Razlika između inačica stranice »Sučelje«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
 
(Nisu prikazane 2 međuinačice istog suradnika)
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Sučelje'''-->'''Sučelje''' u području [[industrijski dizajn|industrijskog dizajna]] je mjesto ili dio [[uređaj]]a gdje se vrši radnja između osobe i [[stroj]]a. Cilj sučelja je što učinkovitije obavljanje zadaća između stroja i čovjeka.
'''Sučelje''' u području [[industrijski dizajn|industrijskog dizajna]] je mjesto ili dio [[uređaj]]a gdje se vrši radnja između osobe i [[stroj]]a. Cilj sučelja je što učinkovitije obavljanje zadaća između stroja i čovjeka.
 
==Oblici sučelja ==
 
* Grafičko sučelje (GUI) - korisnici interagiraju s vizualnim elementima na zaslonu, kao što su ikone, gumbi i izbornici<ref name="Allan.app">https://alan.app/blog/types-of-user-interface/</ref><ref name="Interaction-design">
https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design</ref>
* Glasovno sučelje (VUI) - korisnici interagiraju s glasovnim naredbama i odgovorima<ref name="Allan.app"/><ref name="Interaction-design"/>
* Sučelje na dodir (TUI) - korisnici interagiraju s dodirivanjem ili pomicanjem prstiju po zaslonu<ref name="Allan.app"/><ref name="Altia">https://altia.com/2014/09/22/different-types-of-ui/</ref>
* Sučelje zasnovano na izborniku - korisnici biraju opcije iz popisa ili stabla izbornika<ref name="Interaction-design"/><ref name="W3computing">https://www.w3computing.com/systemsanalysis/types-user-interface/</ref>
* Sučelje zasnovano na naredbama - korisnici unose tekstualne naredbe za izvršavanje radnji<ref name="Interaction-design"/><ref name="W3computing"/>
 
Svaki od ovih oblika sučelja ima svoje prednosti i nedostatke. Neki od njih su:
 
 
* Grafičko sučelje je pogodno za netehničke korisnike, privlačno je vizualno i koristi modele i slike iz stvarnog svijeta. Međutim, zahtijeva više resursa i memorije, može imati nisku otkrivljivost i može preplaviti korisnike s previše kontrolnih elemenata<ref name="Allan.app"/><ref name="Interaction-design"/><ref name="Linkedin">https://www.linkedin.com/pulse/what-different-types-user-interfaces-kalyan-gali</ref>
* Glasovno sučelje je prirodno i praktično za situacije kada korisnici ne mogu ili ne žele koristiti ruke. Međutim, suočava se s izazovima kao što su razumijevanje govora, buka u pozadini i privatnost<ref name="Allan.app"/><ref name="Interaction-design"/>
* Sučelje na dodir je intuitivno i zabavno za korištenje, podržava geste i više točaka dodira. Međutim, može biti neugodno za duže korištenje, ograničeno prostorom zaslona i podložno prljavštini i oštećenjima<ref name="Allan.app"/><ref name="Altia"/>
* Sučelje zasnovano na izborniku je jednostavno i dosljedno, omogućuje brzi pristup funkcijama i skriva složenost sustava. Međutim, može biti ograničeno brojem opcija, teško se navigira kroz duboke razine izbornika i može biti dosadno za iskusne korisnike<ref name="Interaction-design"/><ref name="W3computing"/>
* Sučelje zasnovano na naredbama je brzo i učinkovito, zahtijeva manje resursa i memorije, omogućuje automatizaciju ponavljajućih zadataka. Međutim, zahtijeva učenje sintakse naredbi, sklon je pogreškama pri unosu i nije pogodan za grafičke ili multimedijalne zadatke<ref name="Interaction-design"/><ref name="W3computing"/>
 
Pri odabiru oblika sučelja važno je uzeti u obzir ciljeve, potrebe i kontekst korisnika te karakteristike sustava ili uređaja.
 
==Ciljevi dizajna==
 
Ciljevi kod dizajniranja sučelja za strojeve i računalne programe u industrijskom dizajnu su:
 
* Omogućiti korisnicima da lako i ugodno ostvare svoje zadatke i ciljeve<ref name="Interaction">https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design </ref><ref name="ScienceDirect"> https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/interface-design</ref>
* Stvoriti sučelja koja su intuitivna, jednostavna, dosljedna i jasna<ref name="Interaction"/><ref name="ScienceDirect"/><ref name="Geeksforgeeks">https://www.geeksforgeeks.org/software-engineering-user-interface-design/</ref>
* Prilagoditi sučelja različitim potrebama, očekivanjima i kontekstima korisnika<ref name="ScienceDirect"/>ref name="Geeksforgeeks"/>
* Komunicirati vrijednosti brenda i ojačati povjerenje korisnika1
* Iskoristiti prednosti različitih oblika sučelja, kao što su grafička, glasovna ili gestikulacijska<ref name="Interaction"/>
* Testirati i evaluirati sučelja s pravim korisnicima i primjenjivati njihove povratne informacije za poboljšanje23<ref name="Desarrolloweb">http://desarrolloweb.dlsi.ua.es/cursos/2015/hci/user-interface-design</ref>
 
 
== Osnovni problemi kod dizajniranja sučelja ==
 
Osnovnih problema prilikom dizajniranja sučelja u industrijskom dizajnu su:
 
