Razlika između inačica stranice »Igra staklenim biserima«

Izvor: Hrvatska internetska enciklopedija
Skoči na:orijentacija, traži
(Bot: Automatski unos stranica)
 
m (brisanje nepotrebnog teksta)
 
Redak 1: Redak 1:
<!--'''Igra staklenim biserima'''-->{{Infobox knjiga  
{{Infobox knjiga  
| naziv            = Igra staklenim biserima
| naziv            = Igra staklenim biserima
| naziv_izvornika  = Das Glasperlenspiel
| naziv_izvornika  = Das Glasperlenspiel

Trenutačna izmjena od 05:25, 8. ožujka 2022.

Igra staklenim biserima
Naziv izvornika Das Glasperlenspiel
Autor Hermann Hesse
Jezik njemački jezik
Rod
(stil, žanr)
Bildungsroman
Datum (godina)
izdanja
1943.
Glavni lik(ovi) Joseph Knecht

Igra staklenim biserima (njem. Das Glasperlenspiel) je roman njemačkog pisca Hermanna Hessea objavljen 1943. Radnja romana se odigrava u budućnosti, u izmišljenoj državi Kastaliji gdje intelektualna elita upravlja školama i sveučilištima, u samostanskom stilu i duhu. Igra staklenim biserima se smatra Hesseovim magnumom opusom i vjerojatno je ovaj roman bio najzaslužniji što je Hesse dobio Nobelovu nagradu 1946. godine.

Radnja

Kastalija je država (također nazivana i provincijom) okužena jednom većom državom, gdje velika država simbolira svjetovnost sa ratovima, borbom za vlast, politikom, seksom itd., dok Kastalija simbolizira intelektualni i filozofski svijet.

Mladi, nadareni dječaci se biraju među narodom i šalju u kastalijske škole gdje se podučavaju u povijesti umjetnosti, filozofiji, jezicima, književnosti i, možda ispred svega, glazbi. Biti izabran je velika čast, a neuspijeh se smatra sramotom ako dječaci ne uspiju završiti školu i izolirani način života u Kastaliji. Pored toga što se posvećuju studiju umjetnosti i glazbe, kruna njihovog obrazovanja je Igra staklenim biserima.

Hesse daje samo površinske i metaforičke opise kako ta igra funkcionira, ali jasno je da je to neka vrsta "lingua universalis", jedan jezik ili igra koja povezuje sve umjetnosti i znanostu u jednu zajedniči izražajni oblik.

"Potezi" u igri mogu ići od glazbenog komada do matematičke formule, ili od filozofije do putanja planeta u svemiru.

Igra staklenim biserima je krajni test znanja i osjećaja za ljepotu, što je jedino čemu se posvećuje vrijeme u Kastaliji. Igra je također jedno od rijetkih zanimanja gdje intelektualci smiju biti vrlo kreativni, nešto što se inače nije dozvoljavalo u velikoj mjeri. Ideja koja stoji iza igre ima određene teozofske crte.

Roman je oblikovan kao životopis Josepha Knechta, kojeg čitatelj prati od dječačke dobi pa do starosti, od novopridošlog učenika u Kastaliji pa do zvanja "Magister Ludi", majstora igre staklenim biserima, i na kraju do njegove smrti. Tijekom svog života Knecht se bori sa pitanjima smisla života, i kako je kastalijski način življena jedini ispravan, i da svijet izvan granica Kastalije nema neku naročitu vrijednost. Na ovaj način dobijamo bildungsroman.

Tema

Roman sadrži filozofske elemente i pitanja, kao npr. što je znanje, što je ljepota, što je istina, itd. Kao i veliki broj drugih Hesseovih djela, npr. Siddartha i Stepski vuk, Igra staklenim biserima sadrži poveznice s budističkom filozofijom i istočnjačkim prakticiranjem; meditacije i vježbe disanja su važan dio života u Kastaliji, a za Josepha Knechta je velika inspiracija kineska književnost i filozofija .