Razlika između inačica stranice »Prenošenje zidnih slika na novu podlogu«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (bnz)
 
(Nisu prikazane 3 međuinačice istog suradnika)
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Prenošenje zidnih slika na novu podlogu'''-->[[Datoteka:Meister aus Tahull 001.jpg|mini|250px|[[Freska]] u [[apsida|apsidi]] koja prikazuje Krista na prijestolju, oko 1220., San Clemente,Tahull, nakon  prijenosa na  novu  podlogu,danas u Nacionalnom muzeju Katalonije,[[Barcelona]].]]
[[Datoteka:Meister aus Tahull 001.jpg|mini|250px|[[Freska]] u [[apsida|apsidi]] koja prikazuje Krista na prijestolju, oko 1220., San Clemente,Tahull, nakon  prijenosa na  novu  podlogu,danas u Nacionalnom muzeju Katalonije,[[Barcelona]].]]
'''Prenošenje zidnih slika na novu podlogu''' uključuje uklanjanje  slike sa zida na kome je naslikana,te time uklanjanje  slike iz izvornog  prostora za koji je naslikana.Nekada je ovaj postupak  bio uobičajen,sa  prelaskom na  koncept očuvanja in  situ,danas je ovaj postupak ograničen sam  na slučajeve u kojem se  istim  spriječava  potpuni gubitak djela..<ref>{{Cite book|url=http://projekte.hawk-hhg.de/ewaglos/pages/download.php|title=EwaGlos. European Illustrated Glossary Of Conservation Terms For Wall Paintings And Architectural Surfaces. English Definitions with translations into Bulgarian, Croatian, French, German, Hungarian, Italian, Polish, Romanian, Spanish and Turkish.|last=|first=|publisher=Michael Imhof|year=2015|isbn=978-3-7319-0260-7|editor-last=Weyer|editor-first=Angela|location=Petersberg|pages=344|doi=10.5165/hawk-hhg/233|editor-last2=Roig Picazo|editor-first2=Pilar|editor-last3=Pop|editor-first3=Daniel|editor-last4=Cassar|editor-first4=JoAnn|editor-last5=Özköse|editor-first5=Aysun|editor-last6=Vallet|editor-first6=Jean-Marc|editor-last7=Srša|editor-first7=Ivan}}</ref> Prema  [[International Council on Monuments and Sites]] (ICOMOS),prenošenje zidnih  slika  na  novu  podlogu je opasan,drastičan i ireverzibilan postupak koji grubo narušava materijalnu strukturu i estetske osobine  zidnih  slika. Stoga se postupak  može  primijeniti samo u ekstremnim slučajevima,kada su  mogućnosti očuvanja in  situ nemoguće i neizvedive<ref>{{cite web |url=http://www.international.icomos.org/charters/wallpaintings_e.pdf |title=Principles for the Preservation and Conservation-Restoration of Wall Paintings (Article 6: Emergency Measures) |publisher=[[ICOMOS]] |year=2003 |accessdate=13 February 2012}}</ref>
'''Prenošenje zidnih slika na novu podlogu''' uključuje uklanjanje  slike sa zida na kome je naslikana,te time uklanjanje  slike iz izvornog  prostora za koji je naslikana.Nekada je ovaj postupak  bio uobičajen,sa  prelaskom na  koncept očuvanja in  situ,danas je ovaj postupak ograničen sam  na slučajeve u kojem se  istim  spriječava  potpuni gubitak djela..<ref>{{Citiranje knjige|url=http://projekte.hawk-hhg.de/ewaglos/pages/download.php|title=EwaGlos. European Illustrated Glossary Of Conservation Terms For Wall Paintings And Architectural Surfaces. English Definitions with translations into Bulgarian, Croatian, French, German, Hungarian, Italian, Polish, Romanian, Spanish and Turkish.|last=|first=|publisher=Michael Imhof|year=2015|isbn=978-3-7319-0260-7|editor-last=Weyer|editor-first=Angela|location=Petersberg|pages=344|doi=10.5165/hawk-hhg/233|editor-last2=Roig Picazo|editor-first2=Pilar|editor-last3=Pop|editor-first3=Daniel|editor-last4=Cassar|editor-first4=JoAnn|editor-last5=Özköse|editor-first5=Aysun|editor-last6=Vallet|editor-first6=Jean-Marc|editor-last7=Srša|editor-first7=Ivan}}</ref> Prema  [[International Council on Monuments and Sites]] (ICOMOS),prenošenje zidnih  slika  na  novu  podlogu je opasan,drastičan i ireverzibilan postupak koji grubo narušava materijalnu strukturu i estetske osobine  zidnih  slika. Stoga se postupak  može  primijeniti samo u ekstremnim slučajevima,kada su  mogućnosti očuvanja in  situ nemoguće i neizvedive<ref>{{Citiranje web |url=http://www.international.icomos.org/charters/wallpaintings_e.pdf |title=Principles for the Preservation and Conservation-Restoration of Wall Paintings (Article 6: Emergency Measures) |publisher=[[ICOMOS]] |year=2003 |accessdate=13 February 2012}}</ref>


