Mrtvo ime: razlika između inačica
Bot: Automatski unos stranica |
m bnz |
||
Nisu prikazane 2 međuinačice | |||
Redak 1: | Redak 1: | ||
Mrtvo ime''' je ime [[Transrodnost|transrodne]] ili [[Nebinarni rod|nebinarne]] osobe koje je ta osoba dobila po rođenju, a u međuvremenu ga je, uslijed [[Rodna neusaglašenost|rodne neusaglašenost]]<nowiki/>i, promijenila. Upotreba ovog imena bez pristanka te osobe smatra se diskriminacijom.<ref name=JSP>{{Cite journal|last=Sinclair-Palm|first=Julia|date=2017-05-01|title="It's Non-Existent": Haunting in Trans Youth Narratives about Naming|url=https://educate.bankstreet.edu/occasional-paper-series/vol2017/iss37/7|journal=Occasional Paper Series|volume=2017|issue=37|issn=2375-3668}}</ref> Upotreba mrtvog imena može biti slučajno; međutim, može se koristiti i za "agresivno odbacivanje" [[Rodni identitet|rodnog identiteta osobe]].<ref name=JSP/><ref>{{Citiranje knjige|last=Stanborough|first=Rebecca|url=https://books.google.com/books?id=kim6DwAAQBAJ&q=deadnaming&pg=PA35|title=She/He/They/Them: Understanding Gender Identity|date=February 2020|publisher=Capstone|isbn=978-0-7565-6561-9|language=en}}</ref> | |||
Koncept mrtvog imena izazvao je znatne kontroverze. Pristalice normalizacije transrodnog identiteta tvrde da je korištenje mrtvog imena dio [[transfobija|neprijateljstva koje doživljajaju trans osobe]].<ref>{{ | Koncept mrtvog imena izazvao je znatne kontroverze. Pristalice normalizacije transrodnog identiteta tvrde da je korištenje mrtvog imena dio [[transfobija|neprijateljstva koje doživljajaju trans osobe]].<ref>{{Citiranje weba|last=women.|date=2017-03-17|title=Deadnaming A Trans Person Is Violence — So Why Does The Media Do It Anyway?|url=https://www.huffpost.com/entry/deadnaming-a-trans-person-is-violenceso-why-does_b_58cc58cce4b0e0d348b3434b|access-date=2020-01-02|website=HuffPost|language=en}}</ref> Mrtvo ime mogu slučajno koristiti i ljudi koji inače podržavaju trans osobe, poput podržavajućih članova obitelji ili dugogodišnjih prijatelja koji još nisu navikli na korištenje novog imena pojedinca. Međutim, ova pojava može biti i očita agresija ili suptilna [[mikroagresija]] koja ukazuje na to da meta nije u potpunosti prepoznata kao član društva.<ref name=BAR>{{Citiranje knjige|last=Rogers|first=Baker A.|url=https://books.google.com/books?id=e2_KDwAAQBAJ&q=deadnaming&pg=PA27|title=Trans Men in the South: Becoming Men|date=2020-01-31|publisher=Rowman & Littlefield|isbn=978-1-7936-0034-9|language=en}}</ref> | ||
Čak i među onima koji podržavaju trans identitete, postoji spor oko prikladnosti upotrebe bivših i mrtvih imena kao legitimnog koncepta. Christopher Reed, profesor povijesti i izučavatelj queer kulture, tvrdio je da prigovaranje mrtvom imenovanju "koči napore ka samoprihvaćanju i integraciji".<ref>{{ | Čak i među onima koji podržavaju trans identitete, postoji spor oko prikladnosti upotrebe bivših i mrtvih imena kao legitimnog koncepta. Christopher Reed, profesor povijesti i izučavatelj queer kulture, tvrdio je da prigovaranje mrtvom imenovanju "koči napore ka samoprihvaćanju i integraciji".<ref>{{Citiranje weba|last=Reed|first=Christopher|date=2018-11-22|title=AXIOMATIC|url=http://english.la.psu.edu:80/global-images/AXIOMATIC.pdf|url-status=dead|archive-url=https://web.archive.org/web/20181122214952/http://english.la.psu.edu:80/global-images/AXIOMATIC.pdf|archive-date=2018-11-22|access-date=2020-05-26}}</ref> Drugi tvrde da sloboda korištenja mrtvih imena nije obuhvaćena načelima akademske slobode.