Razlika između inačica stranice »Teatar apsurda«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
m
m
Redak 6: Redak 6:
==Etimologija==
==Etimologija==


Kada je francuski [[Albert Camus]] je u svom eseju "Mit o Sizifu" 1942. godine objasnio ljudsko postojanje kao beznačajno ili apsurdno, te ideje su dramopisci uzeli kao temelj za pisanje svojih djela koja su postala popluarna tokom 1950-tih i 1960-tih i koje je kritičar [[Martin Esslin]] prvo opisao u eseju iz 1960. godine "The theatre of the Absurd" hrv. kazalište apsurda i s time stvorio skupno ime koje je označavao taj žanr kazaličta. Nedugo poslje objavljivanja svog eseja, Esslin je izdao istoimenu knjigu 1962. u kojem je pomnije opisao stil prestave i teme s kojima "teatar apsruda" bave i time popularizirao taj izraz u javnost.{{cite book |title=The Theatre of the Absurd |first=Martin |last=Esslin |year=1961 |oclc=329986 }}</ref>
Kada je francuski [[Albert Camus]] je u svom eseju "Mit o Sizifu" 1942. godine objasnio ljudsko postojanje kao beznačajno ili apsurdno, te ideje su dramopisci uzeli kao temelj za pisanje svojih djela koja su postala popluarna tokom 1950-tih i 1960-tih i koje je kritičar [[Martin Esslin]] prvo opisao u eseju iz 1960. godine "The theatre of the Absurd" hrv. kazalište apsurda i s time stvorio skupno ime koje je označavao taj žanr kazaličta. Nedugo poslje objavljivanja svog eseja, Esslin je izdao istoimenu knjigu 1962. u kojem je pomnije opisao stil prestave i teme s kojima "teatar apsruda" bave i time popularizirao taj izraz u javnost.<ref>{{cite book |title=The Theatre of the Absurd |first=Martin |last=Esslin |year=1961 |oclc=329986 }}</ref>


Inače, teatar ili kazalište apsurda pokriva širku lepezu predstava koje su komedije, parodije, tragikomedije, strave, nadrealistične, ili pseudo realistične. Glavne karakteristike predstava:
Inače, teatar ili kazalište apsurda pokriva širku lepezu predstava koje su komedije, parodije, tragikomedije, strave, nadrealistične, ili pseudo realistične. Glavne karakteristike predstava:
Redak 16: Redak 16:
* dialozi koji su puni klišea, ponavljanja, i besmislenih rečenica
* dialozi koji su puni klišea, ponavljanja, i besmislenih rečenica


 
==Vrela==
{{izvori}}


[[Kategorija:Drama]]
[[Kategorija:Drama]]

Inačica od 01:19, 3. ožujka 2023.

Uprizorenje drame U očekivanju Godota na kazališnim daskama

Teatar apsurda je zajednički naziv za pokret unutar kazališta i djelimice unutar književnosti, koji se prvenstveno odigrava nakon Drugog svjetskog rata. Nerijetko je korišten stilski izražaj šoka u teatra apsurda da bi se naglasio absurd življenja, što se često svodilo na izjednačavanje s besmislom. Većina kazališnih djela je napisana na francuskom a većina absurdista je djelovala u Parizu – iako nisu bili Francuzi. Glavnim predstavnicima teatra apsurda smatraju se Fernando Arrabal, Samuel Beckett, Jean Genet i Eugène Ionesco.

Među poznatijim kazališnim komadima vrijedno je spomenuti Beckettov U očekivanju Godota – u kojem se ništa ne dešava – kao i Nosorog i Ćelava pjevačica, oba Ionescova.

Etimologija

Kada je francuski Albert Camus je u svom eseju "Mit o Sizifu" 1942. godine objasnio ljudsko postojanje kao beznačajno ili apsurdno, te ideje su dramopisci uzeli kao temelj za pisanje svojih djela koja su postala popluarna tokom 1950-tih i 1960-tih i koje je kritičar Martin Esslin prvo opisao u eseju iz 1960. godine "The theatre of the Absurd" hrv. kazalište apsurda i s time stvorio skupno ime koje je označavao taj žanr kazaličta. Nedugo poslje objavljivanja svog eseja, Esslin je izdao istoimenu knjigu 1962. u kojem je pomnije opisao stil prestave i teme s kojima "teatar apsruda" bave i time popularizirao taj izraz u javnost.[1]

Inače, teatar ili kazalište apsurda pokriva širku lepezu predstava koje su komedije, parodije, tragikomedije, strave, nadrealistične, ili pseudo realistične. Glavne karakteristike predstava:

  • likovi koji su uhvaćeni u beznadežnim situacijama
  • likovi koji nemaju kontrolu nad svojom situacijom i jednostavno su marionete kojima upravljaju neke nevidljive sile
  • kaotične radnje
  • radnje koje su pune parodija
  • beskonačno ponavljanje situacija
  • dialozi koji su puni klišea, ponavljanja, i besmislenih rečenica

Vrela

  1. Esslin, Martin (1961). The Theatre of the Absurd. OCLC 329986