==Porijeklo==
==Porijeklo==
[[Vitruvius]] bilježi da su u [[Sparti]], godine 59 prije Krista, "određene slike bile isječene i otučene  sa  zidova  te  uokvirene u drvene okvire,i tako donešene pred [[Comitium]]".<ref>{{cite web |url=http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0072%3Abook%3D2%3Achapter%3D8%3Asection%3D9 |title=Vitruvius, ''De Architectura'' II.8.9 |publisher=[[Perseus Project]] |accessdate=13 February 2012}}</ref> Stoljeće kasnije rimski car Kaligula je pokušao  odnijeti sa  sobom  slike Atalante i Helene  Trojske ,no spriječen je u toj namjeri.<ref>{{cite web |url=http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0137%3Abook%3D35%3Achapter%3D6 |title=Pliny the Elder, ''Natural History'' XXXV.6.17-18 |publisher=[[Perseus Project]] |accessdate=13 February 2012}}</ref> Amedeo Maiuri pak spominje primjere  zidnih  slika iz Pompeja,koje  su  odnešene sa  izvornih iskopina. c<ref>{{cite journal
[[Vitruvius]] bilježi da su u [[Sparti]], godine 59 prije Krista, "određene slike bile isječene i otučene  sa  zidova  te  uokvirene u drvene okvire,i tako donešene pred [[Comitium]]".<ref>{{Citiranje web |url=http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0072%3Abook%3D2%3Achapter%3D8%3Asection%3D9 |title=Vitruvius, ''De Architectura'' II.8.9 |publisher=[[Perseus Project]] |accessdate=13 February 2012}}</ref> Stoljeće kasnije rimski car Kaligula je pokušao  odnijeti sa  sobom  slike Atalante i Helene  Trojske ,no spriječen je u toj namjeri.<ref>{{Citiranje web |url=http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0137%3Abook%3D35%3Achapter%3D6 |title=Pliny the Elder, ''Natural History'' XXXV.6.17-18 |publisher=[[Perseus Project]] |accessdate=13 February 2012}}</ref> Amedeo Maiuri pak spominje primjere  zidnih  slika iz Pompeja,koje  su  odnešene sa  izvornih iskopina. c<ref>{{cite journal
|title=Picturae Ligneis Formis Inclusae: Note sulla Tecnica della Pittura Campana |author=[[Amedeo Maiuri|Maiuri, Amedeo]] |journal=Atti della Accademia dei Lincei |publisher=[[Accademia dei Lincei]] |year=1940 |volume=18 |issue=7-10 |pages=138–60}}</ref><ref>{{cite book |url=http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/wall_paintings.pdf |title=The Conservation of Wall Paintings |publisher=[[Getty Conservation Institute]] |editor=Cather, Sharon |author=Moorman, Eric |chapter=Destruction and restoration of Campanian mural paintings in the 18th and 19th centuries |pages=87–102 |year=1991 |ISBN=0-89236-162-X |deadurl=yes |archiveurl=https://web.archive.org/web/20120527174250/http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/wall_paintings.pdf |archivedate=2012-05-27 |df= }}</ref> U vrijeme renesanse praksu više puta  spominje  Vasari].<ref>{{cite book |title=Conservation of Wall Paintings |author1=Mora, Paolo |author2=Mora, Laura |author3=Philippot, Paul |publisher=[[Butterworth-Heinemann|Butterworths]] |year=1984 |page=260f |ISBN=0-408-10812-6}}</ref>
|title=Picturae Ligneis Formis Inclusae: Note sulla Tecnica della Pittura Campana |author=[[Amedeo Maiuri|Maiuri, Amedeo]] |journal=Atti della Accademia dei Lincei |publisher=[[Accademia dei Lincei]] |year=1940 |volume=18 |issue=7-10 |pages=138–60}}</ref><ref>{{Citiranje knjige |url=http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/wall_paintings.pdf |title=The Conservation of Wall Paintings |publisher=[[Getty Conservation Institute]] |editor=Cather, Sharon |author=Moorman, Eric |chapter=Destruction and restoration of Campanian mural paintings in the 18th and 19th centuries |pages=87–102 |year=1991 |ISBN=0-89236-162-X |deadurl=yes |archiveurl=https://web.archive.org/web/20120527174250/http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/wall_paintings.pdf |archivedate=2012-05-27 |df= }}</ref> U vrijeme renesanse praksu više puta  spominje  Vasari].<ref>{{Citiranje knjige |title=Conservation of Wall Paintings |author1=Mora, Paolo |author2=Mora, Laura |author3=Philippot, Paul |publisher=[[Butterworth-Heinemann|Butterworths]] |year=1984 |page=260f |ISBN=0-408-10812-6}}</ref>
==Motivacija==
==Motivacija==
Mora, Mora, i Philippot u svojoj studiji citiraju 4 razloga odnosno motiva pretjerane  uporabe ove tehnike:
Mora, Mora, i Philippot u svojoj studiji citiraju 4 razloga odnosno motiva pretjerane  uporabe ove tehnike:


==Kritika==
==Kritika==
Minimum intervencije i reverzibilnost su  jezgra konzervatorsko restauratorske etike koja favorizira  očuvanje in situ.<ref>{{cite book |title=The Transfer of Wallpaintings; based on Danish experience |author=Brajer, Isabelle |publisher=Archetype Publications |year=2002 |ISBN=978-1-873132-43-2}}</ref><ref>{{cite book |title=Mosaics make a Site: The conservation ''in situ'' of mosaics on archaeological sites |chapter=Philosophies favouring ''in situ'' conservation |pages=17–29 |publisher=ICCM |editor=Michaelides, Demetrios |year=2003 |ISBN=92-9077-179-8}}</ref> Prenošenje  slike dekontekstualizira  djelo,te je uzrok ireverzibilne i u pravilu nepopravljive štete.<ref>{{cite book |title=Reversibility - Does it Exist? |editor1=Oddy, Andrew |editor1-link=William Andrew Oddy |editor2=Carroll, Sara |publisher=[[British Museum Press#British Museum Press|British Museum Press]] |year=1999 |ISBN=0-86159-135-6 |chapter=Aspects of reversibility in transferred paintings |pages=63–71 (p. 65 for quote) |author=Brajer, Isabelle}}</ref>
Minimum intervencije i reverzibilnost su  jezgra konzervatorsko restauratorske etike koja favorizira  očuvanje in situ.<ref>{{Citiranje knjige |title=The Transfer of Wallpaintings; based on Danish experience |author=Brajer, Isabelle |publisher=Archetype Publications |year=2002 |ISBN=978-1-873132-43-2}}</ref><ref>{{Citiranje knjige |title=Mosaics make a Site: The conservation ''in situ'' of mosaics on archaeological sites |chapter=Philosophies favouring ''in situ'' conservation |pages=17–29 |publisher=ICCM |editor=Michaelides, Demetrios |year=2003 |ISBN=92-9077-179-8}}</ref> Prenošenje  slike dekontekstualizira  djelo,te je uzrok ireverzibilne i u pravilu nepopravljive štete.<ref>{{Citiranje knjige |title=Reversibility - Does it Exist? |editor1=Oddy, Andrew |editor1-link=William Andrew Oddy |editor2=Carroll, Sara |publisher=[[British Museum Press#British Museum Press|British Museum Press]] |year=1999 |ISBN=0-86159-135-6 |chapter=Aspects of reversibility in transferred paintings |pages=63–71 (p. 65 for quote) |author=Brajer, Isabelle}}</ref>


==Dodatna literatura==
==Dodatna literatura==

Trenutačna izmjena od 23:06, 11. travnja 2022.