* Neoptimiziranje za različite uređaje i veličine zaslona<ref name="TheConversation">https://theconversation.com/not-just-a-pretty-interface-good-design-goes-beyond-looks-30756</ref><ref name="HotJar">https://www.hotjar.com/ui-design/problems/</ref>
* Nedostatak pristupačnosti i lokalizacije za različite korisnike i kulture<ref name="TheConversation"/>
* Previše složenost ili nejasnost u interakciji između čovjeka i stroja<ref name="TheConversation"/><ref name="UXPin">https://www.uxpin.com/studio/blog/user-interface-designs/</ref>
* Zanemarivanje potreba, očekivanja i povratnih informacija korisnika<ref name="HotJar"/><ref name="UXPin">https://www.uxpin.com/studio/blog/user-interface-designs/</ref>
* Prioritiziranje organizacije biblioteke nad dizajnom<ref name="UXPin">https://www.uxpin.com/studio/blog/user-interface-designs/</ref>
* Zastarjelost ili neusklađenost s trenutnim trendovima i standardima<ref name="HotJar">https://www.hotjar.com/ui-design/problems/</ref>
 
Da biste izbjegli ove probleme, važno je pratiti načela dobrog dizajna sučelja, kao što su odzivnost, jednostavnost, dosljednost, jasnoća i korisničko središte. Također je korisno testirati i evaluirati svoje sučelje s pravim korisnicima i primjenjivati njihove povratne informacije za poboljšanje.
 
==Izvori==
{{izvori}}


{{mrva}}


[[Kategorija: Dizajn]]
[[Kategorija: Dizajn]]

Trenutačna izmjena od 04:15, 17. lipnja 2023.

Sučelje u području industrijskog dizajna je mjesto ili dio uređaja gdje se vrši radnja između osobe i stroja. Cilj sučelja je što učinkovitije obavljanje zadaća između stroja i čovjeka.

Oblici sučelja

  • Grafičko sučelje (GUI) - korisnici interagiraju s vizualnim elementima na zaslonu, kao što su ikone, gumbi i izbornici[1][2]
  • Glasovno sučelje (VUI) - korisnici interagiraju s glasovnim naredbama i odgovorima[1][2]
  • Sučelje na dodir (TUI) - korisnici interagiraju s dodirivanjem ili pomicanjem prstiju po zaslonu[1][3]
  • Sučelje zasnovano na izborniku - korisnici biraju opcije iz popisa ili stabla izbornika[2][4]
  • Sučelje zasnovano na naredbama - korisnici unose tekstualne naredbe za izvršavanje radnji[2][4]

Svaki od ovih oblika sučelja ima svoje prednosti i nedostatke. Neki od njih su:


  • Grafičko sučelje je pogodno za netehničke korisnike, privlačno je vizualno i koristi modele i slike iz stvarnog svijeta. Međutim, zahtijeva više resursa i memorije, može imati nisku otkrivljivost i može preplaviti korisnike s previše kontrolnih elemenata[1][2][5]
  • Glasovno sučelje je prirodno i praktično za situacije kada korisnici ne mogu ili ne žele koristiti ruke. Međutim, suočava se s izazovima kao što su razumijevanje govora, buka u pozadini i privatnost[1][2]
  • Sučelje na dodir je intuitivno i zabavno za korištenje, podržava geste i više točaka dodira. Međutim, može biti neugodno za duže korištenje, ograničeno prostorom zaslona i podložno prljavštini i oštećenjima[1][3]
  • Sučelje zasnovano na izborniku je jednostavno i dosljedno, omogućuje brzi pristup funkcijama i skriva složenost sustava. Međutim, može biti ograničeno brojem opcija, teško se navigira kroz duboke razine izbornika i može biti dosadno za iskusne korisnike[2][4]
  • Sučelje zasnovano na naredbama je brzo i učinkovito, zahtijeva manje resursa i memorije, omogućuje automatizaciju ponavljajućih zadataka. Međutim, zahtijeva učenje sintakse naredbi, sklon je pogreškama pri unosu i nije pogodan za grafičke ili multimedijalne zadatke[2][4]

Pri odabiru oblika sučelja važno je uzeti u obzir ciljeve, potrebe i kontekst korisnika te karakteristike sustava ili uređaja.

Ciljevi dizajna

Ciljevi kod dizajniranja sučelja za strojeve i računalne programe u industrijskom dizajnu su:

  • Omogućiti korisnicima da lako i ugodno ostvare svoje zadatke i ciljeve[6][7]
  • Stvoriti sučelja koja su intuitivna, jednostavna, dosljedna i jasna[6][7][8]
  • Prilagoditi sučelja različitim potrebama, očekivanjima i kontekstima korisnika[7]ref name="Geeksforgeeks"/>
  • Komunicirati vrijednosti brenda i ojačati povjerenje korisnika1
  • Iskoristiti prednosti različitih oblika sučelja, kao što su grafička, glasovna ili gestikulacijska[6]
  • Testirati i evaluirati sučelja s pravim korisnicima i primjenjivati njihove povratne informacije za poboljšanje23[9]


Osnovni problemi kod dizajniranja sučelja

Osnovnih problema prilikom dizajniranja sučelja u industrijskom dizajnu su:

  • Neoptimiziranje za različite uređaje i veličine zaslona[10][11]
  • Nedostatak pristupačnosti i lokalizacije za različite korisnike i kulture[10]
  • Previše složenost ili nejasnost u interakciji između čovjeka i stroja[10][12]
  • Zanemarivanje potreba, očekivanja i povratnih informacija korisnika[11][12]
  • Prioritiziranje organizacije biblioteke nad dizajnom[12]
  • Zastarjelost ili neusklađenost s trenutnim trendovima i standardima[11]

Da biste izbjegli ove probleme, važno je pratiti načela dobrog dizajna sučelja, kao što su odzivnost, jednostavnost, dosljednost, jasnoća i korisničko središte. Također je korisno testirati i evaluirati svoje sučelje s pravim korisnicima i primjenjivati njihove povratne informacije za poboljšanje.

Izvori