Razlika između inačica stranice »Mahajana«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (bnz)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Mahajana'''-->'''Mahajana''' ([[Sanskrt|sanskritski]]: ''mahayana'', महायान, "Veliko vozilo", [[Kineski jezik|kineski]]: 大乘, ''Dàshèng''; [[Japanski jezik|japanski]]: 大乗, ''Daijō''; [[Korejski jezik|korejski]]: 대승, ''Dae-seung''; [[Vijetnamski jezik|vijetnamski]]: ''Đại Thừa''; [[Tibetanski jezik|tibetski]]: ''theg-pa chen-po''; [[Mongolski jezik|mongolski]]: ''yeke kölgen'') je klasifikacija u [[Budizam|budizmu]] koja se koristi u različitim smislovima.
Mahajana''' ([[Sanskrt|sanskritski]]: ''mahayana'', महायान, "Veliko vozilo", [[Kineski jezik|kineski]]: 大乘, ''Dàshèng''; [[Japanski jezik|japanski]]: 大乗, ''Daijō''; [[Korejski jezik|korejski]]: 대승, ''Dae-seung''; [[Vijetnamski jezik|vijetnamski]]: ''Đại Thừa''; [[Tibetanski jezik|tibetski]]: ''theg-pa chen-po''; [[Mongolski jezik|mongolski]]: ''yeke kölgen'') je klasifikacija u [[Budizam|budizmu]] koja se koristi u različitim smislovima.


# Najčešće, kako uglavnom piše u rječnicima, to je jedna od dvije glavne postojeće grane današnjega budizma; druga je [[Teravada]].
# Najčešće, kako uglavnom piše u rječnicima, to je jedna od dvije glavne postojeće grane današnjega budizma; druga je [[Teravada]].

Trenutačna izmjena od 11:56, 23. ožujka 2022.

Mahajana (sanskritski: mahayana, महायान, "Veliko vozilo", kineski: 大乘, Dàshèng; japanski: 大乗, Daijō; korejski: 대승, Dae-seung; vijetnamski: Đại Thừa; tibetski: theg-pa chen-po; mongolski: yeke kölgen) je klasifikacija u budizmu koja se koristi u različitim smislovima.

  1. Najčešće, kako uglavnom piše u rječnicima, to je jedna od dvije glavne postojeće grane današnjega budizma; druga je Teravada.
  2. Međutim, uobičajena upotreba u Mahajani, u smislu pod 1. je ukazivanje na razinu duhovne motivacije i prakse, naime na Bodisatvajanu, bodisatvino vozilo, Mahajanu, veliko vozilo, ili veliko prijevozno sredstvo — za prijevoz svih živih bića do nirvane — a to je možda najtočnije i najpreciznije.
  3. Izraz Mahajana također se često koristi isključivo u značenju Vađrajane, pojma koji se i sam koristi u više različitih smislova.

Deset bitnih značajki doktrine prema Yogacara školi [1]:31, 32, 65-74

Mahajana budizam ne prepoznaje postojanje bića koje stoji odvojeno od svojih "stvorenja." Niti vjeruje u dušu, ako se pod dušom smatra atman, koji se tajno sakriva iza svih mentalnih aktivnosti i upravlja s njima. Naime, budisti otvoreno negiraju postojanje takvog bića.

  1. Imanentno postojanje svih stvari u univerzalnoj duši očuvanja.
  2. Tri vrste znanja: iluzija (osjetilna percepcija), relativno znanje i apsolutno znanje.
  3. Shvaćanje idealnosti svemira kada se postigne savršeno znanje.
  4. Šest paramita koji su sredstvo za savršeno znanje: (1) velikodušnost, (2) moralna pravila, (3) strpljenje, (4) revnost, (5) meditacija i (6) znanje.
  5. Postoji deset stupnjeva do postignuća Budastva.
  6. Osim moralnih pravila za akcije tijela i govora postoje i duhovna pravila. Bodisatva ih može, za dobrobit čovječanstva, i prekršiti ako je potrebno.
  7. Bodisatva ne izbjegava "prah svjetovnosti" i ne boji se kruga rađanja i umiranja.
  8. Intelektualna superiornost u odnosu na sljedbenike Hinajane.
  9. Nedjeljivost nirvane od kruga rađanja i umiranja.
  10. Doktrina Trikaje: (1) Dharmakaja, (2) Nirmanakaja i (3) Sambhogakaja.

Osnovne definicije

Karma

Karma je budistički termin za etički zamišljen zakon uzroka i posljedice koji vrijedi nad svim zakonima svugdje i cijelo vrijeme.[1]:33

Neznanje

Neznanje je subjektivni aspekt karme koji, kako budisti vjeruju, uključuje svjesna bića u krug rađanja i umiranja.[1]:35

Dharmakaja

Dharmakaja, što znači "tijelo ili sustav bića" je, prema Mahajani, krajnja stvarnost koja je osnova za sve partikularne pojave.[1]:45,46

Nirvana

Nirvana, prema budistima, ne označava uništenje svijesti, ili privremenu ili trajnu suspenziju mentalne aktivnosti, nego je uništenje pojma ego supstancije i svih želja koje nastaju na osnovi tog vjerovanja. Ali to označava samo negativnu stranu, dok je pozitivna strana sadržana u univerzalnoj ljubavi ili simpatiji prema svim bićima.[1]:50,51

Vidi još

Izvori

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Daisetz Teitaro Suzuki, Outlines of Mahayana Buddhism, Luzac and Company, London, 1907