Freska u apsidi koja prikazuje Krista na prijestolju, oko 1220., San Clemente,Tahull, nakon prijenosa na novu podlogu,danas u Nacionalnom muzeju Katalonije,Barcelona.

Prenošenje zidnih slika na novu podlogu uključuje uklanjanje slike sa zida na kome je naslikana,te time uklanjanje slike iz izvornog prostora za koji je naslikana.Nekada je ovaj postupak bio uobičajen,sa prelaskom na koncept očuvanja in situ,danas je ovaj postupak ograničen sam na slučajeve u kojem se istim spriječava potpuni gubitak djela..[1] Prema International Council on Monuments and Sites (ICOMOS),prenošenje zidnih slika na novu podlogu je opasan,drastičan i ireverzibilan postupak koji grubo narušava materijalnu strukturu i estetske osobine zidnih slika. Stoga se postupak može primijeniti samo u ekstremnim slučajevima,kada su mogućnosti očuvanja in situ nemoguće i neizvedive[2]

Porijeklo

Vitruvius bilježi da su u Sparti, godine 59 prije Krista, "određene slike bile isječene i otučene sa zidova te uokvirene u drvene okvire,i tako donešene pred Comitium".[3] Stoljeće kasnije rimski car Kaligula je pokušao odnijeti sa sobom slike Atalante i Helene Trojske ,no spriječen je u toj namjeri.[4] Amedeo Maiuri pak spominje primjere zidnih slika iz Pompeja,koje su odnešene sa izvornih iskopina. c[5][6] U vrijeme renesanse praksu više puta spominje Vasari].[7]

Motivacija

Mora, Mora, i Philippot u svojoj studiji citiraju 4 razloga odnosno motiva pretjerane uporabe ove tehnike:

Kritika

Minimum intervencije i reverzibilnost su jezgra konzervatorsko restauratorske etike koja favorizira očuvanje in situ.[8][9] Prenošenje slike dekontekstualizira djelo,te je uzrok ireverzibilne i u pravilu nepopravljive štete.[10]

Dodatna literatura

Vanjske poveznice

Izvori

]]}},

  • {{
    1. if:
    ||
    Morate navesti naslov = i url = dok rabite {{[[Predložak:Citiranje web},
    |Citiranje web},

    ]]}},

  • {{
    1. if:
    ||
    Morate navesti naslov = i url = dok rabite {{[[Predložak:Citiranje web},
    |Citiranje web},

    ]]}},

  • Maiuri, Amedeo (1940). "Picturae Ligneis Formis Inclusae: Note sulla Tecnica della Pittura Campana". Atti della Accademia dei Lincei (Accademia dei Lincei) 18 (7-10): 138–60 
  • Moorman, Eric (1991). "Destruction and restoration of Campanian mural paintings in the 18th and 19th centuries". Unutar Cather, Sharon. The Conservation of Wall Paintings. Getty Conservation Institute. str. 87–102. ISBN 0-89236-162-X. Inačica izvorne stranice arhivirana 27. svibnja 2012.. http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/wall_paintings.pdf 
  • Mora, Paolo; Mora, Laura; Philippot, Paul (1984). Conservation of Wall Paintings. Butterworths. str. 260f. ISBN 0-408-10812-6 
  • Brajer, Isabelle (2002). The Transfer of Wallpaintings; based on Danish experience. Archetype Publications. ISBN 978-1-873132-43-2 
  • Michaelides, Demetrios, ed. (2003). "Philosophies favouring in situ conservation". Mosaics make a Site: The conservation in situ of mosaics on archaeological sites. ICCM. str. 17–29. ISBN 92-9077-179-8 
  • Brajer, Isabelle (1999). "Aspects of reversibility in transferred paintings". Reversibility - Does it Exist?. British Museum Press. str. 63–71 (p. 65 for quote). ISBN 0-86159-135-6