Razlika između inačica stranice »Šaktizam«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (bnz)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Šaktizam'''-->'''Šaktizam''' ([[sanskrt]] ''Śāktaḥ''; engleski ''Shaktism'') sekta je [[Hinduizam|hinduizma]], u kojoj je žensko božanstvo (ili ženska energija/moć) [[Božanstvo|vrhovno biće]] i esencija [[svemir]]a, počelo od kojeg sve proizlazi.<ref>Klaus K. Klostermaier (2010). ''Survey of Hinduism, A: Third Edition''. State University of New York Press. str. 30, 114–116, 233–245. {{ISBN|978-0-7914-8011-3}}.</ref><ref>{{citation |last=Flood|first=Gavin D.|title=An Introduction to Hinduism|url=https://books.google.com/books?id=KpIWhKnYmF0C&pg=PA82|year=1996|publisher=Cambridge University Press|pages=174–176}}</ref><ref>Thomas Coburn (2002), ''Devī-Māhātmya: The Crystallization of the Goddess Tradition''. Motilal Banarsidass, str. 1–23.</ref> Vrhovna [[božica]], često znana kao [[Šakti]] („moć/snaga”), pojavljuje se, prema vjerovanju hinduista, u mnogo oblika. Šaktisti vjeruju da se njezina moć pojavljuje i u ženama i u muškarcima, ali je u muškarcima pasivna. Sam šaktizam uključuje mnoge tradicije hinduizma, mnoštvo božica (oblici Šakti) i mnogo vjerskih himni koje slave žensku energiju, od kojih su najpoznatije ''[[Lalita Sahasranama]]'' i ''[[Devīsūkta]]''. Najpoznatiji oblici velike Šakti su [[Durga]] (božica-ratnica), [[Kali (božica)|Kali]], [[Sarasvati]], [[Lakšmi]] i [[Parvati]] (Šivina supruga).
Šaktizam''' ([[sanskrt]] ''Śāktaḥ''; engleski ''Shaktism'') sekta je [[Hinduizam|hinduizma]], u kojoj je žensko božanstvo (ili ženska energija/moć) [[Božanstvo|vrhovno biće]] i esencija [[svemir]]a, počelo od kojeg sve proizlazi.<ref>Klaus K. Klostermaier (2010). ''Survey of Hinduism, A: Third Edition''. State University of New York Press. str. 30, 114–116, 233–245. {{ISBN|978-0-7914-8011-3}}.</ref><ref>{{citation |last=Flood|first=Gavin D.|title=An Introduction to Hinduism|url=https://books.google.com/books?id=KpIWhKnYmF0C&pg=PA82|year=1996|publisher=Cambridge University Press|pages=174–176}}</ref><ref>Thomas Coburn (2002), ''Devī-Māhātmya: The Crystallization of the Goddess Tradition''. Motilal Banarsidass, str. 1–23.</ref> Vrhovna [[božica]], često znana kao [[Šakti]] („moć/snaga”), pojavljuje se, prema vjerovanju hinduista, u mnogo oblika. Šaktisti vjeruju da se njezina moć pojavljuje i u ženama i u muškarcima, ali je u muškarcima pasivna. Sam šaktizam uključuje mnoge tradicije hinduizma, mnoštvo božica (oblici Šakti) i mnogo vjerskih himni koje slave žensku energiju, od kojih su najpoznatije ''[[Lalita Sahasranama]]'' i ''[[Devīsūkta]]''. Najpoznatiji oblici velike Šakti su [[Durga]] (božica-ratnica), [[Kali (božica)|Kali]], [[Sarasvati]], [[Lakšmi]] i [[Parvati]] (Šivina supruga).
[[Datoteka:Lalita - The Goddess Tripurasundari.jpg|160px|mini|Lalita – oblik velike božice [[Šakti]]]]
[[Datoteka:Lalita - The Goddess Tripurasundari.jpg|160px|mini|Lalita – oblik velike božice [[Šakti]]]]
Božice su spomenute mnogo puta u ''Vedama'', no njihova je važnost tamo ipak manja od one bogova. Himne božicama nalaze se u slavnom indijskom epu ''[[Mahabharata|Mahabharati]]''. Budući da hinduizam naučava mnogo duhovnih puteva te ne isključuje [[monoteizam]] — ili čak ateizam — neki hinduisti vjeruju u samo jedno božanstvo, koje se pojavljuje u mnogim oblicima bogova, božica i ljudi, pa ima i šaktista koji vjeruju da je Božica ([[Devi]]) jedino božanstvo.
Božice su spomenute mnogo puta u ''Vedama'', no njihova je važnost tamo ipak manja od one bogova. Himne božicama nalaze se u slavnom indijskom epu ''[[Mahabharata|Mahabharati]]''. Budući da hinduizam naučava mnogo duhovnih puteva te ne isključuje [[monoteizam]] — ili čak ateizam — neki hinduisti vjeruju u samo jedno božanstvo, koje se pojavljuje u mnogim oblicima bogova, božica i ljudi, pa ima i šaktista koji vjeruju da je Božica ([[Devi]]) jedino božanstvo.

