooms of Their Own. New York, NY: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0-230-11066-3
- Lord, Catherine; Wonder Waif Meets Super Neuter; 2010.; October; br. 132, str. 135–163
- Lyon, Janet (1991). Transforming manifestoes: a second-wave problematic. 5. str. 101–127
- MarmorsteinRobert; SCUM goddess: a winter memory of Valerie Solanis; 13. lipnja 1968.; The Village Voice; str. 9–20
- Penner, James (2011). Pinks, Pansies, and Punks: The Rhetoric of Masculinity in American Literary Culture. Bloomington, IN: Indiana University Press. ISBN 978-0-253-22251-0
- Purkis, Jon; Bowen, James (1997). Twenty-First Century Anarchism: Unorthodox Ideas for a New Millennium. London: Cassell. ISBN 978-0304337422
- Ric, B. Ruby, Manifesto destiny: drawing a bead on Valerie Solanas; 1993., Voice Literary Supplement; vol. 119, str. 16–17, The Village Voice, New York
- Ronell, Avitel (2004). "Deviant payback: the aims of Valerie Solanas". SCUM Manifesto. London: Verso. ISBN 1-85984-553-3
- Siegel, Deborah (2007). Sisterhood, Interrupted: From Radical Women to Grrls Gone Wild. New York, NY: Palgrave Macmillan. ISBN 978-1-4039-8204-9. https://archive.org/details/sisterhoodinterr0000sieg
- Singleton, Carl; Knight, Jeffrey A.; Wildin, Rowena (1999). The Sixties in America. Pasadena, CA: Salem Press. ISBN 0-89356-982-8. https://archive.org/details/sixtiesinamerica02sing
- Smith, Howard; Van der Horst, Brian; Scenes: Valerie Solanas interview; 25. srpnja 1977., The Village Voice, vol. XXII, br. 30
- Solanas, Valerie (1968). SCUM Manifesto. Olympia Press
- Winkiel, Laura (1999). "The 'Sweet Assassin' and the Performative Politics of SCUM Manifesto". Unutar Patricia Juliana Smith. The Queer Sixties. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-92168-8