Toggle menu
310,1 tis.
44
18
525,5 tis.
Hrvatska internetska enciklopedija
Toggle preferences menu
Toggle personal menu
Niste prijavljeni
Your IP address will be publicly visible if you make any edits.

Povijest kazališta: razlika između inačica

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Bot: Automatski unos stranica
 
m bnz
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Povijest kazališta'''-->'''Antička Grčka'''
Antička Grčka'''


Kazalište je nastalo u [[stara Grčka|staroj Grčkoj]], iz [[obred|ritual]]a koji su se održavali u čast boga [[Dioniz]]a. Slavili su ga pjevanim i recitiranim [[ditiramb]]ima i [[ples]]om i u tim svečanostima nalazimo početke tragedije i komedije.
Kazalište je nastalo u [[stara Grčka|staroj Grčkoj]], iz [[obred|ritual]]a koji su se održavali u čast boga [[Dioniz]]a. Slavili su ga pjevanim i recitiranim [[ditiramb]]ima i [[ples]]om i u tim svečanostima nalazimo početke tragedije i komedije.

Posljednja izmjena od 24. ožujak 2022. u 03:53

Antička Grčka

Kazalište je nastalo u staroj Grčkoj, iz rituala koji su se održavali u čast boga Dioniza. Slavili su ga pjevanim i recitiranim ditirambima i plesom i u tim svečanostima nalazimo početke tragedije i komedije. Korifej, koji je predvodio zbor, vremenom se transformirao u glumca-interpreta određenog lika i time se dobila mogućnost dijaloga a time i sukoba tj. antagonizma. Legendarni Tespis prikazuje još u 6.stoljeću prije Krista takve predstave s jednim glumcem i zborom. U 5. stoljeću prije Krista takve kazališne izvedbe dobijaju u Ateni svoj organizirani oblik i postaju natjecanja. Najpoznatiji autori tragedija tako su Eshil, Sofoklo i Euripid, a komedija Aristofan. To su ujedno i jedini sačuvani autori. Vremenom, radi dinamizacije radnje, uvede su drugi, a zatim i treći glumac (uz obavezni zbor.) Glume samo muškarci koji često imaju više uloga u istom komadu: to im omogućuje maska koja ima određena obilježja vezana uz dob, stalež ili karakter lika., a tome je prilagođen i kostim. Prostor ispred hrama gdje se igraju predstave u pravilu je kružnog oblika a obično se naziva orhestra. U njegovu središtu nalazi se žrtvenik (timela) na kojem Dionizov svećenik prije predstave izvodi žrtveni obred. Uz timelu igraju glumci, a oko njih se smješta zbor. Gledatelji su smješteni oko orhestre i u počecima stoje no vremenom se smještaju u amfiteatar. On je isprva drvene konstrukcije no tijekom 4.stoljeća pr. Kr. počinju se graditi monumentalne građevine od mramora i kamena. U duhu demokratičnosti za smještaj gledatelja vrijedi načelo ravnopravnosti s izuzetkom prvog reda sjedala koji je namijenjen svećenicima i počasnim gostima. Tada i scena postaje stalan objekt od kamena, a proscenij dobiva niz stupova između kojih se montiraju slikane dekoracije. Na krovu se, kao dramaturški efekt, pojavljuje deus ex machina. Za glazbene priredbe u antičkoj Grčkoj se podižu manji, natkriveni objekti - odeoni. Osim dramskih djela visokog stila (komedija i tragedija) izvodi se i tzv. mim, pučka komedija naturalističkih obilježja koju izvode putujuće družine zabavljajući puk na ulici parodirajući mitološke teme i improvizirajućim scenama iz svakodnevice.


Rimsko kazalište

U općem preuzimanju grčke i helenističke kulture, Rim preuzima i kazalište. Grčka djela se prevode i adaptiraju na latinski jezik, a i scena doživljava promjene. Ona postaje pozornica-podij, a arhitektonski se povezuje i s gledalištem te postaju homogeni objekt. Bivša orhestra postaje sastavni dio gledališta s mjestima za uvažene goste. Kazalište Rimljana bilo je vrlo šaroliko: izvode se vulgarnizirane komedije, Plautovske komedije, a popularni su i pantomima, mim kao i okrutne i opscene priredbe koje kulminiraju u cirkusima i arenama.


Srednjovjekovna kazališta

U "mračnom" srednjem vijeku nije bilo kazališta. Ljude su zabavljali putujući pjevači,žongleri i akrobati. U velike dvorane s krovovima kazališta su preseljena u 17.st.



Nedovršeni članak Povijest kazališta koji govori o kulturi treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima uređivanja Hrvatske internetske enciklopedije.