<ref>{{Citiranje weba|last=Lavery|first=Grace|title=Grad School As Conversion Therapy|url=https://blog.lareviewofbooks.org/essays/grad-school-conversion-therapy/|access-date=2020-05-26|website=BLARB|language=en-US}}</ref> Sporovi oko legitimiteta korištenja mrtvih imena doveli su do oštrih sporova u queer zajednici, neki vjeruju da je samo korištenje mrtvih imena opipljiva šteta, a drugi tvrde da je potez za sprečavanje mrtvih imena jednak "kampu za preodgoj".<ref>{{Citiranje weba|title=Conversion Therapy v. Re-education Camp: Open Letter to Grace Lavery|url=https://blog.lareviewofbooks.org/essays/conversion-therapy-v-re-education-camp-open-letter-grace-lavery/|access-date=2020-05-26|website=BLARB|language=en-US}}</ref> | ||
Znanstvenici koji se bave queer kulturom teoretizirali su da trans ljudi inzistiraju na sprječavanju korištenja mrtvih imena dijelom i kao strategija samopotvrđivanja onoga što dolazi: "inzistiranjem na primatu sadašnjosti, nastojanjem brisanja prošlosti ili čak emocionalnim lociranjem "pravog sebe" u budućnosti, to nedostižno mjesto na kojem društvena prihvaćemost izgleda veća."<ref>{{Cite journal|last=Crawford|first=Lucas|date=2019-01-02|title=What's Next is the Past|journal=A/B: Auto/Biography Studies|volume=34|issue=1|pages=147–150|doi=10.1080/08989575.2019.1542845|s2cid=188098200|issn=0898-9575}}</ref> Ispravljanje mrtvog imena od strane trećih strana navodi se kao način podrške trans ljudima.<ref name=":0">{{ | Znanstvenici koji se bave queer kulturom teoretizirali su da trans ljudi inzistiraju na sprječavanju korištenja mrtvih imena dijelom i kao strategija samopotvrđivanja onoga što dolazi: "inzistiranjem na primatu sadašnjosti, nastojanjem brisanja prošlosti ili čak emocionalnim lociranjem "pravog sebe" u budućnosti, to nedostižno mjesto na kojem društvena prihvaćemost izgleda veća."<ref>{{Cite journal|last=Crawford|first=Lucas|date=2019-01-02|title=What's Next is the Past|journal=A/B: Auto/Biography Studies|volume=34|issue=1|pages=147–150|doi=10.1080/08989575.2019.1542845|s2cid=188098200|issn=0898-9575}}</ref> Ispravljanje mrtvog imena od strane trećih strana navodi se kao način podrške trans ljudima.<ref name=":0">{{Citiranje weba|last=Johnson|first=Hannah Lee|date=Spring 2019|title=Rhetorics of trans allyship, toward an ethic of responsible listening and ally labor|url=https://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=8273&context=etd|access-date=2020-08-03|website=University of Iowa}}</ref> | ||
== Prepreke == | == Prepreke == |
Posljednja izmjena od 19. ožujak 2022. u 09:59
Mrtvo ime je ime transrodne ili nebinarne osobe koje je ta osoba dobila po rođenju, a u međuvremenu ga je, uslijed rodne neusaglašenosti, promijenila. Upotreba ovog imena bez pristanka te osobe smatra se diskriminacijom.[1] Upotreba mrtvog imena može biti slučajno; međutim, može se koristiti i za "agresivno odbacivanje" rodnog identiteta osobe.[1][2]
Koncept mrtvog imena izazvao je znatne kontroverze. Pristalice normalizacije transrodnog identiteta tvrde da je korištenje mrtvog imena dio neprijateljstva koje doživljajaju trans osobe.[3] Mrtvo ime mogu slučajno koristiti i ljudi koji inače podržavaju trans osobe, poput podržavajućih članova obitelji ili dugogodišnjih prijatelja koji još nisu navikli na korištenje novog imena pojedinca. Međutim, ova pojava može biti i očita agresija ili suptilna mikroagresija koja ukazuje na to da meta nije u potpunosti prepoznata kao član društva.[4]