Trenutačna izmjena od 08:55, 22. ožujka 2022.

Šaktizam (sanskrt Śāktaḥ; engleski Shaktism) sekta je hinduizma, u kojoj je žensko božanstvo (ili ženska energija/moć) vrhovno biće i esencija svemira, počelo od kojeg sve proizlazi.[1][2][3] Vrhovna božica, često znana kao Šakti („moć/snaga”), pojavljuje se, prema vjerovanju hinduista, u mnogo oblika. Šaktisti vjeruju da se njezina moć pojavljuje i u ženama i u muškarcima, ali je u muškarcima pasivna. Sam šaktizam uključuje mnoge tradicije hinduizma, mnoštvo božica (oblici Šakti) i mnogo vjerskih himni koje slave žensku energiju, od kojih su najpoznatije Lalita Sahasranama i Devīsūkta. Najpoznatiji oblici velike Šakti su Durga (božica-ratnica), Kali, Sarasvati, Lakšmi i Parvati (Šivina supruga).

Lalita – oblik velike božice Šakti

Božice su spomenute mnogo puta u Vedama, no njihova je važnost tamo ipak manja od one bogova. Himne božicama nalaze se u slavnom indijskom epu Mahabharati. Budući da hinduizam naučava mnogo duhovnih puteva te ne isključuje monoteizam — ili čak ateizam — neki hinduisti vjeruju u samo jedno božanstvo, koje se pojavljuje u mnogim oblicima bogova, božica i ljudi, pa ima i šaktista koji vjeruju da je Božica (Devi) jedino božanstvo.

Najvažnije božice

Ovo je popis najvažnijih hinduističkih božica, oblikâ Šakti:

Božice predstavljaju žensku energiju bogova, koji ne bi mogli postojati bez te energije.

Žrtve

Premda hinduizam uglavnom promiče ahimsu („nenasilje”), neki šaktisti prinose životinjske žrtve[4] Kali, u istočnoj Indiji, kao i u Nepalu, što je povezano s mitom o Durgi, koja je pobijedila demon-bivola. Žrtvovanje životinja mnogo se rjeđe odvija u južnoj Indiji, gdje se nalaze mnogi Šaktini hramovi. Žrtvovanje božicama u Radžastanu uključivalo je ubijanje koza, što su činili mladići koji su se pripremali za ulazak u „doba muževnosti”.

Pogledajte također

Izvori i bilješke

  1. Klaus K. Klostermaier (2010). Survey of Hinduism, A: Third Edition. State University of New York Press. str. 30, 114–116, 233–245. ISBN 978-0-7914-8011-3.
  2. Flood, Gavin D. (1996), An Introduction to Hinduism, Cambridge University Press, str. 174–176, https://books.google.com/books?id=KpIWhKnYmF0C&pg=PA82 
  3. Thomas Coburn (2002), Devī-Māhātmya: The Crystallization of the Goddess Tradition. Motilal Banarsidass, str. 1–23.
  4. Rachel Fell McDermott (2011). Revelry, Rivalry, and Longing for the Goddesses of Bengal: The Fortunes of Hindu Festivals. Columbia University Press. str. 204–205. ISBN 978-0-231-12919-0.