More actions
Bot: Automatski unos stranica |
m Bot: Automatska zamjena teksta (-{{cite book +{{Citiranje knjige) |
||
Nije prikazana jedna međuinačica | |||
Redak 8: | Redak 8: | ||
Na tlocrtu se vidi mali [[atrij]] kroz koji se ulazi u jednostavan pravokutni prostor, presvođen u sredini kupolom, a sa strane bačvastim [[svod]]om. [[Oltar]] je smješten u pravokutnoj niši, također presvođenu kupolom. Njoj simetrično odgovara kupola u atriju. | Na tlocrtu se vidi mali [[atrij]] kroz koji se ulazi u jednostavan pravokutni prostor, presvođen u sredini kupolom, a sa strane bačvastim [[svod]]om. [[Oltar]] je smješten u pravokutnoj niši, također presvođenu kupolom. Njoj simetrično odgovara kupola u atriju. | ||
Građevina je proporcionalna i sastavljena od geometrijskih, pravilnih, jednostavnih likova i tijela<ref name=EB>{{ | Građevina je proporcionalna i sastavljena od geometrijskih, pravilnih, jednostavnih likova i tijela<ref name=EB>{{Citiranje knjige | year=2007. | title=Brunelleschi, Filippo: Architectural career | publisher=Encyclopædia Britannica}}</ref>. Tlocrt je pravokutna mreža u kojoj je modul raspon između dva stupa ([[travej]]). Unutrašnjost je jednostavna, pregledna i statična, a ukrašena je kontrastom sive boje i bjeline zida. Tamnosivom bojom i plitkim [[reljef]]om su istaknute granice arhitektonskih dijelova koji su geometrijski i uključuju pod i kupolu. | ||
Svjetlost ulazi ravnomjerno kroz prozore pored vrata i na kupoli, te osvjetljava svaki dio i pogoduje preglednosti, jasnoći i statičnosti prostora. Fasada također djeluje statično i mirno jer su vertikale i horizontale uravnotežene. [[Proporcije|Proporcionalnost]] (prozor – arkada: čitav prostor) je ostvarena po zakonu zlatnog reza. | Svjetlost ulazi ravnomjerno kroz prozore pored vrata i na kupoli, te osvjetljava svaki dio i pogoduje preglednosti, jasnoći i statičnosti prostora. Fasada također djeluje statično i mirno jer su vertikale i horizontale uravnotežene. [[Proporcije|Proporcionalnost]] (prozor – arkada: čitav prostor) je ostvarena po zakonu zlatnog reza. | ||
Okrugle medaljone [[apostol]]a koji sjede načinio je [[Luca Della Robbia]], koji je također načinio i dekoracije na kupoli predvorja.<ref>{{ | Okrugle medaljone [[apostol]]a koji sjede načinio je [[Luca Della Robbia]], koji je također načinio i dekoracije na kupoli predvorja.<ref>{{Citiranje knjige | year=2007. | title=Della Robbia, Luca | publisher=Encyclopædia Britannica}}</ref> Pretpostavlja se kako je unutarnje medaljone [[evanđelist]]a načinio sam [[Donatello]]. | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Redak 20: | Redak 20: | ||
==Izvori== | ==Izvori== | ||
{{Izvori}} | {{Izvori}} | ||
Posljednja izmjena od 17. studeni 2021. u 04:50
Kapela Pazzi (tal.: Cappella dei Pazzi) je kapela unutar južnog klaustra Bazilike Svetog Križa u Firenci; djelo arhitekta Filippo Brunelleschija iz 1446., koja se drži za najrevolucionarniju građevinu svog doba - rane renesanse.
Kapitelsku dvoranu samostana financirala je obitelj Pazzi, čije je bogatstvo bilo drugo u Firenci, odmah poslije obitelji Medici, te je nazvana po njima. Kapela je dovršena od 1442.-1446., gotovo dvadeset godina poslije smrti njezina arhitekta koji ju je dizajnirao oko 1429. god.[1] Stoga neki smatraju kako je doista on odgovoran za njezin plan, ali za njezinu izvedbu i izgradnju kreditiraju arhitekte kao što su Giuliano da Maiano ili Michelozzo[2]
Brunelleschi je na njoj uklopio sve već poznate arhitektonske elemente (polukružni luk, bačvasti svod, trijumfalni luk, arkade, kupola, narteks, centralni tip, grčki križ, kasetiranje, grčki stupovni redovi i zlatni rez) u nov i jedinstven sklop. Na pročelju ima red korintskih stupova koje u sredini prekida polukružni luk čime se naglašavaju ulazna vrata u kapelu. Samo pročelje je kao narteks ranokršćanske crkve.
Na tlocrtu se vidi mali atrij kroz koji se ulazi u jednostavan pravokutni prostor, presvođen u sredini kupolom, a sa strane bačvastim svodom. Oltar je smješten u pravokutnoj niši, također presvođenu kupolom. Njoj simetrično odgovara kupola u atriju.
Građevina je proporcionalna i sastavljena od geometrijskih, pravilnih, jednostavnih likova i tijela[1]. Tlocrt je pravokutna mreža u kojoj je modul raspon između dva stupa (travej). Unutrašnjost je jednostavna, pregledna i statična, a ukrašena je kontrastom sive boje i bjeline zida. Tamnosivom bojom i plitkim reljefom su istaknute granice arhitektonskih dijelova koji su geometrijski i uključuju pod i kupolu.
Svjetlost ulazi ravnomjerno kroz prozore pored vrata i na kupoli, te osvjetljava svaki dio i pogoduje preglednosti, jasnoći i statičnosti prostora. Fasada također djeluje statično i mirno jer su vertikale i horizontale uravnotežene. Proporcionalnost (prozor – arkada: čitav prostor) je ostvarena po zakonu zlatnog reza.
Okrugle medaljone apostola koji sjede načinio je Luca Della Robbia, koji je također načinio i dekoracije na kupoli predvorja.[3] Pretpostavlja se kako je unutarnje medaljone evanđelista načinio sam Donatello.
-
Kupola kapele trijema. -
Detalj unutrašnjosti s Donatelovim reljefima Evanđelista.
Izvori
- ↑ 1,0 1,1 Brunelleschi, Filippo: Architectural career. Encyclopædia Britannica. 2007.
- ↑ Paul Goldberger, Challenge to the Origin of a Florentine Chapel, New York Times, 1. siječnja 1997., str. 1., 30. (engl.) Pristupljeno 16. studenoga 2016.
- ↑ Della Robbia, Luca. Encyclopædia Britannica. 2007.