Razlika između inačica stranice »Disketa«
(Bot: Automatski unos stranica) |
m (bnz) |
||
Redak 1: | Redak 1: | ||
{| {{prettytable}} align=right border=1 | |||
| colspan = 3 | [[Datoteka:Floppy disk 2009 G1.jpg|središte|260px]] | | colspan = 3 | [[Datoteka:Floppy disk 2009 G1.jpg|središte|260px]] | ||
|- | |- |
Trenutačna izmjena od 03:55, 13. travnja 2022.
završno sa široko prihvaćenom (3½-inčnom HD). | ||
Veličina diska | Godina | Zapremina |
---|---|---|
8-inčna | 1971. | 80 kB |
8-inčna | 1973. | 256 kB |
8-inčna | 1974. | 800 kB |
8-inčna dvostrana | 1975. | 1MB |
5¼-inčna | 1976. | 110 kB |
5¼-inčna DD | 1977. | 360 kB |
5¼-inčna QD | 1978. | 1.2 MB |
3-inčna | 1982. | 320 kB |
3½-inčna | 1983. | 720 kB |
3½-inčna HD | 1987. | 1.44 MB |
Disketa ili kolokvijalno također poznata pod nazivom floppy disk je uređaj za spremanje podataka unutar računala koji se sastoji od savitljive (eng. floppy = savitljiv) tanke okrugle ploče presvučene tankim slojem magnetske tvari koja se nalazi unutar jedne plastične omotnice kvadratnog oblika. Za čitanje i pisanje diskete koristi se disketna jedinica (eng. floppy disk drive) ili skraćeno FDD.
Disketa se može izmjenjivati između pogonskih mehanizama. Pogonski mehanizam za takve diskove ugrađen je u računala, a diskovi se mogu jednostavno vaditi i umetati u računala i prenositi iz računala u računalo.
Disk je smješten u košuljicu koja ga štiti od oštećenja. Unutrašnjost košuljice presvučena je posebnom tvari koja štiti disk od trenja koje nastaje u dodiru s košuljicom.
Povijest razvoja
- 8-inčna disketa
- 5¼-inčna minidisketa
- 3½-inčna mikrodisketa
- 3-inčna mikrodisketa
Način rada
Disketa se kao i ostali magnetni diskovi sastoji od glava (heads), cilindara (cylinders) i sektora (sectors). Glava diskete je zapravo jedna njezina strana, cilindar je jedna kružnica oko središta koja se nalazi na jednoj glavi, a cilindri su podijeljeni na sektore. Na klasičnoj disketi od 1,44MB nalaze se 2 glave, 80 cilindara s po 18 sektora, svaki od po 512 bajta.
Zanimljivosti
- kod Atari ST indikacijsko svjetlo na disketnim jedinicama bilo je moguće kontrolirati s programom, i ovo su koristile računalne igre kao na primjer Lemmings.
- kod disketnih jedinica Commodore 1541 i 1571 bilo je moguće programski upravljati s pozicijom glave za čitanje/pisanje, te su mnogi demo programi koristili ovu funciju tako što su slali glavu različitim brzinama prema nultoj traci (traka u kojem se zaustavljala glava) i tako su se stvarale vibracije kojima su se proizvodili razni zvučni efekti ili muzika.