Poklonstvo mudraca: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje
Bot: Automatski unos stranica
 
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{Commonscat(.*?)}} +)
 
Redak 17: Redak 17:
{{Portal Kršćanstvo}}
{{Portal Kršćanstvo}}
{{Portal Likovna umjetnost}}
{{Portal Likovna umjetnost}}
{{Commonscat|Adoration of the Magi}}
 
* [[Sveta tri kralja]]
* [[Sveta tri kralja]]
* [[Poklonstvo pastira]]
* [[Poklonstvo pastira]]

Posljednja izmjena od 29. studeni 2021. u 21:42

Prikaz Poklonstva mudraca s ranokršćanskog sarkofaga iz 4. st., Vatikanski muzeji, Rim.
Dirk Bouts, Poklonstvo mudraca, 1468., ulje na platnu, 63 × 62 cm, Alte Pinakothek, München.

Poklonstvo mudraca ili Poklonstvo kraljeva je tradicionalno naziv za kršćansku scenu u kojoj biblijski mudraci ili kraljevi (na zapadu češće prikazani kao kraljevi) pronalaze Isusa prateći betlehemsku zvijezdu, te mu poklanjaju darove zlata, tamjana, i mirte. U crkvenom kalendaru, ovaj se događaj slavi kao Epifanija. Kršćanska ikonografija je značajno proširila ovaj događaj koji je opisan u drugom poglavlju Evanđelja po Mateju (2:1-11) te iskoristila činjenicu da je Isus bio prepoznat, od najranije mladosti, kao Kralj svijeta.

Na najranijim prikazima mudraci su prikazani u perzijskoj odjeći s hlačama i frigijskim kapama, obično u profilu, kako napreduju jedan za drugim noseći darove ispred sebe. Koristili su kasnoantički prikaz barbara koji se klanjaju rimskom Caru nudeći darove zlata. Najraniji poznati prikazi Poklonstva mudraca su iz slika u katakombama i reljefima sa sarkofaga iz 4. stoljeća. Kraljevske krune se pojavljuju tek u 10. stoljeću, te pretežito na zapadu, a njihove halje gube bilo kakav orijentalni prizvuk.[1] Kasniji bizantski prikazi često dodaju malene šešire u obliku čunjeva čiji je značaj upitan. Do tada su prikazivani kao vršnjaci, ali tada umjetnici dolaze na ideju da kroz te likove prikažu tri različita ljudska doba: osobito lijep je primjer na fasadi katedrale u Orvietu.

Povremeno od 12. stoljeća, a najčešće na sjeveru Europe od 15. stoljeća, mudraci predstavljaju tri različita (tada poznata) dijela svijeta: Baltazar je često prikazan kao mladi Afrikanac ili Maur, a stari Gašpar je imao orijentalne karakteristike, najčešće kroz odjeću. Od 14. stoljeća prikazuje se njihovo veliko bogatstvo, pokloni se nalaze u spektakularnim zlatarskim kutijama, a odjeći mudraca se posvećuje veća pozornost.[1] Od 15. stoljeća Poklonstvo mudraca je ujedno i prikaz u kojemu umjetnik može iskazati svu svoju vještinu u kompliciranom prikazivanju masovnih scena koje uključuju konje i kamile, ali i vještinu materijalizacije raznih tekstura poput: svile, krzna, dragulja i zlata nasuprot drvu štalice, slame Isusove postelje i grubih tkanina Josipove i Marijine odjeće.

Prikaz obično uključuje i različite životinje: vol i magarac iz prikaza "Rođenje Kristovo" su obično tu, ali također i konji, kamile, psi, pa čak i kraljevski sokolovi, a ponekad i druge životinje poput ptica na gredama štalice. Od 15. stoljeća Poklonstvo mudraca se nalazi uz scenu "Poklonstva pastira iz Evanđelja po Luki (2:8-20). To je prilika da se unese još više ljudske i životinjske raznolikosti; na nekim kompozicijama (npr. nekim triptisima) ove dvije scene su sučeljene kao okvir za glavnu rođenja.

Bartolomé Esteban Murillo, Poklonstvo mudraca, Prado, Madrid.

Izvori[uredi]

  1. 1,0 1,1 G. Schiller, Ikonografija kršćanske umjetnosti, Br. I,1971. (Englesko izdanje u prijevodu: Lund Humphries, London, str.100.-114. i 245.-298., ISBN 853312702

Poveznice[uredi]