Čak i među onima koji podržavaju trans identitete, postoji spor oko prikladnosti upotrebe bivših i mrtvih imena kao legitimnog koncepta. Christopher Reed, profesor povijesti i izučavatelj queer kulture, tvrdio je da prigovaranje mrtvom imenovanju "koči napore ka samoprihvaćanju i integraciji".[5] Drugi tvrde da sloboda korištenja mrtvih imena nije obuhvaćena načelima akademske slobode.[6] Sporovi oko legitimiteta korištenja mrtvih imena doveli su do oštrih sporova u queer zajednici, neki vjeruju da je samo korištenje mrtvih imena opipljiva šteta, a drugi tvrde da je potez za sprečavanje mrtvih imena jednak "kampu za preodgoj".[7]
Znanstvenici koji se bave queer kulturom teoretizirali su da trans ljudi inzistiraju na sprječavanju korištenja mrtvih imena dijelom i kao strategija samopotvrđivanja onoga što dolazi: "inzistiranjem na primatu sadašnjosti, nastojanjem brisanja prošlosti ili čak emocionalnim lociranjem "pravog sebe" u budućnosti, to nedostižno mjesto na kojem društvena prihvaćemost izgleda veća."[8] Ispravljanje mrtvog imena od strane trećih strana navodi se kao način podrške trans ljudima.[9]
Prepreke
U nastojanju da ju se prestane nazivati mrtvim imenom, trans osoba ponekad nailazi na velike birokratske i administrativne preprekame. Sama promjena zakonskog imena zahtijeva dosta vremena, novca i truda; nadalje, promjena odgovarajućih podataka poput imena, e-pošte, rasporeda nastave u nekim institucijama (poput škole) može biti otežana.[4]
Izvori
- ↑ 1,0 1,1 Sinclair-Palm, Julia (1. svibanj 2017.). ""It's Non-Existent": Haunting in Trans Youth Narratives about Naming". Occasional Paper Series 2017 (37). ISSN 2375-3668. https://educate.bankstreet.edu/occasional-paper-series/vol2017/iss37/7
- ↑ Stanborough, Rebecca (veljača 2020) (engl.). She/He/They/Them: Understanding Gender Identity. Capstone. ISBN 978-0-7565-6561-9. https://books.google.com/books?id=kim6DwAAQBAJ&q=deadnaming&pg=PA35
- ↑ women. (17. ožujak 2017.). "Deadnaming A Trans Person Is Violence — So Why Does The Media Do It Anyway?" (engl.). https://www.huffpost.com/entry/deadnaming-a-trans-person-is-violenceso-why-does_b_58cc58cce4b0e0d348b3434b Pristupljeno 2. siječanj 2020.
- ↑ 4,0 4,1 Rogers, Baker A. (31. siječanj 2020.) (engl.). Trans Men in the South: Becoming Men. Rowman & Littlefield. ISBN 978-1-7936-0034-9. https://books.google.com/books?id=e2_KDwAAQBAJ&q=deadnaming&pg=PA27
- ↑ Reed, Christopher (22. studeni 2018.). "AXIOMATIC". Inačica izvorne stranice arhivirana 22. studeni 2018.. http://english.la.psu.edu:80/global-images/AXIOMATIC.pdf Pristupljeno 26. svibanj 2020.
- ↑ Lavery, Grace. "Grad School As Conversion Therapy" (engl.). https://blog.lareviewofbooks.org/essays/grad-school-conversion-therapy/ Pristupljeno 26. svibanj 2020.
- ↑ "Conversion Therapy v. Re-education Camp: Open Letter to Grace Lavery" (engl.). https://blog.lareviewofbooks.org/essays/conversion-therapy-v-re-education-camp-open-letter-grace-lavery/ Pristupljeno 26. svibanj 2020.
- ↑ Crawford, Lucas (2. siječanj 2019.). "What's Next is the Past". A/B: Auto/Biography Studies 34 (1): 147–150. doi:10.1080/08989575.2019.1542845. ISSN 0898-9575
- ↑ Johnson, Hannah Lee (Spring 2019). "Rhetorics of trans allyship, toward an ethic of responsible listening and ally labor". https://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=8273&context=etd Pristupljeno 3. kolovoz 2020.